xxxAmyxxx schreef:Als bij mij een paard op hol slaat zet ik hem gewoon op de volte en steeds kleiner maken zodat hij afremt. Zowiezo nooit aan de teugels gaan trekken want dat maakt het alleen maar erger en grote kans dat hij alleen maar van je weg probeert te vluchten waardoor je nog niks ermee bereikt;)
Als je dat nog kunt is je paard NIET op hol! Dan ging hij er alleen met je vandoor. Op hol is iets heeeeel anders, zie:
Citaat:
Mijn ervaring is ook dat een echt op hol geslagen paard pas stopt als hij echt niet meer verder kan, dus inderdaad ergens tegenaan klapt of omdat zijn lijf het echt opgeeft.
Zowel ervandoor gaan als op hol slaan heb ik met de mijne meegemaakt, en dat laatste is echt bloed- en bloedlink. Hij heeft bijvoorbeeld niet eens geremd toen hij dwars door een houten hek heen ging, dat hek ging eraan alsof het van luciferhoutjes gemaakt was, en hij deed niet eens een poging om te springen, het was net of hij zich van dat hek niet eens bewust was. Hij is uiteindelijk gestopt toen we samen onderuit gingen, puur omdat hij niet eens de kracht meer had zichzelf overeind te houden.
Ervandoor gaan kan ook heel link zijn, maar ik moet zeggen dat ik er heel inventief in ben geworden om hem te stoppen. Toen ik hem net had deed hij dat namelijk constant. Hij ging er wel vandoor vanwege angst, en stopte dan ook echt niet zomaar, maar was zich er wel van bewust wat hij deed. Zo heb ik hem weleens uit alle macht omgetrokken door het bakstuk te pakken en richting sloot te gaan, hij stopte. Had ik dat gedaan terwijl hij op hol ging dan hadden we beiden onze nek gebroken.
Wij hebben heel bewust gewerkt aan het ervandoor gaan (one rein stop overigens ook geprobeerd, conclusie..... paard kan ook galoperen met zijn hoofd bij mijn knie als hij wil ). Hij heeft geleerd om per direct en onvoorwaardelijk stil te staan zodra ik dat vraag, en daar ben ik nog steeds heeeeeel erg consequent in, het is voor hem absoluut verboden nog een been te verzetten als ik hem vraag stil te staan. En dat blijkt te werken, hij is zo vreselijk scherp op die hulp geworden dat het bijna een reflex is en de hulp altijd doorkomt.
Meestal is het een gehoorzaamheidskwestie en zoals Supertje het heeft opgelost:super