je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:24

Inge_ schreef:
griebels schreef:
Ik heb zo'n paard, wel een renpaard dan maar goed, princiepe is hetzelfde...
Hij is uit de rensport gehaald omdat hij een peesblessure heeft gehad (niet tijdens het koersen opgelopen trouwens). Hij leeft om te rennen en te winnen. Maar hadden ze hem de dood in moeten laten rennen?
Nee dus nu is het een endurance-paard. Minder schijnwerpers maar hij vind het ook leuk...

Ik heb ook zo'n soort paard, een Draver die 2.5 jaar lang heeft gekoerst. Hij leefde ook om te rennen en te winnen, maar ik weet niet of hij dat zelf nou zo leuk vond; het werd er gewoon in gehamerd dat hij móest winnen. Misschien deed hij het wel voor de trainer, dat hij die graag blij wilde maken, hij maakt mij ook graag blij dus het zit in zijn karakter.. Hij had buiten de trainingen en koersen om wel een paardwaardig leven, hij stond gewoon in de wei met andere paarden dan.

Dat had die van mij ook...
Mijn paard leeft nog steeds om te rennen, en daar heb ik vaak mijn handen vol aan Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:14

randalinpony schreef:
Tuurlijk wel: mijn paarden zetten hier regelmatig het muziekje van Rocky op, en doen dan een stevige workout in de weide: eerst 10 minuten joggen, dan een stevige stretchsessie (LDR schuwen ze niet!), daarna wat technische oefeningen.
Dan springen ze de wei uit en gaan een eind over het strand hollen, onderwijl zingen ze uit volle borst "eye of the tiger"!

En reken maar dat ze doorgaan tot het naadje, pas als het schuim erop staat, dan stoppen ze.
Dat allemaal voor hun grote droom, ooit nog eens olympisch goud winnen!

wij onderschatten de ambities van onze paarden gewoon schromelijk. Clown

Haha Haha!

Is een grapje, hoop ik?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:58

Ik denk niet dat een paard van nature weet wat hij wil, op zijn plekje in een fijne groep met de juiste leiding en dat hij alleen maar meer zou willen als hij toevallig bij Coby of Anky zou wonen( Al zou ik dat niet willen als ik paard was)

Ik denk dat mensen het er in zien en zelf bepalen wat een paard wil, zeker heb je paarden die het goed oppakken, maar ik zie dat niet omdat het paard het wil , het is de wil van de ruiter en sommige paarden geven en lenen zich daarvoor.
Zo`n paard zou bij de verkeerde ruiter misschien de grootste etterbak zijn.

Maar denk als je zo`n paard gewoon lekker in de wei laat staan en af en toe een heerlijk bosritje met hem zou gaan maken dat hij misschien nog wel gelukkiger zou zijn dan die zware trainingen en van hot naar her gesleept te worden , bij zijn maatjes vandaan, als hij die heeft natuurlijk, want de meest van deze paarden zijn verdoemd tot een stal en stapmolen.

Geloof dat het dus de mens is die dit verzint voor een paard en het paard er geen idee van heeft wat presteren is.
Dus als het mogelijk was om zo`n paard te laten kiezen, zou hij zeggen, geef mij maar een wei met gras en voor de rest kunnen jullie de pot op Cool

Maar hebben paarden in gevangenschap iets te kiezen??
Ze moeten tenslotte toch doen wat wij de mens aan hun vragen en meestal in het EISEN, anders gaan ze zo weer over de toonbank toch??

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:08

Denken jullie nu werkelijk dat er een paard geboren wordt met de drang om te presteren op wedstrijden? Je kan een paard zo conditioneren, absoluut. Dat betekent dat het dier er op de een of andere manier plezier uit haalt, en dat vind ik een prestatie op zich! Of hij krijgt er een adrenalinestoot van, of hij vindt de positieve aandacht van het baasje heerlijk. Zoiets. Geen persoonlijke drang om te winnen. Daar geloof ik echt niet in.
Daarbij, is dat dan vervolgens een reden om hem geen ruimte te geven voor zijn basisbehoeftes? Ieder paard kan op het land staan, als je hem al 8 jaar niet los buiten hebt gehad zal hij inderdaad wat aanpassingsproblemen hebben. Dat is alleen een kwestie van tijd.
Er is in mijn optiek niets mis met een mooie sportcarriere, alleen zou daarbij ook aan de behoeftes van het paard moeten worden voldaan (voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten). Is een paard geboren met de drang om te winnen, nee hooguit zo geconditioneerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:09

Waarom denkt iedereen eigenlijk dat elk paard graag een bosrit maken? Ik ken er zat die nog niet met een stok het erf af te krijgen zijn namelijk.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:12

LDRD schreef:
Waarom denkt iedereen eigenlijk dat elk paard graag een bosrit maken? Ik ken er zat die nog niet met een stok het erf af te krijgen zijn namelijk.

