fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:39

Sorry maar heb ook niet alles gelezen Bloos ...

Ben van mening dat bij 99 vd 100 paarden "problemen" door de ruiter komen. Die ene heeft bijv. een lichamelijk gebrek / ziekte die niet verholpen kan worden. Zo'n paard zou beter af zijn als hij naar de eeuwige jachtvelden gaat .... Dus nee, ik sta niet voor 100% erachter dat het altijd aan de ruiter ligt...

tottilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:44

vaak licht het probleem bij de ruiter, er zijn ook dingen die an het paard liggen maar die moet de ruiter weer oplossen maar wel erg vaak komen er problemen bij jet paard door het rijgedrag van de ruiter!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:31

eva87 schreef:
Ik hoor hier nu zoveel mensen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt, maar paarden zijn toch geen machines die precies hetzelfde ingesteld zijn zodat het duidelijk is dat de schuld altijd bij de ruiter en niet bij het paard ligt? Een paard is wel eens dwars, of angstig voor iets, zonder dat de ruiter er de oorzaak van is!
Natuurlijk liggen fouten vaker bij de ruiter dan bij het paard, maar ik vind het een beetje raar dat iedereen zo overtuigd is van zichzelf dat ze zeker weten dat de ruiter het altijd fout doet. (kennen jullie alle paarden in de wereld, weten jullie precies dat geen enkel paard zijn eigen probleem of eigen wil heeft).
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt.. 'vaak' ben ik mee eens maar niet 'altijd'.

Ja, tuurlijk kan een paard angstig zijn, maar ik ging zelf even niet uit van situaties met oorzaken van buitenaf......
Als mijn paard dwars is, is daar vaak een verklaring voor te vinden. Ligt vaak aan mijn eigen stemming zelfs. Heel confronterend, maar wel erg interessant. Mijn paard is in elk geval niet dwars om mij te zieken, daar geloof ik absoluut niet in.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:37

Bij een jong paard, zal het vaak wel aan de ruiter liggen.
De knopjes worden door de ruiter als het ware ingesteld en fout aanleren gaat snel.
Ook lees je inderdaad vaak mensen die paarden hebben die hun rug vastzetten oid. (en dan geen medische oorzaak hebben zoals beklemde zenuw). Of vaak topics met:

- mijn pony hangt
- mijn pony loopt niet door

Dan denk ik, ga eens bij jezelf te raden!
Geef je zelf wel de goede hulpen?

Bij een paard dat al ingereden en al is, is het vaak wat moeilijker.
Jij doet de dingen vaak anders dan een ander persoon en het paard heeft het anders aangeleerd.

Ik weet zelf, als mijn pony in zijn schouderbinnenwaarts gaat staken, het mijn fout is Lachen
Denk dat het veelal wel aan de ruiter ligt, je hebt natuurlijk de uitzonderingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:15

Evelienepien schreef:

Ben van mening dat bij 99 vd 100 paarden "problemen" door de ruiter komen. Die ene heeft bijv. een lichamelijk gebrek / ziekte die niet verholpen kan worden. Zo'n paard zou beter af zijn als hij naar de eeuwige jachtvelden gaat .... Dus nee, ik sta niet voor 100% erachter dat het altijd aan de ruiter ligt...

dan alsnog ligt het aan de ruiter want een kundige ruiter stapt niet o p een kapot paard Lachen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:43

Geen enkel paard maakt fouten, alleen zijn bestuurder.

Zo dat is er uit! Haha!

Al heb ik het dan wel over een gezond paard, niet over een die lichaamlijke (of zelfs geestelijke) problemen heeft. Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:00

eva87 schreef:
Ik hoor hier nu zoveel mensen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt, maar paarden zijn toch geen machines die precies hetzelfde ingesteld zijn zodat het duidelijk is dat de schuld altijd bij de ruiter en niet bij het paard ligt? Een paard is wel eens dwars, of angstig voor iets, zonder dat de ruiter er de oorzaak van is!
Natuurlijk liggen fouten vaker bij de ruiter dan bij het paard, maar ik vind het een beetje raar dat iedereen zo overtuigd is van zichzelf dat ze zeker weten dat de ruiter het altijd fout doet. (kennen jullie alle paarden in de wereld, weten jullie precies dat geen enkel paard zijn eigen probleem of eigen wil heeft).
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt.. 'vaak' ben ik mee eens maar niet 'altijd'.

