trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:29

wiseguy15 schreef:
ikenindi schreef:
ik had op pagina 1 al gepost, maar de foto`s waren niet duidelijk genoeg... is deze beter?

Afbeelding

Ook bij dit paard zou ik een lang-laag training aanraden Ja, ik weet het ik ben erg eentonig Bloos maar ik vertel alleen maar wat ik zie Lachen.
Ik zie op deze foto een paard met een korte en ietwat verzonken rug, en een behoorlijk verticale hals. Correct me if I'm wrong Bloos.
Ik denk dat het bij dit paard niet makkelijk is om hem/haar lang-laag te rijden. (klopt dat?) Maar het is wel het beste, ik denk dat dit paard anders de rug te hol trekt, en zichzelf helemaal opspant.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt Knipoog (anders kun je het beste mijn reactie's op de andere foto's ook even lezen, want dat gaat vrijwel allemaal over lang-laag)

ik rijd haar nog niet echt. ze is nu net onder het zadel, dus ik weet niet of ze het makkelijkdoet of niet, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:37

Ik vind het knap dat er mensen zijn die dit kunnen beoordelen bij het zien van het exterieur van het paard.
Overigens bedoel ik dit niet vervelend, het is niet sarcastisch bedoeld! Knipoog
Het is puur omdat ik hier een leek in ben.
Ik vraag me af hoe je kan zien welke trainingsmethode 'hoort' bij het exterieur van het paard.
(poeh, snap je het nog?)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:10

wiseguy15 schreef:
xFioon schreef:
Hai, ik had hier al eens een bericht geplaatst, ergens in het begin van het topic, deze waren te ver weg of van bovenaf, dus hier hopelijk betere fotos!
http://img174.imageshack.us/img174/627/ ... venqw6.jpg een drafje
http://img242.imageshack.us/img242/1706 ... af2dy9.jpg nog een drafje
http://img185.imageshack.us/img185/7664 ... ie2av4.jpg galopje
http://img242.imageshack.us/img242/6638 ... andfr0.jpg en een standfoto. [edit] hij is geloof ik niet overbouwd hoor, het loopt daar scheef( zodat het water wegloopt, wasplaats Knipoog)
ik hoop dat je hier wat mee kan, en dat de foto's niet te donker zijn! alvast bedankt Lachen

Wat ik op de foto's zie is, dat hij zijn buikspieren niet mooi aanspant. Dit kun je "verhelpen" door in je training veel lang/laag oefeningen mee te pakken. Zorg dat je hem goed op het achterbeen houd en stel hem in alle oefeningen die je rijdt, iets lager in dan je normaal gesproken doet. Hij mag niet in je handen gaan hangen, zodra hij dat doet moet je veel overgangen gaan rijden, maar ook hier in geldt: stel hem laag in!

Meer zou ik zo niet kunnen bedenken.. heb je nog dingen waar je tegenaan loopt met rijden ofzo?

Dankjewel, ik ga dit binnenkort even proberen!
ehm.. waar loop ik tegenaan met rijden...: hij is niet actief, krijg hem ook niet zo goed actief, en hij wil graag gaan hangen, en hij is nogal bezig met mij eraf proberen te gooien (maar dat ligt aan zijn karakter Tong uitsteken)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:17

Marchador schreef:
Ik vind het knap dat er mensen zijn die dit kunnen beoordelen bij het zien van het exterieur van het paard.
Overigens bedoel ik dit niet vervelend, het is niet sarcastisch bedoeld! Knipoog
Het is puur omdat ik hier een leek in ben.
Ik vraag me af hoe je kan zien welke trainingsmethode 'hoort' bij het exterieur van het paard.
(poeh, snap je het nog?)

