Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:21

Somebitch schreef:
Ja ik weet het inderdaad.. Omdat ze mij net toen ze eraf gevallen was gelijk belde!
dus jij hebt het ook alleen maar uit de 2e hand, net als ik Knipoog van iemand die heel erg (begrijpelijk) geschrokken is en overstuur.

Citaat:
Vertel mij dan maar wat ik hier van kan leren.. Dat paarden die ophol slaan tegen een muur aan rennen en niet uit zich zelf stoppen.. Verward Waar halen jullie dat eigenlijk vandaan?

eigen ervaring helaas, en wat vakliteratuur + heel wat paardenmensen. Maar ik denk dat ik beter jou kan geloven Knipoog

wat je ervan kunt leren?
- afspraken maken met je mederuiters over draven etc, en stoppen als daarom gevraagd wordt.
- trainen dat een pony dus niet dribbbelt buiten
- de tekst van waratje eens goed doorlezen want daar zitten heel wat nuttige tips in
- eens oefenen dat je je pony altijd kan stoppen, ook als de rest er vandoor gaat
- one-reinstop
- en toch eens verdiepen in de psyche van een paard

Citaat:
Want Waratje ofzoiets zegt wel dat paard natuurlijk niet altijd gelijk heeft tuurlijk maar waratje jij hebt zeker wel altijd gelijk?!

hier wel Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:26

wat je ervan kunt leren?
- afspraken maken met je mederuiters over draven etc, en stoppen als daarom gevraagd wordt.
- trainen dat een pony dus niet dribbbelt buiten
- de tekst van waratje eens goed doorlezen want daar zitten heel wat nuttige tips in
- eens oefenen dat je je pony altijd kan stoppen, ook als de rest er vandoor gaat
- one-reinstop
- en toch eens verdiepen in de psyche van een paard

- Ik rijdt altijd alleen buiten
- Ik heb geen pony die dribbelt
- Ik ben het niet met haar eens dus ik lees hem ook niet door
- Niet nodig aangezien ik nooit met andere buitenrijd
- Dat kan hij al
- Ook vaak genoeg gedaan.

dus jij hebt het ook alleen maar uit de 2e hand, net als ik Knipoog van iemand die heel erg (begrijpelijk) geschrokken is en overstuur.

Alleen is het verschil dat ik de pony ken, de weg die hij af heeft gerent en de tser ken. Verder heb ik het ook van de andere meiden gehoort hoe het gebeurt was. Ze vertellen allemaal hetzelfde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:55

nog een keer, ik geloof het verhaal volkomen en ik bestrijd niet wat er gebeurd is, alleen interpreteer ik het anders.

Overigens erg kortzichtig iemand's tekst met wie je het niet eens bent niet te lezen Knipoog Verder zijn je reacties erg naief en ze spreken elkaar tegen, dus ik laat het hier maar bij verder.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:29

Lielle schreef:
maar goed, ik geef deze discussie op. SB, jij was er ook niet bij maar jij weet kennelijk ook heel goed wat er gebeurd is Knipoog AG, hoe is het nu met je pony want dat lijkt me het belangrijkste?

Arabian_Girl @ [MD] Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Heb het daar in dat topic allemaal bijgehouden. Gaat de goede kant weer op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:47

Gelukkig, en met jou? Ergste scrhik wat gezakt?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:18

Ja dat wel Haha! , Maarja nu de volgende keer er weer op...Heb daar eigenlijk niet zo'n zin in Verdrietig Maarja zal wel moeten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:24

Somebitch schreef:
Weetje wat kom jij een keer hier heen en kom op mijn pony rijden dan mag JIJ van mij beslissen of dat ophol is of niet. Knipoog

Eén van de redenen dat ik nooit op een paard heb gezeten dat op hol is geslagen is dat ik niet zomaar op andermans pony stap. Het is namelijk een grote wens van mij om NOOIT mee te maken dat een paard (met of zonder mij aan boord) op hol slaat.
Dus nee dank je voor het aanbod, ik ben ondertussen te oud voor die fratsen Cool
Somebitch schreef:
Waratje schreef:
Ach ja, daar staat natuurlijk ook de heilige waarheid Duivel

Of zit in jou hoofd dan alle waarheid.. Knap hoor.. Jij weet zeker alles al, je hoeft natuurlijk niet meer te leren. Lachen

Ik leer nog dagelijks bij, maar niet van die site. Maar ik heb wel jaren voorsprong op jullie, dat scheelt natuurlijk wel een stuk Tong uitsteken

Arabian_Girl schreef:
Ja dat wel Haha! , Maarja nu de volgende keer er weer op...Heb daar eigenlijk niet zo'n zin in Verdrietig Maarja zal wel moeten..

