duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:28

cindybijl schreef:
dan heb ik ook nog even een vraag, hoe zie je dat een paard te veel op de voorhand loopt??

Daar ben ik ook benieuwd naar.. Als je dan op HAW kijkt zie je heel vaak mensen zeggen: daar loopt hij te veel op de voorhand oid. en dan kijk ik er een uur naar en zie ik het nóg niet.

Dankzij dit topic kan ik het echt zien.

Nog even een vraag. Moet de rug bij goed ruggebruik nu recht zijn, of juist bol? En het moet een beetje bergopwaarts zijn oid?
Volgens mij heb ik een keer iets verkeerds gelezen, vandaar dat ik nu in de knoop zit Clown .

[edit] Ik zit net naar een foto te kijken waar je een beetje een 'bochel' ( Clown ) ziet bij de achterkant.
Wat doet het paard daar verkeerd dan?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:36

stipje straks lees ik verder Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:02

Afbeelding

Paard op de voorhand Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:07

Ik ga dit toch ook even volgen, erg interessant met al die foto´s uit eigen zak van veel bokkers Lachen

Maar, hoe los je dat nu eigenlijk het beste op als je paard op de voorhand loopt? Even aan de hand van de voorbeeldfoto van Qimm, het paard loopt zo en welke handelingen moet je dan verrichten om het evenwicht meer naar achteren te verplaatsen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:08

Veeeel (schijn)overgangen om de achterhand sterker te maken. Ook wendingen waarbij het achterbeen meer onder de massa gezte moet worden is een goede oefening.
Kost erg veel tijd trouwens Tong uitsteken

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:12

traan_beauty schreef:
[edit] Ik zit net naar een foto te kijken waar je een beetje een 'bochel' ( Clown ) ziet bij de achterkant.
Wat doet het paard daar verkeerd dan?

Kan je die foto niet plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:14

Zorgen dat hij goed aan het been is/wordt

En dan idd wat qimm zegt veel (schijn)overgangen maken en daarbij voelen dat het achterbeen echt aan wil trekken. Zowel in voorwaarts rijden als het terug rijden.

En idd, paardrijden kost veel tijd.
Je hoort mensen wel eens zeggen, maar ik doe dat al 2 weken maar het helpt niet, dus die tip klopt niet, zijn er nog andere tips....

Paardrijden is niet in dagen en weken uit te drukken, maar in maanden en jaren.
Met stukjes dat het nivo hetzelfde blijft, je weer ff lekker gaat en weer een dipje hebt. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:14

Hmm, mijn vraag moeilijk verwoord denk ik..

Een paard dat wel sterk genoeg is getraind in de achterhand, kun je ook op de voorhand rijden. Dat is zoals de ruiter het aangeeft, waar gaat het dan de mist in?

Zit de ruiter misschien met zijn gewicht teveel aan de voorzijde, te weinig voorwaartse kracht of juist teveel voorwaarts zodat de hand van de ruiter het veroorzaakt of...?

Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.. Knipoog

aikiieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:21

stipje. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:34

Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, 1 van de meeste gemaakte is naar mijn idee is het paard niet genoeg aan het been hebben. Bij lichte kuitdruk moet er rectie zijn, direct!
En dat er teveel met de hand gereden wordt, maar ook daar ligt de oorzaak ook vaak bij het niet goed aan het been zijn.

En dan moet je als ruiter zelf gaan voelen (en instructie helpt je daarbij en zegt per pas waar het gevoel juist is en waar niet)
Als je voelt dat je paard tegen de berg op gaat lopen weet je dat hij van de voorhand af gaat.
Je voelt dat verschil wel Ja

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:34

Bienotje schreef:
Hmm, mijn vraag moeilijk verwoord denk ik..

Een paard dat wel sterk genoeg is getraind in de achterhand, kun je ook op de voorhand rijden. Dat is zoals de ruiter het aangeeft, waar gaat het dan de mist in?

Zit de ruiter misschien met zijn gewicht teveel aan de voorzijde, te weinig voorwaartse kracht of juist teveel voorwaarts zodat de hand van de ruiter het veroorzaakt of...?

Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.. Knipoog

het paard dat op de oorhand loopt, duikt zeg maar naar voren, de voorbenen, worden hier door meer belast, en je ziet een schuine lijn over de rug Lachen

de achter benen zijn er vaak slecht onder gereden Lachen

zo goed? ( als het fout is, corrigeren mag Tong uitsteken )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:36

runningkawa schreef:
Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, 1 van de meeste gemaakte is naar mijn idee is het paard niet genoeg aan het been hebben. Bij lichte kuitdruk moet er rectie zijn, direct!
En dat er teveel met de hand gereden wordt, maar ook daar ligt de oorzaak ook vaak bij het niet goed aan het been zijn.

En dan moet je als ruiter zelf gaan voelen (en instructie helpt je daarbij en zegt per pas waar het gevoel juist is en waar niet)
Als je voelt dat je paard tegen de berg op gaat lopen weet je dat hij van de voorhand af gaat.
Je voelt dat verschil wel Ja

Je houdt het paard tegen toch? Daardoor krijg je mindere reactie en loopt ie niet goed, en op de voorhand Lachen
( of zeg ik het fout?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:40

Wat je erachter in stopt mag je van voren opvangen, alleen word er vaak achter niks ingestopt maar wel "opgevangen"

Zal dat ff verduidelijken met een voorbeeldje

Pak een zweepje in je hand. Allebei je handen aan elk een uiteinde.
Je linkerhand is de voorkant van het paard, dus je handen, je rechterhand de achterkant van het paard, dus jou benen.

Als je nu alleen je linkerhand druk geeft naar rechts toe, gebeurd er niks, dus je trekt in de mond maar er gebeurd niets.