Ik kijk voor mezelf altijd naar het beeld (gespannen of ontspannen?), de spiermassa (bespierd of onbespierd) en hoe het dier alles gebruikt. Natuurlijk zegt een foto niet alles . Ik heb voor mezelf een soort "training" in mijn hoofd. Als ik zie dat een paard gespannen loopt en spiermassa in de rug mist, denk ik bij mezelf: Goh, dat dier zou lang laag gereden moeten worden, dan komen er spieren in de rug en kan dat dier zichzelf lekker ontspannen. Snapje?? Knipoog Maar dit is puur voor mijzelf hoor! Andere mensen denken er weer anders over en hebben ook een andere mening als mij Knipoog ik wed dat iedereen het anders wil hebben Tong uitsteken maar ik geef gewoon tips, zoals ík denk dat het goed is Lachen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:02

Citaat:
Als ik zie dat een paard gespannen loopt en spiermassa in de rug mist, denk ik bij mezelf: Goh, dat dier zou lang laag gereden moeten worden, dan komen er spieren in de rug en kan dat dier zichzelf lekker ontspannen.

Ja, maar dit is denk ik ook vaak een kip-ei verhaal. Want veel paarden die moeilijk ontspannen laag te rijden zijn, gaan zich juist daardoor zo ontwikkelen. Het is dus niet altijd zomaar makkelijk en direct mogelijk om ieder paard laag te rijden.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:57

Jitske_ schreef:
Citaat:
Als ik zie dat een paard gespannen loopt en spiermassa in de rug mist, denk ik bij mezelf: Goh, dat dier zou lang laag gereden moeten worden, dan komen er spieren in de rug en kan dat dier zichzelf lekker ontspannen.

Ja, maar dit is denk ik ook vaak een kip-ei verhaal. Want veel paarden die moeilijk ontspannen laag te rijden zijn, gaan zich juist daardoor zo ontwikkelen. Het is dus niet altijd zomaar makkelijk en direct mogelijk om ieder paard laag te rijden.

Dat zeg ik ook niet , maar weet wel dat bij de meeste paarden dit positief uitpakt Ach gut
vaak hebben de paarden die het niet willen last van iets.. en heel vaak is dat de rug!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:02

Wiseguy, ja precies. Maar dan is het toch niet zo simpel: goh vandaag gaan we laag en lang rijden en probleem opgelost. Om die paarden daar te krijgen, dat vereist veel kunde en gevoel en geduld.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:12

Och wat intressant!
Ik ben hier echt een leek in Nagelbijten / Gniffelen Overlaatst heb ik eens een topic op EHK gezet over mijn paardje... Misschien kan ik beter gewoon die link geven?

[EHK] [E][BWP] Flemmingh x Codexco (6 jaar)

Ik ben alvast heel erg benieuwd Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:43

Jitske_ schreef:
Wiseguy, ja precies. Maar dan is het toch niet zo simpel: goh vandaag gaan we laag en lang rijden en probleem opgelost. Om die paarden daar te krijgen, dat vereist veel kunde en gevoel en geduld.
ook dat heb ik niet gezegd .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:24

Heel erg leuk om te zien dat er steeds meer beoordelingen komen! Sorry dat ik niet zo veel reageer de laatste tijd. Maar er zijn wat problemen geweest hier. Ik hoop snel weer wat recties te kunnen geven.

Misschien is het leuk als mensen over een tijdje ook resultaat berichten geven? Dus; als ze iets gedaan hebben met de tips ze even laten weten hoe het gaat?
Ik zou zeggen; als je zo'n reactie plaatst zet er dan even in dik gedrukte letters 'resulaat' boven.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:43

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:49

rohotje schreef:
ik zal mijn mannetje hier ook eens neerzetten Lachen
Misschien nuttig om te weten; hij is 28 jaartjes jong Knipoog rijd nog wel gewoon met hem (l2 +3 Knipoog )
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SK64LIYK.jpg

http://www.connemara.nl/db/foto/robinhood260807.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YXUSOQGT.jpg

Van de eerste drie foto's kan ik niet zo heel veel zeggen, de rug is ietsjes verzonken maar dat mag ook met zo'n leeftijd Knipoog. Op de laatste foto zou ik zeggen: probeer iets meer ontspanning te verkrijgen, iets lager in te stellen Knipoog misschien ligt het ook wel aan het moment hoor dat weet ik niet Knipoog Maar dat is wat ik zie Lachen Verder een leuke pony Haha!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:54

dankje, het klopt dat hij het erg moeilijk vind ontspannen te lopen. Hij is erg snel afgeleid Lachen

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:37

Shanna_W schreef:
Och wat intressant!
Ik ben hier echt een leek in Nagelbijten / Gniffelen Overlaatst heb ik eens een topic op EHK gezet over mijn paardje... Misschien kan ik beter gewoon die link geven?

