Sammie schreef:Je kunt ook overdrijven, lusitana. Als iemand een hengst wil houden is dat zijn of haar goed recht. Zolang een ander daar géén hinder ondervindt. En dat geldt voor een ruin en merrie ook. Echter, vermoed ik dat jouw ervaringen door jouw leefgebied erg gekleurd zijn. Hier in Nederland is het een stukje drukker bevolkt, staat het meerendeel op een stal/manege en een klein gedeelte van de paardenstapel aan huis.
En elke merrie die onbedoeld drachtig wordt is er gewoon 1 teveel. Het gebeurt, klaar! Het zou gewoon helemaal niet moeten gebeuren, het gebeurt gewoon teveel. Heb er in mijn omgeving al meerdere gezien die onbedoeld drachtig waren. Wat krijg je dan? Een veulen zonder papieren, soms een vreemde kruizing die verkocht wordt of gehouden. Wordt het verkocht is de kans groter dat het ooit eindigt in de worst of bij een manege. Misschien is het in Portugal makkelijker om voor zo'n paard een plek te vinden, maar hier is dat een stuk moeilijker..
En dat allemaal omdat iemand een hengst wil voor de leuk, die niet bedoeld is voor de fokkerij, waarbij óf de hengst óf de merrie is uitgebroken omdat ze gewillig zijn.
Om nog maar te zwijgen van dat als je merrie naast een hengst staat deze soms continue hengstig is (soms heb je geen keuze op grote stallen/maneges).
Nou, lekker je zit dan wel met de gebakken peren omdat iemand zo graag een hengst wil.
En als iemand zo graag een hengst wil, is dat zijn of haar keuze, maar dan moet je niet een ander met die ongemakken opzadelen. Dan houdt je die hengsten aan huis, in een aparte box (en dat is zielig want hengsten heb juist contact nodig) en op een apart weitje (en dat is ook zielig, want zo'n paard heeft ook recht op zijn beweging).
Ik zie alleen maar nadelen aanhet houden van een hengst (voor de hengst zelf!) op een pensionstal/manege.
Dan ga je met een merrie op een stal staan die geen hengsten aanneemt, zulke stallen zijn er meer dan genoeg.
Je kunt het ook omdraaien; de eigenaar van de hengst zit met de gebakken peren, omdat iemand zo graag een merrie wil die continu hengstig is.
Maar volgens mij moet je dit soort dingen in overleg doen
) ergens anders zetten is idd een optie. Maar er zijn ook merries die 5 boxen verder op een hengst reageren. Moeten al die merriehouders dan maar weggaan omdat er iemand zo nodig met een hengst wil paraderen?