Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nataly_

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:55

Neee, ik stap nooit af. dan gaan ze alleen maar meer denken wat dat nou weer is , (of ze worden er meer banger van omdat je ook afstapt) als je er op blijft zitten is het een teken dat je paard er niet bang voor hoeft te zijn, Knipoog

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:35

Van de week ben ik wel afgestapt (in tegenstelling tot wat ik eerder zei). We reden langs de slootkanten toen we bij een kruising met een weg op een mest'zwembad' stuitten (waar ze mest in bewaren tot ze het gaan verspreiden op het land). Er liep een grote buis van het 'zwembad' naar de sloot en die buis was aangesloten op een pomp (zo eentje die veel herrie maakt).

Paard-lief was bijna panisch en ik wist dat ik hem er onder het zadel niet langs zou krijgen, maar ik wou ook zeker niet omkeren. Dus ik ben rustig afgestegen en met hem aan de hand ernaartoe gelopen. Hij deed het bijna in zijn broek! Trillen op zijn benen, het wit van z'n ogen was te zien, constant een vluchtroute in de gaten houden... Maar hij is er aan de hand (na wat aandringen) toch langsgelopen.

Toen zijn we er nog een keer langsgelopen en op dat moment begon die pomp een heel raar geluid te maken (ik was even bang dat het hele gevaarte uit elkaar zou springen). Dus paardlief en ik allebei een halve hartaanval. Bloos En toen zijn we er nóg een keer langsgegaan (drie keer is scheepsrecht). Ik ben er dus niet langsgereden, maar toch ben ik tevreden: hij was echt bang, het was geen aanstelleritis, en toch is hij erlangs gegaan. En hij is sowieso heel bang van dingen op de grond (waarom toch?) en toch is hij eroverheen gestapt.

Mama is trots op Paard! Lovers

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:36

O, even toevoegen: ik had ook het idee dat het niet veilig was als ik hem er langs had proberen te rijden, ivm verkeer enzo.

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:11

Ik probeer het altijd OP het paard, maar als er een gevaarlijke situatie ontstaat: bijv. Bij een weg of langs een sloot. stap ik wel altijd af, als hij echt ergens niet langs durft

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:50

Vandaag nog iets meegemaakt waar ze bang voor was. Ik was op weg naar de bak, via het standaard weggetje, maar er was wat vuil gestord. Omdat dat anders was dan normaal, was het dus eng. Aan beide kanten van het weggetje zitten slootjes waar je paard met geen mogelijkheid uit komt.
Al vanaf 10 meter afstand ging ze een paar keer stil staan, elke keer toch weer een stukje naar voren gereden, steeds dichterbij.
Toen we op ong 3 meter afstand stonden wilde mevrouw écht niet meer verder en ging stilstaan, hoofd in de lucht en neusgaten heeeeel wijd open Nagelbijten / Gniffelen .
Ik had het idee dat ze elk moment kon omdraaien en keihard naar stal zou racen, dus ben toen apgestapt.
Toen ernaartoe gelopen, laten ruiken, wat van het dumpspul bewogen zodat ze ook kon zien dat het dan ook niet eng was.
Nog een keertje er langsheen gelopen.
Vervolgens stukje teruggelopen en er weer op geklommen, vervolgens er weer langs gereden. Ze keek nog wel, maar eng was het niet meer.
Op de terugweg ben ik er niet langsgereden, want toen reed ik met iemand mee die er niet lang wilde met haar paard Knipoog

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 05:51

Het liefst natuurlijk niet, maar Soms wel, maar als ze heel bang zijn is het wel lastig om er daarna weer op te komen.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:53

Niet afstappen, dan laat je hem winnen

moby148

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:15

Wanneer ik het gevoel heb dat het uit de hand gaat lopen, en mijn paard anders achterwaarts de sloot in gaat dan stap ik wel af en stel mijn paard gerust. Zodra hij minder angstig is stap ik weer op. Dit helpt bij hem beter dan erop blijven zitten terwijl ik zelf niet zeker ben van de situatie.
Dus met gevaar voor je eigen of iemand anders, gewoon van je paard afstappen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:44

Luanaa schreef:
Niet afstappen, dan laat je hem winnen

Gestoord
tuurlijk, je paard gaat al vantevoren bedenken...laat ik eens doen alsof ik bang ben, dan stapt ze misschien wel af en dan heb ik gewonnen Frusty
Afstappen op spannende momenten is net zo belangrijk en leerzaam als bijvoorbeeld een bepaalde oefening onder het zadel leren.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:49

ik stap niet af, want dan geef ik toe,
alleen laatst galloppeerde er een paard in het bos voor mij weg,
toen ging hij bokken en stijgeren(want ik hield tegen)
toen ben ik maar wel even afgestapt omdat ik er anders misschien wel af zou vallen en hij door zou rennen Tong uitsteken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:21

Hoe komt het dat er gesproken wordt in termen van winnen of verliezen ten aanzien van paarden die iets eng vinden? Zou een paard jokken?
Zouden paarden zich niet graag aan een kameraad even vast willen houden die hun laat zien dat het niet erg is dat hij bang is, en dat wij mensen hem kunnen helpen zijn angsten te overwinnen?

