Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:53

SteffiiY schreef:
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Als een paard alles doet wat jij niet wilt, dan heb je helemaal niets op dat paard te zoeken. Grote kans dat jij je eigen emoties niet onder controle hebt en dat heeft hele duidelijke effecten op het gedrag van het paard. Het paard is dan niet fout, JIJ bent dan fout. Als jij je emoties en frustraties niet buiten de bak kunt laten, heb je niet op een paard te stappen. Paarden spiegelen in dit soort situaties heel zuiver, wees er dankbaar voor, stap af en ga je eigen problemen oplossen voordat je het gaat hebben over de "problemen" van het paard. Als jij je eigen problemen hebt opgelost zul je merken dat het rijden veel gemakkelijker gaat.

ilsebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:13

Waarom zou je met je eigen paard een gevecht willen aangaan ?
Ik zou gewoon afstappen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:16

Waratje Afgod
Ik vind het echt verbazingwekkend dit topic. Ik snap echt niet dat je boos wordt op je paard als iets niet lukt, wordt eens boos op jezelf!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:20

Kinke schreef:
Waratje Afgod
Ik vind het echt verbazingwekkend dit topic. Ik snap echt niet dat je boos wordt op je paard als iets niet lukt, wordt eens boos op jezelf!

Daar zit ik me ook al pagina's over te verbazen. Wat een 'rotknollen' hebben een hoop van jullie zeg!
Raar misschien, maar mijn paard werkt eigenlijk altijd mee. Gaat het rijden niet goed, dan ligt dat aan mij omdat ik niet duidelijk genoeg ben. Knipoog

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:06

_Micha_ schreef:
Als ik écht gefrustreed ben en mijn paard ook dan weet ik dat het die dag toch niets meer word. Stop ik met rijden en stap ik haar rustig uit. Zonder boos te worden, iedereen heeft z'n dagje wel eens niet. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet vaak een gevecht met mijn paard heb Lachen
En dat ik heel erg veel geduld heb en het dus ook niet vaak voor komt dat ik denk dat er echt geen land mee te bezeilen valt.

uhu. hier ben ik het mee eens!!
als je paard echt niet meer te rijden is moet je gewoon stoppen, je kan wel gaan vechten maar als je paard tog al zo ver is dat hij baas is.. heeft het geen zin meer! probeer volgende dag weer!
groetjess

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:16

De fout van 'n paard ligt 9.9 van de 10 keer bij jou, en niet bij het paard..Knoop dat eerst in je oren Ach gut

En ik stap voortaan af als het niet gaat Lachen

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:50

Het ligt vast niet aan het paard zelf, misschien heeft deze wat mee gemaakt. Ik zou in iedergeval nooit me paard gaan slaan, zeker niet als ik niet eens weet wat er met hem/haar aan de hand is. Misschien is er gewoon geen juiste click tussen ruiter en paard. Heeft ze al hulp gezocht?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:59

Dat hangt een kléin beetje van het paard af Clown . Ik heb weleens een pony gereden waar ik zeer regelmatig ''oorlog'' mee had, heel leuk beestje maar met een verschrikkelijk, onoplosbaar teveel aan energie wegens een halfjaar stilstaan. Het was niet zo dat ik er steeds afvloog ofzo, maar echt veilig was het soms ook niet te noemen, ze ging met het bit tussen d'r kiezen keihard galopperen waarbij ze niet bepaald om zich heen keek.
Toch ben ik daar nooit vanaf gestapt, en uiteindelijk zijn we eruit gekomen en liep ze keurig.

Ik heb echter ook weleens op een paard gereden dat af en toe fantastisch liep, en af en toe geen land mee te bezeilen was. Die ging op z'n achterbenen en niet zo'n beetje ook, ging gewoon niet meer vooruit en alleen nog maar staken. En tja, het steigeren werd op een gegeven moment zó erg dat het gevaarlijk was om erop te blijven, voor zover ruiter als paard. Overigens was er geen medische oorzaak, aanvankelijk dacht men van wel maar na behandeling bleef het aanhouden.

In zo'n geval stap ik zeker wél van een paard af. Het moet niet gevaarlijk worden, als het écht gevaarlijk wordt ga ik niet vanwege 'opvoedkundige redenen' erop blijven zitten. Daarbij: een paard vergeet (gelukkig) ook een hoop, 'n keer afstappen betekent echt niet dat ie de rest van z'n leven niet meer voor je gaat werken. Als je het maar niet te vaak doet.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:57

Nou, mijn paard heeft toch wel duideljik ooit zijn dag niet, net zo goed als ik dat niet heb. Als het op oorlog dreigt uit te lopen ga ik stappen met de teugels los. En dan maar ff tot tien tellen.
Lukt het daarna nog niet, dan probeer ik met iets af te sluiten wat wel lukt, en dan zet ik hem lekker op stal. Volgende dag is het probleem meestal allang verdwenen en kunnen we verder trailen.
Op zo'n dagen doordrukken kostte was kost heeft geen zin.

xhorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:05

ik ga altijd even stapen tel tot 3 en ga weer aan het werk, ook als ze stijgerd (als ze het doed stijgert ze niet hoog).

