Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:27

PP-->RT-D.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:30

wat een discussie zeg, ik ben voor sporen en hulpmiddelen en zie niet in waarom ze niet gebruikt zouden mogen worden door mensen die een idee hebben wat ze doen en als ze een duidelijke functie hebben. ik ben er tegen als ze gebruikt worden door mensen die geen idee hebben wat ze aant doen zijn en ze hebben ergens iemand iets horen zeggen over een slof en gaan dat dan ook maar eens ff proberen... verder vind ik sommige reacties een erg hoog pennygehalte hebben maar dat zal misschien aan mij liggen Sigaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:33

gatverdamme vandaag reden we op het strand en er komt ons een drietal paarden tegemoet: eentje met een martingaal, eentje met slof en eentje met een thiedemann....

op het strand....
Gestoord

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:34

Moeten ze toch zelf weten?

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:34

en waarom is dat een probleem???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:35

Waarom zou je een hulpteugel nodig hebben op het strand??

Als je niet kan rijden heb je daar niks te zoeken.

Als je anders je paard niet kan houden, hoor je er nog niet op te zitten.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:37

Zo denk jij erover, maar zij denken er anders over.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:37

dat is echt de grootste onzin jij hebt geen id waarom die ruiters hulpteugels hebben en wat dan nog als hun zich daarbij beter voelen en als de paarden ermee niet met hun neus op de borst lopen zie ik het probleem helemaal niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:41

In dat geval, ben ik het met Arabesk eens. Een martingaal, oke, maar die andere twee. Kan je je paard niet houden, dan ga je er niet mee naar buiten. Stel dat je onderweg je slof door je handen laat glijden! Bah, moet er niet aan denken.

@Simeum, ik snap wat je bedoeld. Maar helaas denken veel mensen te weten hoe een hulpteugel werkt en hem dus in volste vertrouwen te gebruiken. Maar in 9 van de 10 gevallen wordt die én verkeerd gebruikt én onnodig gebruikt. Ga maar eens naar een willekeurige grote stal tijdens spitsuur. Valt me altijd tegen hoe slecht mensen eigenlijk kunnen rijden..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:46

Anoniem schreef:
RianneH schreef:
Er is niets mis met manegeruiters en manegepaarden hoor Knipoog (Spreek voormalig manegeruiter)
Om maar even een extreem voorbeeld te nemen, ik denk dat menig manegeruiter beter voor zijn paard is dan bijv. die duitse wedstrijdamazone die haar paarden afranseld Knipoog

Aj daar wou ik dus naartoe Ja
Ik krijg les van iemand die les krijgt van iemand die GP ruiters opleid. Weet niet of ik nou zoveel slechter les krijg als Cleo ?

Uhhh Juul

[HAW] Sheila (25) @ work op de nieuwe stal ! Bit & zadelloos.

Dit ben jij aan het rijden. Snap niet dat je zo pittig op anderen durft te reageren, terwijl je zelf nog erg veel moet leren. Geef gerust je mening, maar zeg niet dat je het wel kan als het niet zo is.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:46

Leeg
Laatst bijgewerkt door Simeun op 25-09-23 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:47

wil trouwens niet zeggen dat alle verwijten uit die hoek komen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:47

Ik ben er ook tegen, ja, toen ik 9 was en op een vette Haflinger reed toen had ik ook een thiedemann, maar verder heb ik nog nooit eigenlijk hulpmiddelen gebruikt. Waarom zou je je paard kunstmatig in de krul rijden, of touwen er aan binden om hem rustig te laten zijn? Is dat de bedoeling van het paardrijden, zonder zelf iets te hoeven doen je paardje in de bossen te kunnen rijden, maar wel een slof er aan gebonden hebben? Imo is dat ten eerste sneu, omdat de meeste ruiters er niet mee kunnen rijden en ten tweede vind ik het slecht. De paardenwereld gaat rijtechnisch achteruit.

