6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:36

LDRD schreef:
Nogmaals, ik neem niks persoonlijk op en voel me helemaal niet aangevallen of wat ook en dat komt, omdat ik precies weet wat in ieder geval míjn paard ervoor heeft hoeven doen en ik dat binnen álle acceptabele grenzen vind.

Dat geldt voor mij ook...

Midgie; ik denk dat het voor jou heel moeilijk te begrijpen is dat er mensen zijn die heel ontspannen zonder overbelasting met 6 jaar in het Z te kunnen rijden. Dat daar dan helemaal geen hulpteugels voor nodig zijn, of dagelijkse zware training.

midgie schreef:
Wilde nog even zeggen , dat hier pas een GP paard op stal was, die zo scheef was als een weet ik wat in zijn bekken door waarschijnlijk foute training , maar toch alles deed wat het baasje vroeg , zelfs de piaffe wat hem verrekte zeer heeft moeten doen, dus waar is de grens??

Je kan wel iedere keer van die zogenaamde voorbeelden aanhaen om je mening kracht bij te zetten, maar daar schiet je weinig mee op. Ik ken ook zat paarden die nooit hoger dan L zijn gekomen en kapot zijn gereden. Nogmaals; het zit hem in het verstand en gevoel van de ruiter, niet in het gegeven of een paard op 6 jaar Z loopt.

midgie schreef:
Maar ja dat is weer een andere discussie, zou zeggen kom eens een weekendje bomen hier en neem je paard mee, plek zat en een heel bos tot je beschikking;-)

Mijn 5,5 jarige, die naar verwachting dit jaar wel in de Z zal uitkomen heeft gister anders nog heerlijk op het strand gelopen... Vork

midgie schreef:
Je zou toch van een Z2 of GP ruiter beter moeten verwachten , dat ze ook weten hoe hun paard lichamelijk zijn op een bepaalt moment.

Die vraag kunnen we ook aan jou stellen; wat maakt jou zo deskundig dat wij van jou moeten aannnemen dat jij exact weet wat een paard psychisch en lichamelijk aankan?

detour schreef:
Volgens mij kun je je paard veel langer enthousiast houden door het werk af te wisselen en het rustiger aan te doen, ookal kan hij het aan; waarom perse de grenzen zoeken?..

Wie zegt dat dat altijd gebeurd? Mijne krijgen afwisseling genoeg.

detour schreef:
Dan die gefrustreerde ruiters om me heen die druk uitoefenden, vlug vlug, hier frustratie, daar zwiep zwiepstaart..

Maar is dat klasse afhankelijk? Ik zie namelijk gefrustreerde ruiters op alle niveau's...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:43

jasmijn78 schreef:
Maar is dat klasse afhankelijk? Ik zie namelijk gefrustreerde ruiters op alle niveau's...

Je ziet ze zelfs het meest op de lagere niveau's Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:45

idd..wat die K..knol wil niet aan de teugel en dan krijg je geen wp...dus dan maar wat harder sjorren...ligt niet aan de ruiter maar aan die verdomde knol...toch? Haha!
En daar zit je dan in de L van levenslang Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:00

runningkawa schreef:
Gejakker?
Afwisseling?
Grensen opzoeken?
Frustratie?

Is dat aan nivo gebonden? Lachen

Nee, hoor, en dat maakt het nog sneuer. Wil alleen een statement maken dat mensen eens zouden kunnen genieten van het werken met hun paard en de weg er naar toe4, de afwisseling- ipv gejakker naar een zo hoog mogelijk nivo!
Knipoog

Jasmijn, waarom voel je je zo aangesproken? Ik verwijs niet naar jou hoor, het is in het algemeen hoe ik er over denk en idd niet alleen naar het Z; de weg er naar toe is imo veel belangrijker dan het nivo an sich.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:04

detour schreef:
de weg er naar toe is imo veel belangrijker dan het nivo an sich.

Kijk, blijken we het toch nog eens Haha! Knipoog

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:23

detour schreef:
Wil alleen een statement maken dat mensen eens zouden kunnen genieten van het werken met hun paard en de weg er naar toe4, de afwisseling- ipv gejakker naar een zo hoog mogelijk nivo!
Knipoog

Ik heb nou 3 paarden in de Z dressuur gereden die nog maar 6 jaar waren en ik heb met alledrie genoten van het werk en de weg naartoe...
1 is (zoals ik al eerder zei) nu 23 en nog steeds fris en vrolijk en zonder trauma's en is nog steeds zeker niet op zijn top,
1 heeft zijn been gebroken terwijl hij aan het spelen (!) was met een ander paard,
en de laatste is nu 10 jaar en is nog steeds zo fris als wat, geen trauma's of wat dan ook en we genieten nog dagelijks....

