Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovepardoes

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:41

Ik ben niet voor of niet tegen de spoor, sommige paarden hebben ze nodig sommige niet. wel vind ik het onredelijk als je een 4 jarig paard met sporen gaat rijden! Zo leer je hem dus altijd aan die sporen wennen en is hij niet meer te rijden zonder. Zelf rijd ik af en toe met sporen om haar te helpen wat meer op mijn been te laten reageren tijdens het wijken enz. Maar als het niet nodig is vind ik het onzin.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:39

Voor. Als je ze maar op de goede manier gebruikt..

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:42

ik zelf gebruik ze niet, maar dat is eerder omdat ik bang ben dat ik er niet mee om kan gaan. als ze op een goede en eerlijke manier worden gebruikt vind ik het niet erg, maar als ik soms van die paarden zie met openliggende vellen... Ach gut dan ben ik echt tegen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:11

Ik ben niet voor sporen, maar er ook niet tegen. Als ze maar op de goede manier gebruikt worden, heb ik er niets tegen. Maar als je er altijd maar mee rijdt, terwijl ze helemaal niet nodig zijn, vind ik het nogal zinloos.
Openliggende vellen? Nooit gezien, maar ik vind het erg knap van je als je je paard zo erg kunt prikken, dat die dat krijgt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:14

lizzyke15 schreef:
ik zelf gebruik ze niet, maar dat is eerder omdat ik bang ben dat ik er niet mee om kan gaan. als ze op een goede en eerlijke manier worden gebruikt vind ik het niet erg, maar als ik soms van die paarden zie met openliggende vellen... Ach gut dan ben ik echt tegen

Hier precies hetzelfde.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:09

Ik ben niet tegen de spoor, het kan zeer handig zijn zolang je ze maar goed gebruikt

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:11

Voor, maar toch ligt het eraan hoe je hem gebruikt.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:14

Ik gebruik zelf ook sporen bij mn eigen paardje dan.. En ik gebruik ze niet constans dus loop dr niet de heletijd in haar buik te porren... Het ligt er maar net aan hoe en waarvoor je ze gebruikt.. Ik heb zelf meegemaakt dat iemand zo hard schopte (MET SPOREN)
Dat er aan allebei de kanten van de buik een kale plek kwam..Volgende dag ging het weer net zo tot bloedens toe.. En het was maar een verzorgpaard van dr!?
Dan vind ik dat je geen sporen mag gebruiken als je zo met een beest omgaat dat is gewoon echt mishandeling

kilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:18

Ik ben absoluut niet tegen sporen. Bij sommige paarden helpt het om ze beter te lijden en de hulpen duidelijker te maken. Ik ben tegen de mensen die ze verkeerd gebruiken. Ik vind het zielig als je echt gaat zitten prikken met die dingen Verdrietig Verdrietig

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:14

ik ben er niet tegen, je moet ze dd wel goed gebruiken en sommige paarden hebben het nodig er zijn natuurlij kook mensen voor t stoer doen, dat vind ik onzel!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:26

kinty schreef:
Ik gebruik ze zelf ook Bloos . Het is wel fyn dat je niet zo hard hoef te dryven voordat ie in de draf of galop zit. Maar als je het verkeerd gebruikt kan je de pony ook pyn doen. Maar als je gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand Lachen

Als jij je paard/pony goed aan leert om naar je benen te luisteren.
Dan hoef je net zo hard te drijven dan met sporen.

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:54

Ben zelf helemaal niet tegen sporen. Waar ik wel tegen ben is de mensen die de sporen VERKEERD gebruiken. Ik gebruik ze zelf omdat ik eigenlijk wel moet, als ik ze niet gebruik heeft het een heel ander effect. Natuurlijk vraag ik eerst wel altijd netjes met mijn kuit voordat ik met mijn sporen erin prik. Als je ze gewoon goed gebruikt dan is er toch helemaal niks mis mee?
ik gebruik zelf ook wel kleine, ronde sporen, de mensen met van die grote pinnen of scherpe wieltjes eraan snap ik meestal niet want het gaat toch om een reactie, niet dat die pijn krijgt??

