Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jirina schreef:Let ook op het verschil in lengte van de hals.Wat ik direct kan waarnemen is een overdrijven werking van de voorbenen bij GP paarden (stekend in de lucht) terwijl de achtebenen lijkt vergeten te zijn.., onregelmatigheid in de gang = te zien aan de te snel vertrekkende achterbeen (foto1) (wat betekent dat het paard op de voorhand en onregelmatig is , de GP ruiters die beide ACHTER de beweging zitten ipv IN de beweging en steunen daardoor te veel in de beugels en op de bit; om door de sporen sterk opgewekte beweging van het paard nog te kunnen opvangen.
Volgens mij heeft dressuur van deze dagen veel verloren - ondanks zo bijzonder mooie en machtige paarden van tegenwoordig..
jirina schreef:Om voor iedereen een beeld te vormen van het verschil tussen de vele GP ruiters en een klassiek ruiter, heb ik 3 foto's boven elkaar geplaatst.
De twee bovenste zijn hooggeplaatste GP ruiters, de onderste foto is Nuno Oliveira, een van de beste 'klassiekers' van de vorige eeuw.
(Om de beste met beste te vergelijken..)![]()
Wat ik direct kan waarnemen is een overdrijven werking van de voorbenen bij GP paarden (stekend in de lucht) terwijl de achtebenen lijkt vergeten te zijn.., onregelmatigheid in de gang = te zien aan de te snel vertrekkende achterbeen (foto1) (wat betekent dat het paard op de voorhand en onregelmatig is , de GP ruiters die beide ACHTER de beweging zitten ipv IN de beweging en steunen daardoor te veel in de beugels en op de bit; om door de sporen sterk opgewekte beweging van het paard nog te kunnen opvangen.
Volgens mij heeft dressuur van deze dagen veel verloren - ondanks zo bijzonder mooie en machtige paarden van tegenwoordig..
Don_Marcello schreef:Nono Olivera spreek mij oook meet aan, maar we moeten wel eerlijk blijven als je een vergelijking maakt. Op de onderste foto is het neerkomende voorbeen al geland (of bijne geland, dat is slecht te zien) en het vertrekkende voorbeen is net weg. Dit is dus het zweefmomment. De afstand tussen de twee achterhoeven is dan het grootst. Op de bovenste twee foto's is het voorbeen op, of net na, het hoogste punt. Het achterbeen is dan nog op weg naar voren. Die foto's geven dus niet de maximale grootte van de beweging van het achterbeen weer. Dat moment komt iets later en dan is het voorbeen weer op weg naar beneden. Momenteel is "in" om voor draffoto's het hoogste moment van het voorbeen te kiezen en dat is niet het meest voorwaartse of ondertredende moment van het achterbeen.
Wat wel opvalt is de houding van de ruiters. De bovenste twee zitten in "stoelzit" de benen van de ruiter en amazone. Als je het paard onder ze wegdenkt zouden ze omvallen. Op Nuno's hpouding is echter ook niet zo fraai. Hij zet heel veel mijn zijn hoofd te veel naar voren.
Basje98 schreef:@jasmijn.. WAAROM vind jij dat dan?
Jitske_ schreef:Grappig, de onderste is niet te lang in de hals, het is het enige paard van de foto's met een open keelgang (dus correct nageeflijk en losgelaten).
Jitske_ schreef:De bovenste twee zijn te kort in de hals en de keelgang is gesloten. Een gesloten keelgang staat imo echte losgelatenheid in de weg.
jasmijn78 schreef:Da's wel een erg laffe dooddoener hoorWat correct is is uiteindelijk ter beoordeling aan de jury. Ongeacht wat wij vinden.
ullaatje schreef:er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar voor mij is de Klassieke manier de beste.
jasmijn78 schreef:ullaatje schreef:er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar voor mij is de Klassieke manier de beste.
Sja, ik wil mij niet blind staren op 1 hokje. Ik denk dat je als ruiter in staat moet zijn om je eigen systeem te ontwikkelen waar jij en je paard het beste bij gaan. Ik denk ook dat je moet open staan voor alle invloeden, dat je moet durven experimenteren. Daar leer je van. Het kan best zo zijn dat wanneer je een ander paard krijgt, dat daar weer andere trainingsaspecten weer meer effect hebben. Ik pretendeer absoluut niet volgens het 'Anky systeem' te rijden. De wijze hoe zij rijdt of traint kan mijns inziens door maar weinigen verantwoord worden nagevolgd. Was het maar zo dat je een 'systeem' klakkeloos kon kopieren en dat dan succes gegarandeerd zou zijn.
Mijn ene paard is que type vrij ouderwets, heeft een wat plat kruis en is groot. Hij wil graag zich wat strak maken en zich in een opgerichte houding wringen. Ik rijdt hem sinds een jaar onder begeleiding van mijn instructeur (GP-ruiter) LDR en ik merk duidelijk voordelen. Hij is losser, lichter en ik heb meer controle over tempo en houding. Mijn andere paard is wat meer een modern typje, met een compactere bouw. Deze heeft er weer meer baat bij als ik hem wat hoger instel en hem daar op lengte hou. En hoe je erachter komt wat voor jou paard het beste is moet je dus experimenteren. Dus ik heb mijn jonge paard (inmiddels al bijna 6) ook wel eens laag en diep gereden. Dat had niet de gewenste uitwerking, dus dan houd ik er mee op en ga ik er niet mee door omdat ik een 'moderne' ruiter ben dus moderne training toe moet passen.
Zo is ieder paard weer anders en is er geen zwart wit in de zin van goed-slecht (tenminste als je er bewust mee bezig bent, niet de grenzen van je paard overschrijd en niks met dwang of geweld voor elkaar probeert te krijgen)
jirina schreef:Dat het ook bij GP ruiters anders kan. Vergelijk deze twee foto's.
Zo te zien - hoe meet spectaculaire actie in de voorbenen des te minder actie in de achterbeen.
Mosh schreef:jirina schreef:Dat het ook bij GP ruiters anders kan. Vergelijk deze twee foto's.
Zo te zien - hoe meet spectaculaire actie in de voorbenen des te minder actie in de achterbeen.
Een beetje raar dat je deze foto's gaat vergelijken. De bovenste ruiter rijd het paard in verzamelde draf en de onderste rijd het paard in uitgestrekte draf