Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almaz

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:51

Welke methode je ook toepast, maakt niet zoveel uit, als het paard er maar lekker op reageert. Recht richten volgens de methode AdB.MdJ. Bas de Recht, uiteindelijk gaat het erom dat het paard de buikspieren goed aanspant, de rugspieren correct gebruikt, z'n schoft kan openen, achterhand er goed onder etc.etc. Na het rechtrichten, welke methode je ook gebruikt, het is nodig om je paard verder in rijden te scholen. Het rechtrichten geldt natuurlijk niet alleen voor de Academische rijkunst, maar is net zo belangrijk voor het westernrijden, springen of wat voor dicipline dan ook.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:43

Uppojono schreef:
Ik vind het rechtrichten ook erg moeilijk, bij het laag-lang rijden geeft het geen problemen, maar zodra ik het paard wat oppak en wat tempowisselingen ga rijden, zorgt het wel vaak voor problemen. Vooral in de galop vind ik dit moeilijk, zoals bijvoorbeeld afwenden in de galop en een mooie rechte lijn rijden. De mijn changeert nogal makkelijk, dus wanneer ik iets ga verzitten, verspringt hij. Nu ben ik op een groot stuk weiland aan het oefenen.. Is een stuk van 7 ha, dus heb ik veel ruimte om recht te rijden..

Ik denk dat jij toch niet helemaal begrijpt wat rechtrichten is. Dat bereik je n.l niet door lange stukken "rechtuit" te rijden, maar door je paard aan 2 kanten gelijk te maken in zijn lichaam door middel van div. oefeningen.
Als het zo simpel was, dan waren mijn paarden allemaal heel recht...ik zit dicht bij het strand n.l en daar kan je wel heeeeeeel lang rechtuit! Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:40

Uppojono schreef:
Ik vind het rechtrichten ook erg moeilijk, bij het laag-lang rijden geeft het geen problemen, maar zodra ik het paard wat oppak en wat tempowisselingen ga rijden, zorgt het wel vaak voor problemen. Vooral in de galop vind ik dit moeilijk, zoals bijvoorbeeld afwenden in de galop en een mooie rechte lijn rijden. De mijn changeert nogal makkelijk, dus wanneer ik iets ga verzitten, verspringt hij. Nu ben ik op een groot stuk weiland aan het oefenen.. Is een stuk van 7 ha, dus heb ik veel ruimte om recht te rijden..

Mag ik hier vriendelijk op ingaan.

Paard word eerst lang en laag gereden waardoor de achterhand minder aandacht vraagt, dus achterbeen komt onvoldoende naar voren, op moment dat jij je paard wat meer op gaat pakken komt er meer druk op achterhand en als paard dat niet helemaal aankan omdat dan de aanleuning vanuit de achterhand naar voren niet in orde is krijg je spanning zeker als je ook nog eens tempowisselingen gaat rijden. Ga maar eens heel langzaam draven maar wel met actieve achterhand, dus tegen de stap aan rijden in draf, maar wel paard actief houden in achterhand. Paard moet dan al meer aandacht vragen aan de achterhand waar door je aanleuning wat beter gaat worden en als je dat voelt dan ga je pas met tempowisselingen beginnen.
Rechtuit te rijden werken kan, maar je kunt ook met buigingsarbeid te werk gaan om je paard meer te gymnastiseren en daarin recht te richten maar ook om je paard lichter te maken van voren en dat paard meer gewicht op achterhand gaat overnemen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:41

Almaz schreef:
Welke methode je ook toepast, maakt niet zoveel uit, als het paard er maar lekker op reageert. Recht richten volgens de methode AdB.MdJ. Bas de Recht, uiteindelijk gaat het erom dat het paard de buikspieren goed aanspant, de rugspieren correct gebruikt, z'n schoft kan openen, achterhand er goed onder etc.etc. Na het rechtrichten, welke methode je ook gebruikt, het is nodig om je paard verder in rijden te scholen. Het rechtrichten geldt natuurlijk niet alleen voor de Academische rijkunst, maar is net zo belangrijk voor het westernrijden, springen of wat voor dicipline dan ook.

Precies hier hebben we een punt! Goed zo. Zo is het maar net.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:36

Almaz schreef:
Welke methode je ook toepast, maakt niet zoveel uit, als het paard er maar lekker op reageert.

Ik geloof anders niet in die 'Academische' goeroe's. Al wat ik aan 'academisch'gereden paarden voorbij zie komen, zie ik inelkaargetrokken, zonder tact, zonder impuls. Prima dat oefeningen als travers en sb worden gebruikt om recht te richten. Maar als daarbij impuls, tact en losgelatenheid verloren gaan is het zinloos. Dan worden de 'buigingsoefingen' een kunstje en geen onderdeel van een doordachte training van een paard.

