Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Like_peres

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:35

Ik vind het echt ideaal, maar sommige maken er heeeel erg gebruik van.
daar bedoel ik mee het is super lekker weer maar hebben niet veel tijd en hoeft alleen der eige paard te doen.
waarom een uur stapmolen en zelf in de kantine zitten of kletsen.
als je hem in die tussentijd ook had kunnen losgooien.?

regent het, of het is druk bij de bak je kan telkens niet en je hebt ook niet alle tijd dan vind ik het niet raar.

Ik gebruik hem meestal als extra, of als het regent en gewoon niks anders kan verzinnen.
maar ik zet nooit een paard uur in de molen en verder niks te doen kwa beweging. tenzij het extra is. Knipoog en hij dus al is gedaan.

ik heb geen eigen paard maar die die van een stalgenoot en van me nicht.
nou het begon met poetsen en in de molen zetten wanthij was sterk en ja ik was nog niet echt groot ofzo.
maar toen ik door had dat er veel meer leukere dingen te doen waren buiten het rijden toen kreeg ik best wel ff een tijdje een hekel aan de molen.
maar ik vind hem wel ideaal vooral als het regent.

ik noem ff wat.
ik heb vorige keer half uur losgegooit in de regen maar ik had hem een regendeken om gedaan, en heb hem daarna uurtje in de molen laten uitstappen en daarna nog gepoetst en in de binnenbak was het rustig dus nog ff in de binnenbak gestapt.

Ik kan helaas nog niet gaan rijden ivm lichamelijke klachten maar krijg een paard toch soms 5 uur eruit. Knipoog

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:43

Een stapmolen vind ik zelf ook een beetje van sja het zal wel handig KUNNEN zijn, maar ik stap mijn tinker net zo lief aan de hand uit. Scheelt dan enorm dat ze (nu in de winter) in een groepsstal/inloopstal staat met uitloop naar buiten. Door ook bijv. de andere paarden blijft ze vaak in beweging. Ik heb dus absoluut geen stapmolen nodig, zou het ook niet willen.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:58

Blosssom schreef:
Ik vind het geen uitvinding voor luie mensen, bij ons is hij er alleen ter aanvulling van de training, niet in plaats van traning.

Ik gebruik hem ook niet voor het in- en uitstappen van mijn paarden, maar 's morgens en 's avonds gaan ze er allemaal
een half uurtje in. Dan kan ik intussen de stallen doen, zij kunnen even de benen strekken.

Ook als het sneeuwt of de bak bevroren is, gaan ze er wat vaker in, omdat ik dan niet kan trainen. Het is zeker geen vervanging van trainen. Normaal gesproken rijd ik ze elke dag, met mooi weer lopen ze een paar uur buiten.
Het is meer een toevoeging. Daarbij is het goed voor de benen en pezen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ideaal voor jonge paarden om 's morgens beweging te krijgen in de stapmolen terwijl je de stallen kunt mesten. Ik wil die mensen die menen dat wij lui zijn nog wel eens horen als ze met een paar jonge hengsten gaan 'wandelen'.
Je moet een stapmolen ook niet zien als vervanging van rijden, het is gewoon een extraatje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 21:38

Ho,ho, ik geef duidelijk aan in de beginpost dat ik mensen met één of twee paarden lui vind om hun paard een half uur in de molen te doen ipv zelf te stappen.
Wil wel toegeven dat ik geen rekening heb gehouden met mensen die een fulltime baan hebben. Toch zou ik dan liever kiezen om mn paard een half uur in de paddoc te doen dan in de stapmolen.

Dan jouw punt. Als jij werkt op een stal, of je hebt meer dan 2 hengsten, tuurlijk zet je ze dan in de molen. Want het stappen kost meer tijd in verhouding. Dan vind ik je niet lui, nee, practisch.
Maar heb jij 1 jonge hengst die niet normaal een half uur naast je kan lopen, misschien moet je je dan nodig achter je oren krabben of er niet iets schort in de opvoeding. (Ik weet heus wel dat jonge paarden fris en jolig kunnen zijn en niet die hele tijd de concentratie bij jou houden Knipoog )

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:06

Ik heb ook maar 1 paard en zij komt ook regelmatig in de molen. Wij hebben een groep en wisselen het met elkaar af zodat ze er elke dag 1 keer extra uitkomen. Verder loop ik ook altijd nog aan de hand met haar of onder het zadel lekker stappen. Het is bij ons iets extra's en niet ter vervanging van. Wanneer mensen met 1 paard het ter vervanging van gaan zien vind ik het wel lui maar werk je fulltime en komt je paard er hierdoor s'morgens uit en ben je s'avonds ook nog met hem of haar bezig vind ik een molen een ideale oplossing om je paard extra beweging te geven. Het is in de winter niet overal mogelijk om je paard dagelijks los te gooien helaas.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:09

RianneH schreef:
Ho,ho, ik geef duidelijk aan in de beginpost dat ik mensen met één of twee paarden lui vind om hun paard een half uur in de molen te doen ipv zelf te stappen.
Wil wel toegeven dat ik geen rekening heb gehouden met mensen die een fulltime baan hebben. Toch zou ik dan liever kiezen om mn paard een half uur in de paddoc te doen dan in de stapmolen.