Dan ben jij samen met Evelinepien, kennelijk de enigen hier die er net zo over denken als ik.
Ik vind eerlijk gezegd ook dat mensen zich hier nogal heilig voor doen, en daarmee eigenlijk paarden beledigen. Want de dieren worden met die uitspraak hopeloos onderschat. WAnt inderdaad, het zijn geen machines, het zijn levende wezens met een eigen karakter en een eigen wil.

Ik zeg net als jij dat in de meeste gevallen het aan de ruiter ligt. Maar je hebt er wel eens paarden bij, die net zo goed opzettelijk foute reactie geven. Nobody is perfect en dat zijn paarden ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:02

maar het is toch de ruiter die het paard bestuurd Lachen ook al is deze dwars of wat dan ook.... Ook al zou een paard opzettelijk foute reactie geven, of weet ik veel wat. Dan alsnog is het aan de ruiter om dit op te lossen Lachen Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:03

KiWiKo schreef:
Evelienepien schreef:

dan alsnog ligt het aan de ruiter want een kundige ruiter stapt niet o p een kapot paard Lachen

Niet alle paarden die niet voor je willen werken zijn kapot. Er zijn zoveel redenen. En zoals ik al zei, het zijn geen machines. Er zit een karakter in.

Waar ik me aan erger is dat mensen alleen mensen als personen beschouwen. Een persoon heeft een persoonlijkheid. Nou, dieren hebben ze ook hoor. Weer arrogantie ten top van de mensheid om zo t denken.

Het is aan de ruiter om het op te lossen ja. Maar soms willen ruiters een keer beginnen met rijden, i.p.v. alleen maar problemen oplossen. MEt alleen oplossen kom je niet ver.

Het is ook de manier waarop je een boodschap (lees hulp van een ruiter) interpreteert. Soms kunnen alleen maar zachte hulpen een paard al heel boos maken. En dat kan aan het karakter liggen (maar ligt vaker aan de opvoeding en dan is het niet de schuld van het paard).

Paarden moeten met respect en waardigheid bejegend worden, maar ik verklaar ze niet heilig!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:06

Een paard heeft een eigen karakter, wil, is soms angstig of heeft wellicht een dag wat minder zin.

Dan nog is het aan de ruiter om het op te lossen. Het paard kan alleen maar iets aangeven.

Is het paard angstig? Kan het zijn dat je als ruiter dan het paard niet goed hebt voorbereid op zn taak, is het iets heel nieuws waarbij je je paard vertrouwen moet geven dat het niet eng is?

Heeft het paard geen zin? Bied je als ruiter wel genoeg afwisseling aan? Is er misschien iets anders, zoals last van de rui oid?

Tamorka, juist omdat een paard een heel eigen karaktertje heeft ligt de grootste verantwoording bij de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:06

ook bij karakters passen ruiters Lachen Lachen

het is alleen aan de ruiter te erkennen dat een paard teveel paard is voor deze, als het rijden niet wil lukken Lachen

heel simpel Lachen

paarden hebben zeker persoonlijkheden, er zijn bijvoorbeeld paarden waar ik echt niet mee door een deur kan, ga ik ook niet opzitten, want dat gaat geheid fout! En daarnaast zijn er paarden waar een ander niks mee aan kan vangen en ik zo mee wegrij......... dus ligt het altijd aan de ruiter Lachen

en geloof me, er is niet een ruiter goed genoeg om op alle paarden zo weg te rijden, echt niet een

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:13

Veel fouten worden idd door de ruiter gemaakt. Maak zelf ook vaak genoeg fouten, waarvan ik later weer spijt heb..
Maar heb op dit moment een puberend paard.. Dus af en toe weet ik niet meer of het aan mij ligt of aan het paard..

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:14

Apple schreef:
Een paard heeft een eigen karakter, wil, is soms angstig of heeft wellicht een dag wat minder zin.

Dan nog is het aan de ruiter om het op te lossen. Het paard kan alleen maar iets aangeven.

Is het paard angstig? Kan het zijn dat je als ruiter dan het paard niet goed hebt voorbereid op zn taak, is het iets heel nieuws waarbij je je paard vertrouwen moet geven dat het niet eng is?

