Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:14

_Question schreef:
Ik vind dat als de ruiters weten hoe ze moeten lichtrijden (bij wijze van) geen les meer nodig hebben. Als het goed is weten mensen uit zichzelf dat ze geen paarden moeten hinderen, dus ook niet in de mond, en daar hoef je geen 100 euro per maand aan uit te geven. Vaak rijden deze mensen zelfs constant met een losse teugel door het bos, dus dat is een en al genieten.

Woow... meen je dat nou?

Waar haal je 100,- per maand vandaan? Begin eens met 50,- dan zit je al een heel eind in de goede richting. En weten mensen uit zichzelf dat ze het paard niet moeten hinderen? Hoe weten ze dat dan?

Als ik het verschil zie in mijn rijden tussen nu en 2 jaar geleden.... mijn hemel, dat kun je gewoon niet vergelijken en zonder les was ik NOOIT zover gekomen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:10

Iedereen kan les gebruiken. Als je paard elke keer schrikt op hetzelfde plekje en je weet niet hoe je het moet oplossen is het toch fijn als je een instructrice hebt. Lachen
Maar als je alleen met lang teugeltje door het bos rijd lijkt het me niet zozeer nodig, maar dat is meer de genietende ruiter. [Wel beetje tegenstrijdig Knipoog]

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:16

_Question schreef:
Ik vind dat als de ruiters weten hoe ze moeten lichtrijden (bij wijze van) geen les meer nodig hebben. Als het goed is weten mensen uit zichzelf dat ze geen paarden moeten hinderen, dus ook niet in de mond, en daar hoef je geen 100 euro per maand aan uit te geven. Vaak rijden deze mensen zelfs constant met een losse teugel door het bos, dus dat is een en al genieten.

Heb jij enig idee hoeveel mensen inderdaad weten dat je een paard niet mag hinderen tijdens het rijden? Heb jij enig idee hoeveel van die mensen het paard tijdens het rijden wel degelijk hinderen, ondanks hun 'kennis'??? Tussen theorie en praktijk zit nogal een groot verschil, hoor. Clown

Mijn vriend is sinds enkele maanden begonnen met rijden en ik moet zeggen (ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld Bloos ), hij doet het heel goed voor een volwassen man, die pas op 35-jarige leeftijd is gaan rijden voor het eerst in zijn leven. Hij kan prima lichtrijden, maar om nou te zeggen dat ik hem zo het bos in stuur met los teugeltje? Kom op, zeg........

Ik zie veel te veel ruiters die zichzelf zoveel slechte dingen aangeleerd hebben, doordat ze hun 'rijkunst' niet onderhouden. Dat is juist het mooie van paardrijden. Dat je nooit uitgeleerd bent en dat je je manier van rijden moet 'onderhouden'. Helaas zie je het dan ook vrij snel terug in die paarden, waar iemand op rijdt, die jaren geen instructie gehad heeft...... Verdrietig

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:54

Ik als recreatieve dressuurruiter vind les erg belangrijk en vind het daarom fijn als de eigenaar van de betreffende verzorgpaard hetzelfde erover denkt.

*Heb bijna alles doorgelezen*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:01

Maar dan nu de andere kant. Mijn paarden zijn gestald op een stalling waar 80% geen les heeft en vooral buiten rijdt. De paarden waar ze op rijden staan de hele dag in een groep buiten. Zijn niet super gespierd, lopen over de schouder weg, zijn niet persé rechtgericht, maar wel gelukkig, niet ziek, ik kan me niet herinneren dat er eentje kreupel is geweest of rugproblemen heeft gehad en ze zijn voor een groot deel al redelijk middelbaar. Dus in de praktijk valt het wellicht nog wel mee???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:52

Anya schreef:
Maar dan nu de andere kant. Mijn paarden zijn gestald op een stalling waar 80% geen les heeft en vooral buiten rijdt. De paarden waar ze op rijden staan de hele dag in een groep buiten. Zijn niet super gespierd, lopen over de schouder weg, zijn niet persé rechtgericht, maar wel gelukkig, niet ziek, ik kan me niet herinneren dat er eentje kreupel is geweest of rugproblemen heeft gehad en ze zijn voor een groot deel al redelijk middelbaar. Dus in de praktijk valt het wellicht nog wel mee???

Ja hoor, ik denk wanneer je de kwalijke gevolgen voor paarden die 20 uur per dag op stal staan, en dan onder de man 1x pd intensief trainen afzet tegen de paarden die veel buiten lopen, contact met soortgenoten hebben en veel vrijheid kennen, het je erg meevalt hoeveel problemen de laatste groep heeft.... de buitenhobbelaars dus.
De voornaamste voorwaarde voor een geestelijke en fysieke gezondheid is toch dat ze naar buiten kunnen en contact hebben met soortgenoten. Je kunt beter lessen missen, dan deze voorwaarden missen.

Evengoed denk ik dat je het gewoon moet combineren.... al kijk je maar eens in de zoveel maanden waar je staat als ruiter, puur voor de gezondheid van je paard....