Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basje98

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:01

Dit was ook niet voor de rijschool in Jerez bedoeld.. (die ken ik persoonlijk nog niet).. maar zoiets zou ik idd ook teleurstellend vinden.. Ik heb meer ervaring met de rijstijl van (leerlingen van) Philippe Karl, en andere in richting Frans-Klassiek.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:28

jirina schreef:
Wat ik direct kan waarnemen is een overdrijven werking van de voorbenen bij GP paarden (stekend in de lucht) terwijl de achtebenen lijkt vergeten te zijn.., onregelmatigheid in de gang = te zien aan de te snel vertrekkende achterbeen (foto1) (wat betekent dat het paard op de voorhand en onregelmatig is , de GP ruiters die beide ACHTER de beweging zitten ipv IN de beweging en steunen daardoor te veel in de beugels en op de bit; om door de sporen sterk opgewekte beweging van het paard nog te kunnen opvangen.
Volgens mij heeft dressuur van deze dagen veel verloren - ondanks zo bijzonder mooie en machtige paarden van tegenwoordig..
Let ook op het verschil in lengte van de hals.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:00

jirina schreef:
Om voor iedereen een beeld te vormen van het verschil tussen de vele GP ruiters en een klassiek ruiter, heb ik 3 foto's boven elkaar geplaatst.
De twee bovenste zijn hooggeplaatste GP ruiters, de onderste foto is Nuno Oliveira, een van de beste 'klassiekers' van de vorige eeuw.
(Om de beste met beste te vergelijken..) Duivel

Afbeelding
Wat ik direct kan waarnemen is een overdrijven werking van de voorbenen bij GP paarden (stekend in de lucht) terwijl de achtebenen lijkt vergeten te zijn.., onregelmatigheid in de gang = te zien aan de te snel vertrekkende achterbeen (foto1) (wat betekent dat het paard op de voorhand en onregelmatig is , de GP ruiters die beide ACHTER de beweging zitten ipv IN de beweging en steunen daardoor te veel in de beugels en op de bit; om door de sporen sterk opgewekte beweging van het paard nog te kunnen opvangen.
Volgens mij heeft dressuur van deze dagen veel verloren - ondanks zo bijzonder mooie en machtige paarden van tegenwoordig..

Nono Olivera spreek mij oook meet aan, maar we moeten wel eerlijk blijven als je een vergelijking maakt. Op de onderste foto is het neerkomende voorbeen al geland (of bijne geland, dat is slecht te zien) en het vertrekkende voorbeen is net weg. Dit is dus het zweefmomment. De afstand tussen de twee achterhoeven is dan het grootst. Op de bovenste twee foto's is het voorbeen op, of net na, het hoogste punt. Het achterbeen is dan nog op weg naar voren. Die foto's geven dus niet de maximale grootte van de beweging van het achterbeen weer. Dat moment komt iets later en dan is het voorbeen weer op weg naar beneden. Momenteel is "in" om voor draffoto's het hoogste moment van het voorbeen te kiezen en dat is niet het meest voorwaartse of ondertredende moment van het achterbeen.

Wat wel opvalt is de houding van de ruiters. De bovenste twee zitten in "stoelzit" de benen van de ruiter en amazone. Als je het paard onder ze wegdenkt zouden ze omvallen. Op Nuno's hpouding is echter ook niet zo fraai. Hij zet heel veel mijn zijn hoofd te veel naar voren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:05

Zonder onderscheid te maken in de kundigheid van deze drie ruiters vind ik toch de bovenste twee plaatjes mooier. Op de houding van alledrie valt wellicht wat aan te merken, maar dan gaat het wel om details. Alledrie zitten ze hun paarden niet in de weg, anders liepen ze niet zo.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:29

Don_Marcello schreef:
Nono Olivera spreek mij oook meet aan, maar we moeten wel eerlijk blijven als je een vergelijking maakt. Op de onderste foto is het neerkomende voorbeen al geland (of bijne geland, dat is slecht te zien) en het vertrekkende voorbeen is net weg. Dit is dus het zweefmomment. De afstand tussen de twee achterhoeven is dan het grootst. Op de bovenste twee foto's is het voorbeen op, of net na, het hoogste punt. Het achterbeen is dan nog op weg naar voren. Die foto's geven dus niet de maximale grootte van de beweging van het achterbeen weer. Dat moment komt iets later en dan is het voorbeen weer op weg naar beneden. Momenteel is "in" om voor draffoto's het hoogste moment van het voorbeen te kiezen en dat is niet het meest voorwaartse of ondertredende moment van het achterbeen.

