Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Uppojono schreef:Ik vind het rechtrichten ook erg moeilijk, bij het laag-lang rijden geeft het geen problemen, maar zodra ik het paard wat oppak en wat tempowisselingen ga rijden, zorgt het wel vaak voor problemen. Vooral in de galop vind ik dit moeilijk, zoals bijvoorbeeld afwenden in de galop en een mooie rechte lijn rijden. De mijn changeert nogal makkelijk, dus wanneer ik iets ga verzitten, verspringt hij. Nu ben ik op een groot stuk weiland aan het oefenen.. Is een stuk van 7 ha, dus heb ik veel ruimte om recht te rijden..
Uppojono schreef:Ik vind het rechtrichten ook erg moeilijk, bij het laag-lang rijden geeft het geen problemen, maar zodra ik het paard wat oppak en wat tempowisselingen ga rijden, zorgt het wel vaak voor problemen. Vooral in de galop vind ik dit moeilijk, zoals bijvoorbeeld afwenden in de galop en een mooie rechte lijn rijden. De mijn changeert nogal makkelijk, dus wanneer ik iets ga verzitten, verspringt hij. Nu ben ik op een groot stuk weiland aan het oefenen.. Is een stuk van 7 ha, dus heb ik veel ruimte om recht te rijden..
Almaz schreef:Welke methode je ook toepast, maakt niet zoveel uit, als het paard er maar lekker op reageert. Recht richten volgens de methode AdB.MdJ. Bas de Recht, uiteindelijk gaat het erom dat het paard de buikspieren goed aanspant, de rugspieren correct gebruikt, z'n schoft kan openen, achterhand er goed onder etc.etc. Na het rechtrichten, welke methode je ook gebruikt, het is nodig om je paard verder in rijden te scholen. Het rechtrichten geldt natuurlijk niet alleen voor de Academische rijkunst, maar is net zo belangrijk voor het westernrijden, springen of wat voor dicipline dan ook.
Almaz schreef:Welke methode je ook toepast, maakt niet zoveel uit, als het paard er maar lekker op reageert.
Almaz schreef:uiteindelijk gaat het erom dat het paard de buikspieren goed aanspant, de rugspieren correct gebruikt, z'n schoft kan openen, achterhand er goed onder etc.etc.
Almaz schreef:Na het rechtrichten, welke methode je ook gebruikt, het is nodig om je paard verder in rijden te scholen.
Almaz schreef:Je gelooft niet in "Academische goeroe's" en je vindt ook dat academisch gereden paarden in elkaar getrokken worden? Hoe kom je erbij?
Almaz schreef:Vanzelfsprekend hebben zijgangen en buigingsarbeid geen nut als je de oefeningen niet goed uitvoert.
Almaz schreef:In iedere dicipline hoor je het paard recht te richten, of het nu academische rijkunst, de reguliere dressuur, springen, western- rijden of mennen, rechtrichten is gewoon een onderdeel van de training en geen doel op zich!
Almaz schreef:Als het paard zijn schoft opent, kunnen de rugspieren ontspannen.
Almaz schreef:rechtrichten is gewoon een onderdeel van de training en geen doel op zich!
jasmijn78 schreef:[Nooit gehoord van die term... De schoft is gewoon een bot, die kan nooit opengaan volgens mij (nou ja, kan wel, maar dat lijkt mij niet fijn voor het paard...) Rugspieren ontspannen, dat snap ik nog wel.
Esperanza schreef:De schoft kan wel worden geopend. Op iedere wervel zit een doornuitsteeksel. Als je de wervels buigt, waardoor de doornuitsteeksels uiteengaan, dat noemen we het openen van de schoft. Door dat te trainen verbeter je oa. het onderbrengen van het achterbeen.
Almaz schreef:Wat er met de schoft, wervels en benen gebeurd, vind jij misschien niet belangrijk, maar ik ben erg geinteresseerd in de anatomie en biomechanica van het paard. Gelukkig is jouw ruitergevoel zo ontwikkeld dat jij kan voelen hoe je goed je paard kan corrigeren als het scheef is, maar niet iedereen kan dat.
