wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebeccatjuh

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:11

Sammie schreef:
Je kunt ook overdrijven, lusitana. Als iemand een hengst wil houden is dat zijn of haar goed recht. Zolang een ander daar géén hinder ondervindt. En dat geldt voor een ruin en merrie ook. Echter, vermoed ik dat jouw ervaringen door jouw leefgebied erg gekleurd zijn. Hier in Nederland is het een stukje drukker bevolkt, staat het meerendeel op een stal/manege en een klein gedeelte van de paardenstapel aan huis.

En elke merrie die onbedoeld drachtig wordt is er gewoon 1 teveel. Het gebeurt, klaar! Het zou gewoon helemaal niet moeten gebeuren, het gebeurt gewoon teveel. Heb er in mijn omgeving al meerdere gezien die onbedoeld drachtig waren. Wat krijg je dan? Een veulen zonder papieren, soms een vreemde kruizing die verkocht wordt of gehouden. Wordt het verkocht is de kans groter dat het ooit eindigt in de worst of bij een manege. Misschien is het in Portugal makkelijker om voor zo'n paard een plek te vinden, maar hier is dat een stuk moeilijker..
En dat allemaal omdat iemand een hengst wil voor de leuk, die niet bedoeld is voor de fokkerij, waarbij óf de hengst óf de merrie is uitgebroken omdat ze gewillig zijn.

Om nog maar te zwijgen van dat als je merrie naast een hengst staat deze soms continue hengstig is (soms heb je geen keuze op grote stallen/maneges).
Nou, lekker je zit dan wel met de gebakken peren omdat iemand zo graag een hengst wil.

En als iemand zo graag een hengst wil, is dat zijn of haar keuze, maar dan moet je niet een ander met die ongemakken opzadelen. Dan houdt je die hengsten aan huis, in een aparte box (en dat is zielig want hengsten heb juist contact nodig) en op een apart weitje (en dat is ook zielig, want zo'n paard heeft ook recht op zijn beweging).
Ik zie alleen maar nadelen aanhet houden van een hengst (voor de hengst zelf!) op een pensionstal/manege.

Dan ga je met een merrie op een stal staan die geen hengsten aanneemt, zulke stallen zijn er meer dan genoeg.
Je kunt het ook omdraaien; de eigenaar van de hengst zit met de gebakken peren, omdat iemand zo graag een merrie wil die continu hengstig is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:14

Ja, natuurlijk zijn er hengsten die enorm veranderen, maaaaaar: Er zijn verschillende factoren in het spel.
Als een paard een slecht karakter heeft, behoud hij dan vanzelf. Dan heb je ook een draak van een ruin.
Daarbij, de helft van de testeron aanmaakt zorgt natuurlijk voor een verschil! Maar een paard dat erg beheerst werd daardoor verliest niet alle neigingen.
Een andere factor is de omgang. Men verliest plots de angst, gaat plots normaler met het dier om, gooit hem plots wél naar buiten etc, en natuurlijk heeft dit ook zijn effect. Maar was men ook zo met de hengst om gegaan, was hij misschien ook wel een drolletje.

En weer roept men wel hoe lief een ruin dan plots is, maar men heeft het nou nooit eens over de ruinen die niet te hanteren zijn...

Het zit niet altijd geheel in de vermindering van het testeron.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:22

Ik had geen angst voor dat paard, maar ook bij mij was het echt een vervelende rotzak. Ik had nog niet eerder meegemaakt dat een paard bijt naar mijn been als ik erop zit en dat hoop ik toch ook zo te houden.

Ja, een hengst is niet per definitie lastiger dan een ruin of merrie, maar over de hele linie kan ik wel zeggen dat de hengsten waarmee ik te maken heb gehad (en dat was dus niet alleen hier in Nl, en niet alleen maar dekhengsten) meer ervaring en leiding vroegen dan de ruinen of merries.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:28

Een hengst is imo toch een groter risico, helemaal in de handen van een amateur.
Zaterdag op wedstrijd van m'n dinnetje was er ook iemand met een hengst. Super braaf ohz. Merkte niet dat t een hengst was.
Bij het wisselen van hoofdstel naar halster brak het dier echter los. Kwam een merrie tegen en was daarna compleet blind!!
Het geluk was dat het ene kleine wedstrijd was en de dieren een grote bak inrende. Anders waren de gevolgen denk ik niet te overzien. Hengst heeft meer als een kwartier blind achter de merrie aangerend. Gelukkig konden ze op een gegeven moment de merrie pakken vlak bij het hek, en met een hoop mensen de hengst op afstand kunnen houden, zodat de merrie snel de bak uitgehaald kon worden.
Moet zeggen dat ik er aardig van onder de indruk was.
En wat zeggen die mensen dan. "Doet ie anders nooooooit"
Het is en blijft een hengst!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:36

Ik vind het wel grappig...iedereen gaat maar door met reageren....maar de TS is al pagina's lang in geen velden of wegen meer te bekennen!!!

saskia_trec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:40

Tja, volgensmij maakt het geslacht niet uit, wat ik toen ooit heb gehoord is als je wedstrijden wilt gaan rijden met een hengst, je minimaal 16 moet zijn. Ik kan het ook verkeerd hebben, en ik weet ook niet wat de bedoeling is met de hengst.