Rechtrichten is gewoon een aspect van het skala der ausbildung. Ben je daarmee bekend? Niet meer en niet minder belangrijk dan de andere aspecten. Daarom mag NOOIT de focus alleen op het rechtrichten liggen, maar juist op de samenhang van alle aspecten van het skala. En dat gebeurd in de academische rijkunst niet of naar mijn zin te weinig.

Almaz schreef:
uiteindelijk gaat het erom dat het paard de buikspieren goed aanspant, de rugspieren correct gebruikt, z'n schoft kan openen, achterhand er goed onder etc.etc.

Zijn schoft openen? Wat bedoel je daarmee?

Almaz schreef:
Na het rechtrichten, welke methode je ook gebruikt, het is nodig om je paard verder in rijden te scholen.

Zo niet mee eens!!! Rechtrichten is en blijft ALTIJD een aandachtspunt in je training (ook weer: net als de andere aspecten van het skala). Die kun je niet eerst even fixen en dan verder gaan. Op elk niveau zul je weer aan de rechtgerichtheid (en het totale skala) moeten werken. Vaak als er meer verzameld en opgericht moet worden moet er juist weer extra aan de rechtgerichtheid gewerkt worden, terwijl het paard in arbeidstempo prima recht loopt.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:27

Je gelooft niet in "Academische goeroe's" en je vindt ook dat academisch gereden paarden in elkaar getrokken worden? Hoe kom je erbij?
Maar hier gaat het om het rechtrichten en niet om de academische rijkunst.
Vanzelfsprekend hebben zijgangen en buigingsarbeid geen nut als je de oefeningen niet goed uitvoert.
In iedere dicipline hoor je het paard recht te richten, of het nu academische rijkunst, de reguliere dressuur, springen, western- rijden of mennen, rechtrichten is gewoon een onderdeel van de training en geen doel op zich!
Ik denk dat je me verkeerd begreep. Het rechtrichten gebeurt bij iedere training.
Als het paard zijn schoft opent, kunnen de rugspieren ontspannen. Dit staat goed beschreven in het boek van Horst Becker. "Het atletische paard".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:54

Almaz schreef:
Je gelooft niet in "Academische goeroe's" en je vindt ook dat academisch gereden paarden in elkaar getrokken worden? Hoe kom je erbij?

Wat ik hier op bokt aan filmpjes en foto's voorbij zie komen. Die filmpjes van MdJ bijvoorbeeld... Ik zie dan geen paard dat lekker over de rug gaat, losgelatenheid, tact, impuls.... Maar goed, over het verschil AR en de 'gewone' dressuur loopt ook al een heel topic.

Almaz schreef:
Vanzelfsprekend hebben zijgangen en buigingsarbeid geen nut als je de oefeningen niet goed uitvoert.

Wat is jou eigen ervaring daarmee? Wat zijn jouw concrete resultaten van het toepassen van zijgangen en buigingsarbeid?

Almaz schreef:
In iedere dicipline hoor je het paard recht te richten, of het nu academische rijkunst, de reguliere dressuur, springen, western- rijden of mennen, rechtrichten is gewoon een onderdeel van de training en geen doel op zich!

Het wordt door NH/AR goeroe's anders wel uitgelicht alsof het een onderdeel op zich is. Er worden zelfs hele curussen aangeboden met als onderwerp rechtrichten...

Almaz schreef:
Als het paard zijn schoft opent, kunnen de rugspieren ontspannen.

Nooit gehoord van die term... De schoft is gewoon een bot, die kan nooit opengaan volgens mij (nou ja, kan wel, maar dat lijkt mij niet fijn voor het paard... Clown ) Rugspieren ontspannen, dat snap ik nog wel. Haha!

Almaz schreef:
rechtrichten is gewoon een onderdeel van de training en geen doel op zich!

Dat klopt ja. Bij de training van mijn paarden ben ik niet overdreven gefocust op rechtrichten. Bij een jong paard vind ik het belangrijker dat hij eerst gewoon lekker voorwaarts neerwaarts, in 1 ritme op eigen benen loopt. Gewoon rechtuit, lange lijnen etc. Als dat goed gaat, zijn ze voor dat moment recht genoeg. Jonge paarden moet je niet teveel belasten met allerlei kunstjes, die moeten lekker voorwaarts gereden worden. Het enige wat ik ze in een vroeg stadium leer is een wending om de voorhand, omdat je ze daarmee de laterale hulpen bijbrengt. Als ze dat snappen kun je in voltes en figuren ook makkelijker de juiste stelling en buiging regelen. Pas als ik ze meer ga verzamelen, komt het rechtrichten meer aan de orde. Maar niet meer dan af en toe even licht schoudervoor/travers/renvers/ stellen om hem recht te krijgen, om het achterbeen weer even onder de massa te krijgen, te voorkomen dat hij over de buitenschouder gaat, of door het binnenbeen heen valt. (dus geen hele lange zijdes langs de bakrand travers krabbelen) Als je het paard gewoon scherp aan het been hebt, en fijn in de aanleuning, goed de impuls kunt regelen dan hoef je de zijgangen praktisch niet aan te leren. Dat gaat dan vanzelf. Bij het rijden van zijgangen ligt bij mij de nadruk op het behouden van tact, impuls, ontspanning, aanleuning etc. Pas dan hebben zijgangen toegevoegde waarde.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:50

jasmijn78 schreef:
[Nooit gehoord van die term... De schoft is gewoon een bot, die kan nooit opengaan volgens mij (nou ja, kan wel, maar dat lijkt mij niet fijn voor het paard... Clown ) Rugspieren ontspannen, dat snap ik nog wel. Haha!