Ik zal maar om zo eerlijk mogelijk te zijn Haha! Een foto groot zetten, zo val ik wat meer op Knipoog

Afbeelding

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:41

Ik verzorg nu een fjord x welsh . Van nu 9 jaar in mei wordt ze 10.
Kijk A.U.B niet naar het tuig, het zadel paste niet en hebben de eigenaar en ik eerst in overleg!! besloten om eerst zo een tijdje te longeren (wegens te dik en minder eten inderdaad). Nu is ze al heel wat afgevallen, foto's waren een tijdje geleden. Ze wordt in de winter bijna alleen maar gelongeerd,omdat de bak te nat is.
Ben benieuwd wat jullie van haar vinden. Kwam er bij het zien van de foto's pas achter dat de bijzet wel iets losser had mogen staan. .

Afbeelding(stand)

http://img261.imageshack.us/img261/3639/gfjse9.jpg (draf )

http://img140.imageshack.us/img140/2792/rocky4qb6.jpg (Galop )

http://img261.imageshack.us/img261/3918/fdlj0.jpg (Stap Bijgezet)!!!!

http://img265.imageshack.us/img265/7789/eghxg8.jpg (Draf Bijgezet )!!!!!!!!!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:08

Ik vind het echt knap dat je zoiets kan zien aan de hand van het exterieur.
Ga het er dus ook niet op wagen bij het zien van alle foto's, maar ik vind het wel erg interessant en ik hoop er zo wat van te leren.

Misschien heeft iemand tijd om wat over mijn fjordje te vertellen?
Het is een 14 jarige merrie, heeft 2 veulens gehad (de laatste was in 2007) en we rijden M1 dressuur.
Afbeelding

http://i237.photobucket.com/albums/ff20 ... 213AMP.jpg

http://i237.photobucket.com/albums/ff20 ... 291AMP.jpg
(op bovenstaande foto's was ze wel erg druk omdat ze naar haar veulen wilde)

http://i182.photobucket.com/albums/x36/ ... 015AMP.jpg

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:16

Evy schreef:
Ik vind het echt knap dat je zoiets kan zien aan de hand van het exterieur.
Ga het er dus ook niet op wagen bij het zien van alle foto's, maar ik vind het wel erg interessant en ik hoop er zo wat van te leren.

Misschien heeft iemand tijd om wat over mijn fjordje te vertellen?
Het is een 14 jarige merrie, heeft 2 veulens gehad (de laatste was in 2007) en we rijden M1 dressuur.
Afbeelding

http://i237.photobucket.com/albums/ff20 ... 213AMP.jpg

http://i237.photobucket.com/albums/ff20 ... 291AMP.jpg
(op bovenstaande foto's was ze wel erg druk omdat ze naar haar veulen wilde)

http://i182.photobucket.com/albums/x36/ ... 015AMP.jpg

Leuke Fjord!! Lachen
Ik vind haar iets lang in de rug, voor zover ik het aan de standfoto kan zien (kan dus wel meevallen Knipoog) daardoor zal ze waarschijnlijk wat moeilijker bij elkaar te rijden zijn. Om haar toch wat meer bij elkaar te krijgen kun je veel overgangen rijden en veel schakelen in o.a. de draf en galop, bij een lange rug is het moeilijker om terug te "schakelen" dan haar voorwaarts te laten gaan, maar toch is dat terug beter omdat ze dan leert zich zelf als een soort van accordeon in elkaar te schuiven! Lachen Succes!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:20

Shanna_W schreef:
Shanna_W schreef:
Och wat intressant!

Ik zal maar om zo eerlijk mogelijk te zijn Haha! Een foto groot zetten, zo val ik wat meer op Knipoog

Afbeelding

Doordat de schoft ietsjes hoog is, lijkt het of de rug ietwat verzonken is Lachen, maar vertel eens meer.. is ze ook moeilijk lang en laag te rijden? Zet ze zich snel vast? Dan kan ik naar aanleiding daarvan je misschien wat tips geven Lachen

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:26

Dank je wel alvast!
Ze is juist heel makkelijk lang en laag te rijden, ze loopt liever laag dan hoger, vastzetten doet ze zich niet vaak maar als ze dit doet is het lastig eruit te rijden.
Ze is moeilijker op links en het is best lastig om haar op haar achterhand te krijgen met sommige momenten.
Ze is nu 6jaar oud (ofja 7 worden en ik heb haar sinds april) er is nooit erg veel mee gedaan en ik rijd eventing met haar.

