Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:50

Ik denk dus ook niet dat elk gezond paard naar het Z kan. Er zijn gewoon rassen die duidelijk hen beperkingen zullen hebben in de dressuur, zoals bijvoorbeeld dravers of hele zware koudbloeden.

Maar in de praktijk is het wel zo dat als je maar elke week start, jaar in jaar uit, dat je vanzelf een keer met bijeengesprokkelde puntjes in het Z komt met een ongeschikt paard. Dit vind ik dan echter geen 'bewijs' voor de stelling dat elk gezond paard naar de Z kan.

Als je zegt elk gezond paard kan naar het Z, dan ga ik er van uit dat er bedoeld wordt dat elk gezond paard de gevraagde onderdelen goed kan uitvoeren (volgens het boekje dus). Z starten is wat anders dan daadwerkelijk Z RIJDEN.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:53

Ja Z niveau (dus daadwerkelijk je paard goed voor elkaar hebben qua verzameling, impuls etc) rijden is heel wat anders dan Z starten!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:58

JAsmijn: Die clinic die ik gezien heb waren die koudbloeden echt op nivo gereden door hun eigenaren. Dus dat zal wel een andere clinic geweest zijn.

Elk gezond paard kan Z lopen, zolang het dier de juiste ruiter maar vindt. Daar ligt de grootste beperking van het paard. De ruiter, niet het paard zelf.

Z stelt echt niet zo veel voor dat een gezond paard het niet zo kunnen lopen. De een zal er zeker wat meer moeite mee hebben dan het andere paard. Als de goede ruiter in het zadel zit is alles mogelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:05

WinBinChes schreef:
JAsmijn: Die clinic die ik gezien heb waren die koudbloeden echt op nivo gereden door hun eigenaren. Dus dat zal wel een andere clinic geweest zijn.

Je kan mij veel wijsmaken, maar ik geloof echt niet dat een Belg in staat is om een goede Z proef neer te zetten, incusief verruimingen, verzameling buiging en impuls. Maar ik laat mij graag overtuigen met een flimpje oid.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:13

jasmijn78 schreef:
WinBinChes schreef:

Je kan mij veel wijsmaken, maar ik geloof echt niet dat een Belg in staat is om een goede Z proef neer te zetten, incusief verruimingen, verzameling buiging en impuls. Maar ik laat mij graag overtuigen met een flimpje oid.

Ik ben ook benieuwd.... Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:20

je zegt: hij probeert er onder uit te komen in je beginpost... waarom probeert hij dat? misschien heeft hij pijn, dan behoord hij niet tot `alle gezonde paarden` die tot de z kunnen komen...

ik denk trouwens dat het ook aan de bouw van het paard ligt... een niet goed gebouwd paard kan niet tot de z komen denk ik...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:33

jasmijn78 schreef:
WinBinChes schreef:

Helaas had ik toen geen camera bij de hand. Maar ik hoef jouw niet te overtuigen hoor. Ik was er zelf bij en dat is voor mij voldoende.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:22

jasmijn78 schreef:

ik geloof daar ook niet in hoor...
maar goed net zoals jij al eerder zegt z starten en z rijden daar zit gewoon een verschil in!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:26

ikenindi schreef:
je zegt: hij probeert er onder uit te komen in je beginpost... waarom probeert hij dat? misschien heeft hij pijn, dan behoord hij niet tot `alle gezonde paarden` die tot de z kunnen komen...

ik denk trouwens dat het ook aan de bouw van het paard ligt... een niet goed gebouwd paard kan niet tot de z komen denk ik...

Heb het al verteld hoor, ze zat vast in haar rug en staat nu onder behandeling van een fysiotherapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

Wat ik eerder aangaf een echt gangenpaard heb ik ook wel mijn bedenking over, bij een belg ook.

Maar de friezen en hafjes van tegenwoordig, dat zijn geen trekpaarden meer.
Die kunnen zeker wintpuntmatig rijden in de Z.
Ja dan moet de basis in orde zijn en gezien veel mensen dat niet hebben lopen ze ook vast...maar die lopen ook vast met een kwpn-er

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:33

Juist ja, De grootste tekortkoming is de mens, niet het paard

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:41

runningkawa schreef:
Maar de friezen en hafjes van tegenwoordig, dat zijn geen trekpaarden meer.

idd! die beesten worden zo luxe gefokt waardoor het rastypische ook een beetje wegwaait naar mijn idee, maar ze zijn wel geschikter voor de sport...