Spuit 11 even tussendoor. Bloos

De schoft kan wel worden geopend. Op iedere wervel zit een doornuitsteeksel. Als je de wervels buigt, waardoor de doornuitsteeksels uiteengaan, dat noemen we het openen van de schoft. Door dat te trainen verbeter je oa. het onderbrengen van het achterbeen.

De schoft is niet 1 bot...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:18

Esperanza schreef:
De schoft kan wel worden geopend. Op iedere wervel zit een doornuitsteeksel. Als je de wervels buigt, waardoor de doornuitsteeksels uiteengaan, dat noemen we het openen van de schoft. Door dat te trainen verbeter je oa. het onderbrengen van het achterbeen.

Je buigt toch niet alleen maar de wervels van de schoft? Als je paard goed over de rug gaat, gebeurd er toch wat met de hele wervelkolom? Volgens mij kun je nooit alleen de schoft trainen. En naar mijn mening zijn er ontzettend veel aspecten van belang bij het paard op het achterbeen krijgen. Scherp op je been en fijn in de aanleuning zijn imo daarbij het belangrijkst. Als je dat niet voor elkaar hebt, kun je het paard nooit 'bij elkaar rijden'.

Maar goed, de term zal wel een bepaalde kern hebben hoor Lachen Zal best. Ik zou alleen niet weten wat ik zou moeten doen als mijn instructeur zou zeggen: 'ja open hem nu maar in de schoft'. Clown

Ik vind dat er met al die termen onnodig ingewikkeld wordt gedaan over rechtrichten en paardrijden in het algemeen Haha! Ik hou van simpel Knipoog Rug moet veren (want dan kun je lekker zitten), gaspedaal moet werken, op een ophouding/zit moet hij terugkomen. Ritme moet behouden blijven in verruimingen en overgangen (kun je heel simpel controleren: door te tellen). Paard moet kijken waar het heen gaat.

Wat er technisch gezien met de schoft, wervelkolom etc. gebeurd zal mij een zorg zijn. Als ik een goed gevoel heb, en mijn instructeur bevestigd dat goede gevoel doordat hij constateert dat mijn paard goed/recht loopt is dat voor mij voldoende. Ik probeer dan alleen dat goede gevoel te onthouden en te onthouden hoe (dus met welke hulpen/oefeningen) ik dat goede gevoel heb gekregen.

Mijn instructeur zegt altijd dat je het gevoel moet hebben dat je achter in je zadel wordt gedrukt en je gemakkelijk kunt zitten. Dan is je paard goed op het achterbeen. Toen ik eens op zijn GP paard mocht, voelde ik hoe het 'eindresultaat' dus aan moet voelen. Dat was veel verhelderender dan alle boeken en termen bij elkaar Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:53

Nee, je traint nooit alleen de schoft en verder niets. En er zijn natuurlijk meer aspecten belangrijk om het paard op het achterbeen te krijgen. Maar dat is bijna alles met paardrijden Haha! Het is ook moeilijk om het even te omschrijven als een op zich zelf staand dingetje. Maar even om je het idee te geven wat er met die term bedoeld word....

Ik geloof (maar hou me ten goede, want het is voor mij ook nog geen gesneden koek) Dat het LDR verhaal ook wat in die strekking werkt. Door voor af te buigen open je de schoft, waarna met oprichting het achterbeen meer onder kan treden omdat de schoft geopend (lees opgerekt) is.

En natuurlijk is leren voelen het belangrijkste aspect van het paardrijden. Wij hebben het openen van de schoft bij mijn paard ook gebruikt om meer schoudervrijheid te krijgen. Toen heb ik ook op het paard van mijn instructice gereden om aan te voelen hoe dat nou voelt.

