Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:28

Ik sla mijn paarden nooit, ik hou er niet van. Even de stem verheffen doet al heel veel.
De band met mijn paarden is heel groot, we kunnen lezen en schrijven samen. Zeker mijn volwassen paard, die ik al bijna 4 jaar heb, respecteer ik enorm. Wie ben ik om haar te slaan??
Als we rijden, werken we samen en leren we samen. Ik beloon haar altijd uitgebreid na het rijden, dat verdient ze. Ze heeft zoveel kracht, en toch straalt ze iets heel rustgevends uit, iets dat veel groter is dan ik kan bevatten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:40

Meestal is het genoeg om mijnstem te verheffen en me groot te maken. Werkt dat niet, krijgt ze toch echt een lel. Het is een eigenwijs stuk vreten, en als je die niet onder de duim houd, wandelt ze zo over je heen.
Weet ze wie de baas is dan is het een echte schat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:42

Nadya schreef:
_Robyn_ schreef:
hahaha! geweldig! dat heet geen weerstand, dat heet opvoeding Knipoog

Jij hebt vast geen kinderen? Mijn peuter beet me ooit eens, ze had geen idee wat ze deed. Dat heb je met kinderen ontdekken dat hun acties reacties teweeg brengen, wat een hele normale ontwikkeling is. Al moeten ze wel leren dat sommige acties niet kunnen. Dat bijten heeft ze 3x gedaan en na mijn manier van ingrijpen (zonder geweld) snapte ze het prima. Overigens was ik het de laatste 2x al voor, omdat ik wist dat ze het niet meteen begreep (dat is nou eenmaal het leerproces). En dan ga jij slaan? Een eenjarig kind? Verward

Neeeeee, je brengt je kind bij dat bijten niet mag (wegtrekken en een paar keer heel duidelijk uitleggen, kindje je laten aankijken tijdens die uitleg en ik heb nog wel meer tips Knipoog )en daarvoor hoef je niet te slaan. Slaan is onmacht van de ouder en je geeft een heel slecht voorbeeld. Ik heb een kind van bijna 3, een heerlijk en heel karaktervol meisje, en ik heb kinder-en jeugdpsychologie gestudeerd, dus ik durf wel te zeggen dat ik heel goed weet waar ik het over heb. Ja
Overigens ben ik zelf wel geslagen vroeger en ik heb daar hele nare herinneringen aan.

ben mamma van 1 jongetje genaamd Joey en stiefmamma van een ventje van 10.
ik ben prima opgevoed, en ga het op exact dezelfde wijze bij mijn kinderen doen.
ieder zijn eigen manier.

heb alleen het gevoel dat jij in ieder geval beter met paarden kan vinden als met mensen,
want je reageerd wel erg fel op ieders eigen mening Knipoog
maakt verder ook niet uit, ieder zijn eigen ding Haha!
Laatst bijgewerkt door Djoena op 18-01-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:43

doom schreef:
Als ik een kindje heb ongeacht of het niet of wel weet wat bijten betekend.
Zal ik zachtjes terug bijten .. en dit meen ik Ja
Hierdoor heeft het kindje meteen door als ik iemand bijt doet dit mij zeer .. kinderen zijn wat dat betreft heel slim.
Mijn moeder heeft mij en mijn zusje ook zo op gevoed en dan echt niet dat we alle hoeken van de kamer zeggen maar een pak rammel hoort er af en toe bij.
dit is bij alle dieren zo , zo apen, zo leeuwen alles !! op die manier wordt er laten zien waar de grens is . Knipoog
maar respecteer als nog je keuze dus laat jou dit niet aanvoelen aub als een aanval

Amen! Afgod

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:45

Citaat:
Overigens kan ik aan mijn paard prima zien of hij terecht op zijn kop krijgt of niet. Voelt hij zich onheus bejegend dan is hij echt overstuur, staat een half uur later nog te trappelen op zijn plaats. Is hij brutaal geweest en weet hij zelf ook prima dat hij fout zit, dan accepteert hij ook dat ik hem op zijn kop geef.

Dat herken ik ook bij mijn paard. Als ze (terecht natuurlijk...) op haar donder heeft gehad komt ze het goed maken. Duwt ze met haar neus tegen mijn arm zo van: hé vriendjes?? Haha!

