Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:.. als je de foto's op HAW bekijkt een behoorlijk aantal mensen wél met kaptoom én kandare rijden die je toch echt niet onder de "gevorderden" kan plaatsen.
Don_Marcello schreef:Het is dus ook de traditie en het in stand houden van deze traditie waarom wij (academische ruiters) uiteindelijk eenhandig op alleen een stang willen rijden.
Jeminee schreef:Kan iemand mij vertellen wat dan verschillen of overeenkomsten zijn tussen phillippe karl, Bent Brederup en Horst Becker?
jasmijn78 schreef:Wellicht dat individuen als Don Marcello er andere ideeen/lesmethoden op nahouden, maar Bent/MdJ zijn toch wel een beetje het huidige boegbeeld van de AR.
Don_Marcello schreef:De manier van rijden van toen zie nog toegepast in de "working equitation" waar ik laatst van filmpjes op youtube van tegenkwam:
Don_Marcello schreef:Don marcello is een leerling van Bent Branderup
Don_Marcello schreef:Maar laten wat van elkaar proberen te leren in plaats van op elkaar af te geven en eens kijken waar nu de verschillen door komen. Meelezers kunnen zo zelf bepalen welke manier hun het beste past.
Don_Marcello schreef:Een taktmatig onzuivere stap is natuurlijk niet goed. Maar inderdaad, in de AR vinden wij het belangrijker dat stelling en buiging en verzameling in orde is voordat we ons gaan richten op het takmatig geheel zuiver zijn. Herstellen van de takt mag niet ten koste gaan van de "shape" en de ontspanning. Net zo goed als in de conventionele dressuur wordt pas aan steling en buiging gedacht zolang de gang zuiver blijft. Beide benaderingen zijn goed te verdedigen. Het eindoel is dat alles uit het skala klopt.
Don_Marcello schreef:HC ik probeer je te volgen, maar wat is P+R+ en P- en R-?
Don_Marcello schreef:HC ik probeer je te volgen, maar wat is P+R+ en P- en R-?
Reden de oude grieken op trens?
jasmijn78 schreef:Don_Marcello schreef:HC ik probeer je te volgen, maar wat is P+R+ en P- en R-?
Dat volg ik ook niet?
Don_Marcello schreef:Het waarom van eenhandig op stang rijden komt uit de traditie waaruit de rijkunt is onstaan. Die oorsprong ligt in het gebruiksrijden. Die manier van rijden was ook de basis voor de manier van rijden (en vechten) in de cavalerie en die manier van rijden was weer de basis voor de rijkunst zoals die op het einde van de renaisance strijd onstond en het hoogtepunt beleefde in de barok tijd. De manier van rijden van toen zie nog toegepast in de "working equitation" waar ik laatst van filmpjes op youtube van tegenkwam:
http://www.youtube.com/watch?v=-J75hWF4MiI
en dat kan ook sneller:
http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xj ... re=related
Je ziet in die twee filmpjes dat eenhanding wat prakischer dan tweehandig. Eenhandig op een gebroken trensbit werkt niet omdat je dan direct op de lagen inwerkt en als je niet oplet en je (teugelhand) per ongelijk wat te veel terugkomt werkt je trens meteen als notenkraker. Een stang vertraagt de inwerking en vangt een iets onrustige hand op.
Karina schreef:Kompleet neutraal is eigenlijk niet mogelijk denk ik.
Karina schreef:P+ : positieve straf, iets toevoegen wat het dier niet prettig vindt
P- : negatieve straf, iets wegnemen wat het dier prettig vindt
R+ : positieve bekrachtiging, iets toevoegen wat het dier prettig vindt (beloning)
R- : negatieve bekrachtiging, iets wegnemen wat het dier niet prettig vindt.
Huertecilla schreef:Het vervelende bij de ruiterij is dat deze doorgaans het verschil tussen leren en communiceren niet begrijpt. het gebruik van een hulpmiddel als een bit hoort eigenlijk neutraal communicatief te zijn en niet P+, R-.
Huertecilla schreef:Daar komt ook de begripsverwarring vandaan bij de ´paardvriendelijken´ die zweep en sppor afzweren en daarbij aangeven het net zo min te snappen. Ook dat zijn nl. bij goéd rijden neutrale communicatiemiddelen.
Huertecilla schreef:Het signaal op zích is neutraal. MOET dat zijn want indien niet, positief dan wel negatief, dan leidt dit tot ´stress´, opwinding en dat is voor het leren ongewesnst.
jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Daar komt ook de begripsverwarring vandaan bij de ´paardvriendelijken´ die zweep en spoor afzweren en daarbij aangeven het net zo min te snappen. Ook dat zijn nl. bij goéd rijden neutrale communicatiemiddelen.
Zweep en sporen zijn in feite ook niet neutraal. Bijvoorbeeld het zweepje, al gebruik je hem niet om te slaan, wek je bij een paard WEL een schrik/vluchtreactie op.
Huertecilla schreef:Wat jij over Branderup schrijft klinkt goed maar blijft zoals ik het indeelde. Niet-klassiek aan de stang op basis van P+ en R-.
Huertecilla schreef:Al laat ik een hakbijl, speer of zwaard aan mijn paard zien, dan krijg ik nul vluchtreactie. Alleen nieuwsgierigheid of desinteresse. De rest hangt af van de leerervaring met het betreffende voorwerp.
Al raak ik de haar op de flank van mijn paard aan met mijn vingertop, leidstok, hiel, spoor of fileermees de reactie is simpel náár de beloning aan de andere kant bewegen:
- Geen enkele asociatie met het neutrale signaal; aanraken links.
- Kennis van wat het signaal betekent; bewegen naar rechts.
- Wel positieve asociatie met opvolgen van signalen = weerstandloze lichtheid want de wíl om te doen wat ik vraag.
Huertecilla schreef:Ik vind het verder niet zinvol er op verder te gaan. Het is een muntje wat zoals ik al schreef massaal niet valt bij de ruiterij en wat een serieuze hindernis is bij de evolutie naar een moderne ethisch verantwoorde manier van paardrijden.
Huertecilla schreef:Veel studeerplezier, of niet en succes met het zoeken van een goéde leraar of niet.