Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:41

kjoetie schreef:
Citaat:
Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld'

Ik quote mezelf maar even, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..

Een join-up is een manier om een paard bij je kudde te laten horen en is psycisch idd zwaar voor een paard. Maar ik doe toch liever een join-up met mijn paard dan hem eerst te gaan afrossen en zo mijn leiderschap te verkrijgen.

Maar ik heb het idee dat deze discussie op niets uitloopt..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:11

Inge_ schreef:
ik doe toch liever een join-up met mijn paard dan hem eerst te gaan afrossen en zo mijn leiderschap te verkrijgen.

En ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat veel mensen die tegen het geven van een tik zijn vergeten dat er een heel groot gebied is tussen het join-uppen en het afrossen van een paard is.. ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij of zij denkt dat het mishandelen van een paard goed is. Als je elke keer dat je met je eigen paard bezig bent hem moet slaan dan ben je niet goed bezig (dan ben je of een dierenbeul of je slaat te zacht of het paard mankeert lichamelijk wat Clown)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:32

odetteke schreef:
of je bent een dierenbeul of je slaat te zacht

ROFL goed argument in deze discussie *LOL* ik weet hoe je het bedoeld, en ben het ook 100 % met je eens, maar het staat er zo grappig Haha!

De discussie gaat inderdaad nergens heen als de anti-geweld mensen er vanuit gaan dat iedereen die wel eens een tik uitdeelt zijn paard stelselmatig de grond in klopt Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:37

aartlover schreef:
leeftijd heeft er niks mee te maken. Dat denken ze alleen.. Ook hoelang je met paarden om gaat heeft er niks mee te maken. Maar als jullie dat graag denken... Clown ik bedoel: Klaus was net 3 jaar met paarden bezig en was al de beroemdste paardenfluisteraar van nederland. Knipoog

Wat komen we weer arrogant over zeg Clown Clown
Meisje toch, kijk eens op de site en in het profiel van Kiwoko, zij voed probleem paarden herop. Ik geloof niet dat jij daar mee te maken hebt?
Ook hoelang je met paarden te maken hebt heeft er zeker tot te doen. Kijk, en die Klaus is leuk en aardig maar niemand weet wat er achter de schermen gebeurt. Netzomin als dat we dat van elkaar kunnen zien. Heb je die vent wel eens in het echt gezien dan? Cool

*edit*
Een paard wordt echt net slechter van een tik meer of minder hoor. En we hebben nog steeds niet van je gehoord hoe jij je paarden dan zo geweldig opvoed!

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:09

ik vind het niet nodig om een paard hard te slaan en ik durf er dan niks van te zeggen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:13

Ik heb 2 jaar ofzo op een stal gereden waar de staleigenaar al zijn paarden schopte, sloeg (evt met longeerzweep), hun in mond rukte.. Allemaal om niks (bijv er stond daar een paard die je niet makkelijk kan vangen als ze in land stond.. *gebrek aan vertrouwen want ik kon haar gewoon pakken uit het land* ) dan als hij haar eindelijk had gevangen kreeg ze klappen, schoppen. Als ze dan beetje in paniek raakte werd ze gewoon vastgebonden in haar stal.

oh vreselijk, hoe vaak ik daar niet heb staan janken, nu als ik er aan terugdenk zit ik weer met tranen in me ogen. Gelukkig is die schat verkocht.
Maar ik heb er nooit iets van durven zeggen, staleigenaar was echt een beest en ik had 'toch' bijna geen contact met hem maar ik heb heel veel gezien Verdrietig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:15

Inge_ schreef:
Een join-up is een manier om een paard bij je kudde te laten horen en is psycisch idd zwaar voor een paard. Maar ik doe toch liever een join-up met mijn paard dan hem eerst te gaan afrossen en zo mijn leiderschap te verkrijgen.

Maar ik heb het idee dat deze discussie op niets uitloopt..

dat idee heb ik ook Haha!
ik ben ook nog eens tegen een join-up, veel te hard...ben helemaal een softie Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:19

odetteke schreef:
Inge_ schreef:
ik doe toch liever een join-up met mijn paard dan hem eerst te gaan afrossen en zo mijn leiderschap te verkrijgen.

En ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat veel mensen die tegen het geven van een tik zijn vergeten dat er een heel groot gebied is tussen het join-uppen en het afrossen van een paard is.. ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij of zij denkt dat het mishandelen van een paard goed is. Als je elke keer dat je met je eigen paard bezig bent hem moet slaan dan ben je niet goed bezig (dan ben je of een dierenbeul of je slaat te zacht of het paard mankeert lichamelijk wat Clown)

Ik vergeet dat tussengebied niet hoor, maar gaf even een voorbeeld van twee uitersten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:34

ik zit me net te bedenken dat waar het in dit soort discussies mis kan gaan is het feit, dat je voordat je aan wat voor een systeem dan ook kan gaan beginnen, dat je al wel met het paard moet werken.........

mensen zeggen wel grondwerk, maar ik kan moeilijk met grondwerk gaan beginnen als ik al niet eens veilig met het dier over het erf kan gaan lopen Lachen of veilig zn stal/land in kan gaan

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:47

Je mag een paard best streng aanpakken...
Maar echt heel hard slaan op schoppen vind ik geen nut hebben ..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:51

KiWiKo schreef:
ik zit me net te bedenken dat waar het in dit soort discussies mis kan gaan is het feit, dat je voordat je aan wat voor een systeem dan ook kan gaan beginnen, dat je al wel met het paard moet werken.........

mensen zeggen wel grondwerk, maar ik kan moeilijk met grondwerk gaan beginnen als ik al niet eens veilig met het dier over het erf kan gaan lopen Lachen of veilig zn stal/land in kan gaan

daar heb je helemaal gelijk in. Je kan het beste alle nieuwe dingen met een makkelijk paard beginnen, als je de bewegingen hebt, kan je ze ook bij een moeilijker paard. Systemen zijn ook bedoeld voor de mens en niet voor het paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:04

KiWiKo schreef:

Grondwerk is ook niet iets wat je in een roundpen of met lintjes afgezet bakje 10 minuutjes met je paard doet, om daarna een magistrale band met je paard te hebben waardoor hij alles doet wat jij fluistert.

Grondwerk is gewoon de manier waarop je je naast het paard beweegt, waar dan ook en wat je ook doet.
Als jij een agressieve pokkeknol uit de stal moet halen, zul je je automatisch groot maken, en de stal invliegen/ op hem afduiken. Dat is ook grondwerk.

'Grondwerk is ook dat je per paard je bewegingen aan zult passen, aan dat paard.

(Maar dat hoef ik Kiwiko eigenlijk niet te vertellen, hihihi)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 10-07-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:05

precies Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:15

Ik vind geweld ook absoluut not done!

Maar ik heb mijn verzorgpaard toch een keer een flinke "schop" verkocht. (zijkant van mijn been tegen zijn borst, wilde hem ook laten schrikken en geen pijn doen) Dit paard is vrij dominant en heeft in het verleden vaak de leiding over ruiter/begeleider mogen nemen. Hij heeft 1x gesteigerd bij mij (en toen dus die "schop" gehad) en sindsdien weet hij gewoon wie de leider is, hij heeft het nooit meer gedaan.

Maar ik vind wel een verschil zitten dus geweld en even streng optreden. Ik zal nooit zomaar een paard schoppen/slaan/mond rukken. Maar als een paard gericht naar mij steigerd (of bokt) kan hij een schop/klap terug verwachten, want dat gedrag tolereer ik absoluut niet!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:23

sanne83 schreef:
Systemen zijn ook bedoeld voor de mens en niet voor het paard.

Systemen zijn bedoeld voor computers Knipoog

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:18

Misschien ben ik heel dom hoor.. Bloos Maar kan iemand mij uitleggen wat een join up is? Blond
sorry maar heb hier echt nog nooit van gehoord

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:47

Een paard mag best streng aan gepakt worden als dat nodig is. Geweld? nee, absoluut nooit nodig. Door geweld te gebruiken wordt alles wat het paard daarna doet gebaseerd op angst ipv vertrouwen in de leider.

Dat geweldloos best ver kan gaan vind ik erg goed zichtbaar in het Parelli programma.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:48

M_K schreef:
Misschien ben ik heel dom hoor.. Bloos Maar kan iemand mij uitleggen wat een join up is? Blond
sorry maar heb hier echt nog nooit van gehoord

FF zoeken bij google, of in het Natural toppic. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:21

_angela_ schreef:
Een paard mag best streng aan gepakt worden als dat nodig is. Geweld? nee, absoluut nooit nodig. Door geweld te gebruiken wordt alles wat het paard daarna doet gebaseerd op angst ipv vertrouwen in de leider.

Dat geweldloos best ver kan gaan vind ik erg goed zichtbaar in het Parelli programma.