Ik denk dat het niveau van de Z dressuur hier volledig uit zijn verband getrokken wordt, Z dressuur is nog steeds de basis!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:27

LDRD schreef:
detour schreef:
de weg er naar toe is imo veel belangrijker dan het nivo an sich.

Kijk, blijken we het toch nog eens Haha! Knipoog

En ook ik ben het hier zeker mee eens Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:41

en ik ook Lachen Lachen

tjonge wat zijn we eensgezind Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:51

kaatjemuts, ten eerste wat spijtig dat je jouw paard zo onnozel hebt verloren, hartstikke naar! Ach gut

Ik week iets af van de stelling en bedoel het in het algemeen. Niet zozeer het Z alleen ofzo.. Knipoog

Ik erger me gewoon suf aan die mensen die hun paard koste wat het kost door de grenzen van hun dier heen rijden. Dan gaan ze nl stuk! En worden ze doodongelukkig. Vind dat pure mishandeling. Vandaar! Boos! Bloos
Laatst bijgewerkt door detour op 11-02-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:55

Maar daar wordt ik dus ook kotsmisselijk van (en denk wel meerdere in het topic)
Mensen die denken dat hun paard talent heeft dus hij moet snel Z
Dat gaat natuurlijk niet.

Of ruiters die denken zelf geweldig te zijn, maar als het dan niet gaat is het de schuld van die K..knol en dan gaat er een hoop rommel aan.
Tja...dat werkt ook niet.

Maar dat zie je gewoon in alle nivo's

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:06

Er worden hier steeds voorbeelden aangehaald , dus ik geef ook voorbeelde van wat ik hoor en zie, is idd niet positief zoals de meeste graag willen lezen, maar het is wel zo, ik heb niets tegen een goeie ruiter maar gros van de ruiters denken dat ze goed zijn.
midgie schreef:
Maar ja dat is weer een andere discussie, zou zeggen kom eens een weekendje bomen hier en neem je paard mee, plek zat en een heel bos tot je beschikking;-)

Mijn 5,5 jarige, die naar verwachting dit jaar wel in de Z zal uitkomen heeft gister anders nog heerlijk op het strand gelopen... Vork

@ jasmijn78 Dat bedoelde ik niet , ik bedoelde de discussie is makkelijker als je tegenover elkaar zit , dat bedoelde ik met bomen,
midgie schreef:
Je zou toch van een Z2 of GP ruiter beter moeten verwachten , dat ze ook weten hoe hun paard lichamelijk zijn op een bepaalt moment.

Die vraag kunnen we ook aan jou stellen; wat maakt jou zo deskundig dat wij van jou moeten aannnemen dat jij exact weet wat een paard psychisch en lichamelijk aankan?

@jasmijn78Ik ben geen deskundige , dat heb ik niet gezegd zelfs, maar denk dat bijna iedereen wel weet dat een paard met 3 nog niet volgroeit is toch. laat staan met 2.5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:11

wat bazel je nu steeds over 2,5??

Hoe vaak moet er nog staan dat paarden die in de Z lopen helemaal niet vroeg ingereden hoeven worden?

Sterker nog, ik zie dat meestal gebeuren bij de minder ervaren ruiters met de smoes, dan is hij niet zo sterk en kan ik hem beter aan.

Op de betere stallen zie ik paarden tussen de 3 en 4 zadelmak gemaakt worden.
Met daarna meestal een rustperiode en dan word een paard pas echt getraind...wat wil zeggen, 3x in de week gereden.

Meer tijd is er vaak simpel weg ook niet.
Geen tijd om al te rommelen met een 2,5 jarige, geen tijd om elke dag te rijden. Staan teveel paarden voor.
En die tijd wordt er ook niet voor gemaakt omdat men daar weet dat dat totaal geen toegevoegde waarde heeft.
Dat zijn juist vaak de beginners die denken dat trainen euren en uren moet in een week...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:29

Jee zeg wat volen de mensen zich hier aangesproken echt een bokt ding , lig hier dubbel.
Eerder is gezegt dat iemadn zijn paarden met 2.5 zadelmak maakt en dan weer rust geeft,
Het gaat hier om het paard toch wat met 6 in het Z2 loopt, niet over en talent volle ruiter.
Ik zeg op mijn beurt dat er zat paarden in het Z2 lopen die niet zo`n makkelijke training hebben doorstaan en mijn mening is nog steeds dat ik het te jong vind, maar denk dat ik dat niet mag zeggen en met het gros mee moet gaan van okee ik ben er voor, nee ik ben er tegen duidelijk toch,
Het valt me echt op dat er zoveel mensen zich aangevallen voelen, ik niet in elk geval en hoef me ook niet te verdedigen , maar blijkbaar een hoop hier wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:32

Ik krijg het idee dat Midgie denkt dat dit soort berichten gelogen zijn of zo:

Bettine schreef:
De 6 jarige die ik nu in het Z rijd die rijd ik maar 1x in de week (heel soms 2x). Voor de rest rijdt zijn eigenaresse er af en toe op (ook nog ongeveer 3 keer per week). Zij rijdt hem op B/L1 niveau en vind het gewoon leuk om lekker ontspannen met haar paard te sturen.
1x in de week pak ik hem wat meer op, en hij loopt alles prima door.