Wat wel opvalt is de houding van de ruiters. De bovenste twee zitten in "stoelzit" de benen van de ruiter en amazone. Als je het paard onder ze wegdenkt zouden ze omvallen. Op Nuno's hpouding is echter ook niet zo fraai. Hij zet heel veel mijn zijn hoofd te veel naar voren.

... maar je kunt wel een denkbeeldige lijn trekken als je al eens een paar paarden hebt zien lopen waar een paard in zo een houding het achterbeen zal gaan plaatsen... en ik weet wel zeker dat je dan niet een gelijke houding krijgt als te zien is in het onderste plaatje....

@jasmijn.. WAAROM vind jij dat dan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:12

Basje98 schreef:
@jasmijn.. WAAROM vind jij dat dan?

Uiteindelijk een kwestie van smaak denk ik. De oprichting van de bovenste twee vind ik mooier, de onderste vind (voor GP-niveau) wat te lang in de hals. Er straalt wat meer 'actie' vanaf. Bovendien vind ik de foto's op een mooier moment genomen dan de onderste foto. Let op: ik geef hierbij geen waardeoordeel. Ik geef aan welk plaatje ik mooier vind, niet wie ik beter vind. Dressuur gaat om harmonie en over harmonie kun je toch meer zeggen als je de combinaties tegelijk in beweging zou zien.

In het artikel van Bit stond ook een foto van John Swaab tijdens een GP proef in galop. Zonder deze man tekort te doen vind ik nu mooiere galopfoto's van GP ruiters. Ik denk dat die man voor die tijd, met dat paard op dat niveau een heel goed plaatje was. De paarden vind ik nu ook mooier en beter dan vroeger, dat heeft er ook mee te maken.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:24

Grappig, de onderste is niet te lang in de hals, het is het enige paard van de foto's met een open keelgang (dus correct nageeflijk en losgelaten).
De bovenste twee zijn te kort in de hals en de keelgang is gesloten. Een gesloten keelgang staat imo echte losgelatenheid in de weg.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:33

Jitske_ schreef:
Grappig, de onderste is niet te lang in de hals, het is het enige paard van de foto's met een open keelgang (dus correct nageeflijk en losgelaten).

Voor GP-niveau is het paard wel te lang in de hals en had hij meer oprichting mogen hebben. Dan moeten ze toch vanachter meer dalen en van voren meer klimmen. Meer bergop dus. Dat wil verder niet zeggen dat het geen fijn plaatje is! Het is zeker een correct plaatje, maar het is geen GP-plaatje om het zo maar te zeggen.

Jitske_ schreef:
De bovenste twee zijn te kort in de hals en de keelgang is gesloten. Een gesloten keelgang staat imo echte losgelatenheid in de weg.

Ik vind met name Salinero wel een fijne aanleuning hebben. Mooi opgericht met de neus er iets uit. En als ik Salinero zie lopen zie ik echt wel een paard wat 'losgelaten' is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:50

Bij verruimingen is het de bedoeling dat het hele frame ook verlengd. Het is niet de bedoeling dat de voorbenen zo ver vóór de neus uit gezwaaid worden, evenmin is het de bedoeling om de takt van de draf te verliezen.
Wat Nuño laat zien is correct, en zou ook in de huidige GP als correct beoordeeld dienen te worden!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:04

Het frame mag iets verlengen, maar moet wel berg op blijven. Zeker op GP niveau. Dat laat Anky op de foto beter zien dan Nuno. Vind ik. Uiteindelijk ben ik, en vele anderen hier op bokt, geen GP ruiter, geen FEI official en geen GP jurylid. Wat correct is is uiteindelijk ter beoordeling aan de jury. Ongeacht wat wij vinden.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:50

@ Jasmijn... interessant dat je het hebt over bergop rijden. Ik zie dat namelijk als verhouding kruis/ schoft en niet kruis/ hoofd. Vergelijk ze nu nog eens...
Verder is het bij het verruimen, zoals QQQQ al aangeeft, belangrijk dat het hele paard langer wordt (dus de hals), en niet alleen de voorbenen verder uitzwaaien... Verder lijkt het wel of Salinero zn rug wegdrukt...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:53

jasmijn78 schreef:
Wat correct is is uiteindelijk ter beoordeling aan de jury. Ongeacht wat wij vinden.
Da's wel een erg laffe dooddoener hoor Slapen
Dat de benen in takt moeten bewegen, weten wij ook, dat is de BASIS van de draf, zonder dat IS het niet eens een draf! Als de internationale jury dat dan een draf noemt, mogen wij best melden dat die jury ongelijk heeft Ja .