Maar ik vind het zelf wel belangrijk om te snappen hoe dat lijf nu functioneert tijdens de training (naast het voelen dat jij omschrijft), vooral ook omdat een paard een ander lijf heeft dan het onze.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:45

Nee, de schoft kan je niet alleen trainen.Alleen als de schoft zich opent, kunnen de rugspieren ontspannen, zodat het de achterbenen makkelijker onder het zwaartepunt kan zetten. Het kan zich dan ook oprichten.
Wat er met de schoft, wervels en benen gebeurd, vind jij misschien niet belangrijk, maar ik ben erg geinteresseerd in de anatomie en biomechanica van het paard. Gelukkig is jouw ruitergevoel zo ontwikkeld dat jij kan voelen hoe je goed je paard kan corrigeren als het scheef is, maar niet iedereen kan dat.
In de Academische rijkunst gymnastiseren ze het paard eerst aan de hand, zodat het paard sterk en lenig is , als het paard sterk genoeg is, mag het pas worden bereden. Deze voorbereiding speelt in de klassieke rijkunst een grote rol. Een scheef paard is helemaal geen probleem, als het niet bereden hoeft te worden. Ieder levend wezen is scheef. Het wordt een probleem als het paard een last moet dragen, dat kan alleen goed met een rechtgericht paard.
Een nageeflijk paard is een rechtgericht paard. Het is voor een paard onmogelijk om te verzamelen, wanneer het niet rechtgericht is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:51

Almaz schreef:
Wat er met de schoft, wervels en benen gebeurd, vind jij misschien niet belangrijk, maar ik ben erg geinteresseerd in de anatomie en biomechanica van het paard. Gelukkig is jouw ruitergevoel zo ontwikkeld dat jij kan voelen hoe je goed je paard kan corrigeren als het scheef is, maar niet iedereen kan dat.

De vraag is wat je aan de informatie hebt over anatomie en biomechanica als je het gevoel niet hebt? Of niet weet hoe het aan moet voelen?

Ik verdiep mij ook in alle theorie die er voor handen is hoor. Gewoon omdat ik het leuk vind. Verdiepen in theorie is altijd goed, daar niet van. Maar ik hoor sommige mensen theorie nakwaken, en hun eigen interpretaties van de theorie opdreunen dat ik denk van: tsja, klinkt heel leuk allemaal, maar nu de praktijk!!!

Ik heb vaak het idee dat mensen zich dan deskundiger voordoen dan ze in werkelijkheid zijn door het gebruiken van allemaal ingewikkelde termen en het nakwaken van theorie. Uiteindelijk gaat het er om: kun je het in de praktijk brengen?

Al kan je tot in de treuren opdreunen welke oefeningen er allemaal zijn, waarvoor je ze moet gebruiken, wat er dan anatomisch/biomechanisch gebeurd... Als je in de praktijk niet kunt aanvoelen (of dat nog moet leren) kun je nooit bepalen wanneer en hoe je ze op de juiste wijze moet toepassen. Uiteindelijk draait het bij paardrijden allemaal om timing en gevoel.

Almaz schreef:
In de Academische rijkunst gymnastiseren ze het paard eerst aan de hand, zodat het paard sterk en lenig is , als het paard sterk genoeg is, mag het pas worden bereden. Deze voorbereiding speelt in de klassieke rijkunst een grote rol. Een scheef paard is helemaal geen probleem, als het niet bereden hoeft te worden. Ieder levend wezen is scheef. Het wordt een probleem als het paard een last moet dragen, dat kan alleen goed met een rechtgericht paard.

Dit is een mooie opsomming van de theorie, maar wat is nu jouw eigen praktijkervaring ermee? Ik vroeg je ook al eerder:

jasmijn78 schreef:
Wat is jou eigen ervaring daarmee? Wat zijn jouw concrete resultaten van het toepassen van zijgangen en buigingsarbeid?

Almaz schreef:
Een nageeflijk paard is een rechtgericht paard. Het is voor een paard onmogelijk om te verzamelen, wanneer het niet rechtgericht is.

Wat is jou ervaring met nagevelijkheid en verzameling? Tegen welke problemen loop jij aan bij het verzamelen van je paard?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:16

Sorry, ik probeer alleen uit te leggen hoe Ik het rechtrichten toepas. Heb eerlijk gezegd een beetje het gevoel, dat ik op het matje word geroepen en verantwoording moet afleggen. Ik sta open voor verschillende methoden en neem niet zomaar van b.v. een instructeur aan, alleen om dat hij/zij zegt dat het goed is. We proberen op deze topic ervaringen uit te wisselen, theoretisch en praktisch en zo leren we van elkaar. Ik krijg bij jou het gevoel, dat de manier hoe jij het doet, de enige juiste is. De opmerking over Academische goeroe's in elkaar getrokken academisch gereden paarden, geklungel langs de lange zijde in een sb door MdJ, neem ik je dan ook kwalijk. Als jij vindt, dat jouw manier van rijden de enige juiste is, vind ik prima dat je er zelf zo achter staat, maar ik vind het belachelijk dat je andere methoden, van mensen die dit al jaren met succes toepassen, zo af loopt te kraken. Ik pas dus.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:45

Almaz schreef:
Sorry, ik probeer alleen uit te leggen hoe Ik het rechtrichten toepas.

Maar het is mij niet duidelijk HOE je het toepast. In jou reacties lees ik alleen terug hoe het zou moeten, niet wat je eigen ervaring ermee is. Daarom vroeg ik het je. Bijvoorbeeld: tegen welke problemen loop je aan als je gaat verzamelen?