Maar wil je nou graag een hengst, of wil je een nieuwe uitdaging? omdat je niet overstapt naar paard?
Als het een merrie, een ruin of een hengst is.. Overal zit een uitdaging in.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:42

saskia_trec schreef:
Tja, volgensmij maakt het geslacht niet uit, wat ik toen ooit heb gehoord is als je wedstrijden wilt gaan rijden met een hengst, je minimaal 16 moet zijn. Ik kan het ook verkeerd hebben, en ik weet ook niet wat de bedoeling is met de hengst.

Maar wil je nou graag een hengst, of wil je een nieuwe uitdaging? omdat je niet overstapt naar paard?
Als het een merrie, een ruin of een hengst is.. Overal zit een uitdaging in.

En je moet min. L2 (met winst) zijn, dacht ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:45

Lielle schreef:
ik weet niet wie hier zegt dat je 18 moet zijn om een hengst uit te brengen maar dat klopt niet.

Lielle @ [WD-V] Frequently asked questions (22/8: starten met warm weer)

Je moet tenminste 12 (hengst uitbrengen bij de pony's) of 14 (hengst uitbrengen bij de paarden) jaar oud zijn en daarnaast moet je met een ander paard tenminste L2+1, L springen + 1 of M sgw + 1 geklasseerd zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:08

Rebeccatjuh schreef:
Dan ga je met een merrie op een stal staan die geen hengsten aanneemt, zulke stallen zijn er meer dan genoeg.
Je kunt het ook omdraaien; de eigenaar van de hengst zit met de gebakken peren, omdat iemand zo graag een merrie wil die continu hengstig is.

Geloof jij het ! Ik wil mijn merrie helemaal niet continue hengstig. Niemand wil dat! Zou lekker wat wezen. Als jij een merrie op een grote stal heb staan en die stalhouder zet daar een hengst naast, (omdat de stal megagroot is en hij daar dus lekker niet over nadenkt) die later komt. Dan moet je als merriehouder (merries zijn er meer dan een hengst) maar weggaan. Zou lekker wezen.

Meneer de inbreker, komt u maar hier de spulletjes weghalen, zal ik u helpen tillen. Rolleyes

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:18

Sammie schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Geloof jij het ! Ik wil mijn merrie helemaal niet continue hengstig. Niemand wil dat! Zou lekker wat wezen. Als jij een merrie op een grote stal heb staan en die stalhouder zet daar een hengst naast, (omdat de stal megagroot is en hij daar dus lekker niet over nadenkt) die later komt. Dan moet je als merriehouder (merries zijn er meer dan een hengst) maar weggaan. Zou lekker wezen.

Meneer de inbreker, komt u maar hier de spulletjes weghalen, zal ik u helpen tillen. Rolleyes

Als jij een merrie hebt die continu hengstig is als ze een hengst naar dr heeft, dan moet je haar niet op een pensionstal zetten waar ook hengsten aangenomen worden.
Of in overleg naar een andere box.
Maar volgens mij kan de eigenaar van de hengst er bar weinig aan doen dat jouw merrie zo op de hengst reageert.

Het gaat niet om het feit dat er meer merries zijn dan hengsten, volgens mij hebben we allemaal recht op een stal, en tuurlijk het is naar als de stalhouder er niet overnadenkt en jouw merrie er niet tegen kan, maar om dan de schuld maar op 'die nare hengsten' af te schuiven?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:20

Citaat:
Als jij een merrie hebt die continu hengstig is als ze een hengst naar dr heeft, dan moet je haar niet op een pensionstal zetten waar ook hengsten aangenomen worden.
Maar volgens mij kan de eigenaar van de hengst er bar weinig aan doen dat jouw merrie zo op de hengst reageert.

Een hengst kan gecastreerd worden, aan een merrie kan nu eenmaal bar weinig gedaan worden...

En ik blijf me afvragen waarom paarden die niet zijn goedgekeurd voor de dekdienst per se hengst moeten gehouden worden met alle problemen vandien. het dier wordt daar de pineut van de eerzucht van de baas.

