Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimduursma

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:48

Sim0ne schreef:
Ach, we spreken elkaar wel over 25 jaar, als mijn paardje nog vrolijk door de wei dartelt en die te vroeg ingereden paardjes levensmoe, met doorgezakte rug en artrose in de wei staan.

Ja idd, áls ze niet al naar de slacht zijn gebracht door andere beengebreken en/of kissingspines, etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:49

Idd, Sim0ne. Maar ik blijf het zeggen, al moet het keihard, dat ik het te jong vind en dat mensen eens niet alleen aan zichzelf moeten denken bij een jong paard!!!

Toen mijn paard 2,5 was werd ik stapelgek van de vraag of ik er al opgezeten had. Ik beantwoordde altijd vriendelijk 'nee hoor, veel te jong enz.', maar toen de zoveelste met die vraag kwam, terwijl ze wist hoe oud 'ie was, besloot ik dat ik niet meer zo aardig antwoord zou gaan geven.
Ongelooflijk hoeveel mensen zo dom zijn, hoeveel mensen zo'n bord voor hun hoofd hebben.
Ik kan daar niet meer normaal op reageren, het spijt me, maar dat leer je wel af als je hoort hoe onwetend sommigen blijkbaar zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:56

Hoi,

ik denk dat als je paard je vertrouwd en zich zowel mentaal als fysiek lekker voelt, het echt geen drama is als je een keertje op hem of haar hebt gezeten.
Maar laat het dan inderdaad daarbij. Verder zou er niks gevraagd mogen worden vanhet dier. Als het het zitten al accepteerd is het natuurlijk mooi meegenomen voor de toekomst...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:59

Mijn paardje is 5 jaar, nu 4 maanden onder het zadel.
Ik dacht eerst ook van ... ow das wel laat maar hij pakt het allemaal supersnel op
en is heel braaf en nuchter.
Normaal zou ik zeggen vanaf 3 jr heel rustig beginnen met longeren en langzaam opbouwen naar het
rijden toe.
Ik heb hem overigens ook pas 2 dagen Haha!
Hij heeft al die tijd gewoon lekker op een weiland gestaan.
Hij is nu mooi in proportie en ziet er sterk uit.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:41

Mijn arabier is 3,5 jaar , en daar rij ik sinds twee maanden twee maal per week milde buitenritjes mee ( stappen en klein drafje) , zij is er aan toe om wat te doen. Osteopathe heeft haar gestel nagekeken en het is oke.Verder loopt ze in de kudde op de wei.
Ons andere tinkermerrie van ruim twee jaar hebben we ook 1 maal per week met haar moeder mee,en zij als handpaard.(Mijn dochter zit er ookal op)-zij is zeer bijdehand ( Dominant) , het gaat niet om de lange tijd en het echte inrijden , maar om de ervaring , en ze doet het goed en vindt het leuk.
Haar moeder is met 3 jaar ingereden , (twee maal per week naar buiten , stappen en klein drafje) Vanaf 5 is zij voor langere buitenritten gegaan.
KWPN merrie is ingereden met 6 jaar , ik vond het met haar karakter een grote klus om haar goed te rijden. (Op basis van deze ervaring heb ik mij voorgenomen om alle paarden die na haar zouden komen in een jeugdig stadium al verkeersmak , trailermak ,hoefsmidmak en zadelmak te maken.(Niet in een hoge belastende mate maar gewoon opvoeden)
Mijn 15 jarige merrie kwam bij mij als groene fokmerrie , zij is nu nog steeds bij mij , van haar heb ik zelf leren doorzetten en dominant leren zijn. En merk dat in de opvoeding en het beleren van de andere paarden na haar nooit meer iets als moeilijk ervaar.
Wat een mooie leeftijd is om in te rijden is dus per paard en mens verschillend.Ik zelf zie dat de weg der geleidelijkheid mij zeer goed bevalt, omdat ik merk dat onze paarden het er goed op doen.Daarnaast checked de osteopathe geregeld de paarden. Veel succes met het beleren van je paard.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:45

Kimduursma schreef:
Sim0ne schreef:
Ach, we spreken elkaar wel over 25 jaar, als mijn paardje nog vrolijk door de wei dartelt en die te vroeg ingereden paardjes levensmoe, met doorgezakte rug en artrose in de wei staan.