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:41

uhm ik zou eerst proberen kalm te worden en proberen verder te rijden maar niet af stappen en een klap geven heeft geen enkele zin gewoon afstappen uitspannen en op sta zetten en de volgende dag weer proberen net zo lang tot dat die het doet.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:46

ik zou het gevecht aangaan maar als je denktdat het te gevaarlijk word moet het afstappen. houd je paard dan wel strak aan de hand zodat hij niet het idee heeft dat hij gewonnen heeft.
maar je eigen veiligheid staat altijd voorop!

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:01

hmm zwakte om af te stappen als je paard niet luisterd !!
wel heel makkelijk, het paard wint en de volgende keer kun je weer terug bij af beginnen. !
! en zit je met het zelfde gedonder! zou je dan weer zo snel afstappen! ik zou absoluut het gevecht aan gaan gewoon net zolang door rijden tot hij het opgeeft zolang je maar rustig blijft win je het toch wel.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:05

Ik zou het 'gevecht' aan gaan, als je afstapt heeft het paard zoizo gewonnen. Je kan er dan wel naast gaan lopen en hem strak vast houden, maar het dier heeft zijn zin. Want jij hebt het immers opgegeven en hebt het paard zijn zin gegeven. Als je afstapt heb je de kans dat het paard de volgende keer weer gaat klieren en het op den duur alleen maar erger wordt.
En net zoals Pukkk zegt, zolang je maar doorzet en rustig blijft lukt het toch wel!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:10

Ik rijd dan net zolang door met rust tot het paard goed loopt. Dan hoeft het maar even goed te gaan, tot ik vind dat hij genoeg zijn best nog heeft gedaan zodat hij er iets van leert. Rijdend oplossen, niet met vechten, trekken en schoppen tegelijk.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:13

tuurlyk zo bedoel ik het ook niet ik ga het gevecht zo aan maar ik zal zeker blijven rijden ! daar ben ik toch ruiter voor ?! je moet je paard te slim afzijn, je moet hem bijv misleiden!

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:17

Maar SHALALA ga je dan door met waar je mee bezig was en waar het paard op staakte of doe je dan een makkelijkere oevening om het mee af te sluiten?

superfriesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:46

je moet rustig blijven en door gaan en anders moet je een zweepje gebruiken, nirt echt gebruiken natuurlijk maar gewoon bij je hebben zodat het paard is gewaarschuwd

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:32

Als je afstapt van je paard is niet goed.
daar heb je gelijk...
Dan krijgt die ze zin maar je moet ook niet echt 'vechten' dat is al helemaal slecht,.

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:10

Ik stap nooit af als iets me niet lukt. Gefrustreerd word ik niet, ik blijf wel rustig. Maar 'een gevecht met het paard aangaan' doe ik ook niet, want dat win ik toch nooit Knipoog Ik ga dan gewoon even rustig stappen en een paar rondjes verder probeer ik het weer.

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:21

Ik stap er niet af, maar als het niet lekker gaat ga ik meestal even uitwaaien in het bos en even lekker ontspannen.
Jimmy is nu bijna zes, maar heeft een jaar geleden gepuberd en toen ben ik wel het gevecht aangegaan. Hij maakte elke 5 meter een pitstop en draaide zich op zijn achterste benen om. Toen ben ik wel doorgegaan tot hij normaal deed. Als ik hem op zo'n moment zijn zin geef, dan neemt hij op een gegeven moment een loopje met mij en heb ik niets meer te vertellen.

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:49

ik stap niet af als me paard en ik met jimb0o eens

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:34

ik zou gewoon het gevecht aan gaan als je afstapt komt je je paard pony er heegoed vanaf en gaat hetalleen maar meer doen

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:48

Ik ga het gevecht altijd aan, wil wel zeggen, op een rustige manier. Ik blijf consequent en ga niet onterecht slaan of schoppen. Soms stap ik wel even, zodat ik zelf eventjes rustig kan nadenken; waar kan het aan liggen, wat gaat er fout en dus niet zo opga in mijn woede dat ik er maar op los begin te meppen, dat hoort gewoon niet! Als het goed is, ook meteen belonen.

Als ze buiten bv ergens niet langs durft, blijf ik desnoods (bij wijze van spreken) uren staan als ze er uiteindelijk maar langs gaat. Ik ben niet iemand die dan afstapt, erlangs loopt, of omdraait. Daar leren ze niets van. Ooit loop ik er 1x langs, om vervolgens weer terug te gaan, op te stappen en het zo nogmaals te doen. Dit alles op een rustige manier, maar zo leert ze het gewoon het beste. Rustig en met vertrouwen. Heel soms als ze het echt verrekt en steeds alle kanten op loopt en er een autoweg naast loopt, besluit ik wel om terug te gaan of er langs te lopen, dit puur uit veiligheid.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:51

als je het rustig en met vertrouwen doet, kan het geen kwaad.
geweld is nooit een oplossing, je paard zal het dan de volgende keer helemaal niet meer voor je doen. je moet je emoties altijd onder controle houden.