Als ik Femcke losgooi dan gaat ze even rollen, loopt een half rondje en gaat dan op rust staan en een beetje om zich heen kijken Knipoog Ik gebruik de molen in principe alleen als extra, maar het geeft toch echt veel meer beweging dan een half uur in de paddock Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:48

Idd, ik snap ook niet waarom het of de paddock is óf de stapmolen?
Je kunt toch beide doen?
Sommige van mijn paarden doen ook niks als ze in de bak staan, behalve rollen. Dat rollen wil ik ze nooit ontnemen, dus los gaan ze wel. Echter het stappen in de stapmolen lijkt me heerlijk!
Aangezien ik zelf een stapmolen wil aanschaffen zou ik graag ervaringen willen lezen van mensen met een stapmolen. Waar moet ik op letten bij de aanschaf???
[BEH] Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:58

Vaak staan mijn paarden even in de stapmolen...
Zeker als ik ze ga losgooien in de bak, Warina gaat dan meestal helemaal uit d'r dak, en in de stapmolen laat ik d'r van te voren alvast haar beentjes wat warm lopen om blessures te voorkomen Lachen Ze is de jongste niet meer Knipoog

Ook als ik ze beide direct na elkaar rijd laat ik er 1 alvast een beetje warmstappen terwijl ik de ander alvast borstel... en hetzelfde na het rijden dan laat ik de ander even uitstappen terwijl ik de ander opzadel Clown

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:06

Nou ideaal zon stapmolen !
bij ons komen ze er elke ochtend 3 kwartier in , in de tussentijd kunnen wij de stallen doen etc., helmaal als je 16 paarden hebt staan is het onwijs handig !
ze worden dan s"middags nog wel gereden of gelongeerd maar dan komen ze er in ieder geval 2 keer per dag uit..

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:17

ik vind het ook super handig al vind ik wel dat je er zelf wel bij moet blijven want stel dat er iets mis gaat en niet een ander paard ondertussen moet gaan rijden ookal ben je dan sneller klaar..ik heb het al een paar keer zien gebeuren dat er een paard schrok van iets en dat ik blij was dat er iemand bij was .. !bijv als ze met zun 2en erin staan kunnen ze elkaar al snel opfokken haha als je berijp wat ik bedoel ..en niet als vervanging moet gaan zien maar juist als extra idd:)..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 00:36

superwoman schreef:
Idd, ik snap ook niet waarom het of de paddock is óf de stapmolen? Je kunt toch beide doen?
Sommige van mijn paarden doen ook niks als ze in de bak staan, behalve rollen. Dat rollen wil ik ze nooit ontnemen, dus los gaan ze wel. Echter het stappen in de stapmolen lijkt me heerlijk!
Aangezien ik zelf een stapmolen wil aanschaffen zou ik graag ervaringen willen lezen van mensen met een stapmolen. Waar moet ik op letten bij de aanschaf???
[BEH] Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Graag even de beginpost lezen. Daarin is het stapmolen-aan de hand. Het losgooien dat ik boven de stalmolen verkies als in 'dan is die er toch even uit' is mijn eigen voorkeur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:13

RianneH schreef:
Graag even de beginpost lezen. Daarin is het stapmolen-aan de hand. Het losgooien dat ik boven de stalmolen verkies als in 'dan is die er toch even uit' is mijn eigen voorkeur.

Maar vele gaan er op in dat het of het 1 of het ander is.

Ook als particulier zie ik een voordeel. Wanneer je werkt kan een ander je paard in de stapmolen zetten, terwijl jij zelf s'avonds kan rijden of/en los gooien. Moet je het zelf doen, kan het ook nog een mooie toevoeging zijn in combinatie met losgooien. Veel paarden gaan niet lopen uit zichzelf en opjagen is ook niet alles

Ik zie het als een positive toevoeging. áls vervangmiddel is het geen goed gegoeg alternatief imo

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:08

Nee, ik vind niet dat je lui bent als je je paard in de stapmolen zet. Het is juist goed dat hij dan beweging krijgt.
En dat doe je ook omdat je je paard gezond wilt houden, en je misschien geen tijd hebt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:03

Seleentj schreef:
ik vind het ook super handig al vind ik wel dat je er zelf wel bij moet blijven want stel dat er iets mis gaat en niet een ander paard ondertussen moet gaan rijden ookal ben je dan sneller klaar..ik heb het al een paar keer zien gebeuren dat er een paard schrok van iets en dat ik blij was dat er iemand bij was .. !bijv als ze met zun 2en erin staan kunnen ze elkaar al snel opfokken haha als je berijp wat ik bedoel ..en niet als vervanging moet gaan zien maar juist als extra idd:)..