Soms ernaast, en steeds vaker er op? Is het ver gezocht om te vragen wat je zelf zou wilen als je iets eng vindt?
Vriend hebben of overspannen mens op je rug die hysterisch wordt en gaat meppen?
Wat leer je:
1. Ik heb géén vriend
2. Ik moet extra opletten op die onvoorspelbare mens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:56

en punt 3 niet te vergeten Paardentango:

- de mens is blijkbaar ook iets om bang voor te zijn

Boos!

(je paard helpen zijn angsten te overwinnen, dat is pas leerzaam)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:33

Tsjah, de mens IS ook iets om bang voor te zijn. Mensen maken snel ruzie.

Maar andere invalshoek: Als een paard een kuddedier is, zou dan een van de dingen die voor het paard belangrijk zijn liggen in het stukje 'wij samen'? Kun je daar als mens iets mee?
Als dat voor een paard belangrijk is, waarom gaat de aandacht dan eigenlijk voornamelijk uit naar termen als winnen of verliezen.
We weten al dat de meeste paarden volgzaam zijn en ons mensen snel zien als de grote sterke èn dappere mens.

Denk wel eens: 'Ik zou willen dat ik degene was die mijn paard denktdat ik ben.'

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:41

Vroeger riep ik ook altijd niet afstappen. Maar daar ben ik wel van terug gekomen.
Spiegel het eens naar jezelf. Wil je door iemand achter je langs iets engs gepusht worden. (en nog een skup na krijgen als je niet snel genoeg gaat) Of heb je liever dat je iemand naast je loopt, evt. je hand pakte en meeloopt en zo laat zien dat iets niet eng is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:51

Ik probeer om er op te blijven zitten, maar ik weet ondertussen wel dat ze dan in noodtempo achteruit gaat en dat is ook niet bepaald veilig, als ik er langs ga en naast haar loop, loopt ze mee als een mak lammetje en is er niks aan de hand. Dan kan ik daarna ook weer zonder problemen opstappen om daarna weer lekker verder te dribbelen.
Op de grond vertrouwd ze me, onder het zadel (nog) niet, maar daar wordt aan gewerkt Clown
Laatst bijgewerkt door Britt op 03-10-08 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:01

Kijk, dat klinkt heel respectvol naar je paard, hij heeft iemand gevonden die hem begrijpt, en daar waar ze hem niet begrijpt in elk geval heel duidelijk laat merken.
'Ik help je wel vriend'.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:22

In eerste instantie probeer ik erop te blijven, maar zodra ik merk dat het paard echt angstig is en ik vlucht dreiging voel, stap ik af, maar loop er dan wel meteen langs.
Dus niet eerst gaan staan loeren enzo, want dan maak je het paard vaak nog onzekerder.
Gewoon even rustig tegen hem praten, schouder klopje geven en gewoon doorlopen.
Dat is tenminste de methode die voor mij het beste werkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:55

tja, ik heb juist een paard die wanneer je haar dwingt over de rooie gaat. Geef ik haar de tijd om rustig te kijken (en dat duurt zolang ze zelf wil) dan gaat ze er langs. (en heeft ze bovendien een positief leermoment gehad)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:27

altijd blijven zitten, paard laten kijken naar het ding waar hij bang voor is.. Desnoods neem je een andere route maar nooit dwingen erlangs de moeten...

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:40

Ik ben nog nooit in een situatie met mn paard gekomen waarbij ik af ben gestapt.
Maar mocht ik ooit denken dat het beter is af te stappen, doe ik dat .
Ik zit me nu af te vragen of ik ooit iets echt engs tegen ben gekomen Nagelbijten / Gniffelen
Ehh.. een plas? nordic walkers? Clown

Tja, bij zoiets lukt het wel als ik hem iets aandruk, geruststel, zelf rustig blijf en vervolgens beloon..
T enige waarbij ik hem een mep geef, is als hij langs een levensgevaarlijke bakkabouter moet Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:38

Dankjewel paardentango, dat probeer ik zeker te doen idd!

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:17

Ik stap ook eigenlijk nooit af van me paard als die wat eng vind.
Alleen bij verkeer ofzo dat het paard echt heel eng vind ja.
Meestal probeer ik er gewoon langs te rijden, en anders hem niet te laten kijken en hem met me
binnenbeen erlangs te rijden. (ik weet niet helemaal of ik het goed zeg =P).

Dat is ook zoiets van, als je paard ergens bang voor is en je blijft zitten, moet je hem dan wel of niet daarnaar toe
laten kijken?

Maar daar gaat het nu niet om, dat is een heel ander onderwerp, maar schoot me ff te binnen. =P

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:18

ik stap meestal niet af. probeer toch door te zetten Lachen alleen als het echt gevaarlijk voor me zou worden stap ik af.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:01

Nee joh gewoon blijven zitten behalve als het fout gaat dan stap k wel af. Tong uitsteken

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:02

Ik stap echt nooit af, als ze iets echt eng vind ben je veiliger op je paard dan er naast.
Als je ernaast staat en hij schrikt en raakt echt in paniek, kan je er zo onder liggen.
Maar dan het wel over bv een vrachtwagen of een helikopter waar die voor wil vluchten.
Als er iets is wat vast is dus een eng bord ofzo, stap ik wel altijd af om hem er langs te leiden.
Maar als er een helicopter overvliegt ga ik er dus echt niet af want dan raakt ie zo in paniek dat ik hem kwijt ben.
Laatst bijgewerkt door Ingridje16 op 06-11-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt