Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:35

Ik merk dat bij het paard dat ik rij hij wat problemen heeft met de bak, is iets aan de zware kant en daardoor is hij net niet snel genoeg en tikt hij soms aan als hij wat moe wordt. Maarja, toch liever dat met peesjes dan glijden in de wei Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:39

runningkawa schreef:
en ook jij stuikeld als je wandeld in het bos nooit over een boomwortel verstopt onder het zand ? Lachen
Dan moet dat paard maar beter opletten. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:41

*LOL*
Nou domme knollen ook die van ons...ik zal hem mijn lensjes maar gaan geven Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:47

runningkawa schreef:
en ook jij stuikeld als je wandeld in het bos nooit over een boomwortel verstopt onder het zand ? Lachen

Nou dat gebeurt eigenlijk zelden en ik rij praktisch iedere week wel 1 a 2 keer een uurtje of 3 per keer door het bos.
Gewoon galop over elk soort pad, dan leren ze het wel om hun voeten neer te zetten. Het enige waar ik bescherming voor gebruik is bij crosstraining.
En ja met springles klapt meneer wel eens met z'n benen tegen een balk, is altijd met de voorkant van het been en niet met een pees.
Moet er wel bij zeggen dat mijn huidige paard is opgegroeid in Bretagne, maar ook mijn arabiertje geboren en getogen in NL heeft nooit beschermers aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:50

Ik had het over jou, niet over je paard Lachen

Mijn paard struikeld wel eens over iets onder de grond wat niet zichtbaar aan de oppervlakte is.
Gelukkig tik hij zich daarbij niet elke keer aan.
Maar dat kan voor hetzelfde geld natuurlijk wel eens gebeuren (wat dus 1x gebeurd is) en dan ben je heel blij, echt heel blij dat er bescherming omzat.

Zo kan je paard ook wel eens een balkje niet kwijt raken, land vrij onhandig voor een paard kan ik je zeggen, ook dan is de kans om zichzelf te raken erg groot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:51

runningkawa schreef:

Ik struikel zelf eerder dan mijn paard Haha! Heb ook trouwens ook slechter beenwerk.

Mijn paard struikelt eigelijk nooit. Mijn paard let heel goed op waar ze haar benen zet zoals ieder paard behoort te doen. Het zou een beetje dom zijn als een vluchtdier zomaar zou struikelen over bijv een boomwortel. Dan is die soort gedoemd uit te sterven Clown

Maar je kan je paard ook trainen op het bewust op eigen benen laten lopen tijdens het rijden. Vlak bij mijn stal is een pad met veel boomwortels. Hier ben ik bewust overheen gaan stappen en inmiddels kan ik daar ook gewoon draven zonder te struikelen.
Tijdens mijn trainingen en op wedstrijden laat ik haar trouwens ook meestal zelf kiezen waar ze loopt (welk op de goede route natuurlijk). Zij kan dat toch beter inschatten dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:54

En 1x struikelen kan genoeg zijn, ze hoeven daarvoor niet elke keer op hun snufferd te gaan Tong uitsteken Als dat wel was zou ik ook mijn vraagtekens hebben Lachen

En ja in de natuur is er ook elke keer een de L.., misschien wel een hele gezonde die op dat moment in een konijnenhol zakt...kun jij dat controleren? Haha!

Jij valt ook niet elke dag van je paard toch?
En als je valt niet elke keer op je hoofd...waarom dan toch een cap? Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:59

Ikzelf, och geregeld, ben niet zo handig, loop erg economisch en til m'n voeten niet zo hoog op. Maar ik heb eigenlijk nooit iets.

M'n paard is laatst door een fout van mij kats door een oxer gedonderd, alles plat, maar geen centje pijn.

En vwb holen. Wij hebben vossen en konijnen in de wei, ik heb er in al die jaren nog geen paard in aangetroffen. En ze staan 24x7 in de wei en ja de denderen er ook regelmatig doorheen.

En net zoals fransje23 zegt, oefenen en gewenning.
Heb ooit op een arabieren renstal rondgereden en de jonge paarden werden regelmatig over boomwortel padden gestuurd, puur en alleen voor de handigheid met hun voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:01

nee natuurlijk hoeft er niks te zijn...ik heb ook wel eens de koprol gemaakt met paard en al zonder iets (al was er wel bescherming) maar dan kun je ook gewoon van geluk spreken...
idem met konijnen holen, tuurlijk hoeft er niet altijd wat te zijn...maar ookd aar geluk moet iedereen in het leven hebben, maar het is niet vanzelfsprekend
En dan beter proberen letsel te voorkomen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:03

runningkawa schreef:
En ja in de natuur is er ook elke keer een de L.., misschien wel een hele gezonde die op dat moment in een konijnenhol zakt...kun jij dat controleren? Haha!