Ik denk dat een paard na een goeie skup op het goede moment echt niet voor altijd uit angst handeld hoor (dan zouden heel wat paarden heel wat banger zijn en Kim zonder werk zitten Vork ). Consequent en duidelijk zijn daarbij de toverwoorden. En Parelli is inderdaad heel leuk (heb de dvd's zelf ook Lachen ) maar ik vind het eerlijk gezegd nogal logisch wat hij doet, de eerste 2 levels iig, dat is gewoon je nuchtere boerenverstand gebruiken met paarden.. En die krijgen trouwens ook gewoon een roffel over hun neus met het touw als ze bijvoorbeeld niet achteruit willen, alleen zwiebert hij met een touw ipv een por te geven. Beide komen op hetzelfde neer: niet de gewenste reactie: opvoeren van het onprettige gevoel totdat paardlief een stap terug doet. Voor het paard maakt het weinig uit offie een roffel van touw krijgt of dat hij een por meekrijgt van een mens, hij wil gewoon de druk ontwijken: conclusie het maakt niet zoveel uit hoe je het doet, als hij het maar associeert met hetgeen wij van hem willen Lachen en dat heeft weer te maken met op de goede manier straffen: consequent, duidelijk, en direct.

dat er veel mensen zijn die dat gevoel niet meer vanzelf hebben (geleerd) en daarvoor een systeem a la Parelli nodig hebben/gebruiken om betere paardenmensen te worden is alleen maar prima toch? Maar dat maakt het op een andere manier omgaan met een paard niet slechter Lachen Geweld vind ik ook zo'n groot woord, daarbij denk ik aan een paard dat drie maal daags categorisch de stal door gerost wordt ter entertainment van zijn baasje.. ik geloof niet dat de meeste mensen, natural of normal of wat dan ook, zo met hun paard omgaan Knipoog ik ben het wel met je eens dat er veel mensen zijn die niet op een correcte manier straffen. Daar komen heel veel problemen uit voort.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:25

Ik denk dat vooral het OPVOEREN van het onprettige tot de gewenste reactie volgt het sleutelwoord is, het paard uit het niets een oplazer geven, daar leert hij niets van. Door het negatieve langzaam en duidelijk op te voeren leert het paard dat door het een, het andere gebeurt. Bij echt lastige paarden kan er best een fase worden overgeslagen, maar zonder enigzins opvoeren mis je wat mij betreft het leermoment voor het paard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:37

Maar angela, zo werken de meeste mensen toch ook? Je waarschuwt een keer, dan (bij een 'normaal' paard, dus geen moordmachine op pootjes) daarna nog een keer nadrukkelijk, en als er dan nog geen reactie komt krijgt paardlief een skup. Is toch niks meer en niks minder dan het opvoeren van de druk? Ken maar weinig mensen die in het wilde weg op hun paard beginnen te slaan (wel veel mensen die te laat/niet consequent zijn...). Bij een zeer dominant paard waarschuw ik 1 keer en is de keer erop wel gewoon raak, doet paard dan lief, dan krijgtie ook een kroel, dattie heel braaf is.. Paard weet precies wat hij van me kan verwachten, want leermoment zit niet alleen in opvoeren van druk maar vooral (daar issie weer) in consequent zijn: paard leert dat waarschuwen opletten betekent, want op de waarschuwing volgt een minder prettige actie van mijn kant..

Tot dusver zijn er nog geen paarden die rillend in een hoekje wegkruipen als ze me zien, maar over me heen wandelen doen ze ook niet, en dat alles zonder wortelstok Tong uitsteken Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:45

Het is hetzelfde als met kinderen, je moet gewoon consequent zijn. Nooit je paard als eerste de stal in laten tippelen, hetzelfde geldt voor eruit halen. Hij moet je netjes volgen. Ook met naar de wei brengen zie je het al schrikbarend vaak misgaan. De paarden komen de wei in (vaak voorop en baasje erachteraanhobbelend met touw in de hand) en dan zijn ze goed en wel een seconde in de wei HUP touw vlug vlug losmaken en paard stuift weg. Daar kan ik me dood aan ergeren. Of nog erger: voor de poort alvast het touw losmaken en hem aan het halster vasthouden, poort open en halverwege schiet paardlief al door het hek heen. Levensgevaarlijk.
Een paard moet wachten en LEREN wachten tot hij mag gaan. Bij mij gaan ze eerst een rondje aan het touw netjes schuin achter mij mee stappen en ze moeten netjes stilstaan als het touw losgaat. Dan mogen ze op mijn commando wegstappen. Dat zijn gewoon basisprincipes en de meesten doen dit dus niet. En die gaan dan parrelliën of weet ik veel wat om met hun paard 'grondwerk' te doen. Want daar worden ze pas braaf van. Rolleyes Yeah right.
Consequent is het sleutelwoord en daarbij hoef je niet te slaan of te schoppen. Bij mijn paarden is een simpel HEEEE al genoeg om ze weer terug op aarde te krijgen. Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:09