Nee omdat ze dat nog nooit geweest zijn en het niet kennen Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:15

En een paard dat na een buitenrit, ook al ga je elke week, 2 dagen aan de race is en helemaal staat te trillen als je afstapt? Lachen Vindt die buitenritten ook leuk? Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:18

curly2day schreef:
LDRD schreef:

Nee omdat ze dat nog nooit geweest zijn en het niet kennen Clown

Flauwekul, vaak genoeg buiten geweest, maar geen trek meer om van huis te gaan.

blafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:21

Denk je nou werkelijk dat een getalenteerd paard anders paard is en anders 'denkt' dan een paard wat minder getalenteerd is?
Wat een bullshit zeg.
Een paard is een paard en ze verdienen allemaal dat je respectvol met ze omgaat.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:22

@ LDRD, ik zou eens even gaan ontbijten, volgens mij heb je honger .............

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:28

Laatste mandarijntje gaat net naar binnen..... Haha!

Krijg je he, paarden staan al een uurtje te eten en dan ben ik pas aan de beurt Tong uitsteken .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:30

ik ken ook zo'n merrie, buitenrijden is echt een zelfmoordmissie *letterlijk: mevrouw gooit zichzelf voor achterop komend verkeer, zelfs als je haar omdraait en laat kijken Blauw oog ,enige paard dat ik niet verkeersmak heb gekregen* maar lekker in de bak dressuren, liefst zo ingewikkeld mogelijk vond ze geweldig. Ik ben gestopt met haar te rijden, ik ben meer boscrosser dan dressuurtalent en dit paard was gewoon te goed voor mij Haha! Die moest gewoon een ruiter hebben die met haar dressuurde en meenam op concours, maar dat was dus ook zo'n ik-sta-graag-in-de-belangstelling-paard. Een rotzak op stal, maar zodra je er knotjes in draaide een ander paard. Heel apart. Paard dacht echt anders dan het gros van de, toch ook niet altijd makkelijke, paarden die ik in mijn leven gereden had. Zeer gedreven, uit haar humeur als iets niet helemaal lukte..

Ik ga overigens met het onderschrift van Sjoert mee, wat nou happy athlete, de 100 m sprint wordt ook niet lachend gewonnen. Topsport is zwaar, voor mens én dier, en je weet nooit 100 % zeker of een paard dat een leuk leven vind. Maar dat geldt voor alle vormen van paardensport, zo'n sensibele springbok is in veel betere handen bij een goede topruiter dan iemand die in de basis klungelt. Alsof daar geen misstanden zijn zeg.. Bovendien zijn paarden in principe gewoon heel simpele beesten die zich heel makkelijk bij een situatie neerleggen. Maar ik vind wel dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt om zo'n dier een zo paardwaardig mogelijk leven te geven. Maar wat daaronder verstaan wordt is voor iedereen weer anders. Mijn manier van paarden houden en rijden is het niet, ik heb niet de drive om ten koste van het plezier topsport te bedrijven. Maar of mijn manier van paarden houden dan persé beter is? neuh. Ik vind idd dat een paard iedere dag buiten moet komen, los met vriendjes, maar of een paard die dat nooit gehad heeft dat enorm mist.. ik weet het niet hoor.

Dit is gewoon een moeilijke discussie omdat je nooit met 100 % zekerheid kan zeggen dat een paard iets leuk/niet leuk vind. Je kunt slechts gedrag interpreteren.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:32

LDRD schreef:
Laatste mandarijntje gaat net naar binnen..... Haha!

Krijg je he, paarden staan al een uurtje te eten en dan ben ik pas aan de beurt Tong uitsteken .

Staan ze alweer lekker met hun neus in het natte gras ???

Smaakte het mandarijntje wel Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:42

Mandarijntje was zeker aan te bevelen Ja .

En de paardjes staan inderdaad te grasmaaieren nadat de alles eerst even zorgvuldig omgeploegd hebben Koe .