Mijn knollies reageren meestal goed op mijn stem. Als ik 's morgens de stallen open doe om ze buiten te zetten, mogen ze niet eerder uit de stal komen voor ik 'toe maar' zeg. Soms vergist een van de twee zich. Als er niet gereageerd wordt op mijn brul TERUG, kunnen ze een mep tegen de borst verwachten. Ik laat me niet onder de voet lopen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:49

Het komt nog wel eens voor hier. Maar nu hoef ik eigenlijk nog maar een keer HEY zeggen met een zwaardere stem, dat is genoeg nu. Dan weet ze dat ze fout is. Maar als ze door blijft gaan krijgt ze echt een tik, en dat weet ze dondersgoed. Maar ik probeer alles tegenwoordig met zoveel mogelijk rust op te lossen, omdat Veronica heel gevoelig is. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:51

Ik heb het grootst mogelijke respect gehad voor mijn ouders als kind en als puber zonder dat ze me 1x geslagen hebben. Ditzelfde goldt voor mijn broer.
Ik heb een behoorlijke poos in de hulpverlening gewerkt, en ik denk dat ik niemand enthousiast zou kunnen krijgen aldaar om ouders te adviseren hun kinderen terug te slaan of bijten (of dat nu hard of zacht is doet er natuurlijk niet toe).
Dan bestrijdt je een kwaad met hetzelfde kwaad. In dat geval leer je je kind dus dat jij hetzelfde gedrag hanteert zodra dat kind negatieve gedrag laat zien, dat kan toch nooit goed zijn? Je bevestigd het kind dus in dat gedrag. 'Stout pietje! Maar mama doet het ook lekker terug!'
Ik vind het ook een beetje eng als ik eerlijk mag zijn. Een kind is wanneer ze jong zijn toch een aapje of papegaai die gedrag imiteren, vroeg leren dat geweld met geweld opgelost moet worden is een recept voor ellende in hun volwassen leven.
Ik wil niemand kwetsen uiteraard. Maar misschien moet je deze gedachtengang toch nog eens onder de loep nemen...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-01-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:55

[quote=]
Overigens ben ik zelf wel geslagen vroeger en ik heb daar hele nare herinneringen aan.
[/quote]

heb alleen het gevoel dat jij in ieder geval beter met paarden kan vinden als met mensen,
maakt verder ook niet uit, ieder zijn eigen ding Haha![/quote]

kan toch wel iets respectvoller dan " ieder zijn eigen ding" ?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:58

Citaat:
want je reageerd wel erg fel op ieders eigen mening
maakt verder ook niet uit, ieder zijn eigen ding

Tja, dat denk ik ook , ik wordt hier namelijk meteen uitgemaakt voor mafketel Rolleyes Nors opkijken
Terwijl ik duidelijk aangeef dat ik haar mening respecteer Bloos waarom kan je dat dan niet met die van mij?
wie is hier nou de mafketel??!!! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:58

Ik vind een kind of een paard toch wel een verschil. Een heel kleintje doet iets stouts niet met opzet en is sowieso te teer dus daar pik je ook meer van. Een ouder kind snapt wel dat iets niet mag omdat je het kunt beredeneren. Daar kun je ook vele manieren van straffen op toepassen, van huisarrest tot zakgeld inhouden of niet meer naar de manege mogen oid.

Mijn paard is helaas niet onder de indruk als ik zeg dat hij geen nieuw dekje krijgt en hij snapt ook niet dat geen voer betekent dat hij me net niet mocht bijten Haha!

(is niet om je uit te lachen, gewoon even een kwinkslag)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:00

SHALALA schreef:
Het komt nog wel eens voor hier. Maar nu hoef ik eigenlijk nog maar een keer HEY zeggen met een zwaardere stem, dat is genoeg nu. Dan weet ze dat ze fout is. Maar als ze door blijft gaan krijgt ze echt een tik, en dat weet ze dondersgoed. Maar ik probeer alles tegenwoordig met zoveel mogelijk rust op te lossen, omdat Veronica heel gevoelig is. Lachen

Zo gaat het bij mij ook, meestal is een "PAARD!" al genoeg, dan kijkt hij heel knuffelig en stopt onmiddellijk met wat hij ook deed.