Ik kan vanuit mijn stal de stapmolen zien... dus ze staan er sowieso niet zonder toezicht in Knipoog

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:19

bij mij werk hebben ze ook een stapmolen en daar gaan ze elke dag in en de mensen komen ookgewoon nog steeds voor de paarden maar bij heel veel gaat het ergewoon om dat ze gewoon even lekker buiten zijn en in beweging zijn en niet naar het rennen stilstaan en ziek worden

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:26

stapmolens voor particulieren met maar 1 of 2 paarden ofzo is het gewoon luxe of ivb tijdgebrek een mogelijkheid je dier beweging te geven en zelf al wat anders kunnen doen (zoals mesten of zadel insmeren of wat dan ook) of als jezelf iets hebt arm gebroken waarmee je je lastige paardje in bedwang moet houden of iets aan je been waardoor je niet kan lopen/rijden.

Verder idd op een handelstal of dergelijk een grote uitkomst ook ivb personeel en tijd!.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:15

Bij mij op stal is het zo dat je er voor kan kiezen of je paard elke dag in de stapmolen gezet moet worden door hun dan.
Maar gewoon als extra dus niet ter vervanging van rijden of longeren ofzo.
Ik vind het voor extra wel goed aangezien je paard ff lekker rond kan kijke paarden kan zien en ff lekker de benen strekken.
Maar het moet niet het enige zijn zeg maar. Ik vind wel dat je je paard nog moet rijden of longeren
Dus gewoon als extra niet als vervanging vind ik het prima Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:53

Ik denk ook dat als je een stapmolen hebt dat mensen daardoor minder gaan rijden. Dan denken ze, ach, het is slecht weer, of ik heb geen zin, nou ik zet 'm wel ff even in de stapmolen.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:57

bij ons op stal hebben we geen stapmolen, want volgens de eigenaresse worden we dan lui:P
dat is mischien ook wel een beetje waar, omdat je dan denk ik toch sneller geneigd bent hem in de stapmolen te gooien als je weinig tijd hebt. verder zie ik er geen probleem in, en het is voor een paard zowiezo beter om er iedere dag uit te komen ipv 23 uur per dag op stal te staan, en dan is een stapmolen wel heel handig. toch longeer in liever als ik weinig tijd heb, naar mijn mening zet je het paard dan toch wel meer aan het werk dan in de molen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:56

Stapmolen vind ik helemaal niks. Inderdaad voor luie mensen Ja
Het is een kleine moeite om zelf even wat rond te lopen met je paard, zelfs nog gezelliger ook nog!

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:48

Toen ik de beschikking had over een stapmolen, vond ik dat wel erg fijn!

Lui ben ik niet, ik fietste door weer en wind, altijd 3 keer in de week 12 km heen, reed paard, fietste weer 12 km terug.

Ik deed de pony die ik reed na het rijden vaak in de stapmolen, hij had toen zelfs zomer's een dikke vacht en na bijna 3 kwartier uit stappen was pony nog niet droog genoeg om op stal te zetten.
Hoppa, pony nog even in de molen terwijl ik alles aan het opruimen was.

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:08

ja dat doe ik ook na het rijden. en de oudere paarden bij ons op stal worden er 10 keer jonger en soepeler van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:25

Nerootjeh schreef:
Het is een kleine moeite om zelf even wat rond te lopen met je paard, zelfs nog gezelliger ook nog!

Wie zegt dat mensen die een stapmolen hebben geen rondjes lopen met hun paard?
De stapmolen is voor mij puur voor de extra beweging...
Ik rij/longeer/gooi los/wandel en daarnaast staan ze in de stapmolen.
Het is dus altijn en, en Knipoog Wanneer ik op mijn werk ben oid worden ze in de molen gezet... na mijn werk kom ik dan om met ze te werken.

Sowieso staan de oudere paarden en paarden met artrose e.d. bij ons s'ochtends vroeg in de molen... dit voorkomt veel stijfheid na de koude nachten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:25

Nerootjeh schreef:

Als jij een half uur lang net zo hard kunt wandelen als een stapmolen rond gaat..... dan verdien je in mijn ogen wel een lintje!

een half uur aan de hand meesjouwen is geen enkele vergelijking met een half uur flink doorstappen in een molen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:47

ik vind eigenlijk toch wel dat het 2 kanten heeft, ik bedoel stel je hebt een paard maar je kan een keer niet naar stal, of inderdaad bij meerdere paarden op handelsstallen in klinieken enz, dan is het eigenlijk best handig als het paard toch nog even flink door moet stappen in de stapmolen. (bijvoorbeeld dat iemand jou paard er even in zet)
maar het kan ook weer voor luie mensen gemakzucht zijn denk ik. als ze gewoon geen zin hebben om zelf wat met het paard te doen (een wandeling ofzo) dan doen ze hem maar even in de stapmolen.