Het HELE frame moet verlengen, achterbenen moeten goed ondertreden (pas vóór èn achter moet groter worden, anders heb je een paard in 2 stukken), en de hals moet meer ruimte krijgen - hoofd-hals houding moet namelijk overeen komen met de getoonde oefening - lengte van de hals moet passen bij de rest van het paard.

Bedenk ook eens waar de voorbenen gaan landen. Die horen te landen waar ze heen wijzen, maar bij de twee GPers zal dat niet het geval zijn - het laatste stuk naar de grond zullen de benen verticaal naar beneden vallen - ze KUNNEN namelijk niet zover vóór de neus neerkomen (niet zonder ENORM op de voorhand te gaan) .

Inderdaad valt verder de stoelzit bij de GPers op (zitten dus niet in evenwicht op hun paard). Nuño zit perfect als je kijkt van de schouders naar beneden Haha! . Ook heeft Nuño de stang niet nodig om z'n paard in het strekken onder controle te houden, bij de beide GPers staat ie er goed aan...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:40

De bovenste foto wil ik het niet eens over hebben. Kijk naar de hals en zie wat het hoogste punt is.

Als ik de onderste 2 vergelijk kan ik van beide niet onderste boven zijn. De onderste is wel is waar erg mooi in evenwicht, maar mist naar mijn smaak iets in de oprichting. Kijk ik naar het middelste plaatje alleen naar de hals vindt ik het plaatje erg mooi. Verder zijn de onderste 2 kwa middenstuk en achterhand hetzelfde, terwijl ik juist bij de opgerichte hals meer daling in de achterhand wil zien. Nu komt de oprichting niet geheel uit de achterhand. Dan moet de achterhand toch echt meer dalen en dat doet het middelste plaatje gewoon niet.

Kijk ik naar het geheel vindt ik de onderste plaatje meer in harmonie dan de bovenste 2.

Hebben we het over verlengen en bergop rijden dan missen ze alles 3 wat, maar blijft de laatste in een mooier ''geheel''. Niet in 2 delen. Dalen in de achterhand zoals jasmijn dat zegt doen ze alle 3 dus niet. Maar niet vergeten dat het dalen altijd minder in een uitgestrekte gang is dan in een verzamelede gang.

Verder erg jammer dat de 3 plaatjes niet op het zelfde moment zijn genomen. Het lijkt alsof de bovenste 2 met de achterbenen minder bodem bedekken dan de onderste, maar kan dat slecht inschatten door de verschillende momenten.

Verder denk ik dat in elke ''richting'' wel ''foute'' ruiters zitten. Als je dat extreme met elkaar gaat vergelijken is het geen van 2 correct. ik vindt dat je een paard best uit zijn zelfhouding mag halen en dat dat best eens achter de LL mag zijn als je er 1 hebt die graag hoog loopt en bijna de onderhals erop zet, maar ik ben tevens van mening dat dat niet extreem hoeft.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:00

Zeer zeldzame opname van galop achterwaards met Nuno Oliveira.
Deze website:
http://horsesforlife.com/content/view/1009/934/
Je moet echter inloggen maar dat is gratis. (Tenminste voor de galop achtewaards. Voor de piruete en passage moet men betalen..)
Het is te zien in December nummer.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:04

oh ja, let op zijn balans boven het paard. Hij zit het paard niet in de weg..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:35

@jirina bedankt voor die tip van het achteruit galloperen

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:40

Dat het ook bij GP ruiters anders kan. Vergelijk deze twee foto's.
Afbeelding

Zo te zien - hoe meet spectaculaire actie in de voorbenen des te minder actie in de achterbeen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:47

Hele leuke discussies en antwoorden hier, lees ik met plezier.
Zelf heb ik les van een ruiter de klassieke rijkunst hanteerd, ik rijd dus niet in zogenaamde anky systeem. Mijn paard waar ik als 3 en 4 jarige heel veel problemen heb gehad loopt nu de sterren van de hemel en de horizon is nog niet in zicht, ik vind het geweldig dat ik door deze manier van rijden mijn lol voor zowel mijn paard als mezelf terug heb gekregen.
er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar voor mij is de Klassieke manier de beste.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:40

ullaatje schreef:
er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar voor mij is de Klassieke manier de beste.

