Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:18

Skaatje schreef:
Ik keek even in je profiel naar de foto's van het bitloos rijden die je daar hebt staan (erg mooie foto's overigens) en daar zag ik dat je bij ponyparkcity werkt.
Ik vroeg me af hoe dit bij je visie over bitloos rijden past, omdat de pony's daar ook een bit in hebben (en in mijn ogen de kinderen niet allemaal ervaren
genoeg zijn om te weten hoe ze hier goed mee om moeten gaan)

Nou, dat past daar absoluut niet!! Ik werk gelukkig niet voor de eigenaren van PPC (bij de pony's dus), maar in de supermarkt en de souvenirshop. Ik vind het vreselijk om te zien hoe ze met die pony's omgaan, en als ik de kans krijg zeg ik er wat van (net als mijn collega's). Ik vind het trouwens een schande dat ze kinderen die niet eens weten hoe ze paard moeten schrijven met een niet passend bit aan een halster wat niet past op die pony's laten rijden.

En laat mij maar lekker dromen, mijn dromen zijn heel wat mooien dan de werkelijkheid met bit.

En als je ziet hoe er vaak met bitten om gegaan wordt, vind ik dat "uit zijn verband trekken" nog wel meevallen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:30

Hoi Ik kom ook even binnenvallen: Sinds wanneer is het verboden om je verhaal met foto´s te ondersteunen? Hoe weinig mensen kunnen goed met een bit omgaan en hoe vaak zie je zul soort lompigheid en paardenkwellerij?

En ze zegt dat ze een Z oefening kan, bitloos! Dat is toch al super, moet je niet gaan zeuren om een Z2 proef vind ik. Wel Ik denk dat als ze deze wel zou plaatsen in dit topic dat er dan alleen naar minpunten en te weinig of niet naar pluspunten zal worden gekeken.
Wat kunnen mensen het elkaar toch moeilijk maken.

Om terug te komen bij het onderwerp: Ja ik vind het egoistisch als je een paard alleen met bit rijd omdat jij zo graag wedstrijden wil rijden, dan moeten ze het regelement maar aanpassen!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:40

Je mag best je verhaal ondersteunen met foto's. Er zijn alleen ook genoeg ruiters die bitloos rijden die verkeerd bezig zijn. Zoals al eerder gezegd, paarden die de rugwegdrukken, ruiters die in de wegzitten etc. Ik vind het daarom nogal krom dat je bitloze foto's plaatst van iemand die goed bezig is en dan een foto van iemand die met bit rijd op een verkeerde manier (er zijn ook best ruiters die prima met bit rijden, al zal dat volgens jullie wel weer niet zo zijn).
Ze zegt inderdaad dat ze Z oefeningen bitloos rijd...een aantal geloven dit niet vandaar dat er gevraagd word om een filmpje Knipoog

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:42

bit of bitloos.....waarom moet iedereen elkaar zo afkraken en doen alsof zijn ding het beste is?
terwijl het gewoon zo is dat zijn ding voor zijn paard op dat moment het beste is....
ik denk dat iedereen doet wat voor zijn paard het fijnst werkt,er dan even van uitgaande dat hier geen ruiters zijn die misbruik maken van de teugels.

zelf vind ik het een fijn idee om bitloos te rijden,maar alleen als mijn paard daar ook zo over zal denken,is dit niet het geval dan gaan we een bit proberen,en andersom werkt dit bij de meeste mensen ook zo denk ik.

dan las ik hier nog ergens een stukje over een bitloos paard wat met een weggedrukte rug en hoofd in de lucht recreatief gereden wordt en dus naar de verdommenis geholpen wordt....

dit kan net zo goed gelden voor een paard wat met bit op deze manier gereden wordt natuurlijk!

ieder paard,met wat voor optoming hij ook gereden wordt,heeft een goede gymnastisering nodig,en ik denk dat je dit zowel met als zonder bit kan bereiken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:43

Ik heb nooit beweerd dat je niet goed rijd als je met bit rijd (lees begin topic waar staat dat ik redelijk wat respect heb voor mensen die bitloos rijden en alleen een bit gebruiken met wedstrijd).

En helaas mag ik van mijn ouders dat filmpje niet maken, dan houd het op, ík weet wat waar is en ík weet dat het kan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:45

oowie schreef:
dan las ik hier nog ergens een stukje over een bitloos paard wat met een weggedrukte rug en hoofd in de lucht recreatief gereden wordt en dus naar de verdommenis geholpen wordt....

dit kan net zo goed gelden voor een paard wat met bit op deze manier gereden wordt natuurlijk!

ieder paard,met wat voor optoming hij ook gereden wordt,heeft een goede gymnastisering nodig,en ik denk dat je dit zowel met als zonder bit kan bereiken.