Dus lijkt mij niet dat het de merrie-eigenaars zijn die zich moeten aanpassen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:24

een merrie kun je supplementen voeren Pling Maar volgens mij moet je dit soort dingen in overleg doen Knipoog

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:25

Dus de hengst moet gecastreerd worden omdat de merrie op HEM reageert?
Dus een hengst moet zich aanpassen, omdat de eigenaar van de merrie last ondervind van het gedrag van haar EIGEN merrie?
Goh.. beetje omgekeerde wereld lijkt mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:25

Ik heb het niet over 'nare hengsten'. Het zou ook in deze discussie schelen als jullie eens degene zijn om dat woord niet gebruiken. En de merrie (of de hengst Clown) ergens anders zetten is idd een optie. Maar er zijn ook merries die 5 boxen verder op een hengst reageren. Moeten al die merriehouders dan maar weggaan omdat er iemand zo nodig met een hengst wil paraderen?

En het gaat er ook niet om dat een hengst geen recht op een stal, het gaat om de trammelant die er extra bij komt. Terwijl dát dus echt niet nodig hoeft te zijn als de hengst toch niet dekt. Overigs pik je dit gedeelte er nu uit, het is een bijzaak in de overige tekst. Waarop geen reactie is gegeven. Knipoog
Rebeccatjuh schreef:
Het gaat niet om het feit dat er meer merries zijn dan hengsten, volgens mij hebben we allemaal recht op een stal, en tuurlijk het is naar als de stalhouder er niet overnadenkt en jouw merrie er niet tegen kan, maar om dan de schuld maar op 'die nare hengsten' af te schuiven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:28

Je kunt ook nog wat aan die hengstigheid doen. En waarom laat je dan niet gewoon de eierstokken weghalen als je er toch niet mee gaat fokken? Dit even in vergelijking met castratie wat wél heel vanzelfsprekend lijkt. Tenslotte heeft het gewoon te maken met de aanmaak van een bepaald hormoon. Overigens moet zo´mn merrie sowieso nagekeken, want continue hengstigheid wijst op een afwijking. Dit kan bv komen door cystes op de eierstokken. Hengstigheid gaat in een cyclus, net als menstruatie, en wordt niet "opgewekt" door nabijheid van een hengst. Dat werkt toch even anders dan feromoontjes die voor een erectie zorgen.

Ik zie niet in waarom een hengst per definitie voor trammalant zou moeten zorgen gewoon omdat het een hengst is. DAT is nou net dat idee waar men eens van af moet. Elk paard is verschillend.

Iemand die een lastig paard heeft, moet daar rekening mee houden en maatregelen treffen. Dit kan net zo goed een ruin zijn die overal opspringt, of een merrie die continue hengstig is, of een ruin/merrie die uit weilanden springt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-05-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:31

Citaat:
Dus een hengst moet zich aanpassen, omdat de eigenaar van de merrie last ondervind van het gedrag van haar EIGEN merrie?

Ik heb het niet over het gedrag van de merrie, dat is inderdaad het probleem van de merrie)eigenaar.
Maar er ontstaan gevaarlijke situaties op stal als hengsten en merries door elkaar staan, en daarom vind ik niet dat hengsten thuishoren op 'recreatie-stallen'.

En de vraag blijft: als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst, wat is dan de zin van dat extra risico en al die extra moeite om de hengst apart van de kudde buiten te laten komen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:31

Ik vind het ook onzin dat hengsten waar niet mee gedekt wordt hengst gehouden worden.
Maar goed, ieder voor zich.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:32

Omdat dat ook het stuk was wat bij mij irritatie opwekte.

Als het mij zou overkomen dat mijn merrie op een hengst zou reageren, zou ik daar natuurlijk flink van balen, en eens met de eigenaar van stal gaan praten, of er geen optie is om de hengst naar een ander plekje te verplaatsen.

Waar ik mij - over het algemeen, dus niet naar jou toe- aan irriteer is het panische gedrag van mensen, bang voor een hengst puur omdat het een 'hengst' is.

Wat ik altijd raar vind, is dat er verwacht wordt dat de hengstenhouder rekening houdt met de merries, maar dat dat andersom eigelijk bar weinig gedaan wordt. En dat wekt bij mij soms irritaties op.
Als je op een 'gemengde' stal staat, vind ik dat er ook best rekening gehouden mag worden met elkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:32

Rebeccatjuh schreef:

Nee, alle merriehouders moeten weg omdat er iemand stoer wilt doen met een hengst? Dat werkt! Rolleyes

Bij een hengst kun je knip-knip doen, bij een merrie lijkt mij dat niet echt verstandig als deze gebruikt wordt voor de fokkerij.

