Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
merrieveulen schreef:jammer dat dit soort discussies nog bestaan, niet? hoe moeilijk kan het zijn, om die paar dagen in de week iets anders te doen dan rijden, of gewoon nog een jaartje te wachten? ik begrijp er werkelijk niets van. dit is geen paardenliefhebberij, maar paardRIJliefhebberij, niet met elkaar te verwarren.
maar goed, als het dan toch OK is als het paard het maar aanbiedt, zet ik over een maandje of wat mijn jaarling maar eens in het tuig... die komt toch altijd zó drammen om mee te mogen als ik aan het hek sta...
findira schreef:Ik vind 5 keer in de week veel te veel voor een driejarige. En een weekje rust te weinig. Een maand is beter.
Verder heb ik nog een vraag aan de 'deskundigen'hier![]()
Ik heb een 3 jarige fell pony. Ik heb haar vanaf 6 maanden oude leeftijd. In die tijd heeft ze eigenlijk altijd 24/7 op het land gestaan met een stuk of wat andere paardjes. Ik heb altijd wel wat met haar 'gefrut' om het zo maar te noemen. Af en toe wat wandelen. Poetsen, voetje geven enz. Omdat ik zelf van mening ben dat als je daar wat eerder mee begint dat ze daar dan wat makkelijker van worden.
Inmiddels is ze nu drie jaar en maand oud. Ik ben nu langzaam begonnen met beleren. Ik longeer haar op dit momen ongeveer 2 keer soms 3 keer per week. ( Maar met die warmte niet) En dan echt heeel kort maar een minuutje of 10 als ik dat al haal. En heb ik haar laten wennen aan bit. Hoofdstel in doen en dan het halster er over heen en even laten staan. Daar is nu wel aan gewend.
Ze staat nog steeds 24/7 buiten. Overdag in de wei en 's nachts in de paddock( vanwege het rijke gras hier en ik geen hoefbevangenheid wil) En met 5 andere paarden.
Ik wil haar straks betuigd en bereden hebben. Maar het is een echte laatbloeier dus het berijden wil ik zoiezo uitstellen. Maar hoe zit het eigenlijk met betuigen?
Dan belast ik haar rugspieren niet toch? En zo kan ze mooi bespiering opbouwen. Als ik haar nu wel betuig ( En nog steeds heel rustig aan, ik heb haar nu ook al een week rust gegeven vanwege het weer) dus voor ze voor die kar loopt zal wel tegen augustus zijn denk ik. En dan 1 keer of twee keer per week een kort stukje mennen?
Zou dat kunnen en is dat beter voor haar?
)die ook eerst betuigd is en daarna bereden, en qua rug e.d heeft hem dat zeker niet geschaadt en maakte het het inrijden ook wel makkelijker aangezien hij al aan bepaalde commando's gewend was natuurlijk, maar daarentegen had hij wel een gruwelijke ondernek gecreerd, waardoor hij bere sterk werd, meneer trekt nu zelfs nog af en toe door een stang heen en dan zijn we zeker 6 jaar verder.... dus hou wel in de gaten dat jouw knollie geen ondernek fabriceerd anders zou het mennen dan wel goed gaan maar zit je weer met rijden te kijken
Karoliefje_ schreef:4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!
Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.
Apart... Misschien volgende keer even nadenken voordat je een topic opent 

Citaat:ICc bn Hiske.. 12 jaar. Ni heel intresant
XXHiskeXX schreef:ik heb een paar maanden geleden ook een pony die drie jaar was en 2 maanden onder het zadel. Daarmee reed ik 4 tot 5 keer per week mee, ongeveer een halfuurtje , en dat kon hij prima aan & en hij was vrolijk, dus ik denk dat wat jij met je paard doet makkelijk kan, zeker omdat hij zo tevreden is.. veel suc6 verder me je paard
Born2BCrazy schreef:XXHiskeXX schreef:ik heb een paar maanden geleden ook een pony die drie jaar was en 2 maanden onder het zadel. Daarmee reed ik 4 tot 5 keer per week mee, ongeveer een halfuurtje , en dat kon hij prima aan & en hij was vrolijk, dus ik denk dat wat jij met je paard doet makkelijk kan, zeker omdat hij zo tevreden is.. veel suc6 verder me je paard
![]()
![]()
die heeft het echt niet begrepen

Egni schreef:Dan even een voorbeeld uit mijn praktijk:
Ik ben het er mee eens dat een 3 jarige aan 3 a 4 keer in de week 20 min. beweging genoeg heeft.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn oude paard te verkopen en een jonge te kopen, dan heb ik iets meer tijd voor andere dingen.
Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand![]()
Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?
Egni schreef:Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?
Karoliefje_ schreef:4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!
Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.
Egni schreef:Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?