Daarnaast ben ik zelf ook heel veel bezig met groepen kinderen, de ene groep is al makkelijker dan de andere. De eerste dagen houd je de touwtjes heel strak en daarna kan je meer lossen naarmate om wat voor een groep het gaat. Net zoals je met paarden ook in het begin even heel duidelijk bent in waar het op staat zodat hij in elk geval al weet dat hij het niet (opnieuw) moet proberen. Daarna blijf je er weliswaar consequent in.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:01

Citaat:

Citaat:

garny95 schreef:
kan toch wel iets respectvoller dan " ieder zijn eigen ding" ?

typisch bokt Rolleyes sloeg dat op dat dan?
En Ik ben vorig jaar ook mijn zoontje verloren, kon ze dat weten toen ze zei: " jij hebt zeker geen kinderen?" nee, dus reageer ik toch ook niet achterlijk of fel op of wel dan?
Laatst bijgewerkt door Djoena op 18-01-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:03

doom schreef:
Citaat:

Tja, dat denk ik ook , ik wordt hier namelijk meteen uitgemaakt voor mafketel Rolleyes Nors opkijken
Terwijl ik duidelijk aangeef dat ik haar mening respecteer Bloos waarom kan je dat dan niet met die van mij?

en dat bedoel ik er dus ook mee te zeggen thx Knipoog
Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:06

Ach, pak er een eind hout bij als het moet......... Lachen

maar paarden zijn ontzettend goed in het aftasten en aanvoelen van mensen, en (uitzonderingen daargelaten) ze hebben feilloos in de gaten dat er heel veel kan en mag, maar er wordt niet over die grens heen gegaan....... geen respect voor mij en mijn ruimte, is echt een grote fout.......

aan de hand mogen ze de samba inclusief saltos naast me maken, helemaal prima....... maar ik wil geen druk op het touwtje, mij meetrekken naar een polletje gras........ is NOT done. En op een of andere manier voelen ze dat feilloos aan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:07

Volgens mij is er geen bokker die zijn paard nog nooit een tik heeft gegeven.
En volgens mij straft iedereen zijn paard wel eens op een onredelijke en harde manier als zijn of haar grens bereikt is; ik geloof echter niet dat paarden daar meteen traumatisch van worden of hun volledige vertrouwen kwijt zijn.. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:08

doom schreef:
Citaat:

Ik denk dat ze gewoon erg van schrikt dat je bereid bent je kind terug te bijten of te slaan wanneer het kind dat bij jou doet. Gezien het verleden dat ze beschrijft kan ik me daaar iets bij voorstellen. Ik weet dat er nogal wat mensen op de aardbol rondlopen en dat die allemaal een andere mening hebben... gelukkig maar. Maar waarom je slecht gedrag van je kind bestraft door hetzelfde gedrag te vertonen vind ik zeer moeilijk te bevatten....

@Urielle: dan zijn we het met elkaar eens... ik bestraf mijn paard ook niet door het eten achterwege te laten, hem een lelijk dek op te doen waarmee hij door zijn vrienden uitgelachen wordt of een lelijk schilderij in zijn wei op te hangen... Maar tussen het oplossen met een rake klap, of de getikte jodokus uithangen zit toch nog wel eens andere mogelijkheid? Of ben je direct een geflipte hippie wanneer je vermoedt dat het ook anders kan? Nee toch?

Dan nog een vraag aan iedereen: ik zie wel eens mensen zitten op een onrustig paard dat slecht stil kan blijven staan wanneer baas-lief dat wil. Soms rukken ze dan een aantal keren keihard aan de teugels al schreeuwend. Wat vind jullie daar van? Even heel hard trekken/ rukken a.d. teugels wanneer het paard iets te dribbelig is?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:13

_Robyn_ schreef:
Citaat:

Citaat:

typisch bokt Rolleyes sloeg dat op dat dan?
En Ik ben vorig jaar ook mijn zoontje verloren, kon ze dat weten toen ze zei: " jij hebt zeker geen kinderen?" reageer ik toch ook niet achterlijk of fel op of wel dan?

