paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:07

beantsje schreef:
ik blijf het een risico vinden; in jouw geval, met een jong en enthousiast fris paard zou ik ervoor kiezen om hem los te longeren, dan zijn zijn spieren tenminste warm. Als je daarna opstijgt en meteen galoppeert, kan het geen kwaad meer. maandagziekte komt immers altijd in de eerste 10 minuten.

Of je een paard nou aan de longe knoopt of dat je erop gaat zitten en meteen gaat galoperen. Niet echt een verschil. Daarbij doen frisse paarden aan de longe meestal bokken en allerlei gekkigheid om de energie eruit te gooien.

Dan toch liever een gecontroleerde galop onder het zadel...

Nu nog iets anders, stappen aan de hand kan ook een optie zijn. Maar dan moet je geen gekkenhuis hebben Clown

Ik zelf stap een paar rondjes aan de langere teugel in, maar wel met contact. Daarna neem ik hem iets meer erbij en ga ik voltes e.d. stappen. Na een minuut of 10 (wanneer hij van stal komt, uit de wei stap ik minder lang in) ga ik draven, lekker overgangen rijden. Dan een galopje etc...en echt aan het werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 01:34

Ik heb meteen contact op beide teugels met mijn merrie. Mijn pony rijd ik aan lange teugel in stap draf en galop eerst los voor ik contact neem. Maar dat is met de merrie geen doen, dan vrees ik dat ze me uit de buren hun tuin mogen plukken.... Clown Ik heb haar wel minimum 20 minuten lekker laag ingesteld. Dan pas neem ik haar geleidelijk aan op. Lachen Maar geen contact bij de merrie = gevaarlijk Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:01

wat een hoop verschillen onderling.
iemand op de vorige pagina zei dat de galop de makkelijkste gang is voor een paard,maar dat gaat niet altijd op.
voor mijn pony is het juist een moeilijkere gang.

ik stap eerst een paar rondjes aan de lange teugel en dan pak ik haar op,wat voltes en simpele figuren rijden,keertje van hand veranderen.....daarna aandraven en hetzelfde programma.
evt een galopje en dan echt aan t werk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:04

galop is de meest natuurlijke gang van een paard Lachen en bij een correct RIJpaard de meest makkelijke gang Lachen

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:07

Ik stap altijd in met lange teugels. Paard komt net van stal is nog stijfjes dus laat hem lekker evenop tempo komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:55

KiWiKo schreef:
galop is de meest natuurlijke gang van een paard Lachen en bij een correct RIJpaard de meest makkelijke gang Lachen

Dat klopt wel, tenslotte zie je paarden in de wei ook meestal stappen óf galoperen.

Maar als ik meteen begin met galoperen dan is Levi nog niet zo goed stuurbaar haha. Ik krijg hem in elk geval dan niet laag over de rug heen. Zeker niet in een kijkerige buitenbak, binnen zou misschien nog wel lukken.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:50

KiWiKo schreef:

dat klopt, ik merk het altijd heel goed na de galop is die losser en makkelijker te bewerken, en in de galop gaat ie al echt zitten terwijl die dat in de draf en stap nog niet wil.

Maar nu even ontopic, ik stap altijd 5 à 10 minuten los met me teugels al wel op contact maar met de neus er uit en de hals erg lang, vw-nw. En dan vooral veel voltes en zo nu en dan eens wat pasjes op zij voor me kuit, zodat ie lekker los laten in de bovenlijn. En ja een goeie stap is het halve werk voor de draf he.

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:17

Ik laat mijn pony altijd instappen met losse teugel zodat ze zich even lekker kan ontspannen. Haha!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:12

Coconut_ schreef:
Ik laat mijn pony altijd instappen met losse teugel zodat ze zich even lekker kan ontspannen. Haha!

is ze niet ontspannen als je d teugels oppakt dan.. ?