Maar zonder gekheid, ik denk dat het per paard heel verschillend is waar ze zich goed bij voelen.
Heb een merrie verkocht waar ik graag mee gefokt zou hebben, maar dat was er gewoon echt één die aan het werk moest, die zag ik echt niet met een veulen braaf op de wei lopen hoor . Heb gelijk gekregen, want ze doet het super inmiddels in de sport en is daar duidelijk erg happy.
Aan de andere kant heb ik ook een merrie die helemaal gek is op veulens en die het op de wei allemaal wel best vindt en daar fok ik dus wel mee. Wil niet zeggen dat daar niet mee gewerkt wordt en dat ze dat niet goed zou doen, maar haar hart ligt echt bij veulentjes hoor.

Nu nog alle paarden de juiste eigenaar met dezelfde hobby en is iedereen blij Pling .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:45

@laura1986: ik was bloedserieus. Vanmorgen smeekte mijn merrie nog of ze niet aan een topruiter verkocht mocht worden, desnoods aan Christine Wells, ze is die buitenritten zó zat! Clown Haha! Tong uitsteken

Paarden zijn merkwaardig werkwillig, maar om nu te stellen dat ze graag topsporten....
Als paarden écht die drang bezaten om het hoogst haalbare eruit te halen, dan waren bitten/sporen/hulpteugels/zwepen niet bepaald nodig om dat eruit te rijden, nietwaar?

Bij het africhten van een paard is altijd een zekere dwang nodig, hoe je het ook wendt of keert.
Bovendien wordt een paard gedresseerd door middel van conditionering en straf en beloning, en dat schakelt eigen wil, inzicht, ambitie en weet ik al niet wat een menselijke topper wel nodig heeft om de top te bereiken, al aardig uit.

Simpel: een paard heeft niet het vermogen om een waarde aan zijn prestatie toe te kennen, een ruiter wel. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:46

@ LDRD: ja dat laatste is een waarheid als een koe. Dus koop geen tinker als je hoog de dressuur in wil en koop geen bloedmonster voor je rustige zaterdagmiddag buitenritje Haha! Als mensen eens goed zouden nadenken over wat ze willen/het paard kunnen bieden voor ze hem aanschaffen zouden er heel wat minder foute combi's en narigheid zijn Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:50

Dat een bloedmonster beter af is in handen van een topruiter is een feit.
Maar dat zegt nog steeds niet dat paard en ruiter dezelfde ambities koesteren.
Het paard is simpelweg in staat aan de verwachtingen van zijn berijder te voldoen en een correcte africhting maakt dat mogelijk.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 08-10-07 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:51

Maar als een paard niet aan de andere kant van 150 wil komen...vergeet het dan maar.

Niet dat mijn paard een toppaard is, maar hij springt erg graag.
Je hoefde alleen maar te sturen en hij springt wat er voor zijn neus staat.
En juist als het hoger werd, werd hij fanatiek.
Vond hij echt prachtig Ja
Laag was hij wel eens te lui, lag er een balkje als je 3x dezelfde sprong nam
Maar hoog, nee oortjes erop en super springen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:54

randalinpony schreef:
Simpel: een paard heeft niet het vermogen om een waarde aan zijn prestatie toe te kennen, een ruiter wel. Knipoog

Inderdaad, een paard heeft geen idee van winstpunten etc.

Of een bloedmonster per definitie beter af is bij een topruiter weet ik niet. Zo een paardje kan ook heel gelukkig zijn bij een recreatieruiter die er rustig en zelfverzekerd mee om gaat.

Overingens kan je met een bloedpaardje ook lekker buiten rijden hoor. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:06

fransje23 schreef:
randalinpony schreef:

Inderdaad, een paard heeft geen idee van winstpunten etc.

Of een bloedmonster per definitie beter af is bij een topruiter weet ik niet. Zo een paardje kan ook heel gelukkig zijn bij een recreatieruiter die er rustig en zelfverzekerd mee om gaat.

Overingens kan je met een bloedpaardje ook lekker buiten rijden hoor. Knipoog

Inderdaad. Haha!
Ik geloof wel dat paarden verschillende voorkeuren hebben, net als mensen, en dat een kundige trainer die voorkeuren kan herkennen.

Maar een toppaard wordt dat vooral omdat hij naast fysieke en karaktereigenschappen een goede opleiding heeft gehad. (En dat is dus gewoon africhting bij een paard.)

