antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:11

_angela_ schreef:
En daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je maar eens in de week een klein uurtje hobbelt, oke, waarschijnlijk geen probleem voor het paard. Maar als dat uurtje 5 keer in de week is, of 3 keer in de week een lange bosrit, dan wordt het een ander verhaal, en ben je echt verplicht aan je paard om goed te leren rijden.

Ik ook, maar helaas *zucht* zijn er nog steeds mensen die van mening zijn dat dit niet hoeft. Het paard kan zelf zijn balans vinden zeggen ze dan. Dat de ruiter de natuurlijke balans verstoort gaat er niet in. Hoe maak je dat duidelijk aan dat soort mensen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:38

Esperanza schreef:
Hoe maak je dat duidelijk aan dat soort mensen?

ehhh... niet ben ik bang..

zelfs een kreupel paard is waarschijnlijk niet genoeg.... paard is niet geschikt om op te rijden, dus laten het in de wei staan (in het beste geval) en er komt weer een nieuw paard.... want als je recreatief rijdt, dan zou het daar wel niet aan liggen..... Verdrietig

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:05

_angela_ schreef:
Als je maar eens in de week een klein uurtje hobbelt, oke, waarschijnlijk geen probleem voor het paard. Maar als dat uurtje 5 keer in de week is, of 3 keer in de week een lange bosrit, dan wordt het een ander verhaal, en ben je echt verplicht aan je paard om goed te leren rijden.

Zelfs als je maar een uurtje per week rondhobbelt, krijg je een paard mank hoor. Ja Dat moet je echt niet onderschatten.
Het enige wat ik deed met mijn paard was 1 keer per week of per twee weken op zondag paard uit de wei trekken en een uurtje of 2 gaan wandelen. (rustig dan he, voornamelijk stappen met lange teugel, wat draven en een paar keer een galopje) En dat was dus blijkbaar al genoeg.
Ik had haar eens 6 maanden laten staan omdat ze mankte en de DA haar niet goed kreeg. Toen ze weer een tijd goed liep, heb ik er welgeteld 3 keer een wandelingetje mee kunnen maken voor ze weer mank stond (en bleef).

Als je zo'n goed weer ruiter bent, als ik was. Dan verwacht je toch niet dat je je paard kapot aan het rijden bent? Ik dacht altijd dat mijn paard een luizenleventje had en op die manier zeker 30 jaar ging meegaan. Het beest moest geen poot uitsteken.
Best wel ironisch. Want nu rijd ik haar veel intensiever. Rijd haar normaal dagelijks en neem zowat elke week les. En het gaat al 6 maanden goed. Nagelbijten / Gniffelen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:14

Een echte luckystory? Haha!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:20

Esperanza schreef:
Een echte luckystory? Haha!

De laatste 4 jaar eerder een nachtmerrie Knipoog
Maar misschien dat er toch nog een happy end komt? Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:21

Luckystory schreef:
Zelfs als je maar een uurtje per week rondhobbelt, krijg je een paard mank hoor. Ja Dat moet je echt niet onderschatten.
Het enige wat ik deed met mijn paard was 1 keer per week of per twee weken op zondag paard uit de wei trekken en een uurtje of 2 gaan wandelen. (rustig dan he, voornamelijk stappen met lange teugel, wat draven en een paar keer een galopje) En dat was dus blijkbaar al genoeg.
Ik had haar eens 6 maanden laten staan omdat ze mankte en de DA haar niet goed kreeg. Toen ze weer een tijd goed liep, heb ik er welgeteld 3 keer een wandelingetje mee kunnen maken voor ze weer mank stond (en bleef).

Als je zo'n goed weer ruiter bent, als ik was. Dan verwacht je toch niet dat je je paard kapot aan het rijden bent? Ik dacht altijd dat mijn paard een luizenleventje had en op die manier zeker 30 jaar ging meegaan. Het beest moest geen poot uitsteken.
Best wel ironisch. Want nu rijd ik haar veel intensiever. Rijd haar normaal dagelijks en neem zowat elke week les. En het gaat al 6 maanden goed. Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk eerder dat het paard helemaal niet belast kon worden, hoe goed je ook rijdt. Zodra het paard ook maar een kleine belasting had, was het voor dat paard al teveel. Daarbij heeft het niet te maken met wel of niet goed rijden, maar met wel of niet rijden. De kwaliteit van de ruiter zou waarschijnlijk niet heel veel verschil maken denk ik.....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:29

_angela_ schreef:
Ik denk eerder dat het paard helemaal niet belast kon worden, hoe goed je ook rijdt. Zodra het paard ook maar een kleine belasting had, was het voor dat paard al teveel. Daarbij heeft het niet te maken met wel of niet goed rijden, maar met wel of niet rijden. De kwaliteit van de ruiter zou waarschijnlijk niet heel veel verschil maken denk ik.....