kjoetie schreef:
Maar angela, zo werken de meeste mensen toch ook? Je waarschuwt een keer, dan (bij een 'normaal' paard, dus geen moordmachine op pootjes) daarna nog een keer nadrukkelijk, en als er dan nog geen reactie komt krijgt paardlief een skup. Is toch niks meer en niks minder dan het opvoeren van de druk? Ken maar weinig mensen die in het wilde weg op hun paard beginnen te slaan (wel veel mensen die te laat/niet consequent zijn...). Bij een zeer dominant paard waarschuw ik 1 keer en is de keer erop wel gewoon raak, doet paard dan lief, dan krijgtie ook een kroel, dattie heel braaf is.. Paard weet precies wat hij van me kan verwachten, want leermoment zit niet alleen in opvoeren van druk maar vooral (daar issie weer) in consequent zijn: paard leert dat waarschuwen opletten betekent, want op de waarschuwing volgt een minder prettige actie van mijn kant..

Tot dusver zijn er nog geen paarden die rillend in een hoekje wegkruipen als ze me zien, maar over me heen wandelen doen ze ook niet, en dat alles zonder wortelstok Tong uitsteken Haha!

Klopt helemaal. Helaas heb ik mensen genoeg met hun paard bezig gezien zonder dat het paard een waarschuwing kreeg, of zonder beloningen voor goed gedrag. Voor de meeste mensen zal het idd vanzelfsprekend zijn, maar helaas niet voor iedereen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:48

Urielle schreef:
Inge_ schreef:
Wat wil je nou? Ik heb op de vorige pagina al wat uitgelegd en Nadya ook..

Nee, jullie zeggen verder niets dan dat je het paard of wegbrengt of grondwerk ermee doet.
Ik vroeg, prima, grondwerk, maar wat doe je dan? Daar krijg ik nog steeds geen concreet antwoord op (en dan is mijn conclusie dat je dus geen oplossing hebt).

Volgens mij had ik wel wat uitgelegd, hoor.
Ik heb zelf een paard met eigenwijs, oersterk karakter en heb door diverse oefeningen wel degelijk een hoop veranderd in een jaar tijd. Zonder enige vorm van geweld. Het is soms wat lastig uit te leggen op een forum en daarbij ben ik ziek, dus als het niet duidelijk over kwam, jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:58

odetteke schreef:
en het verschil is ook at je een kind dat hysterisch in de supermarkt op de grond zit te huilen nog tegen zijn wil op kan pakken en mee kan slepen, bij een dwars paard wordt dat wat moeilijker en ook gevaarlijker voor jezelf.... kinderen en paarden zijn dus slecht vergelijkingsmateriaal Knipoog

Btw. als mijn kleine straks met zijn hand aan de kachel dreigt te komen of het tafellaken bijna van tafel trekt volgt er hier gelijk een tik hoor! Eerst ongelukken voorkomen, dan opvoeden.

Het beste wat je kunt doen bij kinderen die driftbuien hebben is negeren, als dat mogelijk is (en ik geef toe, is niet altijd mogelijk). Dan is het heel gauw over, hoor. Juist als je er aandacht aan schenkt, hebben ze een machtsmiddel gevonden. Iets wat niet gek is, als je bedenkt dat het een normale ontwikkeling is dat kinderen gaan leren dat hun acties reacties teweegbrengen in de grote wereld. Ze moeten hun grenzen wel uittesten, anders ontwikkelen ze nooit een gezonde eigen wil en mening.

Ik heb mijn jonge, initiatiefrijke dochter nog nooit geslagen. Ze heeft leren luisteren naar mijn stem en soms breekt er wat, ja, en reken maar dat ze dan weet dat ze iets fout gedaan heeft. Fouten mag ze maken, dat hoort bij het leven. Zo worden we allemaal ouder en wijzer.
En ik kan zeggen dat het bij mijn kind prima werkt, ze leren zo snel op jonge leeftijd.

En dat geldt ook voor mijn jonge paard, die ik nog nooit geslagen heb en die toch zo oersterk en soms eigenwijs was (en soms nog is, maar ik ken hem inmiddels zo goed, dat ik dat gedrag vaak al voor ben). Maar ik vind ook dat je kinderen en paarden niet helemaal kan vergelijken. Een kind is een mens en een paard is een dier. Nogal een verschil.