Helemaal mee eens.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:48

laura1986 schreef:
Hoi Ik kom ook even binnenvallen: Sinds wanneer is het verboden om je verhaal met foto´s te ondersteunen? Hoe weinig mensen kunnen goed met een bit omgaan en hoe vaak zie je zul soort lompigheid en paardenkwellerij?

En ze zegt dat ze een Z oefening kan, bitloos! Dat is toch al super, moet je niet gaan zeuren om een Z2 proef vind ik. Wel Ik denk dat als ze deze wel zou plaatsen in dit topic dat er dan alleen naar minpunten en te weinig of niet naar pluspunten zal worden gekeken.
Wat kunnen mensen het elkaar toch moeilijk maken.

Om terug te komen bij het onderwerp: Ja ik vind het egoistisch als je een paard alleen met bit rijd omdat jij zo graag wedstrijden wil rijden, dan moeten ze het regelement maar aanpassen!

Hoe weinig mensen kunnen een paard correct bitloosrijden?
Een paard verzamelen en laten dragen kortom dressuur is destijds niet voor de lol bedacht maar om je paard heel te houden.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:49

Ik ben dan niet fel tegen het gebruik van een bit, maar in het geval van ppc ben ik het helemaal met je eens heiditjj. Ik ben dan niet overtuigd van het onderzoek van Dr Cook, maar ik denk dat de schedels van deze pony's beter onderzoeksmateriaal zijn dan die schedels uit het museum! Uiteraard aangevuld door een groep waarbij verantwoorder om is gegaan met de mond van het paard.

Voor een voorbeeld van optomingsloos rijden, en dan ook echt op niveau kan ik iedereen aanraden eens naar Honza Blaha te kijken. Ik heb hem in levende lijven gezien en wat hij laat zien is echt een knap staaltje samenwerking en communicatie zonder bit! (http://www.honzablaha.cz) Vingers aflikken

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:53

Oef heb ik me in een lange discussie gemengd nu ik toch echt naar bed ga!
Sporter ik denk dat je mn stukje net niet goed begrepen hebt. Ik ben ook niet geheel tegen rijden met bit, maar er zijn maar weinig mensen die dat in mijn ogen kunnen. Welterusten!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:55

oowie schreef:

Dat was ik denk ik Haha!
Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Maar er worden steeds toppics geopend waarbij er eigenlijk gezegt word dat met bitrijden zielig is omdat er maar door heel weinig goed mee gereden word.
Ik vind bitloos zielig omdat ik, nou ik zal niet nooit zeggen maar zeer zeer zelden iemand correct bitloos zie rijden.
En dan heb ik het niet over de de zogenaamde toppers als een nezerov of hoe je het ook schrijft want dat is voor erg weinig mensen weg gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:57

mensen die niet met een bit kunnen rijden, kunnen ook niet zonder bit rijden....
Want dat dunne velletje op de neus is ook gevoelig net als de mond.
En ook daar lopen belangrijke zenuwen

bit=slecht
bitloos = goed
Verward

dan denk ik...zet die blinddoek af en beoordeel per combinatie Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:59

Dat was ik ook Ja
Ik heb meermalen geschreven dat niet bit/bitloos bepaalt of je je paard an gort rijdt, maar je ruiterkunst. En je kunt een paard met bit verpesten en zonder bit verpesten. En met bit keurig rijden en zonder bit keurig rijden.

BITLOOS is nogmaals niet de haarlemmerolie voor paardenwelzijn.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:00

Die conclusie is inderdaad al een paar keer langsgekomen runningkawa. Ik ben het helemaal met je eens! En omdat dit een eindeloze discussie is ga ik maar eens lekker slapen, zodat ik morgen lekker mét bit kan crossen in Vlietland en zónder bit kan buitenrijden met mn andere vriendje.. Slaap lekker allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:02

idd...je paard aan gort tijden doe je niet alleen in de mond
Dat doe je wel op meer manieren Lachen

Ik ken ook bitruiters die ik nooit op mijn paard zou willen hebben, niet eens met een touwtje om de hals.
Maar zo ken ik er ook die zo mogen komen rijden.

