Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:09

Met hengsten omgaan is een kunst op zich.... afhankelijk va de hengst natuurlijk.
Maar als je een koppeltje hebt, en je altijd moet uitkijken dat je niet per ongeluk ertussen komt wanneer de heren even snel elkaar het licht uit de ogen willen slaan wanneer je met de een aan het halster even de ander passeert, is het wel zweten af en toe.
Eerlijk is eerlijk, daar ben ik niet voor gemaakt. Voor mij teveel gestress, al die hengsten bij elkaar.... Vooral die zielige gillende schouwhengsten die nooit mogen wippen.
Je moet er ook 'the feel' voor hebben, een soort rust uitstralen. Sommige mensen hebben dat, ik hoor daar denk ik niet bij en kies zorgvuldiger de paarden waar ik mee omga. Maar anderen denken alles te kunnen, hebben geen zelfkennis, en gaan bij problemen alles te lijf met geweld.
Nee, dan erken ik liever mijn tekortkoming, dan dat ik met een heel wapenarsenaal kom aanzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:12

Somebitch schreef:
Ligt eraan wat jij etterzakken vind..
Als hij staat te happen of bedoel je echt in het rond schoppen?

Verder heb ik van deze term nog nooit gehoord.

Sorry was niet echt duidelijk van me. Ik greep eigenlijk een beetje terug naar dit citaat binnen dit topic:

piecon schreef:
Dat wordt een beetje moeilijk als je er op zit. Het klopt dat als je paard (ruin/hengst) naar je steigert als je naast hem staat, je hem een tik of schopje voor zijn genitaliën geven moet geven. Dat is zijn kostbaarste bezit en van die actie zal hij ook onder de indruk zijn. Let op: ik zeg niet dat je hem in elkaar moet schoppen of slaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:12

Dus iemand die dat wel kan kent zijn eigen tekortkomingen niet Lachen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

KiWiKo schreef:

Iemand die wel met hengsten kan lezen en schrijven, en met rust en kalmte de meeste problemen kan oplossen is iemand waar ik graag van leer (alhoewel er dus ook gewoon doodkalme knuffelhengsten bestaan.... rare beesten).
Iemand die bij iedere misstap van het paard, alleen al wanneer deze bijv. tijdens het poetsen even anders gaat staan (of een andere kleinigheid), direct schreeuwt, en begint te meppen is mijn vriend niet iig.
Ik kan de gedachte dat een welgemikte tik even de aandacht weer op jouw kan vestigen wel begrijpen.
Maar mep, op mep, op mep, op mep, maakt het paard gevoelloos en leidt alleen maar tot meer ellende.
Daarbij vind ik agressie altijd genant om te zien.
Op het hoofd slaan.... nee, daar begin ik niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:28

Gelukkig zijn er veel grijstinten tussen zwart en wit Lachen

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:29

Hoe denken de penny meisjes hier over?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:31

Sundancer schreef:

Die zijn tegen sommige medebokkers acties aan het voorbereiden tussen hun therapieen door

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:32

Sundancer schreef:

Dat lijkt me meer een scheldwoord dan dat er mensen zijn die zich werkelijk geroepen voelen om nu op je vraag te antwoorden Knipoog
Penny-meisjes, wat zijn dat nu exact? Ik zie meisjes voor me die op een manege rijden, die beginnen te puberen, die zich willen bewijzen en hun pony in de krul willen trekken, en die geweld leren gebruiken van hun instructeur om binnen het uur hun wil op te leggen aan ieder paard.... dus ja, die penny meisjes (of althans, wat ik me daarbij voorstel) zijn vaak wreed... en zullen dus idd tussen de oren meppen wanneer de instructeur dat roept. Want op welke manege is er echt tijd en aandacht voor een gedegen aanpak?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 26-02-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:34

ik ben ook pas 14, maar ik voel me niet aangesproken..zo ben ik niet..
vind wel dat je gelijk hebt hoor Ninx Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:35

Ninx schreef:
Sundancer schreef:

Dat lijkt me meer een scheldwoord dan dat er mensen zijn die zich werkelijk geroepen voelen om nu op je vraag te antwoorden Knipoog
Penny-meisjes, wat zijn dat nu exact? Ik zie meisjes voor me die op een manege rijden, die beginnen te puberen, die zich willen bewijzen en hun pony in de krul willen trekken, en die geweld leren gebruiken van hun instructeur om binnen het uur hun wil op te leggen aan ieder paard.... dus ja, die penny meisjes (of althans, wat ik me daarbij voorstel) zijn vaak wreed... en zullen dus idd tussen de oren meppen wanneer de instructeur dat roept. Want op welke manege is er echt tijd een aandacht voor een gedegen aanpak?

Ik ken genoeg van die instructeurs die op een correcte wijze jonge dames netjes en correct paard kunnen leren rijden...... Ken ook genoeg maneges waar bovenstaand gedrag van personeel en klnaten NIET getolereerd wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:39

@ BK-Lover: leeftijd is geen maatstaf voor wijsheid hoor! Iemand van 14 kan soms een stuk verstandiger zijn dan iemand van 40!