Almaz schreef:
Ik sta open voor verschillende methoden en neem niet zomaar van b.v. een instructeur aan, alleen om dat hij/zij zegt dat het goed is.

Dat is prima. (jouw interpretatie van hetgeen in zei over mijn instructeur is overigens wel wat kort door de bocht... maar dat geeft niet Lachen )

Almaz schreef:
We proberen op deze topic ervaringen uit te wisselen, theoretisch en praktisch en zo leren we van elkaar.

Ik ben juist zo geinteresseerd in ervaringen. Maar ik lees veel opsommingen van theorie terug. Waar jij bijvoorbeeld tegenaan loopt bij het in de praktijk brengen lees ik niet terug.... Ik stel jou twee hele concrete vragen over jouw ervaringen en daar geef jij geen antwoord op??? Als je daar nou antwoord op geeft, dan kunnen we ervaringen uitwisselen!

Almaz schreef:
Ik krijg bij jou het gevoel, dat de manier hoe jij het doet, de enige juiste is.

Oh dat is niet mijn bedoeling. Er zullen vast meerdere manieren zijn. Ik heb omschreven hoe ik er tegen aan kijk en wat mijn ervaringen zijn.

Almaz schreef:
De opmerking over Academische goeroe's in elkaar getrokken academisch gereden paarden, geklungel langs de lange zijde in een sb door MdJ, neem ik je dan ook kwalijk.

Ja? waarom? Ik heb heel duidelijk gezegd dat ik dat VIND, niet dat dat zo IS. Ik VIND die paarden in de filmpjes van MdJ niet mooi lopen, en beargumenteerd waarom. Dat is toch de bedoeling in een discussie? Als we beargumenteren WAAROM we iets vinden, kunnen we er over discussieren. We hoeven het toch niet allemaal met elkaar eens te zijn?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:54

Ik gebruik wel zijgangen om mijn paard rechter te krijgen (maar ik ben niet zo goed in uitleggen). Stel dat ik voel dat mijn paard trager is vanuit zijn rechterachterbeen (deze minder ver "naar voren" onder de massa plaatst), dan zet ik hem vaak op een grote volte op de rechterhand, waarbij ik SB inzet, héél goed de linkerschouder begrens en dan probeer ik in de SB zijn rechterachterbeen extra erbij te rijden. Vervolgens maak ik hem weer even een paar passen "rechtuit" en zet dan travers in, ook weer met extra aandacht voor het rechterachterbeen.

Dit is alleen denk ik niet zo duidelijk uitgelegd Haha!

Dan over het rechtrichten zelf. Ik vind het echt supermoeilijk. Ik zit zelf ook vaak nog eens zo scheef als ik weet niet wat en mijn paard gaat ook het liefst scheef. Maar ik vind spwieso het hele paardrijden moeilijk. Niet alleen het rechtrichten, maar ook de fijnere hulpen, balans, takt, verzameling.

Ben er helaas niet zo goed in, maar we doen ons best Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:58

Laten we wel voorop stellen dat jij geen fan bent van de academische rijkunst, gezien je opmerkingen. 5 jaar geleden het ik kennis gemaakt met AdB en zijn methode. Heb een aantal clinics bij hem gevolgd en veel geleerd. Veel paarden, waar niets meer mee te beginnen is, worden door dierenartsen naar hem doorverwezen. Toen ik mijn huidige paard kocht, 4 jaar geleden, was ze erg scheef, doorgezakte rug, onderhals, niet onder kunnen treden, kantelen met het hoofd. kort lopen. Eerst de AdB methode toegepast, ging best wel aardig, maar was toch niet helemaal mijn ding. Ik vond dat het rechtrichten in het zadel niet lekker ging. Ben me meer gaan verdiepen in de AR en het rechtrichten met grondwerk. Begin op de volte, probeer het paard de volte mooi rond te laten lopen, vraag het binnenbeen onder de massa te treden. Omdat ze geen zadel opheeft, zie je goed het ruggebruik. Daarbij let ik natuurlijk ook op of ze haar buikspier goed aanspant. Doordat haar rugspieren ontspannen, kost het voorwaarts, neerwaarts ook geen moeite. Open en sluit de volte. Als dit allemaal goed gaat schouderbinnenwaarts en buitenwaarts. travers gaat op dit moment op de linkerhand beter dan op de rechterhand. Haar ruggebruik is enorm verbeterd, ze is leniger en buigt veel makkelijker aan beide zijden. Links kon ze dit niet zonder haar achterbenen opzij te bewegen. Ze kan nu aan de hand draven, ik loop er dan gewoon naast, ze begint vanzelf te verzamelen. Het halthouden gaat beter, zonder scheef te staan, vierkant halthouden is nog niet korrekt. Het rijden gaat ook beter, ze kan me beter dragen en de zijgangen gaan een stuk beter. In het zadel heb ik moeite met sb, maar dat komt door mijn eigen lichaam, die niet altijd wil wat ik wil. Mijn paard is nageeflijker, is lichter aan de hulpen, tempo wisselingen gaan goed, de galop is aanmerkelijk verbeterd, ga zo maar door. Voor het rijden werk ik vaak even aan de hand, een goede warming-up. Ik ben ervan overtuigt dat het rechtrichten, niet perse in het zadel moet, maar ook aan de hand. Het voordeel hiervan is, dat het paard niet gehinderd wordt door de ruiter en je leert naar het paard te kijken, hoe het zich beweegt, zijn rug, schouders, benen, buikspieren korrekt gebruikt. Klopt dat ik veel theoretische kennis heb, zonder kan je n.l. niet de praktijk uitvoeren. Heb clinics en cursussen gevolgd bij AdB, Bas de Recht, dressuur natuurlijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:02