Aan de gevolgen daarvan kan een peesbeschermer ook weinig veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:04

Dat weet jij niet
Dat kan dus best, struikelen, voorbeen niet optijd weg kunnen nemen en daar met het achterbeen op meppen...dan doet een peesbeschermer echt wonderen.. Ja

Maar ik hoor nog wel eens van jullie als zoiets een keer gebeurd...net zoals bij Kawa vorig jaar.... Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:08

Zie in je onderschift dat je op Horse event bent geweest, toevallig ook een kijke kunnen nemen in het gedeelte van Dr. Ende? Stonden een paar benen met pezen stuk door aantikken...
Geen idee hoe het is gebeurd, ongeluk? verstappen of gewoon een voorbeen wat niet snel genoeg weg was voor het achterbeen. Een Peesbeschermer had de schade misschien kunnen beperken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:11

runningkawa schreef:
Dat weet jij niet
Dat kan dus best, struikelen, voorbeen niet optijd weg kunnen nemen en daar met het achterbeen op meppen...dan doet een peesbeschermer echt wonderen.. Ja

Maar ik hoor nog wel eens van jullie als zoiets een keer gebeurd...net zoals bij Kawa vorig jaar.... Lachen

Ik denk bij wegzakken meteen aan het ergste...been vast in de grond..en dan door alle krachten..*knak* Een paard dat gewoon struikelt zou met een eventuele kapotte pees gewoon doorrennen.

Ik hoop dat je dan nooit iets van mij hoort Clown

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:12

Ruudjw schreef:
En net zoals fransje23 zegt, oefenen en gewenning.
Heb ooit op een arabieren renstal rondgereden en de jonge paarden werden regelmatig over boomwortel padden gestuurd, puur en alleen voor de handigheid met hun voeten.

Echt waar? Niet echt verantwoord zou ik zo zeggen. Zelfs al struikelen ze niet, als je verkeerd op zo'n wortel stapt heb je zo een blessure.... Nee daar doet een peesbeschermer niets aan maar rustig rijden op dat soort paden wel.

Ik denk dat wat kawa probeert te zeggen is dat je je peesbeschermers in 99% van de tijd kunt missen, net als je cap, je autogordel en je motorhelm/pak. De ene keer dat je ze wel nodig hebt kondigt zich niet vooraf aan dus doe je ze aan uit voorzorg. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met haar eens ben.

Dan nog iets voor de mensen die zeggen: " aan de krassen op de beschermers te zien is het maar goed dat ik ze aan doe". Door het aandoen van de beschermers wordt de speelruimt tussen de benen kleiner (je maakt het been dikker met de beschermer). Niet alle krassen die op de beschermer staan hadden anders op je paard gestaan hoor!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:13

Kelly_ann schreef:
Zie in je onderschift dat je op Horse event bent geweest, toevallig ook een kijke kunnen nemen in het gedeelte van Dr. Ende? Stonden een paar benen met pezen stuk door aantikken...
Geen idee hoe het is gebeurd, ongeluk? verstappen of gewoon een voorbeen wat niet snel genoeg weg was voor het achterbeen. Een Peesbeschermer had de schade misschien kunnen beperken.

Misschien wel maar misschien ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:14

Dat hoop ik ook voor je Ja

Ja zou erg kan ook nog, nee dan kun je hem tot aan zijn nek intapen, dan werkt er helaas niks Lachen

Hij zo wellicht doorrennen, maar ook volspeed?
Denk van niet.
Kawa raakte zich vorig jaar dus met beschermer, liep idd een paar passen door, maar ging toen vanzelf in stap...stilstaan en hield zijn been omhoog....en dan krijg je het heet en benauwd en de tranen schieten je al in je ogen, want de klap op de beschermer had ik gezien en gehoord....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:18

runningkawa schreef:
Dat hoop ik ook voor je Ja

Ja zou erg kan ook nog, nee dan kun je hem tot aan zijn nek intapen, dan werkt er helaas niks Lachen