Neem rustig de tijd om weer op een paard te stappen, dit is een heel enge ervaring geweest die je niet zomaar vergeet. Ga de eerste keer op een heel rustig paard rijden, hou het rustig en hou het klein en werk daarmee weer aan je vertrouwen dat je echt wel redelijk paard kunt rijden. Enne, schaam je vooral niet voor het feit dat je nu bibbers hebt, je zou niet normaal in elkaar zitten als je nu niet gigantische bibbers zou hebben om weer op een paard te stappen. Neem er echt je eigen tijd voor en laat je niet door anderen overtuigen dat het sneller moet.
Sterkte ermee en hopelijk goed herstel voor Soraya. Ach gut

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:45

Soraya gaat goed.Dr benen waren alweer een stuk dunner.Heb nu de draden open gedaan dat ze even een paar uurtjes de wei op kan.Ze ging niet rennen ofzo.Maar eerst rollen en toen wat gras eten.Toen ik dr voordroog weggelegd had kwam ze terug naar de stal om dat te eten.
Als ik strax ga voeren doe ik ze weer dicht.Zo kan ze toch bewegen.Had weinig tijd om te stappen vanmorgen.Dus dan maar zo.

Ik ga volgende keer met de hand naar mn oma toe en dan daar in de bak rijden als ze dat goed vinden.En anders op de club even in de bak.Zal wel over een paar weken worden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:29

Mijn ervaring is ook dat een echt op hol geslagen paard pas stopt als hij echt niet meer verder kan, dus inderdaad ergens tegenaan klapt of omdat zijn lijf het echt opgeeft.
Zowel ervandoor gaan als op hol slaan heb ik met de mijne meegemaakt, en dat laatste is echt bloed- en bloedlink. Hij heeft bijvoorbeeld niet eens geremd toen hij dwars door een houten hek heen ging, dat hek ging eraan alsof het van luciferhoutjes gemaakt was, en hij deed niet eens een poging om te springen, het was net of hij zich van dat hek niet eens bewust was. Hij is uiteindelijk gestopt toen we samen onderuit gingen, puur omdat hij niet eens de kracht meer had zichzelf overeind te houden.
Ervandoor gaan kan ook heel link zijn, maar ik moet zeggen dat ik er heel inventief in ben geworden om hem te stoppen. Toen ik hem net had deed hij dat namelijk constant. Hij ging er wel vandoor vanwege angst, en stopte dan ook echt niet zomaar, maar was zich er wel van bewust wat hij deed. Zo heb ik hem weleens uit alle macht omgetrokken door het bakstuk te pakken en richting sloot te gaan, hij stopte. Had ik dat gedaan terwijl hij op hol ging dan hadden we beiden onze nek gebroken.

Wij hebben heel bewust gewerkt aan het ervandoor gaan (one rein stop overigens ook geprobeerd, conclusie..... paard kan ook galoperen met zijn hoofd bij mijn knie als hij wil Clown). Hij heeft geleerd om per direct en onvoorwaardelijk stil te staan zodra ik dat vraag, en daar ben ik nog steeds heeeeeel erg consequent in, het is voor hem absoluut verboden nog een been te verzetten als ik hem vraag stil te staan. En dat blijkt te werken, hij is zo vreselijk scherp op die hulp geworden dat het bijna een reflex is en de hulp altijd doorkomt.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:35

Als bij mij een paard op hol slaat zet ik hem gewoon op de volte en steeds kleiner maken zodat hij afremt. Zowiezo nooit aan de teugels gaan trekken want dat maakt het alleen maar erger en grote kans dat hij alleen maar van je weg probeert te vluchten waardoor je nog niks ermee bereikt;)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:43

Maar als je op buitenrit bent, kun je meestal geen volte maken Knipoog .

En ik vraag me af of een paard dat in de bak op hol slaat niet tegen de bak rand op knalt of door het hek heen sjeesd..?

Maar aan de teugels trekken werkt inderdaad alleen maar in je nadeel Nagelbijten / Gniffelen .

GoldenStarke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:43

Beste wat je kan doen as het gaat in een volte gaan en die steeds kleiner maken dan moet hij intomen,
normaal gaan ze vanzelf rustiger lopen omdat ze dan minder ruimte krijgen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:42

xxxAmyxxx schreef:
Als bij mij een paard op hol slaat zet ik hem gewoon op de volte en steeds kleiner maken zodat hij afremt. Zowiezo nooit aan de teugels gaan trekken want dat maakt het alleen maar erger en grote kans dat hij alleen maar van je weg probeert te vluchten waardoor je nog niks ermee bereikt;)