Ik rijdt wel met sporen, maar dat is niet om keihard in mijn pony te hakken, en alleen ter verfijning van mn hulpen. Dit zou in mijn ogen geen probleem moeten zijn als je gewoon een keurig kuitgebruik hebt. Helaas zie ik dat er teveel misbruik van wordt gemaakt en sommige paarden tot bloedens toe worden geschopt met sporen. Zonde. Echt doodzonde Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:54

Momenteel krijg ik les van iemand die een klassieke dressuurachtergrond heeft, veel verstand heeft van de bewegingen van het paard en die met haar lichaamstaal alles van elk paard voor elkaar krijgt. Ook als ze los bewegen in een roundpen (of longeerbak, als iemand niet weet wat ik bedoel). Geen hulpteugel bij nodig. Zij heeft ook gewerkt met getraumatiseerde paarden, hengsten, noem maar op. Fascinerend om te zien, maar wel jammer dat zoveel mensen toch vast blijven houden aan hun eigen manier van doen. Al hoewel steeds meer mensen zich gaan verdiepen in andere (paardvriendelijke) methodes.

Ik rij mijn paard in zonder veel gebruik te maken van teugels en benen. Het is zeer bijzonder hoe paarden hierop reageren. Nu ben ik helemaal om en tegen al die hulpteugels. Het is maar hoe groot je kunde is, daar ben ik nu wel van overtuigd.

En de verhalen over 'ik zie niet in waarom iemand niet met sporen mag rijden om het paard meer voorwaarts te krijgen, blabla'. Tja, als IK nou zie dat een paard die tierenlantijnen niet per definitie nodig heeft om toch voorwaarts te kunnen zijn, om toch weer plezier in het rijden/werken te kunnen krijgen, om het lichaam weer op de juiste manier te gebruiken. Waarom zou iemand dan WEL met sporen e.d. moeten rijden? Verward
Lijkt mij dan zeer overbodig, hoor.... Haha!

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:57

pff dit wordt een eindeloze discussie ik heb mn punt duidelijk gemaakt en ik ben het met cleo eens en als jullie gelukkig zijn met het natural horsemanship prima maar voor mij hoeft dat geneuzel niet misschien dat jullie meer begrip krijgen als jullie niet altijd van die reacties plaatsen maar anderen in hun waarde laten en niet iedereen jullie mening opdringen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:00

Waarom word er Klassieke dressuur met Natural Horsemanship vergeleken? Nagelbijten / Gniffelen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:01

Laten we elkaar alsjeblief niet (meer) persoonlijk aanvallen in een topic. Zoals iemand die goed kan rijden nog niet goed les kan geven. Kunnen manegeruiters heel goed weten hoe en wat alles in houdt, maar als jij nog nooit geschikking hebt gehad over een paard dat op vergelijkbaar niveau loopt, hoef je het nog niet te kunnen. Vergelijkingen kan je pas stellen wanneer beide gevallen op beide paarden gereden hebben.

Simeun schreef:
dan nog ik zeg niet dat ik dat goedkeur maar ik zie niet in waarom iemand niet met een spoortje mag rijden om een paard meer voorwaarts te krijgen of een slof als ze zich daar prettig bij voelen
natural horsemanship enz zie ik niet zitten en uit deze hoek komen ook de verwijten dat hulpmiddelen verkeerd zijn nu wil ik niet iedereen over een kam scheren maar het is gewoon een heel andere manier van rijden en ik vind niet dat je iemand deze mannier mag opdringen, nogmaals het is niet mijn manier maar als jullie daarmee gelukkig zijn laat ons dan gelukkig zijn met hulpteugels

Imo, is een spoor niet om je paard voorwaardser te rijden, maar om de hulpen te verfijnen. Zo is die ook altijd bedoeld lijkt me.
Als jij je paard een slof om moet doen om je prettiger te voelen, dan lijkt me dat er toch iets mis is met de verhoudingen. Want dat betekend dat je als ruiter angstig op het paard zit. Dat los je niet op om er van voren een rem (in geval van nood) erop te gooien, maar om het rijtechnisch op te lossen.
Heb hier een draver staan die door zo'n instelling helemaal verknipt is. Kon tot een aantal jaren terug alleen maar galoperen als er iemand op zat.

Wil ook niet zeggen dat iedereen massaal aan het NH-en moet Tong uitsteken Zou wat wezen Knipoog
Maar daar gaat de stelling ook niet over. Gaat erover dat het tegenwoordig nogal makkelijk is om sporen en slof te gebruiken, ipv het rijtechnisch op te lossen.

