3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:35

Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom zou je zo'n jonkie wél 5 of 6 keer rijden? Het enige argument dat ik kan bedenken is dat de ruiter het leuk vindt om er zo vaak op te zitten. Andere argumenten zijn er namelijk niet - en dus is er eigenlijk géén argument ...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:47

Ook ik heb niet de hele topic gelezen, mede omdat een paar posts lezen al voldoende was om te zien hoe triest die 'dames' met het jonkie omgaan!! hoezo weten waarmee ze bezig zijn!! Echt zielig voor het beestje. En straks iedereen maar uitleggen dat je paard helemaal nog niet zo oud is wanneer ze vragen naar zn door gezakte rug en knokige knieen... misschien dat ze dan wroeging krijgen en dan toch doorhebben dat ze beter hadden kunnen luisteren, alleen jammer dat t beestje dan al verknalt is.... sommige mensen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:54

merrieveulen schreef:
jammer dat dit soort discussies nog bestaan, niet? hoe moeilijk kan het zijn, om die paar dagen in de week iets anders te doen dan rijden, of gewoon nog een jaartje te wachten? ik begrijp er werkelijk niets van. dit is geen paardenliefhebberij, maar paardRIJliefhebberij, niet met elkaar te verwarren.

maar goed, als het dan toch OK is als het paard het maar aanbiedt, zet ik over een maandje of wat mijn jaarling maar eens in het tuig... die komt toch altijd zó drammen om mee te mogen als ik aan het hek sta... Koe

Zal ik dan ook maar op het veulen gaan zitten wat ik vorige zomer verzorgd heb? Die wou ook zó graag met z'n moeder mee... 't is idd paard RIJliefhebberij, dit heeft echt niets met houden van paarden te maken. Onvoorstelbaar.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:04

findira schreef:
Ik vind 5 keer in de week veel te veel voor een driejarige. En een weekje rust te weinig. Een maand is beter.

Verder heb ik nog een vraag aan de 'deskundigen'hier Tong uitsteken

Ik heb een 3 jarige fell pony. Ik heb haar vanaf 6 maanden oude leeftijd. In die tijd heeft ze eigenlijk altijd 24/7 op het land gestaan met een stuk of wat andere paardjes. Ik heb altijd wel wat met haar 'gefrut' om het zo maar te noemen. Af en toe wat wandelen. Poetsen, voetje geven enz. Omdat ik zelf van mening ben dat als je daar wat eerder mee begint dat ze daar dan wat makkelijker van worden.

Inmiddels is ze nu drie jaar en maand oud. Ik ben nu langzaam begonnen met beleren. Ik longeer haar op dit momen ongeveer 2 keer soms 3 keer per week. ( Maar met die warmte niet) En dan echt heeel kort maar een minuutje of 10 als ik dat al haal. En heb ik haar laten wennen aan bit. Hoofdstel in doen en dan het halster er over heen en even laten staan. Daar is nu wel aan gewend.
Ze staat nog steeds 24/7 buiten. Overdag in de wei en 's nachts in de paddock( vanwege het rijke gras hier en ik geen hoefbevangenheid wil) En met 5 andere paarden.

Ik wil haar straks betuigd en bereden hebben. Maar het is een echte laatbloeier dus het berijden wil ik zoiezo uitstellen. Maar hoe zit het eigenlijk met betuigen?
Dan belast ik haar rugspieren niet toch? En zo kan ze mooi bespiering opbouwen. Als ik haar nu wel betuig ( En nog steeds heel rustig aan, ik heb haar nu ook al een week rust gegeven vanwege het weer) dus voor ze voor die kar loopt zal wel tegen augustus zijn denk ik. En dan 1 keer of twee keer per week een kort stukje mennen?
Zou dat kunnen en is dat beter voor haar?