Midgie, ik gaf ook al eerder aan dat juist de goed presterende jonge paarden in het Z vaak helemaal niet vroeg ingereden worden en zeker niet per se vaker dan 3x per week 40 minuutjes wat werk verrichten.
Nogmaal, ik ben ook geen natuurtalent en mijn paard ook niet, maar ik heb schouderbw, travers e.d toch maar 1x hoeven oefenen en toen zaten de knopjes er al voldoende op. Sterker nog, ik had nog nooit een travers gedaan met mijn paard toen ik me inschreef voor mijn eerste M2 wedstrijd en heb het wel te verstaan 1x geoefend. Het was uiteindelijk een van de makkelijkste oefeningen in die proef. Nu was zij toen al wat ouder, maar mist in bespiering veeeeeel meer dan een beetje fatsoenlijk gebouwde atleet en kost het dus veel meer moeite dan een 6 jarig elastiekje met veel natuurlijke bespiering.

Ik ben het er wel mee eens dat je er niet aan moet gaan duwen om het zo snel mogelijk voorelkaar te krijgen, maar dat is nooit goed, ook niet in de B. Leeftijd grenzen stellen helpt daar ook niet tegen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:45

Ik zeg niet dat het gelogen is, ik geloof wel dat dit paard daar loopt, er zijn zeker paardjes met natuurtalent, maar is het niet belangrijk dan om zo`n paard voor zichzelf te beschermen??
Want tuurlijk zijn er paarden 23 of ouder geworden, maar denk dat het gros dat niet word toch en daar gaat het om toch??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:48

juist die paarden worden ouder Midgie Lachen want die worden veel minder belast Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:50

Ben het helemaal met je eens Midgie, je moet het paard in bescherming nemen want zat paarden lopen over hun grenzen heen en bij sommige paarden ligt die pijngrens enorm hoog.

Vraagje; hoeveel procent van de gezonde paarden lopen er eigenlijk op die leeftijd in het Z? Ik vind het ook vlug, nogmaals. Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:57

Als je paard pijn heeft merk je dat toch echt wel.. En dat ligt niet aan welk niveau. Z gebeurd nog weinig spannends als je het reeel bekijkt. Paarden moeten wel verzamelder lopen dan in de B en L, maar qua oefeningen is het idd nog de basis...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:59

KiWiKo schreef:
juist die paarden worden ouder Midgie Lachen want die worden veel minder belast Lachen

Ja

Je zou ons oudje eens moeten zien op de benen, daar kan menig jong recreatiepaard een puntje aan zuigen Knipoog .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:00

Nou daar vergis je je enorm in Roos; in de praktijk blijkt het helaas heel anders...Ik ken een paar paardenartsen en een osteopaat persoonljik vrij goed; helaas is het vaak al te laat eer eigenaren ontdekken aan hun dier dat ze pijn hebben. Zelf mensen die hun best doen voor hun paard, wederom los van het rijnivo!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:00

Weinig Detour Lachen misschien 5% van de dressuursporters Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:01

Mooi zo. Ik hoop dat mensen dan beseffen dat het neit vanzelfsprekend is wat je paard allemaal maar voor je doet aan prestaties!!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:02

en dat ligt er dan niet aan, op welk niveau er dan gereden wordt. En meestal worden die pijnproblemen geloof ik wel bij mensen ontdekt die eeuwig in de L rijden en M om maar vanalles te prutsen om vooruit te komen. Niet dat ik zeg dat ik al hoger gereden heb, maar uit ervaringen wat ik om me heen zie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:02

Ken geneog paarden die in de worst zijn beland en nooit Z zijn geweest

En elke keer het slappe argument dat we het aangetrokken voelen...wordt erg flauw...
Nee, dat is het niet, we proberen alleen duidelijk te maken hoe het ook vaak kan...maar daar lees je gewoon overheen, want im jou hoofd zit, Z is zwaar werk, vaak werk en met dwang...
Het lijkt de meest onmogelijk taak om jou bij te brengen dat het gelukkig zo meestal niet gaat en dat dwang in de L zelfs vaak nog vaker voor

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:03

en dat ligt er dan niet aan, op welk niveau er dan gereden wordt

Zucht.. Slapen Dat meld ik toch ook steeds?...Ongeacht het nivo. Knipoog
Ik denk trouwens dat die artsen wel weten waar ze het over hebben... Cool