Als je nu alleen je rechterhand druk geeft, gebeurd er niks, je drijft, maar de zweep blijft recht.

Als je nu met je rechterhand druk geeft naar links en je rechterhand vangt precies diezelfde druk op, zal je zweep krom gaan staan.

Met andere woorden, de druk en energie die je in je paard drijft, mag je in dezelfde mate opvangen met je hand en je paard zal daar op bollen.

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:46

Stipje, super interessant, ga straks verder lezen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:05

de eerste zes maanden rijd ik een 3 jarige niet op spoor, mijn zusje doet het ook nog steeds niet. ik pak al gauw kleine spoortjes erbij omdat ik dat zelf fijn vind rijden. ik rijd mijn vierjarige ook met kleine spoortjes en ze reageerd daar gewoon veel fijner op Bloos

overigens vind ik veel foto's heel leerzaam! alleen wat mij opvalt, op een foto kan een paar 'schijnbaar' lekker aan de teugel lopen maar zodra die moet nageven houd het al op, ik merk dat al bij mijn eigen paard aan de teugel is geen probleem. maar met haar eus op de knieeen lopen geeft nog wel eens problemen, een paard dat aan de teugel loopt betekend niet dat het paard nagefelijk is! (en hiermee bedoel ik echt niet alle paarden!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:01

WinBinChes schreef:
In de B en in de L valt er weinig te verfijnen. Net als de M1 trouwens, maar goed je bent dan verplicht je spoor om te doen

Dat ben ik niet met je eens. Been is voorwaarts/zijwaarts is een basisprincipe zonder welk je helemaal niks kunt rijden. Mijn paard is momenteel wat dwars op de zijwaartse reactie op het been en ik kan je vertellen dat ik op zo'n moment echt nog geen deftige volte kan rijden - en die zitten er in het B genoeg, net als overgangen (voorwaartse reactie op het been)! Die oefeningen zijn alleen om iets uit de basismanier van lopen en het fysiek van je paard nog beter voor elkaar te krijgen (kracht, balans, elasticiteit, ..). Ik ben al vanaf de eerste keer dat ik merk dat een paard snapt dat been naar voren/opzij is bezig met het verbeteren van de reactie op het been en daarbij is een spoortje imo bruikbaarder dan een zweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:11

Toch ben ik ook geen voorstander in die klasses voor een spoortje.
Voorwaarts en opzij hoort gewoon op de kuit te gebeuren, niet op de spoor.
Dat is zo enorm basis dat het imo ook op basis hulpen moet kunnen.

Ik snap wel dat je zegt, ff kuit, niet luisteren een keer spoortje, net zoals je een zweep gebruikt.
Maar de praktijk geeft 99 van de 100 keer toch een ander beeld.
Daar zie je toch vaak bij bijna elke hulp het spportje erbij komen en dan denk ik ook, welke verfijning...

Vraag aan een ruiter wanneer heb je je zweep gebruikt, dat kan bijna iedereen je netjes navertellen.
Vraag datzelfde eens over de spoor...dan zal het antwoord vaak niet kloppen met de werkelijke frequentie van gebruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:17

Maar wat vinden jullie dan van mij foto's op de vorige BLZ? Ben wel benieuwd.

En ik ben dan Z ruiter, maar kan me zo ergeren aan andere bijvoorbeeld Z ruiters die geen commentaar aan nemen van een B ruiter.. Die kunnen het toch ook zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:20

Iedereen kan het zien Ja
En ook ik ben Z ruiter geweest, maar stap ik op een ander paard zie je dat echt zomaar niet meer Lachen
Met Kawa voelde ik me een combi, dat heb ik niet met elk paard Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:20

Afbeelding

je hebt al heel wat foto's te zien gekregen, maar wou toch ook nog een hele duidelijk foto laten zien

hier zie je dat ze over de rug loopt, achterhand er goed onder, hoofd mooi ontspannen naar beneden. en bergopwaarts loopt....
hele duidelijke foto om het te herkennen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:22

MyWishMax schreef:

En ik ben dan Z ruiter, maar kan me zo ergeren aan andere bijvoorbeeld Z ruiters die geen commentaar aan nemen van een B ruiter.. Die kunnen het toch ook zien?

Ik vind het er wel uitzien dat hij goed over de rug loopt
Maar mag imo wel net wat meer van achter er onder komen
Als je de v-tjes tekent is die achter iets kleiner dan voor

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:28

MyWishMax schreef:

Ik vind het er heel ontspannen uitzien, dat ten eerste. Volgens mij ook goed de achterhand erbij en lekker door de rug Ja Mag ietsje actiever van achter naar voor wat Runningkawa zegt Ja
En je laatste opmerking, AMEN. Helemaal met je eens. Ik rijd geen wedstrijden, nooit gedaan en ook mijn ambitie niet. Ik heb een fjord waarmee ik voornamelijk in het bos rijd; dressuur aanleg heeft ze niet en zal ze ook nooit krijgen. Maar ik zie inderdaad een hoop, maar ook zeker een hoop niet.

Edit: die foto van die Haflinger ziet er in mijn ogen ook goed uit Ja Mag iets het neusje eruit, maar verder super.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:30

ik ben erg benieuwd wat jullie dan hiervan vinden (dat hij te diep loopt weet ik, dat is ook de bedoeling):

Afbeelding

Afbeelding

edit: grotere foto's geplaatst
Laatst bijgewerkt door Loezoe op 22-08-07 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:35

Ik vind de foto's niet zo duidelijk, maar heb het idee dat hij niet over de rug loopt, krijg geen los en ontspannen idee.

Verder zie je op de 2e foto dat hij niet een gelijmatige bolling in de hals heeft, vanuit de schoft komt het niet lekker mee

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:37

ik heb de foto's even iets groter gemaakt...