Sja, ik wil mij niet blind staren op 1 hokje. Ik denk dat je als ruiter in staat moet zijn om je eigen systeem te ontwikkelen waar jij en je paard het beste bij gaan. Ik denk ook dat je moet open staan voor alle invloeden, dat je moet durven experimenteren. Daar leer je van. Het kan best zo zijn dat wanneer je een ander paard krijgt, dat daar weer andere trainingsaspecten weer meer effect hebben. Ik pretendeer absoluut niet volgens het 'Anky systeem' te rijden. De wijze hoe zij rijdt of traint kan mijns inziens door maar weinigen verantwoord worden nagevolgd. Was het maar zo dat je een 'systeem' klakkeloos kon kopieren en dat dan succes gegarandeerd zou zijn.

Mijn ene paard is que type vrij ouderwets, heeft een wat plat kruis en is groot. Hij wil graag zich wat strak maken en zich in een opgerichte houding wringen. Ik rijdt hem sinds een jaar onder begeleiding van mijn instructeur (GP-ruiter) LDR en ik merk duidelijk voordelen. Hij is losser, lichter en ik heb meer controle over tempo en houding. Mijn andere paard is wat meer een modern typje, met een compactere bouw. Deze heeft er weer meer baat bij als ik hem wat hoger instel en hem daar op lengte hou. En hoe je erachter komt wat voor jou paard het beste is moet je dus experimenteren. Dus ik heb mijn jonge paard (inmiddels al bijna 6 Knipoog ) ook wel eens laag en diep gereden. Dat had niet de gewenste uitwerking, dus dan houd ik er mee op en ga ik er niet mee door omdat ik een 'moderne' ruiter ben dus moderne training toe moet passen.

Zo is ieder paard weer anders en is er geen zwart wit in de zin van goed-slecht (tenminste als je er bewust mee bezig bent, niet de grenzen van je paard overschrijd en niks met dwang of geweld voor elkaar probeert te krijgen)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:56

Ik bedoelde ook niet dat het de enige juiste methode is, alleen voor mij wel. Ik leer rijden volgens dit systeem en dat werkt gewoon.
Daarom schreef ik ook VELE wegen leiden naar Rome. Voor de een is dit een goede manier en voor ander weer iets anders.
Er zijn wel 10tallen manieren om goed paard te rijden. Daarom ben je ook nooit uitgeleerd en ja je moet altijd open staan voor ideeen en expirimenteren, dat is goed. Zo kom je er achter wat is fijn is voor jou en wat je wel en niet ligt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:01

Als ik moet reageren op de drie foto's, gaat mijn voorkeur naar geen van drieeën uit. De eerste foto, Edward Gal. Deze ruiter staat voor mij bekend als schop-en-trek het paard in de houding. Daarna, Anky. Op deze foto heeft het paard idd weinig ruimte in de hals, alhoewel ik dat op het derde plaatje TEveel vind.
Wanneer ik naar Anky's plaatje kijk, zie ik wel een paard dat los en nageeflijk is.

De achterbenen van het onderste plaatje strekken inderdaad meer naar voren, daarentegen vind ik het middelste plaatje een uitstekend voorbeeld van een gedragen paard.

Ik denk dat men tegenwoordig het paard op de onderste foto teveel uit elkaar vind lopen.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:45

jasmijn78 schreef:
ullaatje schreef:

Sja, ik wil mij niet blind staren op 1 hokje. Ik denk dat je als ruiter in staat moet zijn om je eigen systeem te ontwikkelen waar jij en je paard het beste bij gaan. Ik denk ook dat je moet open staan voor alle invloeden, dat je moet durven experimenteren. Daar leer je van. Het kan best zo zijn dat wanneer je een ander paard krijgt, dat daar weer andere trainingsaspecten weer meer effect hebben. Ik pretendeer absoluut niet volgens het 'Anky systeem' te rijden. De wijze hoe zij rijdt of traint kan mijns inziens door maar weinigen verantwoord worden nagevolgd. Was het maar zo dat je een 'systeem' klakkeloos kon kopieren en dat dan succes gegarandeerd zou zijn.

