Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:57

mensen leren tegenwoordig niet meer om goed te zitten.
goeie balans en evenwicht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:27

tjabbie schreef:
Wat wel een uitkomst is de Hit-air airbag vesten,
Die kan je aan je zadel vast klikken met een koord die aan je vest zit en als je deraf val
Blaast het op op plekken als de nek rug en stuitje, echt ideaal.

Verplichten dan maar, alles voor de veiligheid ROFL behalve leren om erop te blijven zitten

hc

tjabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:13

naja verplichten gaat weer beedje ver,
liever niet natuurlijk:P

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:47

ze zouden het niet moeten verplichten... maar als je vantevoore al weet dat je op een paard gaat zitten waar je niet goed op kan blijve zitten ... is het natuurlijk wel te overwegen.. tis je eige veiligheid..

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 07:55

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:46

colinde schreef:
maar als je vantevoore al weet dat je op een paard gaat zitten waar je niet goed op kan blijve zitten ... is het natuurlijk wel te overwegen..

Nee, want daar hoor je dan niet op. Punt.

Door gebrek aan kennis/kunde/begrip bij de modale ruiter verschuift de perceptie over wat ´normaal´ is.
Daardoor verschuift de perceptie over wat veilig is.
Doordat de óvergrote meerderheid van de ruiters niet zadelvast is noch een zelfs maar bij benadering onafhankelijke zit heeft is het zinvol dat die ruiters beschermende kleding aan trekken.
Dat is echter symptoombestrijding van een fundamenteel FOUTE situatie.
Verplichten van cap, bp, bp-met-klapzak is het paard áchter de wagen spannen en contraproductief.
Verplichten is verder het accepteren van onvaardigheid van de ruiterij.

Beschermende kleding heeft een toegevoegde waarde, doch niet als je het nódig hebt Pling

hc

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:41

dus omdat ik met een bp rij kan ik volgens jou niet zitten? Nors opkijken
beetje vreemd vind je niet... Blond
Als ik jonge paarden aan het inrijden ben en ik verwacht geen gekke spong omdat ze het zo braaf doen maar ineens schrikt er komt een bok en stijger tirade.. dan blijf jij zitten?? nou sorry maar dan kan ik nog zo'n goede zit hebben dan blijf ik echt niet zitten hoor!!!
Maar goed.. beetje vreemd... ik ga liever voor veiligheid... en dat heeft geen klap te maken met mijn rijkunsten.. gewoon met mijn gezonde verstand! Slapen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:45

Cross is het gelukkig verplicht, ik cross ook niet zonder.

Springen zowel pony's als paarden moet het gewoon worden, als ik zie hoe sommige eraf gaan omdat hun rotknol weer eens stop Nagelbijten / Gniffelen

Dressuur vind ik het niet nodig...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:49

Ze verplichtten zich maar een uur in de rondte.. Ik doe er echter geen een. Vind het ten eerste niet nodig.. daarnaast lijkt het me niet lekker zitten en te stijf.

Mensen moeten eerst een fatsoenlijk leren rijden voordat ze rare capriolen gaan uithalen. (Wil ik dus niet zeggen dat je als je met BP rijd niet kunt rijden).

*even een edit.

Ik vind dat HC perfect verwoord heeft wat ik zocht Ja en sorry zo vaak ben ik het niet met 'm eens Haha!
@ Martine_M; dat van jou is een andere zaak op jonge paarden vind ik het ook begrijpelijk.

Maar wat je gewoon vaak ziet is dat mensen snel dingen doen waar ze totaal nog niet aan toe zijn.
Dan vallen ze ongelukkig er vanaf en dan is het ''paarden zijn levensgevaarlijk''.
Ze moeten gewoon eerst fatsoenlijk leren rijden/zitten dan zul je zien dat je een BP stukken MINDER noddig hebt.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:08

Nagini schreef:
@ Martine_M; dat van jou is een andere zaak op jonge paarden vind ik het ook begrijpelijk.

Maar wat je gewoon vaak ziet is dat mensen snel dingen doen waar ze totaal nog niet aan toe zijn.
Dan vallen ze ongelukkig er vanaf en dan is het ''paarden zijn levensgevaarlijk''.
Ze moeten gewoon eerst fatsoenlijk leren rijden/zitten dan zul je zien dat je een BP stukken MINDER noddig hebt.

ja week niet.. ik ga straks met mijn paardje springen als het goed is Tong uitsteken en moet er toch niet an denken dat ik met me rug op een balk klap.... heb het al zo vaak zien gebeuren.. en niet alleen in de B waar soms ruiters in uit komen met weinig ervaring.. ook in de hogere klassen.. een ongelukje zit in een klein hoekje...

moet ik wel eerlijk toegeven dat ik niet altijd gesprogen heb met een BP.. (zie mijn profiel Tong uitsteken ) maar dat was dan idd een pony waarvan ik wist dat ie altijd zou springen en inprincipe geen gekke dingen zou doen.. en eigenlijik spreek ik mezelf dan een beetje tegen en had ik ruzie met mijn vriend en ouders Clown dus heb ik maar besloten dat als i toch eenmaal gewent ben om dat ding te pakken waarom niet ook aan blijven houden als me paardje wat gevorderder is...

