_angela_ schreef:Een paard mag best streng aan gepakt worden als dat nodig is. Geweld? nee, absoluut nooit nodig. Door geweld te gebruiken wordt alles wat het paard daarna doet gebaseerd op angst ipv vertrouwen in de leider.
Dat geweldloos best ver kan gaan vind ik erg goed zichtbaar in het Parelli programma.
Ik denk dat een paard na een goeie skup op het goede moment echt niet voor altijd uit angst handeld hoor (dan zouden heel wat paarden heel wat banger zijn en Kim zonder werk zitten
). Consequent en duidelijk zijn daarbij de toverwoorden. En Parelli is inderdaad heel leuk (heb de dvd's zelf ook
) maar ik vind het eerlijk gezegd nogal logisch wat hij doet, de eerste 2 levels iig, dat is gewoon je nuchtere boerenverstand gebruiken met paarden.. En die krijgen trouwens ook gewoon een roffel over hun neus met het touw als ze bijvoorbeeld niet achteruit willen, alleen zwiebert hij met een touw ipv een por te geven. Beide komen op hetzelfde neer: niet de gewenste reactie: opvoeren van het onprettige gevoel totdat paardlief een stap terug doet. Voor het paard maakt het weinig uit offie een roffel van touw krijgt of dat hij een por meekrijgt van een mens, hij wil gewoon de druk ontwijken: conclusie het maakt niet zoveel uit hoe je het doet, als hij het maar associeert met hetgeen wij van hem willen
en dat heeft weer te maken met op de goede manier straffen: consequent, duidelijk, en direct.
dat er veel mensen zijn die dat gevoel niet meer vanzelf hebben (geleerd) en daarvoor een systeem a la Parelli nodig hebben/gebruiken om betere paardenmensen te worden is alleen maar prima toch? Maar dat maakt het op een andere manier omgaan met een paard niet slechter
Geweld vind ik ook zo'n groot woord, daarbij denk ik aan een paard dat drie maal daags categorisch de stal door gerost wordt ter entertainment van zijn baasje.. ik geloof niet dat de meeste mensen, natural of normal of wat dan ook, zo met hun paard omgaan
ik ben het wel met je eens dat er veel mensen zijn die niet op een correcte manier straffen. Daar komen heel veel problemen uit voort.