Ja idd, áls ze niet al naar de slacht zijn gebracht door andere beengebreken en/of kissingspines, etc.

Dit slaat dus helemaal nergens op. Ik ken genoeg paarden die met zen 3de zijn ingereden en die nu nog steeds na 20 jaar helemaal goed zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:48

het gaat niet om paarden die met 3 zijn ingereden, in mijn post staat toch duidelijk 'te vroeg', hiermee bedoel ik dus 2,5 of eerder, iig voor de 3de verjaardag.

En het feit dat je een aantal voorbeelden kent van boven de 20 (alsof dat oud is) die het nog goed doen, is net zo iets als zeggen ik ken iemand van 80 die zijn hele leven heeft gerookt...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:51

Het gaat om HOE het dier wordt ingereden en WAT er mee gedaan wordt; ook wat de frequentie betreft; ik heb zelf een groene tinker ingereden die was amper 3 en ging binnen 6 weken mee naar het bos voor een paar uur.
Die gaf geen sjoegge, hoor!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:56

Ik vind dat je op 3.5/4 lekker moet gaan beginnen, rustig aan doen. Goed rechtrichten, en lekker voorwaards. Gewoon het ontspannen werk, als je het een beetje onder controle hebt dan eerst gewoon lekkere buitenritjes.
Mijn merrie is pas op 6 jarige leeftijd beleerd, eerst was ze namelijk fokmerrie en stond lekker bij een fokker, lekker uit te groeien en te genieten.
Maar ik denk toch dat het per persoon anders is, en of course heb ik al die blz. niet doorgelezen. Knipoog

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:56

ik vind 3 een mooie leeftijd Ja

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:57

Sim0ne schreef:
het gaat niet om paarden die met 3 zijn ingereden, in mijn post staat toch duidelijk 'te vroeg', hiermee bedoel ik dus 2,5 of eerder, iig voor de 3de verjaardag.

En het feit dat je een aantal voorbeelden kent van boven de 20 (alsof dat oud is) die het nog goed doen, is net zo iets als zeggen ik ken iemand van 80 die zijn hele leven heeft gerookt...

Oké. Maar ik snap dan niet wat dat half jaartje uitmaakt. Ik rijd liever ook een paard
in als ze ouder zijn, maar ik heb een drie-jarige en die wordt te sterk ( net zoals wat Kiwiko zij ).
Die wordt dus gewoon deze zomervakantie ingereden en dan weer terug de wei op gezet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:58

Als dat half jaartje niet uitmaakt, kun je net zo goed even wachten.

En als dat half-jaartje niet uitmaakt, en iedereen gaat het op 2,5 doen, dan zegt er dadelijk weer iemand, ja, wat maakt dat halfjaartje nou uit en kun je net zo goed met 2 beginnen... Drie is vroeg zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:04

Nou, als ik nog denk aan hoe mijn paard er met 2,5 jaar uitzag, met 3 en met nu (een paar maanden later), zie ik wel degelijk een enorm groot verschil, hoor. En nog vind ik dat je het voorzichtig moet doen.
Grappig dat sommige paarden met 3 a 3,5 pas sterk worden. Daar was die van mij dan wel al vroeg mee. Haha!

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:04

Daar geef ik je wel gelijk in Ja

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:25

de man waarvoor ik de paarden rijd die doet het al heel zijn leven zo (dus met 2,5 inrijden) en er heeft nog nooit maar dan ook nog nooit iemand geklaagd. de paarden zijn er aan toen ze vinden het leuk, ze zijn sterk genoeg, wat is dan het probleem??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:28

Sim0ne schreef:

wat is jouw defenitie van TE VROEG Lachen

mijn defenitie van te vroeg is: als het paard er geestelijk en lichamelijk niet aan toe is............... en dat hangt niks samen met hoeveel jaren het paard oud is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:29

Die van mij word met 4 ingereden al is het niet later. Van mij hoeft dat "o hij is 3 dus je mag rijden" niet echt. (niet dat ik er tegen ben hoor maar ik wacht liever wat langer).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:31

waarom zou je wachten als het paard er geestelijk en lichamelijk aan toe is ??? Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:36