Almaz schreef:In de Academische rijkunst gymnastiseren ze het paard eerst aan de hand, zodat het paard sterk en lenig is , als het paard sterk genoeg is, mag het pas worden bereden. Deze voorbereiding speelt in de klassieke rijkunst een grote rol. Een scheef paard is helemaal geen probleem, als het niet bereden hoeft te worden. Ieder levend wezen is scheef. Het wordt een probleem als het paard een last moet dragen, dat kan alleen goed met een rechtgericht paard.
jasmijn78 schreef:Wat is jou eigen ervaring daarmee? Wat zijn jouw concrete resultaten van het toepassen van zijgangen en buigingsarbeid?
Almaz schreef:Een nageeflijk paard is een rechtgericht paard. Het is voor een paard onmogelijk om te verzamelen, wanneer het niet rechtgericht is.
Almaz schreef:Sorry, ik probeer alleen uit te leggen hoe Ik het rechtrichten toepas.
Almaz schreef:Ik sta open voor verschillende methoden en neem niet zomaar van b.v. een instructeur aan, alleen om dat hij/zij zegt dat het goed is.
Almaz schreef:We proberen op deze topic ervaringen uit te wisselen, theoretisch en praktisch en zo leren we van elkaar.
Almaz schreef:Ik krijg bij jou het gevoel, dat de manier hoe jij het doet, de enige juiste is.
Almaz schreef:De opmerking over Academische goeroe's in elkaar getrokken academisch gereden paarden, geklungel langs de lange zijde in een sb door MdJ, neem ik je dan ook kwalijk.
Almaz schreef:Laten we wel voorop stellen dat jij geen fan bent van de academische rijkunst, gezien je opmerkingen.
Almaz schreef:Eerst de AdB methode toegepast, ging best wel aardig, maar was toch niet helemaal mijn ding. Ik vond dat het rechtrichten in het zadel niet lekker ging.
Almaz schreef:Begin op de volte, probeer het paard de volte mooi rond te laten lopen, vraag het binnenbeen onder de massa te treden.
Almaz schreef:Daarbij let ik natuurlijk ook op of ze haar buikspier goed aanspant.
Almaz schreef:Ze kan nu aan de hand draven, ik loop er dan gewoon naast, ze begint vanzelf te verzamelen.
Almaz schreef:Haar ruggebruik is enorm verbeterd, ze is leniger en buigt veel makkelijker aan beide zijden. Links kon ze dit niet zonder haar achterbenen opzij te bewegen. Ze kan nu aan de hand draven, ik loop er dan gewoon naast, ze begint vanzelf te verzamelen. Het halthouden gaat beter, zonder scheef te staan, vierkant halthouden is nog niet korrekt. Het rijden gaat ook beter, ze kan me beter dragen en de zijgangen gaan een stuk beter.
Almaz schreef:Heb clinics en cursussen gevolgd bij AdB, Bas de Recht, dressuur natuurlijk.
Almaz schreef:AR heeft genoeg impuls.tact en zeker losgelatendheid.
Almaz schreef:Wie heb je dan zien rijden in de AR?
Almaz schreef:AR is minder voorwaarts dan de reguliere dressuur, wel veel impuls.
Almaz schreef:B.v. wat voor niveau zit je in de reguliere dressuur als je begint met s.b. travers, renvers?
Almaz schreef:Zover ik weet kijken ze pas in de AR als het een bekwaamheidsproef kan afleggen, sb, apuyeren, pirouette, dat alles natuurlijk in een goede verzameling.
Almaz schreef:Dan zijn we het duidelijk niet met elkaar eens.
Almaz schreef:Jammer dat je de academische rijkunst zo negatief ziet.
Almaz schreef:Bij een paard worden de zijgangen in de AR eerst aan de hand geoefend, dus onbelast. Pas als het sterk genoeg is wordt het bereden, maar in principe kent het dan al de zijgangen.
Almaz schreef:De gewone dressuur is de klassieke dressuur, alleen vind ik dat de gewone dressuur een ander leven is gaan leiden.
Almaz schreef:Wat is het verschil tussen een goede verzameling in de gewone dressuur en een goede verzameling in de academische rijkunst?
ankem schreef:@ Jasmijn
Ik denk dat je nu een andere draai aan deze discussie probeert te geven. De vraag van TS was: rechtrichten het moeilijkste van paardrijden?? De discussie en het vergelijk van AR met modern past naar mijn idee beter in het topic GP versus klassiek.