Als je dat nog kunt is je paard NIET op hol! Dan ging hij er alleen met je vandoor. Op hol is iets heeeeel anders, zie:
Citaat:
Mijn ervaring is ook dat een echt op hol geslagen paard pas stopt als hij echt niet meer verder kan, dus inderdaad ergens tegenaan klapt of omdat zijn lijf het echt opgeeft.
Zowel ervandoor gaan als op hol slaan heb ik met de mijne meegemaakt, en dat laatste is echt bloed- en bloedlink. Hij heeft bijvoorbeeld niet eens geremd toen hij dwars door een houten hek heen ging, dat hek ging eraan alsof het van luciferhoutjes gemaakt was, en hij deed niet eens een poging om te springen, het was net of hij zich van dat hek niet eens bewust was. Hij is uiteindelijk gestopt toen we samen onderuit gingen, puur omdat hij niet eens de kracht meer had zichzelf overeind te houden.
Ervandoor gaan kan ook heel link zijn, maar ik moet zeggen dat ik er heel inventief in ben geworden om hem te stoppen. Toen ik hem net had deed hij dat namelijk constant. Hij ging er wel vandoor vanwege angst, en stopte dan ook echt niet zomaar, maar was zich er wel van bewust wat hij deed. Zo heb ik hem weleens uit alle macht omgetrokken door het bakstuk te pakken en richting sloot te gaan, hij stopte. Had ik dat gedaan terwijl hij op hol ging dan hadden we beiden onze nek gebroken.

Wij hebben heel bewust gewerkt aan het ervandoor gaan (one rein stop overigens ook geprobeerd, conclusie..... paard kan ook galoperen met zijn hoofd bij mijn knie als hij wil ). Hij heeft geleerd om per direct en onvoorwaardelijk stil te staan zodra ik dat vraag, en daar ben ik nog steeds heeeeeel erg consequent in, het is voor hem absoluut verboden nog een been te verzetten als ik hem vraag stil te staan. En dat blijkt te werken, hij is zo vreselijk scherp op die hulp geworden dat het bijna een reflex is en de hulp altijd doorkomt.

Meestal is het een gehoorzaamheidskwestie en zoals Supertje het heeft opgelost:super Knipoog Haha!

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:59

trek aan één bepaalde teugel, en laat hem een rondje draaien, dan kán hij niet door blijven galloperen. Of zet hem ergens tegenaan, een hek, ofzo...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:02

tjerkepaed schreef:
trek aan één bepaalde teugel, en laat hem een rondje draaien, dan kán hij niet door blijven galloperen. Of zet hem ergens tegenaan, een hek, ofzo...

Hem tegen een hek aan zetten? Dan is er geen hek meer, en dan heb je een gewond op hol geslagen paard... Nagelbijten / Gniffelen .

En ik denk niet dat trekken aan de teugel helpt, daar gaan ze alleen maar harder van lopen..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:04

Vond het vroeger ook altijd dood en doodeng. KWPN gereden die ook in blinde paniek er vandoor kon gaan. Stuur had ik niet meer en hij ging gewoon, met dikke pecht dat ie dan wel geregeld onderweg in zijn racevaart nog eens een keer een sprongetje links of rechts deed. Doodeng vond ik het. Moest ook elke keer weer een grens over om buiten te gaan rijden. (en je zult me nu nog niet op elk warmbloed paard zien stappen) Maar naar mate ik vaker en vaker ging werd het wel steeds meer een gewoonte en vond ik het steeds iets minder eng (van doodeng, werd het eng)

Maargoed, uiteindelijk wel geleerd dat je eigen paniek het erger maakt. Ontspanning werkt toch het beste, hoe eng het op dat moment ook is. Als jij ontspant, zal het paard ook sneller overgeven.

Als ze me er momenteel vandoor gaan (op hol ga ik eigenlijk nooit meer, die momenten ben ik voor) probeer ik ze terug te rijden op ontspannen zit, teugeldruk niet opvoeren, eerder nog losser en met kalme stem tegen het paard praten/geinen of in verlichte zit terug te rijden (veel been/zit hulpen), of een onwijs grove teugelhulp i.c.m. héél kwaad worden (intens kwaad) en dan ze maar uit hun evenwicht zien te krijgen wanneer ze écht niet reageren en me in het ootje nemen, zodat je weer controle hebt. Meestal krijg ik ze dan wel terug, maar ben dan echt pisnijdig en zit daarna echt nog na te trillen van woede.
Vind het dan toch zeer oneerbiedig dat ze niet op mij vertrouwen.

Daarnaast rijd ik momenteel ook geregeld met paarden, die er eventueel tussenuit kunnen knijpen, op het weiland. Meestal als ze daar op de loop gaan, houden ze halverwege wel weer op en kan ik ze normaal terugnemen, omdat ze moe zijn Gestoord Maar laat me ook niet meer van de wijs brengen, geen blinde paniek bij mij én paard.