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:09

Ik ben absoluut niet tegen sporen, mits ze op normale wijze worden gebruikt. Ik zie heel vaak dat kinderen (soms nog geen eens 8 jaar) die een slome of eigenwijze pony hebben van mamalief een spoor krijgen om het op te lossen. (Liefst een nog zo scherp mogelijke ook.)
Dan ben ik ertegen. Maar als je het spoortje gebruikt waar die voor is en je benen stil kan houden, dan zie ik er geen probleem in.
Zelf rijd ik zonder sporen, maar dat komt omdat mijn paard heel goed op het been reageerd. (Soms zelfs iets te fel.) En omdat ik mijn onderbenen niet altijd netjes stil heb.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:34

Als je niet weet hoe je er moet mee rijden dan moet je ze niet gebruiken..dan ben ik tegen.

Als je er netjes mee rijdt en weet wat je er aan hebt en hoe je ze moet gebruiken ben ik voor.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:42

ik ken ook mensen die hun been niet eens stil kunnen houden en alleen maar kicken omdat ze met 3 cm *mogen* ahum * rijden. Verward Verdrietig Boos!
verder heb ik er totaal geen problemen mee als je er normaal mee kan omgaan Ja

ninabeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:59

Ik ben niet bepaald voor of tegen sporen.
Het ligt eraan of je paard/pony het nodig heeft.
Maar ik ben er wel tegen als mensen van die grote sporen om ben en dan hun paard open rijden.
Ik vind ook wel dat je het eerst zonder sporen moet proberen en alleen als het echt niet lukt met sporen gaan rijden.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:00

Zolang je ze goed gebruiken kan ben ik voor anders niet

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:09

Ik ben voor maar ze moeten natuurlijk goed gebruikt worden.
Ik denk dat nog teveel mensen niet eens weten waarvoor sporen dienen!! Sporen zijn nl. niet gemaakt om minder hard te drijven, of omdat de pony/paard anders niet voorwaarts is. Uiteindelijk moet je prikkeldraad om je laars binden om je pony nog voorwaarts te krijgen. Een tip voor de mensen die (nog) sporen gebruiken omdat hun pony/paard anders niet voorwaarts is, afbouwen! Begin maar gewoon eventjes met sporen en is je pony dan goed aan je been, doe je ze uit, en superveel overgangen rijden!

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:28

ik was er eerst heel erg tegen, toen ik in de L2 kwam zij mijn instructrice dat het wel handig was om een klein spoortje om te doen voor het verfijnen van de hulpen, toen heb ik het toch maar gedaan.
nu rijd ik nogsteeds met hele kleine nopjes. ik vind het prima zo, en mn pony reageert er toch net iets beter op dan op je gewone kuit.

groetjes

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:29

voor, de hulpen worden iets makkelijker en idd verfijnder wat ook al eerder werd gezegd.

Niientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:10

Als je ze gebruikt om je hulpen te verfijnen vind ik het prima, zou ik zelf ook doen denk ik.
Ik ben wel tegen als ze worden gebruikt om je pony vooruit te schoppen, omdat hij niet reageert op het been.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:41

Eens met Niientje Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:49

Wie bepaalt of je er goed mee kunt omgaan; de ruiter zelf meestal toch? En in hoeverre is de ruiter objectief over eigen kunnen, en hoeveel ruiters hebben ECHT een mooi stil been (hoe goed rijden ze nog wanneer je het zadel, het hoofdstel, en alle hulpmiddelen eraf schroeft; m.a.w.: hoe stil en stabiel zitten mensen dan nog?)?
9 uit 10 x dat ik mensen met sporen zie rijden, zijn ze niet capabel de sporen te dragen. Dus het lijkt me niet dat mensen dit zelf echt goed kunnen beoordelen.
Daarbij denk ik dat veel mensen ze letterlijk gebruiken om het paard naar voren te 'prikken', en niet ter verfijning.... 70% tot 80% van de ruiters is op amateurniveau bezig (ik zelf ook), ik denk dat al die hulpmiddelen da niet erg op hun plaats zijn.
Waar moet je op een gegeven moment nog naar grijpen wanneer ook deze middelen hun effect verliezen? Want zo worden ze helaas 9 uit 10x ingezet, als compensatie voor het feit dat de ruiter het paard niet goed voorwaarts kan rijden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:59

Ik ben er niet voor of tegen.
Ik gebruik ze zelf niet.
Mijn paard is voorwaarts genoeg en reageert goed op mijn been.
Tevens kan ik moeilijk mijn been stil houden dus een spoortje is niks voor mij.
Ik wil niet onnodig prikken dus vind ik het niet verantwoord als ik met spoortje ga rijden.

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:02

Ik ben er niet voor en niet tegen. Ik heb er zelf 1 x mee gereden. Ik rij veel liever zonder sporen en het was achteraf niet eens nodig geweest. Knipoog