Wij hebben een tinker op stal staan (Ik weet het, is wel wat anders dan een fell pony, maar wilde toch even deze ervaring aan je door geven Knipoog )die ook eerst betuigd is en daarna bereden, en qua rug e.d heeft hem dat zeker niet geschaadt en maakte het het inrijden ook wel makkelijker aangezien hij al aan bepaalde commando's gewend was natuurlijk, maar daarentegen had hij wel een gruwelijke ondernek gecreerd, waardoor hij bere sterk werd, meneer trekt nu zelfs nog af en toe door een stang heen en dan zijn we zeker 6 jaar verder.... dus hou wel in de gaten dat jouw knollie geen ondernek fabriceerd anders zou het mennen dan wel goed gaan maar zit je weer met rijden te kijken Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:08

Karoliefje_ schreef:
4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!

Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.

3 is de minimum leeftijd, dat klopt. Maar dan wel voor beleren! Dat betekend dus op 3 jarige leeftijd laten wennen aan zadeltje end. Af en toe longeren, grondwerk enz. Dan ga je er met 3,5 rustig een keer opzitten en dan 2 a 3 keer per week ongeveer 15 a 20 minuten even op zitten. Zo si volgens mij de minimum leeftijd ooit bedoeld. En dan met 4 jaar heel iets meer oppakken en 3 a 4 keer in de week (incl. longeren) enz.

Overigens is dit naar mijn mening nog te snel, haha. Mijn paard is ingereden met 4 jaar en 3 maanden en daar ben ik heel blij om. Ik heb hem een maand later gekocht. Eerst heb ik heel rustig aan gedaan en vooral veel naar buiten.

Nu is hij 5 en mag hij van mij wat meer aan het werk. In principe 'werkt' hij 5 a 6 dagen in de week. 1 dag les(half uur), 2 keer dressuren (half uur) en 2 keer het bos in. De bosritjes zijn overigens ook vrije dagen. Ons andere paard (23) heeft een peesblessure gehad en mag alleen nog kleine bosritjes in stap. Dus 2 keer ga ik met mijn moeder samen een uurtje in het bos stappen. Dat is pure ontspanning voor hem.

Ook ben ik nu pas begonnen met springen, ivm de groeiplaten. Ik ga nu 1 keer in de 2 weken met hem springen vanaf vorige week. Alles heel laag, puur leren meten end. Is wel lekker voor de afwisseling.

Dus om op je vraag terug te komen, ja het is OVERbelasting punt. O jullie hebben het zo goed met je paardje voor, maar waarom snap je dan niet dat je daar nu niet mee bezig bent. RK heeft al het schema van de groeiplaten laten zien, dat is geen mening, geen methode maar een feit. Dat alleen al s genoeg 'bewijs' dat hij er nog helemaal niet klaar voor is. Alleen weet hij dat zelf niet, dus zal hij het ook niet aangeven. Hij denkt niet na over atrose, peesproblemen, rugklachten etc etc etc. Dat moet jij voor hem doen.

4 keer in de week 20 minuten op zijn rug zitten is gewoon te veel. Al doe je niks. Het paard moet wel jouw gewicht dragen.

Maar ga vooral zo door, maar 1 ding. Op dit moment hebben jullie niet het beste met jullie paard voor, dat kan ik je wel vertellen.

edit: Hij staat overdag de hele dag met vriendjes op de wei, dus beweging zat.
Laatst bijgewerkt door nikki160287 op 14-06-07 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:09

Ik vind dit echt bizar, een DISCUSSIE-topic openen met de vraag of je je 3-jarige overbelast, en als je dan te horen krijgt dat je hem overbelast, zeggen dat je het topic daar niet voor geopend hebt??!! Clown ROFL Apart... Misschien volgende keer even nadenken voordat je een topic opent Nagelbijten / Gniffelen

Maar, zoals iedereen dus al zegt, dit is echt veel te veel voor een 3-jarige! Bij de handelsstal waar ik rij worden de paarden meestal als ze bijna 3 of net 3 zijn beleerd, dat betekend zadelmak maken, dus uiteindelijk 2-3 keer per week 15-20 minuten rijden (incl in- en uitstappen) Daarna gaan ze bijna allemaal 24/7 de wei op (in april of mei), en komen daar pas in het najaar weer vanaf! Ze kunnen dan alles verwerken en lekker uitgroeien. Als ze terug komen van de wei zijn ze 3,5 jaar en worden ze uiteindelijk 3-4 keer in de week gereden, en dan ook wat langer (per paard verschillend natuurlijk), tot ze verkocht worden. Zelf zou ik het ook op deze manier aanpakken, en nooit zoveel doen met zo'n jong dier