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:33

Ik stap een paard altijd in met losse teugel, maar ik zet ze wel gelijk aan het werk. Ik stuur ze met mn benen, maak wat figuren of schijnovergangen. Als je gewoon met lange teugel instapt en je paard gewoon laat lopen word het verwarrend voor je paard als je hem wat 'op gaat pakken' omdat hij eerst een kwartier niets hoefde te doen, en dan ineens wel moet doen wat hem gevraagd word Knipoog dus ik zeg altijd maar, een losse teugel maar wel bezig houden

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:58

ik kies voor niet.

het is inrijden en ik vind dat het paard dan een beetje op eigen benen mag lopen Lachen

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:32

ik begin meestal met lange teugel zodat hegt paard ff lekker ijgentempo kan doen zodat die lekker inkomt

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:35

een rondje lange teugel instappen en dan oppakken, wel rustig aan, maar wel aan het werk Clown

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:44

eerst even lekker los stappen, na vijf minuutjes oppakken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:13

Ineke2 schreef:
beantsje schreef:
Als je daarna opstijgt en meteen galoppeert, kan het geen kwaad meer. maandagziekte komt immers altijd in de eerste 10 minuten.

is dat echt zo? dat heb ik nl nog nooit gehoord

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:05

Ik begin met 10 minuten aan de lange teugel instappen. Dan pak ik de teugel op, maar vraag ik nog niks. Na het oppakken van de teugel stap ik weer 10 minuten. Daarna ga ik overgangen rijden en komt hij vanzelf los en ontspannen. Pas dan pak ik hem op en ga ik aan het werk.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:23

ik zou het eerst 2 rondjes niet doen, daarna misschien aan een iets langere teugel, maar meteen aan het werk vind ik erg apart

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:37

suuzepuus schreef:
[is dat echt zo? dat heb ik nl nog nooit gehoord

is ook niet zo Lachen niet als je normaal met je paard omgaat Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:22

KiWiKo schreef:
suuzepuus schreef:
[is dat echt zo? dat heb ik nl nog nooit gehoord

is ook niet zo Lachen niet als je normaal met je paard omgaat Lachen

Dat snap ik niet.
Wat bedoel je precies?

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat maandagziekten in veel gevallen te voorkomen is door goed stalmanagement (minder krachtvoer op rustdagen). Maar dat gaat niet altijd op. Koudbloeden zijn extra gevoelig voor maandagziekte (ondanks dat ze normaal gesproken weinig krachtvoer krijgen) en dat geldt met name als de temperatuur laag is. Juist bij koudbloeden is het erg belangrijk om in het koude seizoen goed los te stappen.

Het is wel degelijk zo dat maandagziekte vrijwel alleen optreedt in de eerste tien minuten van het rijden. Daarna is het metabolisme op gang gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:27

maandagziekte heeft te maken met teveel voer, te weinig beweging en dat plotseling Lachen

Maandagziekte is niets meer of minder dan extreme spierpijn zegmaar......... dus als een paard heel zwaar gewerkt heeft, de dag erop alleen op stal staat en de dag daarna weer aan het werk moet Lachen Lachen

als je gewoon dagelijks je paard beweging geeft, dan is de kans op maandagziekte nihil Lachen

ze noemen het maandagziekte omdat vroeger de paarden op zondag niet werkte, en zaterdags wel...... zondags op stal stonden en dan maandag weer aan het werk gingen....... Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:44

xchanelle schreef:
ik kies voor niet.

het is inrijden en ik vind dat het paard dan een beetje op eigen benen mag lopen Lachen

dus die loopt niet op eigen benen als je de teugels oppakt? Lips are sealed Nagelbijten / Gniffelen

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:11

nee , het is LOSstappen , maar wel contact houden met je teugels .
door losstappen word je paard losser en kan hij zijn spieren gaan ' wakker maken ' door rustig te beginnen en dan zyn spieren te gebruiken . je zult merken dat als je aan het rijden ben daar na dat je paard fijn loopt , dan dat je gelijk aan de teugel begint .

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:14

Joyciiiee schreef:
eerst lekker losstappen, met een lang teugeltje, dan contact maken, maar nog wel lang, en dan alvast een beetje stelling naar binnen en naar buiten vragen, gewoon alvast dat halsje een beetje soepel maken, maar niet meteen erop en dan meteen nageefelijk.

Hetzelfde hier.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:43

met het in stappen zorg ik dat mijn paard lange teugel heeft maar ondertussen wel z'n rug gebruikt. Dus niet dat je gewoon zoals bij het uitstappen helemaal los de teugel (zeg maar..) maar toch dat het paard actief met z'n rug bezig is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:30

Tja, ik heb eigenlijk niet een vast patroon. Het is maar net wat Wino aangeeft. Dat is soms gelijk erbij en soms na een minuut of 10. Paard geeft aan hoe er los gereden word niet ik.

Het enige wat ik niet doe, de galop gebruiken voor het losrijden. Ik ben van mening dat paard en ruiter dat moeten kunnen zonder de galop.