Mogelijk,
Maar hoe verklaar je dan dat dat paard nu serieus afgetraind wordt en het wel goed doet?
Ik had haar eerst een maand weggebracht, omdat ik het zelf niet meer aandurfde. Dat paard had daarvoor 6 maanden op de wei gelopen. (Want ze was eigenlijk afgekeurd en met vervroegd pensioen) En dan van de ene dag op de andere werd ze dagelijks gereden. En sindsdien gaat het gewoon goed.
Het enige verschil is, dat ze nu gevraagd wordt om zichzelf recht te houden. En dat alles een stuk minder vrijblijvend is voor haar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:46

Dan had jou paard idd meteen een ruiter nodig die je paard de balans kon geven dat het nodig had. Super dat het nu goed gaat! Dan lopen er dus blijkbaar paarden tussen bij wie het wel heel nou komt hoe je rijdt.....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:07

Ik denk eigenlijk dat het type paard ook wel uitmaakt. Mijn merrie is een halve volbloed, maar had ik nou een haf of een tinker gehad, had ik misschien nooit problemen tegengekomen?
Als ik soms zie wat mensen in mijn omgeving met hun paarden uithalen En die beesten worden 25 en hebben verder nooit problemen. Maar dat zijn dan meestal van die immense warmbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:11

Of ze herkennen de problemen niet..

Heb vorig jaar op 3 kreupele paarden proef gereden waarvan de eigenaar zei dat er niks was...
2 daarvan geloofde ik echt dat de eigenaar het niet wist, ook al was 1 daarvan echt flink kreupel en scheef
1 eigenaar geloofde ik niet.
Bij 1 paard twijfelde ik ook wat, maar werd afgekeurd, ook maar net, maar toch goed gevoeld dus Lachen
Voorgenomen dat gevoel voortaan te geloven en mezelf niet in twijfel te trekken Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:20

runningkawa schreef:
Of ze herkennen de problemen niet..

Heb vorig jaar op 3 kreupele paarden proef gereden waarvan de eigenaar zei dat er niks was...
2 daarvan geloofde ik echt dat de eigenaar het niet wist, ook al was 1 daarvan echt flink kreupel en scheef
1 eigenaar geloofde ik niet.
Bij 1 paard twijfelde ik ook wat, maar werd afgekeurd, ook maar net, maar toch goed gevoeld dus Lachen
Voorgenomen dat gevoel voortaan te geloven en mezelf niet in twijfel te trekken Lachen

Precies zo is het maar net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:24

Ik gebruik wat methodesvan Atoine. ik vind het vooral goed als je paard scheef is. Maar ik gebruik ook andere methodes! Er zijn meerdere wegen die naaar Rome gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:03

Ik denk dat de methode De Bodt voor een aantal ruiters en hun paarden een goede methode is om het rechtrichten te leren begrijpen. Het merendeel van de deelnemers aan clinics bestaat uit niet gevorderde ruiters die hun paard scheef gereden hebben waardoor problemen (zijn) ontstaan.
In een aantal gevallen geloof ik ook best wel dat kreupelheden kunnen worden opgelost. Maar het is vaak een kip-ei verhaal. Het paard is kreupel door bijv. overbelasting door verkeerd (lees scheef) rijden of het paard is scheef omdat ie kreupel is. Het eerste kun je oplossen; het tweede niet altijd.
Verder meen ik oprecht dat deze methode echt niet zoveel verschilt met de klassieke dressuur die erop gericht is het paard recht te richten en te gymnastiseren. Net zoals deze kunst door een aantal ruiters verkeerd "vertaald" wordt is dit het geval bij de methode van De Bodt.
Van de aanhangers van "de methode", die soms zelf nauwelijks de rijkunst machtig zijn, zijn er opgeleid tot instructeur.
Dat geeft deze methode geen goede naam denk ik.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:26

Babootje schreef:
Van de aanhangers van "de methode", die soms zelf nauwelijks de rijkunst machtig zijn, zijn er opgeleid tot instructeur. Dat geeft deze methode geen goede naam denk ik.
Is dit "van horen zeggen", denken, of heb je ook daadwerkelijk namen van een aantal mensen die instructeur zijn geworden bij AdB en zelf niet (goed) kunnen rijden? Niet dat ik die namen wil weten, maar het antwoord op de vraag vind ik wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:27

de halve orun?
Wat moet je daar nu voor kunnen? Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:11

Zunzuncito schreef:
Babootje schreef:
Van de aanhangers van "de methode", die soms zelf nauwelijks de rijkunst machtig zijn, zijn er opgeleid tot instructeur. Dat geeft deze methode geen goede naam denk ik.
Is dit "van horen zeggen", denken, of heb je ook daadwerkelijk namen van een aantal mensen die instructeur zijn geworden bij AdB en zelf niet (goed) kunnen rijden? Niet dat ik die namen wil weten, maar het antwoord op de vraag vind ik wel interessant.