KiWiKo schreef:
waarom zou je wachten als het paard er geestelijk en lichamelijk aan toe is ??? Lachen

Die van mij is dat met 3 nog lang niet maar dat terzijde,
Dat hij er geestelijk en lichamelijk aan toe is wil voor mij niet zeggen, dat het dan ook meteen goed is als je voor hetzelfde geld hem nog een jaartje kind kan laten zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:38

als hij er niet aan toe is moet je het zeker niet doen Lachen Lachen

maar als je zo denkt, waarom zou je er dan uberhaupt op gaan zitten, je kan hem ook laten freewheelen tot zijn dood Lachen

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:40

Nouja, longeren zou ik mee beginnen op 2.5 dan kan je hem/haar een beetje laten wennen, maar niet teveel laten inspannen, een uurtje per week zou allang genoeg zijn.
En met 3.5 zou ik gaan beleren, dit omdat ze dan genoeg pupertijd hebben gehad, en ze uitgegroeid zijn.
Bij het longeren kan je natuurlijk wel eerder beginnen maar leer hem/haar wennen aan de commando's: stap, draf, galop zodat je haar kan longeren zonder lijn..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:41

KiWiKo schreef:

Klinkt mij allemaal erg tegenstrijdig in mijn oren, aangezien hier mensen zijn die paarden met 2,5 jaar inrijden, omdat ze anders 'te sterk' zijn op 3 of 3,5 jarige leeftijd. Terwijl ze er dan waarschijnlijk wat meer aan toe zijn dan met 2,5 , lijkt mij....... Lachen

Ik heb al heel wat paarden voorbij zien trekken in mijn leven, maar geen eentje die er met 2,5 aan toe was, hoor.
Laat die jonkies toch lekker van hun jeugd genieten. Nee, ik vind het niet kunnen. Wat voor argument iemand ook aandraagt (die dus aardig tegenstrijdig zijn Clown ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:44

vOssieJj schreef:
Nouja, longeren zou ik mee beginnen op 2.5 dan kan je hem/haar een beetje laten wennen, maar niet teveel laten inspannen, een uurtje per week zou allang genoeg zijn.
En met 3.5 zou ik gaan beleren, dit omdat ze dan genoeg pupertijd hebben gehad, en ze uitgegroeid zijn.
Bij het longeren kan je natuurlijk wel eerder beginnen maar leer hem/haar wennen aan de commando's: stap, draf, galop zodat je haar kan longeren zonder lijn..

Bij longeren zonder lijn, los werken noem ik dat trouwens, kun je ook prima werken met stemhulpen, hoor. Ik heb mijn bijna 3,5 jarige nog nooit gelongeerd (hij kan wel cirkels lopen aan de longe), maar hij loopt prima los op mijn lichaamstaal (ik ben niet zo van de commando's, alleen 'ho' moet 'ie echt begrijpen), hij luistert steeds beter naar mijn aanwijzingen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:45

KiWiKo schreef:
als hij er niet aan toe is moet je het zeker niet doen Lachen Lachen

maar als je zo denkt, waarom zou je er dan uberhaupt op gaan zitten, je kan hem ook laten freewheelen tot zijn dood Lachen

Is het dan zo vreselijk dat ik niet mee doe aan dat zo vroeg mogelijk erop springen? Het is gewoon dat ik het prettiger vind om mijn paard ruim de tijd te geven om op te groeien (of hij er nou klaar voor is of niet).

Het is ook verder echt niet zo dat ik mensen die met 3 rijden slechter bezig vind zijn dan mensen die pas was later beginnen ermee.

Ik vind het gewoon prettiger op die manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:49

Laartjuh, ik denk dat je het prima doet op deze manier. Ik schrik altijd als ik op MP zie dat een 3-jarige, net zo oud als mijn eigen paard of soms nog jonger zelfs, al als ingereden te koop staat. Dan denk ik ook 'zo'n paardje zou ik niet eens meer willen'. Te vroeg.
En dan met van die foto's erbij dat ze al helemaal in de krul lopen, vreeeeeeselijk!!!

Nee hoor, ik bewonder juist mensen die alles met rust en geduld doen. Soms lijkt het wel of alles wat paarden betreft alleen maar om rijden en het gemak van de ruiter draait. Maar als je dat zegt.......