maar goed ik snap jullie punt ook wel hoor.. zo van ik kan eigenlijk niet rijden dan maar zo dan weet ik iig dat ik niet iets ergs oploop... en idd dat vind ik ook geen goede oplossing.. maar als ik toch zie dat er kinderen rijden van een jaar of 6-9 en dan springen met een "eigenwijze" pony die ze er idd rijtechnisch nog niet goed tussen kunnen houden... dan snap ik dus nooooit dat die kids niet met BP rijden.. je moet het toch leren? dan liever op een veilig manier dan op een harde toch??

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:14

hoevaak val je nou echt? in 4 jaar heb ik er 9x naastgelegen en maar 1x echt hard gavallen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:16

amillia schreef:
hoevaak val je nou echt? in 4 jaar heb ik er 9x naastgelegen en maar 1x echt hard gavallen

en dan zal je nou maar net die ene val zo verkeerd vallen dat je de rest van je leven aan de beademing zit, een korset om moet, nooit meer kan paardrijden.. of zelfs in het ergste geval de val niet overleven..

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:24

Ik vind van niet..
Je kan alsnog een ongeluk krijgen als je de bp aanhebt.

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:24

o ja en ten 2e vind ik het verschrikkelijk rijden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:34

Sja, als je met bodyprotector rijdt en met cap en met veilige schoenen en met ... en je valt net verkeerd met je hoofd/nek, dan is het ook einde verhaal.

Als ze dit verplichten, dan stop ik met rijden. Dat meen ik serieus. Ik heb nu al een serieus hitteprobleem tijdens het rijden en met zo'n ding zal dat zeker niet beter worden. Als ik volgend jaar endurance wil rijden, kan ik me niet voorstellen dat ik zoiets 20 km en langer ga dragen zonder van mijn stokje te gaan.

Ik vind eigenlijk ook dat ze te veel kosten om te verplichten. Een cap heb je in alle soorten en maten en prijzen, maar zo'n bp kost toch altijd wel veel, terwijl je ook al een goede cap voor een lagere prijs kan hebben.

Dat het in de cross verplicht is, snap ik dan weer wel. Maar om het voor altijd en iedereen te verplichten, nee, aub niet.

M.b.t. de discussie over het goed zitten en het dan niet moeten dragen van een bp: je kan door zoveel oorzaken van je paard vallen. Van mijn jong paard ben ik een dik jaar geleden voor de laatste keer gevallen. Niet omdat ik niet klaar was om op hem te rijden, maar wel omdat mijn paard schrok, stijgerde en terwijl draaide. Dit geheel onverwachts en ik hem me mispakt daarop. Wilt dat zeggen dat ik dan maar niet meer op mijn paard moest kruipen? Nee, ben er meteen weer opgegaan, tot nu toe niet meer gevallen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:34

nee dankje. Straks komen er juist meer ongelukken omdat ze vaak niet goed zitten Vork
ook zweet ik al veel tijdens het rijden, moet er niet aan denken als ik dat ding ook nog aan heb Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:51

Tieneke schreef:
Dat het in de cross verplicht is, snap ik dan weer wel.

Ik niet: voor mij is het een fundamenteel onderwerp en geen glijdende schaal.

Ik vind het verstandig om bij eventing beschermende kleding aan te trekken doch dat is totáál wat anders dan mijn beleving te vertalen in een verplichting.

Verplichtingen van caps en bp zijn lapmiddelen die de ruiterij ogenschijnlijk minder in een negatief daglicht zetten en de organisatoren vrijwaren omdat zíj er ´alles´ aan gedaan hebben.
Het is een incompetentieverklaring aan de deelnemers. Niet alleen mbt hun rijvaardigheid maar ook mbt hun handelingbekwaamheid.
Ik ben a priori tegen verplichten van dit soort zaken voor handelingsbekwamen. Als het verplichten nódig blijkt te zijn dan is er een knap serieus probleem in de ruiterij Pling

Beschermende kleding maakt iemand niet vaardiger en als door het dragen van beschermende kleding te onvaardige ruiters toch rijden, dan is dat contraproductief, een voorbeeld van mijn relativiveiligheidstheorie.
Voorbeelden van ruiters die met beschermende kleding wel durven te springen en zonder niet zijn een ´goed´voorbeeld van risicoverhogend gedrag door beschermende kleding.
Dit kan je NIET omdraaien! Het wel dragen van beschermende kleding maakt iemand niet incompetent. Het niet veilig zonder kúnnen wel.

Nogmaal, beschermende kleding heeft een toegevoegde waarde doch niet als je het nódig hebt.

hc

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:59

waarschijnlijk is er niet iemand die ineens van de een op andere dag begint met joh laten we een een bp maken en die lekker verplichten om alle ruiters te pesten... denk je wel???