Ze geeft duidelijk iets aan dat kan je lezen, net als jij nu, dat vind ik ook heel erg om te horen en daar zal ik ook met alle respect mee omgaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:14

Ninx schreef:
Dan nog een vraag aan iedereen: ik zie wel eens mensen zitten op een onrustig paard dat slecht stil kan blijven staan wanneer baas-lief dat wil. Soms rukken ze dan een aantal keren keihard aan de teugels al schreeuwend. Wat vind jullie daar van? Even heel hard trekken/ rukken a.d. teugels wanneer het paard iets te dribbelig is?

zielig voor zo'n dier! dat is echt iets waar IK me dan ook erg aan kan ergeren

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:14

@ninx je gaat nu woorden in mijn mond leggen die ik niet heb neergezet .
IK zou niet mijn kind SLAAN ik vind dat nogal een woord.
Maar ik zie vaak genoeg kinderen in de supermarkt die snoepjes willen dit niet krijgen en uit een woedeaanval mama een klap geven of zelfs een trap Boos!
Nou het spijt me zeer maar een tik op de handjes of een tik op de billen vind ik dan nodig.

En zo ook met bijten .. je mag best *zacht* terug bijten.
Zodat ze dus bedenken als ik mama bijt doet het bij mij ook zeer..
waardoor ze het niet in hun bolletje halen het nog een keer te doen Knipoog

Zo ook een vb dat ik altijd mijn vinger vroeger in een brandende kaars wilde steken omdat ik niet wist wat het was..
Mijn moeder heeft elke keer aan gegegeven dominique dat doet au en heb je pijn.
Eigenwijs als ik ben toch doorgaan..
Na 3 keer het zeggen liet mijn moeder me gaan ik schrok me dus dood en heb het nooit meer gedaan...

Er zit natuurlijk ook een groot verschil met slaan, rammen , klappen en een tik uitdelen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 18-01-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:16

ik hou zowizo niet van schreeuwen tegen een paard, snapt het dier niks van............

Ik heb wel vorige week het paard van mijn vriendin even "geflost" en een draai om haar oren gegeven.......

gewoonweg omdat ze stelselmatig mijn hulpen negeerde terwijl ik haar met een lang teugeltje aan het uitstappen was... en mijn steeds duidelijkere hulpen een steeds grotere middelhoef terug kregen...... ik vraag, dan eis ik en dan ......... dan zeg ik op zn Kims, KLAAR JONGEDAME!!!

alle ruimte gegeven om positief te reageren op mijn hulpen, scheit hebben aan me is niet verstandig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:18

Ninx schreef:
Ik heb het grootst mogelijke respect gehad voor mijn ouders als kind en als puber zonder dat ze me 1x geslagen hebben. Ditzelfde goldt voor mijn broer.
Ik heb een behoorlijke poos in de hulpverlening gewerkt, en ik denk dat ik niemand enthousiast zou kunnen krijgen aldaar om ouders te adviseren hun kinderen terug te slaan of bijten (of dat nu hard of zacht is doet er natuurlijk niet toe).
Dan bestrijdt je een kwaad met hetzelfde kwaad. In dat geval leer je je kind dus dat jij hetzelfde gedrag hanteert zodra dat kind negatief gedrag laat zien, dat kan toch nooit goed zijn? Je bevestigd het kind dus in dat gedrag. 'Stout pietje! Maar mama doet het ook lekker terug!'
Ik vind het ook een beetje eng als ik eerlijk mag zijn. Een kind is wanneer ze jong zijn toch een aapje of papegaai die gedrag imiteren, vroeg leren dat geweld met geweld opgelost moet worden is een recept voor ellende in hun volwassen leven.
Ik wil niemand kwetsen uiteraard. Maar misschien moet je deze gedachtengang toch nog eens onder de loep nemen...

Ben ik helemaal met je eens, Ninx. Ja Lachen
Ik denk dat sommigen nog nooit aan imitatiegedrag gedacht hebben Knipoog . Mijn dochter zit al een tijdje in de imitatieperiode en als je slim bent, geef je gewoon het goede voorbeeld. Want juist DAT neemt ze over en dat geldt voor alle jonge kids Ja . Iemand met 5 honden heeft een tijdje op haar opgepast en toen mijn dochter ineens de katten, mij en haar ouders begon te slaan, had ik al heel snel door waar het vandaan kwam. Door de vrouw met de honden, die ze geregeld een tik gaf (ik ben er een aantal keer getuige van geweest). Wij slaan elkaar namelijk niet thuis en de katten ook niet (als die iets doen pakken we de plantenspuit, is het zo over). Ga je peuter maar eens uitleggen dat slaan niet mag, terwijl de oppas het wel geregeld doet. Om dat echt te begrijpen zal ze ietsje ouder moeten zijn. Hoe dan ook, ik wil niet dat mijn kind opgroeit met de gewoonte om dieren te slaan. Ik vind dat namelijk niet gewoon, hier thuis worden de dieren niet geslagen. Wat anderen daarvan vinden, niet ons probleem, wij doen dat niet. Lachen