Het paard van Runningkawa springt de sterren van de hemel omdat hij vertrouwen in zijn ruiter en zijn rol als paard heeft: zou hij regelmatig overvraagd worden, of zo lomp op de hindernis afgestuurd dat hij regelmatig door de hindernis rolde, dan zou de lol er rap af zijn.

Verder zijn er vele paarden die geleerd hebben zich niet tegen de ruiter te verzetten, en dus maar doen wat ze gevraagd wordt uit angst, in plaats van uit vertrouwen. Zolang je nog op de wereldranglijst dressuur kan prijken met praktijken zoals van Wells, is happy athlete inderdaad: "Wat nou, happy athlete."

Vergeet niet dat deze vrouw pas door de opnames door de mand viel en niet door wat haar paarden in de ring lieten zien.

Je kan een paard dus kennelijk behoorlijk koeieneren om een bepaalde prestatie af te dwingen, zonder dat dit in het oog loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:11

Maar daaromz eg ik ook, als een paard niet aan de andere kant van 150 wil komen, doet hij dat ook niet.
Dus zou ik hem dwingen met lomp rijden...dan gaat hij de rem in.
Dus daarom denk ik dat een toppaard zelf ook wil...
Of hij daarbij 1e of 10e wordt heeft hij geen benul van, maar wel dat hij het gevraagde ook zelf wil uitvoeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:13

kjoetie schreef:
@ LDRD: ja dat laatste is een waarheid als een koe. Dus koop geen tinker als je hoog de dressuur in wil en koop geen bloedmonster voor je rustige zaterdagmiddag buitenritje Haha! Als mensen eens goed zouden nadenken over wat ze willen/het paard kunnen bieden voor ze hem aanschaffen zouden er heel wat minder foute combi's en narigheid zijn Haha!

Er zijn ook tinkers die hoog in de dressuur lopen hoor, en ja of een bloedpaarden nu op de juiste plaats is bij een prestatie gerichte ruiter weet ik zo net niet, juist daar zijn die mooie bloedpaardjes vaak de dupe van, word te vaak te veel van gevraagd, laat ze eens een lekkere eerlijke eigenwijze tink pakken, weet zeker dat ze dan niet eens meer weten wat ze moeten doen,
Het is makkelijk een paard rijden die het voor je doet, maar het is een kunst om een tinker op de juist eerlijke manier te rijden dat hij het voor je wil doen.

Ben het met je eens dat een ruiter eens verder moet kijken dan zijn neus lang is, kijk of het klikt met het paard en ga niet klakkeloos er van op aan dat hij het voor je wil doen als hij al in het Z loopt.
Zouden er minder paarden in de handel zijn die verkl**t zijn.
Ook zouden heel veel mensen en ook zeker in de topsport meer respect voor hun dier moeten hebben!!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:18

Ik geloof niet dat er paarden worden geboren, met de drang om te presteren.
Wel ben ik van mening dat mensen soms een paard hebben die te goed voor hun is.
Dan bedoel ik een jong paard, dat gewoon alles heel goed oppakt en gewoon alles in zich heeft om groot te kunnen worden.
Als ik van me zelf weet dat ik het er nooit uit zou kunnen rijden, zou ik z'n paard verkopen aan een boven gemiddelde ruiter/ amazone.
Ik geloof niet dat z'n paard op zijn plaats zou zijn bij een ruiter/ amazone dat het fijn vind alleen buitenritjes te maken.

Z'n paard heeft een uitdaging nodig en zal dat waarschijnlijk gaan vinden in zijn werk

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:19

Met 'hoog in de sport' bedoel ik niet Z-niveau Knipoog maar dan hebben we het over Prix st. georges, intermediare en hoger. Ieder gezond paard moet in principe Z dressuur kunnen worden (al dan niet door puntjes te sprokkelen Haha!). Ik denk dat de meeste mensen (moi inclusief) echt niet lekker rondkomen met een karakter a la salinero hoor.. En ik denk dat de gemiddelde tink heul, heul wat vergevingsgezinder is dan een PB, Krack of Sali... dat is imo echt appels met peren vergelijken. Maakt ze niet minder leuk hoor, voor de liefhebbers Lachen

En dat mensen meer respect voor hun dieren zouden moeten hebben ben ik met je eens hoor, maar dat geldt in het algemeen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:21

midgie schreef:
Het is makkelijk een paard rijden die het voor je doet, maar het is een kunst om een tinker op de juist eerlijke manier te rijden dat hij het voor je wil doen.

Er is geen enkel paard dat zo maar iets voor je doet ongeacht het ras.