Euhm jaah ik vind het moeilijk om uitleg te geven Haha! dus als er nog vragen zijn, zeg het maar, ik probeer zo juist mogelijk te antwoorden Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:31

Shanna_W schreef:
Dank je wel alvast!
Ze is juist heel makkelijk lang en laag te rijden, ze loopt liever laag dan hoger, vastzetten doet ze zich niet vaak maar als ze dit doet is het lastig eruit te rijden.
Ze is moeilijker op links en het is best lastig om haar op haar achterhand te krijgen met sommige momenten.
Ze is nu 6jaar oud (ofja 7 worden en ik heb haar sinds april) er is nooit erg veel mee gedaan en ik rijd eventing met haar.

Euhm jaah ik vind het moeilijk om uitleg te geven Haha! dus als er nog vragen zijn, zeg het maar, ik probeer zo juist mogelijk te antwoorden Haha!

Mooi dat het lang laag zo goed gaat Knipoog vaak willen de paarden die een wat verzonken rug hebben namelijk niet goed loslaten daar Knipoog dit is een teken dat de spieren daar mooi ontspannen zijn Lachen

Dat ze moeilijker op links is, is niet zo raar Lachen een paard is van nature "scheef" jouw paard vind links daardoor waarschijnlijker moeilijker dan rechts Knipoog toch gewoon door proberen, en blijf vooral veel overgangen rijden! Ja dat is de beste methode om een paard vlug op het achterbeen te krijgen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:33

Klopt die van mij wil ook het liefst wat hoog blijven lopen. (zie voor foto's pag. 7 van dit topic) Van m'n instructeur moet ik m laag en rond rijden. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Ene kant op gaat aardig, andere kant op gaat nog niet zo denderend. Clown

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:40

Needje schreef:

Ja Ja bij jou is het héel belangrijk lang en laag te rijden. (ik ga je nu even proberen uit te leggen waarom Tong uitsteken) Jouw paard heeft een hoge schoft, waardoor de rug nogal verzonken is, maar de rug is ook erg kort! Dat zijn 2 "redenen" waarom je paard waarschijnlijk zo moeilijk naar beneden te rijden is! Probeer het wel hoor! Want het is heel belangrijk dat je paard die spieren wil ontspannen Knipoog. Anders krijg je rug problemen e.d. (misschien is het sowieso wel slim om even langs een fysiotherpeut o.i.d. te gaan) gewoon "ter controle" Knipoog Hoop dat je me snapt Lachen edit; ik vertel je alleen maar wat ik zie he Knipoog je mag er wat mee doen maar het hoeft natuurlijk niet Lachen je moet dit ook niet opvatten als negatief Knipoog want dat is absoluut niet de bedoeling Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:43

Hij wordt regelmatig onderhouden door een fysio. Haha!
Zit een heel verhaal aan dit paard.
Kort gezegd: ze hadden toen ie klein was iig nooit verwacht dat er op gereden zou kunnen worden.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:47

Needje schreef:
Hij wordt regelmatig onderhouden door een fysio. Haha!
Zit een heel verhaal aan dit paard.
Kort gezegd: ze hadden toen ie klein was iig nooit verwacht dat er op gereden zou kunnen worden.

Nou dat is helemaal super Knipoog
En dat laatste: dachten ze dat door zijn bouw?? Bloos gewoon nieuwschierig hoor Knipoog das alles Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:52

Hij kwam als 1,5 jarige dubbelgevouwen uit het land. Als slachtpaard meegegeven aan iemand die een andere jaarling daar had gekocht. Zij vond het een leuk dier en heeft er fysio's e.d. op los gelaten.
Marielle Kamphorst heeft m uiteindelijk zo gekregen dat ie bereden kon worden. En toen ik haar een paar jaar terug op stal had voor hem, vertelde ze dat ze zo verrast was dat ie er nog zo goed uit is gekomen. Dat ze echt getwijfeld hebben.