WinBinChes schreef:
Juist ja, De grootste tekortkoming is de mens, niet het paard

daar ben ik het ook wel mee eens, maar bij een belg heb ik toch echt geen z-beeld Ach gut maar goed dat is misschien ook omdat ik ze hier wel eens door het dorp heen zie "rijden" Bloos

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:56

Ik denk wel dat ieder gezond paard naar de Z kan, maarrrr het paard moet wel goed gebouwd zijn en een goede ruiter hebben.
Z starten vind ik wel anders dan echt op Z niveau rijden, ik ken een paar paarden die in de Z starten, maar niet echt op die niveau rijden en als gevolg krijgen ze geen winstpunten en dat is ook in andere klasses.

Ik denk dat het vooral aan de mens/ruiter ligt om een paard tot de Z op te leiden en ook werkelijk winstpunten te halen in de Z.
Natuurlijk moet het paard ook een beetje potentie bezitten, maar DAT kan zelfs door een goede ruiter eruit gehaalt worden vind ik.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:06

in princiepe kunnen alle gezonde paarden/pony's Z rijden
maar of het paard daar ook zin in heeft is een 2de verhaal Tong uitsteken
verder sluit ik me aan bij yousra en denk ik dat het vaak ook aan de ruiter ligt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:20

yousra schreef:
Ik denk dat het vooral aan de mens/ruiter ligt om een paard tot de Z op te leiden en ook werkelijk winstpunten te halen in de Z.
Natuurlijk moet het paard ook een beetje potentie bezitten, maar DAT kan zelfs door een goede ruiter eruit gehaalt worden vind ik.

dus een topruiter kan een belg ook makkelijk naar de z rijden?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:15

Ik denk wel dat ieder gezond paard naar het Z kan. Het Z1 is nou ook weer niet de wereld... Talent is veel minder belangrijk dan training en met de juiste ruiter en goede begeleiding kan er enorm veel. Ook een braaf proefje kan worden beloond met een winstpunt en er zijn genoeg paarden die puur op braaf rijden en een nette afwerking van de figuren in het Z terecht zijn gekomen. Het beetje extra dat ze dan missen zal ze pas in het werk boven het Z1 of misschien zelfs wel pas na het Z2 parte gaan spelen.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:19

Opzich vind ik wel dat elke gezond paard Z zou kunnen starten. Zelfs een belg zou ik nog wel een Z proef zien lopen. Maar het ligt eraan hoe zo een paard vanaf het begin af aan afgericht is. Ik heb 5 jaar lang elke zomer haflingers getraind in Oostenrijk. Hier worden hafs gezien ( door de meeste ) als een x paard: Kan niet, wil niet, hoeft niet! Als je elke paard als y benaderd: Kan wel en wil wel, kom je al veel verder. In oostenrijk zie je weinig hafs die onder doen aan de gemiddelde pony hier in Nederland. Dus waarom daar wel en hier niet.
Ik las hiervoor een discussie over een Belg die geen Z zou kunnen lopen. Ik ken toevallig een man die een belg heeft staan in België. Een Belg die goed gefokt is, met geschoren beentjes getrokken manen, een staart, geschoren vacht, met zo een paard voor je heb je opeens een heel ander idee van een belg. En jawel die Belg is nu bezig zijn debuut te maken in het M2 en ik zweer dat hij het gaat rede tot en met de Z.
En dan nog iets, hoe belangrijk is het Z nou eigenlijk?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:13

_Celien schreef:
Ik las hiervoor een discussie over een Belg die geen Z zou kunnen lopen. Ik ken toevallig een man die een belg heeft staan in België. Een Belg die goed gefokt is, met geschoren beentjes getrokken manen, een staart, geschoren vacht, met zo een paard voor je heb je opeens een heel ander idee van een belg. En jawel die Belg is nu bezig zijn debuut te maken in het M2 en ik zweer dat hij het gaat rede tot en met de Z.

Ik laat mij graag verrassen met een filmpje.

Tot die tijd blijf ik van mening dat er paarden zijn die je kunt opscheren wat je wil, trainen tot je een ons weegt. Je kunt ze een dressuurzadel op leggen, en stang en trens inhangen. Je kunt er een ruiter opzetten met een hoedje op, maar het zal nooit een fatsoenlijke proef op Z-niveau neerzetten. Wellicht zullen ze door week in week uit op concours te zijn gegaan met hangen en wurgen in de Z starten. Maar Z starten is wat anders dan Z rijden en een goede Z proef neerzetten. Voor het eerste heb je slechts een lange adem nodig en voor het tweede gevoel, verstand en een enigzins fatsoenlijk rijpaard.

_Celien schreef:
En dan nog iets, hoe belangrijk is het Z nou eigenlijk?

