Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:45

Citaat:
@randalinpony: Levade is absoluut geen kunstje, het is geen vrijheidsdressuur ofzo. Piaffe is een voorstadium van de levade, ze gaan steeds meer verzamelen tot het dier uiteindelijk door de benen zakt en van voren omhoog komt. Gewoon een rijtechnische oefening dus.

Mijn mening is dat dressuur veel meer over paarden kunstjes leren gaat dan veel meer klassieke mensen toe willen geven.
Volgens mij is een definitie van dressuur die Jo Rutten ooit gaf: "dressuur is paarden kunstjes leren die de jury graag wil zien".
Er is dus geen absolute waarheid.

Worden de paarden aan de voorbenen getoucheerd om Levade aan te leren?

Goed, ik realiseer me dat we lekker off topic gaan. Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:45

even reageren op de twee piaffe foto's,appels met peren vergelijken,die paarden zijn compleet verschillend van bouw,salinero is een enorm groot paard,kan dus nooit gaan zitten,waarschijnlijk zijn de uitgestrekte gangen van salinero beter dan het andere paard,je kunt niet alles hebben

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:47

geerke schreef:
even reageren op de twee piaffe foto's,appels met peren vergelijken,die paarden zijn compleet verschillend van bouw,salinero is een enorm groot paard,kan dus nooit gaan zitten,waarschijnlijk zijn de uitgestrekte gangen van salinero beter dan het andere paard,je kunt niet alles hebben

Ja Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:48

nog even ,volgens mij is dressuur heel natuurlijk,alleen wij perfectioneren het.
Mijn fries gaf zonet nog even een staaltje hoge dressuur in het land,een pirouette,levade en een wat slordige capriole....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:53

Visconti schreef:
@ SGWOllie : Paard wordt getraind op de klassieke wijze, daar is het volkomen normaal dat een paard eerst aan de hand te trainen en er pas veel later op te stappen. En het heeft alles te maken met een rijtechnische piaffe, alleen niet een piaffe die Anky uitvoert. Een klassieke correct uitgevoerde piaffe wordt geleerd vanaf de grond vanuit stilstand. Ik vind het opzich super, want ze trainen een paard net zolang tot hij zo gespierd en sterk is dat hij lichamelijk een mens kan dragen, meestal stappen mensen er maar gewoon op en het paard moet daarna leren hoe hij een mens moet dragen. Vaak klungelen ze in de begin periode maar wat aan, waardoor het paard leert zijn spieren verkeerd te gebruiken wat eigenlijk best zonde is.

als je als voorbeeld de spaanse rijschool gebruikt(klassieker krijg je het niet)...daar worden de paarden met 4 jaar ingereden en met 6 jaar leren ze piaffe etc....dus dat ze een paard sterker maken, dat is zo...dat ze het leren voordat er iemand op gaat is ook zo...maar het is niet zo dat er nog nooit iemand heeft opgezeten voordat ze piaffe etc. leren..van 4 tot 6 jaar leren ze gewoon de basis..net zoals elk ander paard..moet wel eerlijk zeggen dat ze 4 jaar aanhouden vind ik super..maar heel de spaanse rijschool is niet zaligmakend

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:00

nee ik zie de spaanserijschool eigenlijk tegenwoordig meer als comerciele stundt (hoe het vroeger was weet ik niet). niet paarden mensen zullen het geweldig vinden, mooi hoe die paarden in de lucht springen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:03

het is maar waar je van houdt,maar een lippizaner is toch wat compacter gebouwd dan de paarden die anky rijdt,daarom kan de piaffe er nooit hetzelfde uitzien...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:04

Citaat:
Kun je me trouwens alsnog vertellen waarom een paard dat aan het revalideren is een piaffe uitvoert?

Paard was op dat moment lichamelijk weer helemaal gezond, maar moest daarom weer beginnen met trainen. Maar goed dit gaat niet echt over Anky geloof ik Clown

Citaat:
Die kun je imo ook niet vergelijken met een paard als Salinero

In welk opzicht? Als je naar de foto van de oldenburger kijkt zie je dat een modern paard ook prima kan zakken, en natuurlijk is het met een barok paard wat makkelijker omdat die er meer voor gemaakt zijn maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. En geloof me, die talentvolle paarden van Anky kunnen allemaal prima zakken als ze daar de kans voor kregen. Zelfde als je een andalusier rollkur zou gaan trainen, dan zal ook een andalusier kunnen laten zien hoe slecht hij zijn achterhand kan gebruiken. Het ene paard heeft meer talent om te zakken dan het andere paard maar elk gezond paard moet kunnen verzamelen. Het gaat er alleen omdat de rollkur een verkeerd achterbeen gebruik in de handwerkt, en klassieke dressuur daar heel erg de nadruk op legt.