Almaz schreef:
Laten we wel voorop stellen dat jij geen fan bent van de academische rijkunst, gezien je opmerkingen.

Ik vind de resultaten discutabel ja. Ik zie liever meer impuls, meer tact, meer losgelatenheid.

Almaz schreef:
Eerst de AdB methode toegepast, ging best wel aardig, maar was toch niet helemaal mijn ding. Ik vond dat het rechtrichten in het zadel niet lekker ging.

Waarom niet?

Almaz schreef:
Begin op de volte, probeer het paard de volte mooi rond te laten lopen, vraag het binnenbeen onder de massa te treden.

Hoe doe je dat?

Almaz schreef:
Daarbij let ik natuurlijk ook op of ze haar buikspier goed aanspant.

Hoe zie je dat dan?

Almaz schreef:
Ze kan nu aan de hand draven, ik loop er dan gewoon naast, ze begint vanzelf te verzamelen.

Hoe zorg je dat je dan de voorwaartse drang behoudt? Dat jij in controle blijft? Ik hou er niet van als paarden uit eigen initiatief terugkomen. Dan heb ik namelijk geen controle meer over het achterbeen. Hoe zit dat met de verruimingen dan? Ik zie 'academisch' geschoolde paarden namelijk nooit fatsoenlijk uitstrekken/verruimen...

Almaz schreef:
Haar ruggebruik is enorm verbeterd, ze is leniger en buigt veel makkelijker aan beide zijden. Links kon ze dit niet zonder haar achterbenen opzij te bewegen. Ze kan nu aan de hand draven, ik loop er dan gewoon naast, ze begint vanzelf te verzamelen. Het halthouden gaat beter, zonder scheef te staan, vierkant halthouden is nog niet korrekt. Het rijden gaat ook beter, ze kan me beter dragen en de zijgangen gaan een stuk beter.

Klinkt als een wereld van verschil. Heb je foto's/filmpjes van voor en na?

Almaz schreef:
Heb clinics en cursussen gevolgd bij AdB, Bas de Recht, dressuur natuurlijk.

Wat heb je van deze heren opgestoken en wat was het verschil tussen deze drie? Hoe ver ben je nu qua africhting (er van uitgaande dat B tm Z2 niveau basis is en hoger gevorderd) Je hoeft geen wedstrijden te rijden, maar een inschatting kan je wel maken op basis van de niveau's zoals wij deze in de dressuur kennen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:12

AR heeft genoeg impuls.tact en zeker losgelatendheid. Wie heb je dan zien rijden in de AR?
AdB voelde gewoon niet als mijn ding, erg voorwaarts,het rechtrichten deed ik liever wat rustiger, voel ik mij prettiger bij.
Paard neemt geen eigen initiatief om terug te komen in draf, geef de hulpen aan de kaptoom, kleine ophouding is genoeg, ze brengt de achterhand er dan onder. Dit oefenen we nog niet zo lang, maar ze pakt het goed op. Kleine stukjes zijn genoeg.AR is minder voorwaarts dan de reguliere dressuur, wel veel impuls.
Nee, helaas geen filmpjes of foto's. Is zeker een wereld van verschil, je moet me maar op mijn woord geloven dat het duidelijk verbetert is. Vooral het inbuigen aan één kant ging heel moeizaam.
Op de volte vraag je lengtebuiging, als het genoeg inbuigt treedt het binnenbeen onder de massa, soms met behulp van een zweepje(alleen aanwijzen, licht aanraken)
Als het paard goed loopt, zie je de buikspier lopen, spannen en ontspannen. Kan je goed zien als het paard zonder zadel werkt.
Heb geen idee wat voor niveau ik ben. Ik ben nu een half jaar aktief met AR bezig. Het scholen van een academisch geschoold paard, duurt jaren. Misschien dat je dat kan meten met de oefeningen. B.v. wat voor niveau zit je in de reguliere dressuur als je begint met s.b. travers, renvers? In de AR begin je daar vrij vroeg mee en de reguliere dressuur in L/M? Zover ik weet kijken ze pas in de AR als het een bekwaamheidsproef kan afleggen, sb, apuyeren, pirouette, dat alles natuurlijk in een goede verzameling. Heb me hierin eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Maar het niveau, wat ik rij is misschien in de gewone dressuur L, maar ik weet niet of je het wel echt met elkaar kan vergelijken.
Wat ik van de heren(en dames) opgestoken heb, is dat het heel erg belangrijk is om naar je paard te kijken en hoe het zich beweegt, dat je het sterk , soepel en rechtgericht moet maken om een last te kunnen dragen, in het belang van het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:00

Almaz schreef:
AR heeft genoeg impuls.tact en zeker losgelatendheid.