Voor de een heel belangrijk en voor de ander niet. Het is maar wat je wil met je paard. Maar de vraag van TS was niet hoe belangrijk Z nu eigenlijk is, maar of elk gezond paard het kan lopen

Maar misschien kunnen we wel concluderen dat voor sommige mensen met bepaalde paarden Z te belangrijk is? Dat die hun ambities beter kunnen aanpassen aan het kunnen/aanleg van het paard? Dat dat misschien veel eerlijker is tegenover het paard?

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:08

ik denk dat niet ieder gezond paard altijd de mogelijkheid heeft om in het Z te komen. persoonlijk zou ik op een gegeven moment afhaken als je merkt dat je pony er echt helemaal geen zin meer in heeft.maar het blijft wel je eigen beslissing natuurlijk...

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:56

Rianneke schreef:
yousra schreef:

dus een topruiter kan een belg ook makkelijk naar de z rijden?

Is er ooit een topruiter geweest die uberhaupt een poging heeft gewaagd?
Dat iets moeilijk te bereiken is hoeft niet te zeggen dat het meteen onbereikbaar is.
Mensen gaan uit van wat ze denken te weten, maar wees nou eens eerlijk. Is er ooit een onderzoek naar geweest waar feiten uit zijn gekomen, waar zwart op wit staan dat het niet kan ? volgens mij is dit gewoon een beeld van wat mensen denken te weten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:31

Tmara schreef:
Is er ooit een topruiter geweest die uberhaupt een poging heeft gewaagd?

En waarom zou dat zijn denk je?

Er zijn ook nooit topruiters geweest die geprobeerd hebben een Belg een Z-parcours rond te sturen... Die topruiters toch Haha! laten een heel arsenaal aan potentiele toppaarden aan zich voorbij gaan! Haha!

Maar ik snap wel dat er mensen zijn die zo denken hoor. Als je zelf nooit op een niveau hebt gereden waar de aanleg van een paard een grote(re) rol gaat spelen (vanaf zo ongeveer M2) en niet het verschil hebt kunnen voelen tussen geschikte dressuurpaarden en minder geschikte dressuurpaarden, kan ik mij voorstellen dat je denkt een paard is een paard met 4 benen en een staart, je kan er op zitten dus je kunt er ook Z dressuur mee rijden.

Tmara schreef:
Is er ooit een onderzoek naar geweest waar feiten uit zijn gekomen, waar zwart op wit staan dat het niet kan ? volgens mij is dit gewoon een beeld van wat mensen denken te weten.

Er is heel veel onderzoek gedaan naar aanleg, talenten, exterieur, ontwikkeling, biomechanica etc. van paarden. En nee, in die onderzoeken/artikelen staat niet letterlijk dat een Belg geen Z dressuur kan. Maar als jij op de hoogte zou zijn geweest van die artikelen en onderzoeken (en ze zou begrijpen) dan zou je daar uit af kunnen leiden dat factoren als exterieur een zeer grote, zo niet grootste, invloed hebben op de aanleg/talenten van een paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:55

Tmara schreef:
Dat iets moeilijk te bereiken is hoeft niet te zeggen dat het meteen onbereikbaar is.

tuurlijk is dat wel zo... maar is het dan nog wel eerlijk tegenover het paard?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:06

niets oneerlijk aan hoor.

Hij hoeft in de Z namelijk niets te doen wat het basis werk overtreft. Er is geen overdreven kracht of lenigheid voor nodig...

Voor het paard is de Z zo zwaar nog niet hoor. Het lijkt erop dat het zwaarder is voor de ruiter om zijn paard op een plezierige manier daar te krijgen.......

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:12

pol013 schreef:
niets oneerlijk aan hoor.

Hij hoeft in de Z namelijk niets te doen wat het basis werk overtreft. Er is geen overdreven kracht of lenigheid voor nodig...

Voor het paard is de Z zo zwaar nog niet hoor. Het lijkt erop dat het zwaarder is voor de ruiter om zijn paard op een plezierige manier daar te krijgen.......

dus als jij een belg te rijden krijgt rij jij die zonder problemen naar de z?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:15

Elk gezond paard kan Z-niveau aan. Kijk maar naar naar Klaus Balkenhol, die maakt van een paard van nog geen 2000€ een olympische kampioen. Niet elk paard zal het even goed kunnen, velen zullen de oefeningen kunnen uitvoeren maar meer niet. Maar het hangt veel van de ruiter. de oefeningen die gevraagd worden, worden in zekere maten al gedaan door een paard in de natuur. Alleen met tijd en geduld kan een ruiter het zijn paard aanleren. De ene met 8, de andere met 18.