Ik ken er helaas meerdere mensen van die deze "methode" ook vertolken, maar van rijden of ruitergevoel totaal geen kaas hebben gegeten.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:48

Ik ben benieuwd wie dat deze mensen als klanten hebben. Als een instructrice geen ruitergevoel heeft, dan is het, ongeacht de opleiding, toch kansloos om dingen over te brengen richting een klant?
maar als een instructrice een 'bepaald (wedstrijd)niveau' met rijden niet heeft gehaald, wil dit niks zeggen over de kwaliteit van het lesgeven: volgens mij is het mogelijk dat iemand minder goed kan rijden dan dat er door diezelfde persoon les kan worden gegeven.
Het neemt trouwens niet weg dat als er ergens instructeur lessen worden gegeven waar mensen uit komen rollen die zichzelf wel instructeur mogen noemen, maar die duidelijk geen ruitergevoel hebben, dat dat jammer is voor de kwaliteit van het lesgeven.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:45

Ik ben zelf van mening dat je zelf wel enig niveau moet hebben gereden wil je zelf ook beetje les kunnen geven (ongeacht of je via Orun of via andere methode tot instructie gebracht word)
Zo vind ik namelijk bij Orun dat vorig jaar veel mensen (ouders of vrijwilligers van clubs) opeens zich aan gingen melden voor Orun omdat een club geregistreerde instructie in bak moesten hebben staan ivm verzekering die opgelegd werd. Vaak hebben die mensen wel kinderen rijden maar zelf geen notie van rijden. Nou toen is dus ook gebleken dat die mensen niet het inzicht hadden om juist les te geven en behaalden het dus ook niet.

Edit: toch geldt voor veel mensen: de ene is een goeie ruiter maar kan het niet goed of duidelijk overbrengen op leerlingen, terwijl misschien wel instructies zijn die niet heel geweldig kunnen rijden maar toch wel enig inzicht hebben op instructiegebied. Maar denk persoonlijk dat toch als je een ruiter/amazone op hoger niveau wilt brengen dat je wel enig niveau zelf behaald moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:07

Zunzuncito schreef:
IAls een instructrice geen ruitergevoel heeft, dan is het, ongeacht de opleiding, toch kansloos om dingen over te brengen richting een klant?
Het neemt trouwens niet weg dat als er ergens instructeur lessen worden gegeven waar mensen uit komen rollen die zichzelf wel instructeur mogen noemen, maar die duidelijk geen ruitergevoel hebben, dat dat jammer is voor de kwaliteit van het lesgeven.

Ben ik het roerend mee eens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:08

Bets schreef:
Ik ben zelf van mening dat je zelf wel enig niveau moet hebben gereden wil je zelf ook beetje les kunnen geven (ongeacht of je via Orun of via andere methode tot instructie gebracht word)
Zo vind ik namelijk bij Orun dat vorig jaar veel mensen (ouders of vrijwilligers van clubs) opeens zich aan gingen melden voor Orun omdat een club geregistreerde instructie in bak moesten hebben staan ivm verzekering die opgelegd werd. .

Ben ik het ook roerend mee eens...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:10

En dan hebben we nog de instructeurs die niet eerlijk genoeg zijn om te zeggen dat het hopeloos is, waardoor men hoopvol met eenkreupel paard blijft doorrijden. Triest

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:21

Babootje schreef:
En dan hebben we nog de instructeurs die niet eerlijk genoeg zijn om te zeggen dat het hopeloos is, waardoor men hoopvol met eenkreupel paard blijft doorrijden. Triest

Ja en ook ruiters/amazones zelf

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:30

Om eerlijk te zijn, snap ik geen reet van die methode, heb die websites bekeken maar het ziet er gewoon uit als iets in andere woorden vertellen wat een gemiddelde instructeur je ook kan vertellen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:34

Wanted2003 schreef:
Om eerlijk te zijn, snap ik geen reet van die methode, heb die websites bekeken maar het ziet er gewoon uit als iets in andere woorden vertellen wat een gemiddelde instructeur je ook kan vertellen?

Dat klopt dus ook... maar daar gaat dus deze discussie over.... Haha!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:35

Bets schreef:
Wanted2003 schreef:

Dat klopt dus ook... maar daar gaat dus deze discussie over.... Haha!

Okee:)