En nu ik dit geschreven heb vraag ik me eigenlijk weer af waarom, de TS trekt zich er duidelijk toch niks van aan, arm dier! Frusty

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:10

@Maggie_Eddie:
Bedankt voor je reactie. Knipoog
En dat is inderdaad iets wat zich kan ontwikkelen ja,
Hoe kun je zoiets voorkomen dan?

Mag ook wel via pb als we ontopic willen blijven Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:08

Mijn paard heeft ook voor de kar gestaan en was goed ontwikkeld aan de voorkant. Echter had zij geen "ondernek" en was/is ook niet sterk in de mond/teugels. Volgens mij trekt het paard de kar niet met zijn mond, dus 6 jaar later door de stang heen trekken, lijkt mij een rijtechnische fout?

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:14

ik heb een paar maanden geleden ook een pony die drie jaar was en 2 maanden onder het zadel. Daarmee reed ik 4 tot 5 keer per week mee, ongeveer een halfuurtje , en dat kon hij prima aan & en hij was vrolijk, dus ik denk dat wat jij met je paard doet makkelijk kan, zeker omdat hij zo tevreden is.. veel suc6 verder me je paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:19

heb jij het topic wel doorgelezen? zeker de laatste paar pagina's lijkt me een goed begin Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:21

Citaat:
ICc bn Hiske.. 12 jaar. Ni heel intresant

zegt me genoeg en aan die ervaring moet je echt een voorbeeld nemen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-07 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:22

XXHiskeXX schreef:
ik heb een paar maanden geleden ook een pony die drie jaar was en 2 maanden onder het zadel. Daarmee reed ik 4 tot 5 keer per week mee, ongeveer een halfuurtje , en dat kon hij prima aan & en hij was vrolijk, dus ik denk dat wat jij met je paard doet makkelijk kan, zeker omdat hij zo tevreden is.. veel suc6 verder me je paard

Hamer Gestoord Gaaaap

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:35

Born2BCrazy schreef:
XXHiskeXX schreef:

Hamer Gestoord Gaaaap

Frusty Nagelbijten / Gniffelen die heeft het echt niet begrepen Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:54

Nee, die snapt er niets van. Heeft haar eerste pony verkocht, omdat 'ie al wat ouder werd. 14 wel te verstaan.
Tja, da's al stokoud natuurlijk. Gestoord Nerd Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:56

Ze is 12! En schreef me dat ze het topic idd niet had doorgelezen Knipoog
Niet zo streng Ach gut
Zij had onder begeleiding die pony moeten rijden in mijn ogen, zij kan nog niet alles weten op die leeftijd Vork

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:57

whaha, jah straks kom je met alle onkosten te zitten omdat ie op z'n eindje is... Clown

@superwoman: is helemaal waar, maar ze had tenminste een paar posts door kunnen lezen. dan had ze dit nooit geplaatst Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:58

idd, ook meisjes van 12 die kunnen reageren kunnen ook lezen...
En op die leeftijd hoor je idd deskundige begeleiding te hebben

eigenlijk op elke leeftijd Lachen

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:28

Is 4 tot 6 x in de week voor een 3 jarige te veel? Zeker weten!!!
3x in de week hele lichte arbeid met een 3 jarig is ruim voldoende. Ik ben het dan ook helemaal met RK eens. Een skelet van een 3 jarige is nog veel te week om vaker en zwaar belast te worden.

Zelf doe ik het zo...

1x in de week ong 15 min, longeren op een zo groot mogelijke volte, ong 12 min op beide kant stappen, hier begin ik altijd mee... Dan geef je de slijmbeurzen de tijd om voldoende smerig aan te maken zodat de gewrichten goed gesmeert worden. Dan ong 3 min draven met afwisseling van links en rechtsom Zodat de stem commando draf bevestigt wordt dan nog even een paar x op de stem laten halthouden, vervolgens Nog even 2 rondjes in de bak aan de hand uit stappen en klaar!