Heeft het paard geen zin? Bied je als ruiter wel genoeg afwisseling aan? Is er misschien iets anders, zoals last van de rui oid?

Tamorka, juist omdat een paard een heel eigen karaktertje heeft ligt de grootste verantwoording bij de ruiter.

Maar je hoort mij toch niet zeggen dat de grootste verantwoording bij de ruiter ligt? Ik erger me zelf toch ook groen en geel aan die dressuurmutsen die bij wijze van afwisseling een keer longeren, en voor de rest alleen in de bak rijden?

Maar soms heb je als ruiter al alles gedaan dat in je macht ligt. En dan wil het NOG niet. En dan houdt het een keer op, omdat het dan echt aan het paard ligt.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:17

KiWiKo schreef:
paarden hebben zeker persoonlijkheden, er zijn bijvoorbeeld paarden waar ik echt niet mee door een deur kan, ga ik ook niet opzitten, want dat gaat geheid fout! En daarnaast zijn er paarden waar een ander niks mee aan kan vangen en ik zo mee wegrij......... dus ligt het altijd aan de ruiter Lachen

Nee hoor, het ligt OOK aan het paard! Je bent toch met 2en?
Stel je eens voor dat in een relatie de fouten altijd bij de vrouw liggen? Nooit bij de man! Kan toch ook niet? Ze zijn toch SAMEN. Dan moet er toch van beide kanten gegeven en genomen worden? En natuurlijk is dat nooit fifty fifty. Dat is in geen een relatie zo. Maar het is wel zo dat er toch IETS moet komen van de andere kant. Anders strandt de relatie.
Een ruiter en paard vormen een combinatie, en dat is omdat er sprake is van een relatie tussen die twee. De relatie moet goed zijn om goed te kunnen functioneren. Maar als de een zich afkeert of afsluit van de ander, dan kun je er niets mee. En zowel het paard kan zich afkeren als de ruiter. Het zijn beiden levende wezens.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:23

HET PAARD IS MAAR ZO GOED ALS DEGENE DIE EROP ZIT!!!!!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:23

De meeste paarden zijn dieren met een ongelooflijke "will to please". Hoewel ze wellicht niet altijd snappen wat jij bedoelt als ruiter zullen ze vrijwel altijd proberen te voldoen aan jouw verzoek. Ook als ze iets eng vinden of niet vertrouwen. Als ze voldoende vertrouwen in jou hebben dan proberen ze het in elk geval.

Zo bekeken kun je dus altijd bedenken of er iets is waarbij je als ruiter niet duidelijk genoeg bent geweest of niet voldoende vertrouwen hebt gegeven als er iets niet gaat zoals de bedoeling was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:24

Sympie, zo schreeuwen met een oneliner doet geen goed aan de discussie.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:27

sympie schreef:
HET PAARD IS MAAR ZO GOED ALS DEGENE DIE EROP ZIT!!!!!!!

Dat zowiezo!

Ik erger me ook zoveel aan mensen die vinden dat er weinig goede paarden zijn. Echt belachelijk! Ik denk dat het gemiddelde paardenbestand meer in huis heeft aan capaciteiten dan het gemiddelde ruiter bestand!

Apple schreef:
Zo bekeken kun je dus altijd bedenken of er iets is waarbij je als ruiter niet duidelijk genoeg bent geweest of niet voldoende vertrouwen hebt gegeven als er iets niet gaat zoals de bedoeling was.

Dat moet je je altijd afvragen. Ben ik niet duidelijk genoeg geweest, hoe kan ik het duidelijker maken. Duidelijkheid = eerlijkheid. En eerlijk zijn naar een paard is heel belangrijk voor het vertrouwen en het zelfvertrouwen van het dier.