Er zijn hele onderzoeken geweest naar kinderen die al jong geweld uitdragen. Daaruit is o.a. gebleken dat die kinderen thuis geslagen werden. Als je goed op wilt voeden, geef dan gewoon het goede voorbeeld en geef je kind consequent een time-out als ze over de scheef gaan. Jonge kinderen doen graag hun papa en mama na en als je slim bent maak je daar gebruik van. Is een stuk positiever. Daarbij is het slaan van je kind puur machtsmisbruik. Jouw kind mag niet slaan of bijten, maar jij wel. Jaja. Nou, succes met de opvoeding en het krijgen van respect (zeker op latere leeftijd).

@Robin; met sommige mensen kan ik het inderdaad helemaal niet vinden Knipoog . De tijd van altijd maar aardig gevonden willen worden, heb ik allang achter me gelaten. Daarvoor heb ik iets teveel meegemaakt in dit leven. Gelukkig kan ik zeggen dat ik geweldige mensen om me heen heb. En geweldige dieren. Haha!
Overigens, wel heel erg dat je een zoontje verloren bent. Dat zijn afschuwelijke ervaringen, de nachtmerrie van elke ouder..... Verdrietig

@Doom: Kinderen bijten vind ik echt niet normaal.
Ik kan er niets anders over zeggen.....

Verder trek ik me terug uit deze discussie. Ik heb mijn zegje wel gezegd en met bepaalde mensen zal ik het toch nooit eens worden. Ook dat is het leven, he.... Ik ga genieten van mijn weekend.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:19

Ik durf zeker! Beter 1x duidelijk dan elke keer een beetje.Vaak als je 1x goed doet, hoef je het ook niet weer te doen omdat je paard dat echt wel begrijpt.In de kudde is dat net zo.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:20

Ninx, dat vind ik ook sneu..

Een paard wat 24/7 per dag staat, er een uurtje uitkomt in de bak, in de krul wordt getrokken, weinig kan socialieren met andere paarden want dan blesseert het msisschien, baasje die inconsequent is MEER mishandeling dan iemand die kort en duidelijk is, te vlug een keer schreeuwt of een lel uitdeelt, zijn dieren goed in het voer heeft staan, wel consequent is, en de dieren elke dag buiten komen bij soortgenootjes. Dat maakt imo een duidelijk verschil. Knipoog

Er zijn veel vormen van mishandeling. Verwennen met hapjes en je paard behandelen als een My little Pony vind ik ent zo fout dan dat er een paard gemept wordt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

MarionBizet schreef:
Ik ook hoor! Paard waar ik op rij heeft het af en toe nodig om op haar plek te worden gezet. En inderdaad lief vragen helpt echt niet bij d'r Knipoog

Hier net zo. Het kan soms zo'n etter zijn dat het even nodig is.
Ik doe het wel alleen als het echt moet, niet bij elk dingetje dat verkeerd is, en ook als hij doorgaat na een waarschuwing zegmaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:36

detour schreef:
Volgens mij is er geen bokker die zijn paard nog nooit een tik heeft gegeven.
En volgens mij straft iedereen zijn paard wel eens op een onredelijke en harde manier als zijn of haar grens bereikt is; ik geloof echter niet dat paarden daar meteen traumatisch van worden of hun volledige vertrouwen kwijt zijn.. Knipoog

Ik kan met de hand op het hart verklaren dat ik mijn paarden nooit sla en dat ik nog nooit onredelijk ben geweest. Is ook nooit nodig, ik vraag me serieus af hoe al die paarden zo komen dat ze 'expres bijten of slaan'. Het is mij een raadsel. Mijn paarden hebben die behoefte nooit. Misschien omdat ik ze met respect behandel, ik weet het niet. Maar als mijn paard bewust probeert me te raken of te bijten, dan zou ik me toch echt af gaan vragen waaróm hij dat gedrag vertoont. Dat moet toch ergens vandaan komen Verward