@ Daniella-74: godzijdank zijn die manege's er idd wel degelijk. Maar die zijn er een stuk minder dan de "paarden-fabrieken" die ik in mijn verhaal beschreef.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:42

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Iemand die wel met hengsten kan lezen en schrijven, en met rust en kalmte de meeste problemen kan oplossen is iemand waar ik graag van leer (alhoewel er dus ook gewoon doodkalme knuffelhengsten bestaan.... rare beesten).
Iemand die bij iedere misstap van het paard, alleen al wanneer deze bijv. tijdens het poetsen even anders gaat staan (of een andere kleinigheid), direct schreeuwt, en begint te meppen is mijn vriend niet iig.
Ik kan de gedachte dat een welgemikte tik even de aandacht weer op jouw kan vestigen wel begrijpen.
Maar mep, op mep, op mep, op mep, maakt het paard gevoelloos en leidt alleen maar tot meer ellende.
Daarbij vind ik agressie altijd genant om te zien.
Op het hoofd slaan.... nee, daar begin ik niet aan.

kan me hier helemaal in vinden Lachen Lachen ik sla heel zelden, echt heel weinig......... maar als ik sla dan is het waar ik het raken kan, en als dat toevallig op de kop is........ so be it

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:43

Ik denk juist dat de paardenfabrieken in de minderheid zijn gezien de hele kwestie van welzijn die de laatste jaren speelt. Deze bedrijven hebben een hoog verloop, dus onstabiele inkomsten, slechte reclame en gaan uiteindelijk meestal failliet als er al niet door een instantie is ingegrepen. Volgens mij raken deze bedrijven ook hun FNRS-lidmaatschap kwijt als het echt de spuigaten uitloopt. Hier in de regio schijnt een bedrijf mede door de DB gesloten te zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:04

Ik denk dat de paarden het nog niet zo slecht hebben getroffen; zien jullie mensen dagelijks hun paarden meerdere keren in elkaar meppen?

Ze zullen er vast zijn en als die mensen worden "ontpaard", prima, bekeuring erbij!

Maar er zijn idd meer nuances dan zwart en wit.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:15

Ik vind van niet.
Dalijk kan je je paard niet meer fatsoenlijk over zijn hoofd aaien.
Doe je je hand omhoog, denkt paard dat ie iets fout heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:20

Nee hoor die link legt een paard niet want als je d'r op zit en je mept 'm tussen z'n oren dan ziet hij je hand helemaal niet aankomen Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:03

Daarnaast, als je consequent bent, en dus alleen straft indien nodig, weet het paard heel goed wanneer hij zich wel en niet in de gevarenzone bevindt. Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:07

een vriendin van mij heeft een keer gezegd dat ze dit deed als dr paard niet luisterd,
ik heb toen gezegd dat ik dit niet vond kunnen en dat je je paard dan op angst gaat rijden.
Ze zij ja het helpt goed want daarna loopt ie super.
NOu sinds ik dat weet vraag ik haar nooit meer mijn paard bij te rijden als ik een dag niet kan.
Ik houdt niet van dit soort praktijken

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:23

Dat ben ik niet met je eens. Als een paard in de kudde een knal krijgt van een ander omdat hij over de schreef gaat, is hij ook niet meteen angstig voor dat andere paard. Er is ook een verschil tussen corrigeren met een tik en rammen, uiteraard.

Ik zie nu dat zij het deed als het paard niet luisterde, daar had ik net even overheen gelezen. Tja, het ligt er even aan wat zij verstaat onder niet luisteren, maar een mep tussen de oren zou ik toch alleen gebruiken als het paard steigert (uit dominantie).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:48

Sonja schreef:
Is 1 van de hufterigste manieren om een paard te slaan, want ze zien ook niets aankomen. Wat mij betreft dus echt alleen als je geen andere optie hebt. Bij stijgeren raak ik 'm waar ik 'm raken kan.

Wow, dat laaste zinnetje klinkt me griezelig in de oren. Raken waar ik 'm raken kan.
Krijg je dan een rood waas voor je ogen ofzo??????

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:51

Mijn verzorg pony is `heel Knipoog ` sloom en daarom gebruik ik wel een zweepje Bloos maar GEEN sporen.
Dus een zweepje kan Knipoog (als je er goed mee om kan gaan Haha! ) maar tussen de oren NIET ! Boos!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:57

Paard slaat vanzelf wel een keer terug....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:47

CharleyT schreef:
Sonja schreef:
Is 1 van de hufterigste manieren om een paard te slaan, want ze zien ook niets aankomen. Wat mij betreft dus echt alleen als je geen andere optie hebt. Bij stijgeren raak ik 'm waar ik 'm raken kan.

Wow, dat laaste zinnetje klinkt me griezelig in de oren. Raken waar ik 'm raken kan.
Krijg je dan een rood waas voor je ogen ofzo??????

Hoeft toch helemaal niet? Paard moet op dat moment koste wat het kost met de voeten aan de vloer en naar voren om gevaarlijke situaties te voorkomen, ik denk dat Sonja dat bedoelt. Kan ook in alle rust en kalmte.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:36

Tussen de oren slaan? Dat slaat nergens op.
ik rijd ook niet met zweep. nergens voor nodig.
Het paard moeten luisteren naar het been, je zit en je handen niet naar meppen van de zweep.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:45

word een paard niet kopschuw & bang als je hem tussen de oren slaat 2 van onze paarden is tussen de oren geslagen & we mogen hier helemaal niet bij komen het lukt al aardig met een Hooftstel Bloos
Mannen hebben geen respect & mannen hebben geen gevoel voor dieren!! Duivel