Ik vind dus van niet.

Almaz schreef:
Wie heb je dan zien rijden in de AR?

Toets youtube Marijke de Jong of Bent branderup in en filmpjes genoeg....

Almaz schreef:
AR is minder voorwaarts dan de reguliere dressuur, wel veel impuls.

Dat vind ik dus van niet. Ik zie een hoop gekrabbel. Ik hou van paarden die lekker los door het lijf met een 'flitsend' achterbeen bewegen, goed van de grond komen, met shwung...
Bijvoorbeeld Totilas van Edward Gal. Zo zie ik graag een paard lopen/gereden worden. Vergelijk dit met dat paard/rijstijl van Marijke de Jong en ik weet wel wat ik liever zie.

In de AR is een vietaktgalop bijvoorbeeld niet fout. In de gewone dressuur wel, daar wil men echt een goed doorgesprongen galop zien in drietakt. Geen 'draversgalop' dus (daar vergelijk ik het maar mee, dravers galloperen namelijk ook vaak in een 4-takt)

Almaz schreef:
B.v. wat voor niveau zit je in de reguliere dressuur als je begint met s.b. travers, renvers?

Met travers als kunstje alleen rij je geen enkel niveau. Het gaat om het totaalplaatje. Hoe hoger je komt hoe progressiever de overgangen worden, hoe meer verzameling, verruimingen, oprichting etc. men wil zien. (waarbij de aspecten van het skala dus behouden blijven) Daarom zullen bijvoorbeeld die flauw gereden zijgangen in de AR niet scoren in de (wedstrijd)dressuur. Daar wil men meer behoud van impuls, tact, losgelatenheid etc. zien. Kijk bijv. naar de pirouettes van Bent met dat stippelpaard en die schimmel. Beide paarden gooien onwijs met het hoofd (als gevolg van gebrek aan verzameling en impuls van achter) In de wedstrijddressuur zou dat echt onvoldoendes scoren.

Wat ik verder 'tegen' AR heb zijn die zijgangen in een vroeg stadium. Ik vind dat een jong paard eerst lekker vooruit gereden moet worden. Ten tweede vind ik dat geen goed systeem omdat het voor met name beginnende/onervaren ruiters als moeilijk genoeg is in balans te zitten en de juiste hulpen te geven. Als de focus in een beginstadium al ligt op het rijden van zijgangen leren zij nooit het paard goed van achter naar voren te rijden, zaken voorwaarts op te lossen. Daarom vind ik het gewone klassieke systeem/het skala beter voor de scholing van paard EN ruiter.

Almaz schreef:
Zover ik weet kijken ze pas in de AR als het een bekwaamheidsproef kan afleggen, sb, apuyeren, pirouette, dat alles natuurlijk in een goede verzameling.

Het is maar wat je verstaat onder een 'goede' verzameling... Ik denk dat in de gewone dressuur echt iets anders wordt verstaan onder een goede verzameling dan in de AR.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:29

Dan zijn we het duidelijk niet met elkaar eens. Jammer dat je de academische rijkunst zo negatief ziet. Bij een paard worden de zijgangen in de AR eerst aan de hand geoefend, dus onbelast. Pas als het sterk genoeg is wordt het bereden, maar in principe kent het dan al de zijgangen. Dus gaat het in zadel ook een stuk eenvoudiger. De gewone dressuur is de klassieke dressuur, alleen vind ik dat de gewone dressuur een ander leven is gaan leiden. Wat is het verschil tussen een goede verzameling in de gewone dressuur en een goede verzameling in de academische rijkunst?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:18

Almaz schreef:
Dan zijn we het duidelijk niet met elkaar eens.

Hoeft ook niet Lachen

Almaz schreef:
Jammer dat je de academische rijkunst zo negatief ziet.

Ik volg alles op paardensport en vooral dressuurgebied... Ik kan er voor mijzelf niks beters van maken. Ik zie geen ruiters/voorbeelden in de AR waar ik rijtechnisch zwaar van onder de indruk ben. Waar ik kippevel van krijg, wat ik mooi vind, wat ik ook zou willen kunnen... Ik vind het wel vaak een hoog showgehalte hebben, wat ik dan wel weer heel leuk vind om te zien. Maar ik krijg pas kippevel als ik Anky of Imke, of Isabell Werth of Tineke of Edward of, nou ja dus de meeste GP toppers zie rijden...