Hij zo wellicht doorrennen, maar ook volspeed?
Denk van niet.
Kawa raakte zich vorig jaar dus met beschermer, liep idd een paar passen door, maar ging toen vanzelf in stap...stilstaan en hield zijn been omhoog....en dan krijg je het heet en benauwd en de tranen schieten je al in je ogen, want de klap op de beschermer had ik gezien en gehoord....

net wat je zegt het kan zo veel schade verkomen als je ze wel draagt en je paard heeft er geen last van,dus waarom al dat gezeur?
Het is niet schadelijk het kan verwondingen verkomen dus waarom niet?
ben benieuwd hoe hier dan tegen transport beschermers word gekeken?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:23

Maar het alleen al dragen van een peesbeschermer kan voor schade zorgen door warmte opbouw.
Misschien niet bij een kort ritje, maar enkele uren achterelkaar zeker wel. Dus wat is dan prettiger, die 1% voorkomen of de zekerheid dat je door oververhitting de boel naar de filistijnen helpt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:24

Mijn paardje heeft enkel peesjes en strijklappen om bij het longeren en het springen onder de man. Voor een gewone dressuurtraining vind ik het onzin, ook op de buitenritten galopperen we gewoon over grintpaden zonder bescherming, geen centje pijn. Als we echt het bos ingaan, met smalle onoverzichtelijke paadjes, dan vind ik het een ander verhaal, dan doe ik ze wel even om.
Losspringen kan gewoon zonder peesjes: ik zit er niet op en ik verwacht dat hij na 5 jaar toch best een beetje gekke sprongen kan maken en toch weten wat hij doet.
Bij het longeren echter zoeken we wel eens de grens op en omdat hij dat bijgezet staat kan hij zijn hoofd en nek niet als contragewicht gebruiken.
Natuurlijk koel ik altijd de beentjes nadat er wat omheen gezeten heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

SGWOllie schreef:
Ik denk dat wat kawa probeert te zeggen is dat je je peesbeschermers in 99% van de tijd kunt missen, net als je cap, je autogordel en je motorhelm/pak. De ene keer dat je ze wel nodig hebt kondigt zich niet vooraf aan dus doe je ze aan uit voorzorg. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met haar eens ben.

Ik snap wel wat er bedoeld wordt maar in mijn geval vind ik de nadelen niet opwegen tegen de kans op een incident.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

Ruudjw schreef:
Maar het alleen al dragen van een peesbeschermer kan voor schade zorgen door warmte opbouw.
Misschien niet bij een kort ritje, maar enkele uren achterelkaar zeker wel. Dus wat is dan prettiger, die 1% voorkomen of de zekerheid dat je door oververhitting de boel naar de filistijnen helpt.

Ik geloof daar dus helemaal niks van ik heb goede beschermers die ik ook tijdens een lange buitenrit draag,als ik terug ben en af doe zijn de benen niet warmer hoor gewoon normaal dus ik weet niet waar dat allemaal vandaan komt.
Maar nogmaals en transport beschermers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:27

Wat bedoel jij met enkele uren?
Persoonlijk rij ik nooit langer dan 2 uur met een lange buitenrit.
In de bak altijd korter.
Ik moet ook zeggen dat ik langer dan 2 uur ook niet snel zal doen met bescherming.
Vandaar dat mijn paarden in de wei ook geen bescherming dragen.

Maar van een paar uur heb ik nog nooit blessures gezien bij de knollies die ik reed...niet eens witte haartjes Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:27

Hoe en hoe lang koel je? 15 minuten per been met koud water? Heeft weinig effect behalve verspilling van water.
je moet dan minstens 20 minuten per been met icepacks werken.

En dan is het handiger om geen kappen te gebruiken, kun je ze direct in de wei zetten. Is veel beter, worden ook de afvalstoffen direct afgevoerd door de beweging.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:28

Denk dat het ook verschil maakt hoe je die uren doorkomt.
Hoofdzakelijk stap of hoofdzakelijk draf/galop. Dat laatste is het geval bij mij.
In het eerste geval vind ik peeskappen helemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

fransje23 schreef:
SGWOllie schreef:

Ik snap wel wat er bedoeld wordt maar in mijn geval vind ik de nadelen niet opwegen tegen de kans op een incident.

Maar ken je ook paarden met die nadelen of praat je daarin andere mensen na?
Dat bedoel ik niet gemeen, maar gewoon als interesse. Simpelweg omdat ik ze dus echt niet ken in de praktijk.

En uiteraard heb ik het dan over mensen die hun peesbeschermers schoon hebben en niet aansingelen Lachen