Mijn ene paard is que type vrij ouderwets, heeft een wat plat kruis en is groot. Hij wil graag zich wat strak maken en zich in een opgerichte houding wringen. Ik rijdt hem sinds een jaar onder begeleiding van mijn instructeur (GP-ruiter) LDR en ik merk duidelijk voordelen. Hij is losser, lichter en ik heb meer controle over tempo en houding. Mijn andere paard is wat meer een modern typje, met een compactere bouw. Deze heeft er weer meer baat bij als ik hem wat hoger instel en hem daar op lengte hou. En hoe je erachter komt wat voor jou paard het beste is moet je dus experimenteren. Dus ik heb mijn jonge paard (inmiddels al bijna 6 Knipoog ) ook wel eens laag en diep gereden. Dat had niet de gewenste uitwerking, dus dan houd ik er mee op en ga ik er niet mee door omdat ik een 'moderne' ruiter ben dus moderne training toe moet passen.

Zo is ieder paard weer anders en is er geen zwart wit in de zin van goed-slecht (tenminste als je er bewust mee bezig bent, niet de grenzen van je paard overschrijd en niks met dwang of geweld voor elkaar probeert te krijgen)

Helemaal met je eens. Eigenlijk beweerde ik in eerdere posts hetzelfde: waarom zou het 1 goed zijn en het ander fout? De vraag is wat je er zélf mee kunt (als combinatie inderdaad!).

De 3 foto's (mijn mening): foto 1 is te kort in de hals (ziet Edward zelf ook denk ik, heeft vast deze foto niet zelf gekozen)
foto 2: dat achterbeen komt over de afdruk van het voorbeen, voor hij de grond raakt. Niet onder?? Dacht het wel. Nee, nog niet op het moment van deze foto. Wel iets onderbenen terug Anky..
foto 3: heel correct, maar voor de GP te weinig bergop. Zijn houding vind ik niet geweldig, hij hangt in zn schouders (net als ik) en de lijn van de elleboog naar het bit is niet mooi recht.

De 2 foto's die dan verderop staan: de bovenste is erg mooi, maar ziet er jong uit, nog niet helemaal achterop. De 2e foto is afschuwlijk, ga eens rechtop hangen joh!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:50

Ik rijd zowiezo niet volgens één vaste methode. Vaak reed ik verschillende paarden (jong, ouder, klein, groot, kort, lang) en daardoor leer je ook dat niet alles evengoed past bij een paard. Zo reed ik één paard lang en laag en daarna pas rond, terwijl ik een ander paard, zelfde leeftijd, zelfde niveau juist in het begin lekker rond rijd. Hij wil graag in een houding lopen terwijl de ander juist moeite had om constant in de hals te blijven. Ook had ik een instructeur die verschillende dingen van ruiters afkeek en dat vervolgens eens meenam in de training. Als het goed beviel hielden we het aan, beviel het niet, gingen we op zoek naar een andere manier. In mijn ogen is paardrijden vooral heel veel sleutelen, dingen uitproberen en als je een goede manier hebt gevonden om het paard lekker aan het lopen te krijgen, dit aanhouden en veel ermee oefenen. Wat maakt het nou uit of dit klassiek, LRD of wat dan ook heet ?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:53

jirina schreef:
Afbeelding

Zo te zien - hoe meet spectaculaire actie in de voorbenen des te minder actie in de achterbeen.

Een beetje raar dat je deze foto's gaat vergelijken. De bovenste ruiter rijd het paard in verzamelde draf en de onderste rijd het paard in uitgestrekte draf Knipoog

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:29

Mosh schreef:
jirina schreef:
Afbeelding

Een beetje raar dat je deze foto's gaat vergelijken. De bovenste ruiter rijd het paard in verzamelde draf en de onderste rijd het paard in uitgestrekte draf Knipoog

[quote]

Met beste bedoelingen kan ik -de 'uitgestrekte' draf - alleen in de stekende voorbeen van het paard te zien, (de achterbeen doet niet mee), en aan de zit van de ruiter die zijn paard niet kan volgen en blijft achter hangen..
De onderste foto toont - nog in sterkere mate - de fouten die ook bij de eerste serie van drie (in de bovenste twee foto's) waren aanwezig.
Stekende voorbeen, matige achtebeen, hangende ruiter.
Bovenste foto voor het paard en mijn oog prettiger. Knipoog
Heeft ook meer open keelganng.