Tuurlijk zul je altijd mensen houden die hoe onbekwaam ze ook zijn toch mee willen doen.. met of zonder verplichting van bp... waarom denk je dat ze een cap verplichten?? toch zeker voor een bepaalde mate van veiligheid??? en niet gek ook vind ik! Ik vind het ook zeker niet gek dat de KNHS of wie dan ook zich zelf zoveel mogelijk wil "indekken" en een zo groot mogelijke garantie wil kunnen geven dat de paardensport zo veilig mogelijk is.. wanneer er verplicht wordt gesteld dat je moet gaan springen met een bp dan zal daar neem ik aan uitvoerig onderzoek naar gedaan zijn en het aantal ongelukken verminderen...

Omdat ik zo goed kan auto rijden.. hoef ik dan ook geen gordel om??

zoals ik al eerder heb vermeld ik rij met een bp omdat een paard nog altijd een dier is en alle kanten op kan gaan ik bescherm mijn lichaam liever tegen bepaalde dingen dan dat ik het er voor openstel.. ik heb maar 1 rug he... Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:12

Martine_m schreef:
Omdat ik zo goed kan auto rijden.. hoef ik dan ook geen gordel om??

Dat staat er nu net níet Pling

Wat er staat is:
Dat je er niet veiliger van gaat autorijden als je deze draagt.
Dat als je alleen veilig kan autorijden met een gordel om, dat je dan beter niet kan autorijden.
Dat als je weet dat je beter niet kan autorijden, maar dat toch doet omdat er gordels, klapzakken en abs in zitten, deze risicogedrag uitlokken.

Verplichten van een rijvaardigheidstoets is een goed idee. Verplichten van een lichamelijke- en psychologische keuring is een goed idee.
Verplichten van gezond verstand is een goed idee, dan vervalt de noodzaak van verplíchten van veiligheidsartikelen. Nee, dan vervalt niet het nut ervan Pling

Wanneer verplichten van veiligheidskleding noodzaak is, dan is een rijverbod logischer.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:16

Martine_m schreef:
zoals ik al eerder heb vermeld ik rij met een bp omdat een paard nog altijd een dier is en alle kanten op kan gaan ik bescherm mijn lichaam liever tegen bepaalde dingen dan dat ik het er voor openstel.. ik heb maar 1 rug he... Knipoog

Dat is volstrekt naast de kern. Zet een cap op, trek een bp aan, koop een bp met klapzak, prima. Het gaat er om of het noodzakelijk is het jou en zonder onderscheid ieder ander te verplíchten.
Idem veiligheidsvestjes en knipperlichten op straat.

hc

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:30

Bodyprotector verplichten? Nee is mijn antwoord. Bij dressuur zowiezo niet.
Bij springen kan ik me nog wat bij voorstellen. Cross natuurlijk ook. Maar het blijft de keuze van de mensen zelf.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:43

Ik heb nog nooit zon BP aangehad maar het lijkt me niet al te best zitten. Ik heb van iemand die ervaring heeft met jonge springruiters (6-10jaar) en Body protectors en die persoon zei dat er zo nog meer ongelukken gebeuren omdat de kinderen zich TE veilig voelen zodat ze niet meer fatsoenlijk gaan opletten en er zo dus vaker afvallen met alle gevolgen van dien.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen en ik vind het totaal je eigen keuze als je er wel 1 wilt dragen. Dat vind ik absoluut geen probleem, zolang je maar weet wat je aan het doen bent en niet zit te slapen.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:47

Ik vind het vreselijk om er mee te rijden, en ik ben dan alleen maar banger dat er iets gebeurd.
En mijn paard voelt dat dan zeer waarschijnlijk aan.
omdat je weet dat je beschermt bent denk je er ook automatisch over dat je er wel eens af zou kunnen vallen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:51

Als ik op een pony ga zitten waarvan ik nog geen reactie kan voorstellen trek ik dat ding toch echt aan, Ben ook maar wat blij dat ik hem aan had toen ik destijds 3x van een paard af ben gevallen omdat deze gewoonweg gemeen was. Toen ik een eerste springles met een hengstje van wie ik echt niet kon voorstellen wát hij ging doen was ik blij met mijn bodyprotector, hij geeft mij nét dat beetje moed om het gewoon te proberen ipv alleen de aller veiligste sprongetjes te nemen, verplichten lijkt mij zeer overbodig. Maar dat de bp ongelukken veroorzaakt betekend niet dat hij dus totaal onnodig is. Je kiest er zelf voor jezelf 'ontastbaar' te voelen met je bp aan. Ik heb juist net een beetje moed om toch de dingen te gaan proberen die anders eng zouden kunnen zijn, waardoor ik deze vastberadenheid weer overstraal op mijn paard en juist niet val. Zodra ik dus ook erachter ben dat alles goed gaat kan hij van mij de kast weer in. Maar ik ben toch tevreden met de aankoop hoor.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:52

Lekker warm joh met zulk weer als nu pff Ach gut