MAar niet alle paarden hebben will to please. Zeker niet als je iets van ze vraagt waar ze geen bal aan vinden. ER zijn paarden die geen bal aan springen vinden en paarden die geen bal aan dressuur vinden. Natuurlijk moet je je daarbij aanpassen. Maar dressuur is iets waar je niet altijd onderuit komt, en leg dat maar eens uit aan een paard! En dan kan hij wel eens unwill to please worden.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:32

@apple: was niet schreeuwend bedoeld, enkel een grote vaststelling, bij deze mijn excuses

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:57

tamorka schreef:
KiWiKo schreef:

Nee hoor, het ligt OOK aan het paard! Je bent toch met 2en?
Stel je eens voor dat in een relatie de fouten altijd bij de vrouw liggen? Nooit bij de man! Kan toch ook niet? Ze zijn toch SAMEN. Dan moet er toch van beide kanten gegeven en genomen worden? En natuurlijk is dat nooit fifty fifty. Dat is in geen een relatie zo. Maar het is wel zo dat er toch IETS moet komen van de andere kant. Anders strandt de relatie.
Een ruiter en paard vormen een combinatie, en dat is omdat er sprake is van een relatie tussen die twee. De relatie moet goed zijn om goed te kunnen functioneren. Maar als de een zich afkeert of afsluit van de ander, dan kun je er niets mee. En zowel het paard kan zich afkeren als de ruiter. Het zijn beiden levende wezens.

dan is het dus aan de vrouw of ruiter in dit geval om te zeggen........... deze combi past niet! Lachen Lachen Lachen met een man kan je nog praten.... met een paard niet, en als jij als ruiter alles gedaan hebt, en het gaat dan nog niet..... dan moet je gewoon zeggen, dit paard past niet bij mij, daar moet een andere ruiter op Lachen simpel toch?

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:01

heb niet hele topic gelezen maar ben het er niet helemaal mee eens.

Begin van het jaar heeft mijn paard altijd gekke buien, bokken en gooit ie zijn trucendoos open, dit zijn een paar weken dat ie zo gek doet de rest van het jaar is het een onwijs lief beest. Dus hier kan je als ruiter, naar mijn mening, niks aan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:03

jawel, Lachen je kan het oplossen Lachen

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:25

Ik denk niet dat alles is op te lossen, zo'n frisse bui heb je nou eenmaal...ik zou geen manier kunnen bedenken om dat op te laten houden.

Een pony van een vriendin van mij is echt een heethoofd.
Altijd racen in de galop (echt plat de bochten door).
Pony heeft eerst altijd in manegelessen gelopen en daarvoor weten ze niet.

Nou heeft ze geprobeerd dat op te lossen, door het paard door te laten galopperen als deze wilde stoppen.
Ze is het wel minder dan eerst gaan doen, maar ze blijft het doen.
Naar mijn idee kan je daar als ruiter niets mee doen, alleen accepteren.
Op wedstrijd deed ze het overigens niet.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je dit zou oplossen Kiwiko Lachen ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:50

je moet het voorkomen door sneller en handiger te zijn dan de pony Lachen Lachen is gruwelijk makkelijk gezegd, weet ik ook wel Lachen

maar er zijn dus ruiters waar die pony dat niet zou doen omdat ze gewoonweg handiger en sneller zijn dan jouw vriendin Lachen en dus de pony de kans niet krijgt om gekkigheid uit te halen Lachen Lachen

Hiermee zeg ik niet dat jouw vriendin een slechte ruiter is hoor, absoluut niet...... er zijn ook paarden mij te snel af, waaronder mijn enigste eigenste, en dan ligt de fout dus bij mij...... moet ik maar sneller reageren, of het eerder aan voelen komen Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:57

KiWiKo schreef:
dan is het dus aan de vrouw of ruiter in dit geval om te zeggen........... deze combi past niet! Lachen Lachen Lachen met een man kan je nog praten.... met een paard niet, en als jij als ruiter alles gedaan hebt, en het gaat dan nog niet..... dan moet je gewoon zeggen, dit paard past niet bij mij, daar moet een andere ruiter op Lachen simpel toch?

Goed, en dan zet je het paard te koop. En er komen mensen om hem/haar te proberen. Maar ze gaat met allemaal liggen vechten. Dus niemand wil het paard kopen. Alleen de allerbeste ruiters voldoen, maar die kiezen voor een jong paard. Wat dan? Slacht? Of de handel in sturen?

Uiteindelijk is het paard toch de dupe van eigen gedrag.

KiWiKo schreef:
jawel, Lachen je kan het oplossen Lachen

er is niet voor alles een oplossing. Het is naief om dat te denken.