Lusitana, dat slaat als een tang op een varken. Een beetje goede en verstandige fokker fokt met een hengst die is GOEDGEKEURD. Voor een merrie ligt die eis wat lager. Een hengst die niet is ggk moet je niet mee fokken. Simpel. Maar laten we vooral de eierstokken bij een merrie weggaan halen, waarmee gefokt kan worden, omdat iemand een hengst wil houden die niet is ggk. Dat slaat kant noch wal.

Rebeccatjuh schreef:
Waar ik mij - over het algemeen, dus niet naar jou toe- aan irriteer is het panische gedrag van mensen, bang voor een hengst puur omdat het een 'hengst' is.
Als je eens zou lezen, zou je begrijpen dat het om de vele nadelen gaat die aan een hengst kleven. En dan voornl. voor de hengst zelf.
Citaat:
Wat ik altijd raar vind, is dat er verwacht wordt dat de hengstenhouder rekening houdt met de merries, maar dat dat andersom eigelijk bar weinig gedaan wordt. En dat wekt bij mij soms irritaties op.
Als je op een 'gemengde' stal staat, vind ik dat er ook best rekening gehouden mag worden met elkaar.
Wat en hoe?? Wat moet een merriehouder er aan doen om te zorgen dat ze niet reageert op de hengst die 5 stallen verder staat? Er een knoop inleggen? Dacht het niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-05-08 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:33

Citaat:
Je kunt ook nog wat aan die hengstigheid doen. En waarom laat je dan niet gewoon de eierstokken weghalen als je er toch niet mee gaat fokken? Dit even in vergelijking met castratie wat wél heel vanzelfsprekend lijkt.

Dat vereist een operatie die minstens even zwaar is als een koliekoperatie. De hele buik moet dan open. Zeer grote kans dat je merrie dit niet overleeft. Om nog maar te zwijgen over sportgeschiktheid.
Bovendien is ze dan definitief onvruchtbaar. Echt geen optie dus

Rebeccatjuh

Klara16 schreef:
Citaat:

Ik heb het niet over het gedrag van de merrie, dat is inderdaad het probleem van de merrie)eigenaar.
Maar er ontstaan gevaarlijke situaties op stal als hengsten en merries door elkaar staan, en daarom vind ik niet dat hengsten thuishoren op 'recreatie-stallen'.

En de vraag blijft: als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst, wat is dan de zin van dat extra risico en al die extra moeite om de hengst apart van de kudde buiten te laten komen?

Dan is het toch vrij simpel?
Jij vindt dat hengsten niet op zo'n stal thuishoren, dan ga je daar toch niet staan met je merrie?

Lusitana

Waarom mag een hengst alleen hengst blijven als hij wordt gebruikt voor de fok? We laten merries toch ook gewoon hun spul houden als woreden ze niet gebruikt voor de fok?

juist, nogmaals, die hengsten die apart wordne gehouden en alleen voor dedek wordne gebruikt zijn tig keer lastiger dan die gewoon met merries in contact komen onder normale omstandigheden en ze hoeven helemaal niet altijd apart! Dit ligt heel erg aan het paard zelf, of het nou een ruin, hengst of merrie is!!!!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:35

Hengstigheid wordt misschien niet opgewekt door de nabijheid van een hengst, maar kan zeker verergeren door de aanwezigheid van een hengst. Wij hebben het zelf gemerkt toen onze hengst met 3 jaar terugkwam. De merries waren voor zijn komst (er waren toen geen hengsten op stal) veel minder heftig hengstig. Dus merries reageren er zeker wel op.

(Overigens hebben wij onze hengst hengst gelaten omdat hij de hormonen juist goed kon gebruiken om wat meer uit te zwaren. Daarbij is hij goed handelbaar en zijn er verder ook geen problemen op stal, dus mag hij hengst blijven.)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:36

En waarom ik mijn hengst hengst hou?
Omdat hij braver is dan de meeste ruinen .
Bovendien heb ik hem als 6jarige gekocht, is hij nu 7, en vind ik op zijn leeftijd een operatie riskant. (en niet nodig, want hij gedraagt zich niet als een hengst.)

dat zou dus betekenen dat ik hem , met alle risicos van dien, moet laten castreren omdat ie niet goedgekeurd is voor de dekdienst? Nee hoor, als ik het idee had gehad dat mijn paard ongelukkig was geweest, wat het een ander verhaal geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:36

Als een merrie niet wordt gebruikt voor de fok heb je hier geen tot weinig last van. Een ander paard heeft hier ook geen last van. Bij een hengst heb je dat dus wel. Altijd. Pling