Citaat:
waarschijnlijk zijn de uitgestrekte gangen van salinero beter dan het andere paard,je kunt niet alles hebben

Ook dit heeft alles met training te maken. De M. Brachiocephalicus spier die van het hoofd naar het voorbeen loopt wordt dmv van de rollkur heel kort en krachtig getraind. Op het moment dat het paard dus hoger ingesteld wordt is het paard instaat zijn voorbenen heel hoog op te gooien. Een plaatje dat ook helemaal bij LDR past, de zogenaamde voorbeenzwaaiers. Ziet er van voor allemaal heel spectaculair uit maar van achter doen ze niks.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:11

maar goed anky zelf was ook niet tevreden over haar piaffe (zijn haar eigen woorden) en is daarom daar aan gaan werken op een andere manier.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:38

..aan de andere kant is het gewoon een giller dat wij het hier hebben over een goede/slechte piaffe van Anky... ze heeft met haar piaffe goud gewonnen op de OS!!!!..waar hebben we het over...ze zal het dan toch goed doen!..en niet alleen in de ogen van die jury maar bij 'haast' elke jury..scoort ze vet hoog met passage/piaffe..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:49

dat vind ik ook jasmijn76

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:50

kortom iedereen moet zijn klep houden behalve "ja amen" uitkramen? Een beetje kritisch kijken ga je niet dood aan hoor, kun je alleen maar van leren Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:58

Citaat:
En de bit verkondigd uiterraad altijd de waarheid Ik denk dat iedereen die logisch na kan denken wel kan bedenken dat een paard dat heel diep ingesteld wordt, zo diep dat hij niet meer goed met zijn achterhand kan dragen, zijn voorhand meer belast.

Het was een onderzoek van de universiteit met de power plate. Dus ja, dat was de waarheid over de verdeling van het gewicht. Best schokkend eigenlijk. Feit is dat het lijkt, voor het oog, alsof een dier gaat zitten, maar het gewicht op het voorbeen blijft helaas gelijk in alle houdingen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:01

kun je het artikel inscannen? Ben wel benieuwd eigenlijk...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:13

Yep, zodra ik bij mijn eigen computer ben. Volgens mij is het trouwens al weer eerder besproken op bokt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:19

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:21

Omstreden trainingsmethode bedoel je. (Anky zelf toch niet?)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:25

anneve schreef:
Omstreden trainingsmethode bedoel je. (Anky zelf toch niet?)

Ja dat bedoel ik...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:37

Ik lees dat er 7 GP paarden getest zijn, paarden die met rollkur getraind worden ofniet? Vind het allemaal zeer onduidelijk om eerlijk te zijn, maar gezien ze geen klassiek gereden paarden getest hebben vind ik het onderzoek vrij nutteloos. De moderene dressuur van tegenwoordig is er nooit opgericht geweest om het paard van voren te ontlasten, en heeft dit dus ook nooit als werkelijk doel gezien, het doel is winnen. Bij klassieke dresuur licht dit toch heel anders, het onderzoek opzich is interessant maar ik vind het jammer dat ze het niet wat uitgebreider hebben toegelicht en wat meer variatie hadden gekozen. Een deel modern gereden paarden en een deel klassiek ofzoiets. Ik weet namelijk wel zeker dat een paard dat in zijn dagelijkse training getraind wordt om zijn gewicht op zijn achterbenen te dragen veel beter zijn voorbenen kan ontlasten dan een paard die daar niet op getraind is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:30

En als het nou niet de verdeling achterhand is die het verschil maakt?

Als dat nou werkelijk helemaal niet mogelijk is, maar dat door de dressuurmatige training iets anders wordt getraind dat maakt dat het paard gezonder kan werken?

De vering in zijn lijf bijvoorbeeld, door het anders gebruiken van rug/gewrichten?

Of gewoon een simpel iets als bespiering, waardoor hij zijn lichaam optimaler belast?

Of misschien is het nog simpeler, en zijn die ruiters die hun paard tot het hoogste rijden, om te beginnen al de ruiters die meezittten en daardoor het paard minder belasten dan de gemiddelde zoutzak?

Het gegeven op zich maakt wel veel uit voor de discussie en het onderzoek verdient opvolging...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:03

als jullie anky nou eens aanbieden te leren rijden,ze zal er vast heel bij mee zijn.......

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:19

Clinic... Clown

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:39

geerke schreef:
als jullie anky nou eens aanbieden te leren rijden,ze zal er vast heel bij mee zijn.......

is dit sarcastisch bedoelt of.... Bloos

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:45

Zou wel beter zijn.Helaas, geen tijd. Moet natuurlijk ook bokken. Clown Tong uitsteken

Dacht hardop...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:57

natuurlijk was dit sarcastisch bedoeld,ik ben al die strontkarren die over anky heenrijden een beetje zat,ze is de beste van de wereld,eindelijk betekent ons kleine landje iets in de dressuursport,en alles wat jullie doen is haar afbranden!!
Is nou helemaal niemand het mij eens???