1x in de week onder het zadel ik begin net zoals bij het longeren met stap maar dan ong 20 min met afwisseling van links en rechtsom. Na ong 10 mijn ga ik het paard voorzichtig recht richten dit om te voorkomen dat het skelet en spieren van het paard scheef belast worden. Dan op beide handen ong 3 min even draven, dit puur om het paard te leren voorwaarts te gaan op de daarvoor bedoelde beenhulp. Aan de hand nog even ong 2 rondjes uitstappen en klaar!

1x in de week onder het zadel ong 20 min naar buiten rechte stukken stappen en nog een drafje rechtuit van een paar minuutjes. ( Dit doe ik dan nog niet langs de weg) daarna afstappen en nog even op een rustig weggetje aan de hand wat indrukken laten opdoen van alles wat er zich buiten afspeelt, en klaar!

Zo doe ik het al jaren en het bevalt mij super! Nooit geen blessures gehad door te vroeg te veel belasten..Of paarden die later pshy problemen hadden.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:47

Dan even een voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik ben het er mee eens dat een 3 jarige aan 3 a 4 keer in de week 20 min. beweging genoeg heeft.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn oude paard te verkopen en een jonge te kopen, dan heb ik iets meer tijd voor andere dingen.

Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand Bloos

Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:05

Egni schreef:
Dan even een voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik ben het er mee eens dat een 3 jarige aan 3 a 4 keer in de week 20 min. beweging genoeg heeft.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn oude paard te verkopen en een jonge te kopen, dan heb ik iets meer tijd voor andere dingen.

Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand Bloos

Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Ik zou Join up en grondwerk met hem gaan doen....en een tijdje niet rijden, waarom?
Door join up krijg je een goede communicatie en snapt hij beter wat je van hem vraagt/ verlangt... Waardoor hij jou meer zal gaan vertrouwen en vervolgens met als gevolg dat jou vertrouwen in hem dan ook terug komt. Als de join up succes vol is zul je merken dat hij onder het zadel ook volledig op je vertrouwd en jou volgt. Door iemand anders laten doorrijden lijkt mij geen goede oplossing. Ten eerste is het paard nog maar 3 dus echt doorrijden zit er nog niet in (zie mijn vorige hier boven over 3 jarigen) Ten tweede Het paard moet jou begrijpen en met jou willen samen werken, dat bereik je in mijn ogen niet door hem door iemand anders te laten rijden. Echt ga een paar stappen terug....Doe ook wat grondwerk met hem en je zult versteld staan wat er dan allemaal kan veranderen.

Heel veel succes met je paard!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:20

Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:35

ik zou lekker 3x maximaal in de week rijden en dan hooguit 20/25 minuutjes, ze zijn nog zo jong en je wilt nog lang met de benen en rug doen dus doe het rustig aan, hou het leuk voor jezelf en je beestje, ook al geeft ze het heel makkelijk aan maar je overbelast veel sneller dan je denkt, dus niet doen, alles is nog niet volgroeit hou er rekening mee, voor de rest succes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:29

Egni schreef:
Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?

Natuurlijk worden jullie verhoudingen verbeterd als je meer gaat grondwerken, maar het is wel van groot belang dat je echt weet wat je doet. Als ik jou was zou ik niet zo maar beginnen met join up. Probeer iemand te vinden die er verstand van heeft en je kan helpen. Het beste is het uiteraard als je mét je paard een cursus kunt gaan volgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:30

Karoliefje_ schreef:
4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!

Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.

De waarheid is hard, hé? Cool

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:33

Egni schreef:

Ja zeker kijk/ zoek op het internet er zijn legio site's waar hele mooie/simpele basis oefeningetjes opstaan, die voor iedereen te doen zijn ....en er is vast wel iemand bij je in de buurt die er heel veel van weet waar je lessen c.q een curssus kunt volgen.
Omdat je zelf als zegt dat je geen vertrouwen in hem hebt, wanneer je op het hem zit...is dit juist zo mooi want dit doe je op de grond.