Al mocht het zo over komen, ik val niemand persoonlijk aan Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:01

Ik hoef persoonlijk geen begrip van mensen die andere mensen die paardvriendelijk proberen te werken als 'geneuzel' afdoen. Ik wil overigens niets opdringen, maar het zou fijn zijn als mensen wat meer zouden nadenken over de omgang en benadering van paarden. Lachen
Lijkt mij helemaal niets mis mee. Jij weet misschien wat je doet met je hulpteugels e.d., maar het gros weet dat niet. Dat zie ik helaas dagelijks om me heen. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-12-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:02

Drunksheep schreef:
Waarom word er Klassieke dressuur met Natural Horsemanship vergeleken? Nagelbijten / Gniffelen

Omdat er blijkbaar mensen zijn die blijkbaar beiden doen. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-12-07 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:03

ik doelde niet op jou maarhet was gewoon een reactie in het algemeen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:03

...en martingalen om....

Wat is er mis met een martingaal? Denk je nu echt dat het paard daar mee onder druk wordt gereden? Clown

Als je verantwoord omgaat emt je sporen is daar niks mis mee. tegen een slof ben ik sowieso. Anders moet je niet gaan rijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:04

In alle vormen en stromingen zitten wel dingen waar je het mee eens kan zijn of tegen kan zijn. Het idee is dat je voor jezelf, maar vooral voor je paard, een zo goed mogelijke combinatie hieruit kan halen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:06

Arabesk schreef:
Waarom zou je een hulpteugel nodig hebben op het strand??

Als je niet kan rijden heb je daar niks te zoeken.

Als je anders je paard niet kan houden, hoor je er nog niet op te zitten.

Helemaal mee eens, maar als je meer rust hebt met je paard met een martingaal die je goed gebruikt vind ik daar nogmaals niks mis mee... Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:08

Nadya schreef:
Ik hoe persoonlijk geen begrip van mensen die andere mensen die paardvriendelijk proberen te werken als 'geneuzel' afdoen. Ik wil overigens niets opdringen, maar het zou fijn zijn als mensen wat meer zouden nadenken over de omgang en benadering van paarden. Lachen
Lijkt mij helemaal niets mis mee. Jij weet misschien wat je doet met je hulpteugels e.d., maar het gros weet dat niet. Dat zie ik helaas dagelijks om me heen. Verdrietig

En zeg je dan ook wat tegen die mensen? Of kijk je de andere kant op?

Veel mensen kijken de andere kant op, en gaan dan vervolgens toch zo praten, natuurlijk is het niet goed als het (verkeerd) gebruikt word maar probeer er dan wat aan te doen, sommige mensen weten namelijk niet waar ze mee bezig zijn en zo kun je dus ook mensen helpen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:14

love_plaisir schreef:
En zeg je dan ook wat tegen die mensen? Of kijk je de andere kant op?

Veel mensen kijken de andere kant op, en gaan dan vervolgens toch zo praten, natuurlijk is het niet goed als het (verkeerd) gebruikt word maar probeer er dan wat aan te doen, sommige mensen weten namelijk niet waar ze mee bezig zijn en zo kun je dus ook mensen helpen Knipoog

Als ik een opening zie, praat ik heel graag met die mensen, ja. Ja
Maar het kan helaas niet altijd, al zou ik niets liever willen Verdrietig . Al sta ik op mijn stalling en op mijn hyves Haha! (op bokt ook, dacht ik) al aardig bekend als iemand die een sterk eigen mening heeft over dit soort paardenzaken Knipoog .

Overigens wil ik zodra mijn dochter naar school gaat, wel wat mensen met hun paarden gaan begeleiden, kinderen les gaan geven op een iets andere manier dan de gemiddelde manege doet. Ik ben in elk geval al bezig om mijn ideeen vorm te gaan geven in de toekomst, zodat ik toch een paar mensen op weg kan helpen met hun paard op een paardvriendelijke manier, ja. Ja

Ik denk dat veel mensen die zich aan bepaalde zaken ergeren graag iets zouden willen veranderen. Helaas is dat niet altijd te doen. Zo realistisch moet je ook zijn.