Maar zo ken ik ze ook van bitloosrijders

Ik hoef geen mensen waarvan ik hoor ik krijg mijn paard niet geremd door iets met de voorkant.... die blijven maar mooi mijlenver weg Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:03

Ik ben het er mee eens.
Daarom rijd ik met Farouche ook geen wedstrijden. Haha!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:05

runningkawa schreef:
mensen die niet met een bit kunnen rijden, kunnen ook niet zonder bit rijden....
Want dat dunne velletje op de neus is ook gevoelig net als de mond.
En ook daar lopen belangrijke zenuwen

Ja en daar ligt in mijn ogen het probleem. Hier op bokt zitten ik weet niet hoeveel mensen die het bitloosrijden promoten heb ik totaal geen problemen mee maarr....
Ik zie het gebeuren dat paarden niet goed lopen, zwaar in de hand, stug, mond kappot enz enz
Vervolgens word als oplossing gegeven ja dan moet je bitloos gaan rijden Pling en ook hier heb ik nog steeds geen moeite mee, alleen het probleem is dat die zelfde handen die zorgde voor een stug paard nu niet meer aan zn mond hangen maar aan zijn neus en dat vind ik erg erg fout!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:06

sporter schreef:
Hoe weinig mensen kunnen een paard correct bitloosrijden?
Een paard verzamelen en laten dragen kortom dressuur is destijds niet voor de lol bedacht maar om je paard heel te houden.

En daar heb je dus geen bit voor nodig.
Heb je dat wel, dat schort er (behoorlijk) wat aan je rijstijl.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:08

Dat klopt maar laat mij dan eens iemand zien die dat zo doet.

Toevallig rij ik zelf mijn paarden regelmatig bitloos Tong uitsteken
Mijn probleem is er alleen mee dat het verkocht word als DE oplossing voor al je problemen zonder dat erbij gezegt word dat de neus bijna netzo gevoelig is als de lagen en dat wil je je paard goed voor elkaar hebben je net zo keihard moet oefenen als met bit
Laatst bijgewerkt door sporter op 14-06-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:08

Juist, dat vind ik dus ook Ja

Een stugge mond, hangen in de hand
Heeft totaal niets met de voorkant te maken.
Maar als daar de oplossing wordt gezocht is het paard de dupe.
Of dat nu is in het zoeken van een scherper bit, slof of bitloos.
Je verdoezelt dan het werkelijk probleem...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:11

Ben het helemaal met je eens Kawa

Helaas krijg ik soms het gevoel dat hoevaak je het ook roept het net zoveel zin heeft als water naar de zee dragen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:14

Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen dat in de krul lopen en remmen niet van voor zit.
Mensen niet beseffen hoe slecht op de voorhand laten sjokken is. Het over de rug lopen niet voor de lol is bedacht

En nee dat doen niet alleen maar bitloos ruiters hoor, voordat men denkt dat ik dat denk Lachen
Maar wel veel recreatie ruiters.
En daarna maar verwonderen op last van hko... of dat soort dingen Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:17

Njaa, ik ben het er niet helemaal mee eens, je hebt je paard misschien wel om verder te komen in de wedstrijdsport, en ja, als dat met bit moet, dan met bit. En ik denk dat als je normaal kunt rijden niet zoveel schade aanricht in het paard zijn mond.

Ik vind het wel raar dat er niet bitloos mag worden gestart, ik rijd zelf sinds een tijdje ook alleen nog maar bitloos omdat het gewoon beter en prettiger is voor Farouche. Waarom een bit in als het niet hoeft?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:20

heiditjj schreef:
Ik moet de mensen die op een filmpje hopen trouwens teleur stellen, mijn ouders vinden het niet goed dat ik het doe, ze zijn van mening dat ik me niet hoef te verantwoorden tegenover mensen die ik niet ken. Ben ik het ook wel mee eens. Dus helaas...

Das mooi Lachen heb ik de weddenschap gewonnen Lachen Lachen Lachen Maar van een fotoreeks kunnen we ook veel aflezen Lachen foto's dan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:22

Maar jij veroordeelt andere die je niet kent wel?
Jij vind ze namelijk egoistisch als ze wel eens een bit in doen.

Kom maar op met correct gereden Z oefeningen...herkennen we ook wel vanaf een foto Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:29

runningkawa schreef:
Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen dat in de krul lopen en remmen niet van voor zit.
Mensen niet beseffen hoe slecht op de voorhand laten sjokken is. Het over de rug lopen niet voor de lol is bedacht

En nee dat doen niet alleen maar bitloos ruiters hoor, voordat men denkt dat ik dat denk Lachen
Maar wel veel recreatie ruiters.
En daarna maar verwonderen op last van hko... of dat soort dingen Lachen

Precies:) en zolang mensen niet begrijpen dat de krul van achteren zou moeten komen, en de rem van het midden......... en dat dit dus helemaal niks met welke optoming dan ook aan de voorkant te maken heeft......... is een discussie zowizo al zinloos, want deze mensen begrijpen de essentie van het paardrijden an sich al niet eens....... is net zo iets als aan iemand de monuculaire bewegingen in een magnetron uitleggen waardoor uiteindelijk dat eten warm wordt die altijd alleen nog een houtstoof in huis heeft gehad ........

en dat heeft dus geen zin Knipoog