Almaz schreef:
Bij een paard worden de zijgangen in de AR eerst aan de hand geoefend, dus onbelast. Pas als het sterk genoeg is wordt het bereden, maar in principe kent het dan al de zijgangen.

Maar dan nog kent de ruiter ze dan niet. En de hulpen van de ruiter zijn toch anders als tussen de lange lijnen (ik zet mijn paarden overigens ook wel eens tussen de lange lijnen) Het gaat mij er om: AR is nu ineens 'populair'. Wat je ziet is een dat een heleboel mensen (die meestal in de 'gewone' dressuur niet uit de voeten komen) op AR over stappen. Het is nieuw/anders het niveau is minder te definieren en je kan je direct bezig gaan houden met de 'moeilijkere' (en dus interessante) dingen. Doen een cursusje rechtrichten en wanen zich heel wat. Imo moet je je niet gaan wagen aan zijgangen en verzameling als je als ruiter nog niet eens in balans zit, controle hebt over je eigen lichaam op het paard. En dat gebeurd in AR wel.
DAT kan imo nooit bevorderlijk zijn voor de rechtgerichtheid van het paard. Mijn ervaring is dat met paardrijden de langste weg uiteindelijk de kortste is. Leer eerst gewoon je paard voorwaarts-neerwaarts te rijden, zelf in balans te zitten, het paard snel voor het been te maken, fijn in de aanleuning te houden. Dat op zich is al moeilijk genoeg. Ik vind de opbouw van B tm Z2 dressuur (dus de basis) en het skala logischer voor paard en ruiter. Eerst de focus op ontspanning, aanleuning, overgangen figuren etc. dan pas de zijgangen en 'ingewikkeldere' zaken als zijgangen, verzameling en oprichting.

Als je ziet hoeveel B/L combinaties al struikelen op iets simpels als halstrekken... Een hoger niveau dan dat heeft de gemiddelde ruiter die over stapt op AR ook niet. Maar men gaat zich dan wel al bezighouden met zijgangen en verzameling. Dat kan imo nooit goed gaan.

Almaz schreef:
De gewone dressuur is de klassieke dressuur, alleen vind ik dat de gewone dressuur een ander leven is gaan leiden.

Ik vind het juist andersom. De gewone dressuur is gebaseerd op het skala, de klassieke dressuur. De AR in principe ook, alleen de uitvoering van AR is imo niet zoals klassieke dressuur bedoeld is omdat met name tact en impuls verloren gaan. Ik vind dat in de AR de nadruk teveel ligt op kunstjes,/circus ipv het echt goed los door het lijf laten bewegen van het paard. (al wordt dat wel door de AR gepretendeerd, maar ik zie het dus niet/onvoldoende terug in de uitvoering)

Almaz schreef:
Wat is het verschil tussen een goede verzameling in de gewone dressuur en een goede verzameling in de academische rijkunst?

Bekijk maar eens een filmpje van Anky, Imke, Adelinde, Isabel, Kyra, Jan Brink of Edward in een passage/piaffe en vergelijk die met de passage/piaffe van het AR voorbeeld in Nederland Marijke de Jong. Dan kun je duidelijk verschil zien: het paard van MdJ blijft hoog in het kruis, verliest tact, impuls.

Ik vind dat het grote verschil dus met name in de tact en impuls zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:38

@ Jasmijn
Ik denk dat je nu een andere draai aan deze discussie probeert te geven. De vraag van TS was: rechtrichten het moeilijkste van paardrijden?? De discussie en het vergelijk van AR met modern past naar mijn idee beter in het topic GP versus klassiek.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:00

AR is al zo oud, het is wel in de vergetelhoek terecht gekomen. De reguliere dressuur kwam tot leven, toen mensen meer tijd en geld hadden om gewoon lekker paard te rijden en dan moet je niet te moeilijk willen doen. Je hebt het over beginnende ruiters die een paard gaan aanleren om het ongeschoolde paard zijgangen gaan aanleren. Natuurlijk gebeurt dat niet, dat kan ook niet. Een GOED geschoold academisch/klassiek paard vergt jaren scholing en niet te verwarren met kunstjes in het circus. Dan heb jij een heel ander beeld van de academische rijkunst dan dat ik heb!
Jij haalt alleen MdJ aan, maar denk eens aan Oud klassieke grootmeesters als:Guéruiere, Oliveira.
En bekende klassieke ruiters van nu:Klimke, Wispelaere, Heinrichs, zelfs Albert Voorn werkt nog volgens de oude principes.
Als je de sport serieus beoefent, is de reguliere dressuur net zo moeilijk als de klassieke/academische dressuur of (goed) western rijden of welke dicipline dan ook.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:02

ankem schreef:
@ Jasmijn
Ik denk dat je nu een andere draai aan deze discussie probeert te geven. De vraag van TS was: rechtrichten het moeilijkste van paardrijden?? De discussie en het vergelijk van AR met modern past naar mijn idee beter in het topic GP versus klassiek.

Helemaal gelijk, we dwalen helemaal af.