Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolovejebe

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:24

ja ik rijd met de pony maar dan is rijden wandele ... ik ga er niet dressuur mee rijden hé maar ik ben te lang maar weeg niet te veel ik stoor haar ook niet met men lengte

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:31

myn mening:
als je je pony niet stoort me je gewicht/lengte dan kan het echt geen kwaad hoor
als je eronderuit komt maar hij heeft er gene lact van kan het geen kwaad weet ik van myn mama dierenarts

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:32

Ik vind dat hier veel te veel over gezanikt wordt op bokt.... Steeds weer hetzelfde liedje gaat mij behoorlijk vervelen. Dat is mijn mening.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:34

MissEvil schreef:
Te groot staat niet alleen lelijk, je paard raakt zijn evenwicht kwijt, m.a.w. het paard heeft veel meer moeite met jou rond te dragen dan dat je gewoon de goede lengte zou hebben.
Te groot/lang wordt (te) vaak onderschat naar mijn mening..

Met te zwaar is het heel simpel, lijdt je paard eronder, ga je óf afvallen, óf een ander paard zoeken Lachen

helemaal mee eens;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:41

polly2 schreef:
Ik vind dat hier veel te veel over gezanikt wordt op bokt.... Steeds weer hetzelfde liedje gaat mij behoorlijk vervelen. Dat is mijn mening.

Kijk dan niet.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:54

Vergeet het gewicht van het zadel niet, al heb ik geen idee hoeveel een leren zadel weegt. Hoort hier niet echt, maar heeft iemand een idee?
Zelf rij ik op een nrps van 1.50 mtr (ik meet 1.65), mooi is anders maar het past best aardig. En ik groei toch niet meer Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:29

Ierland schreef:
Mmmm.. hebben jullie keiharde feiten waarbij een paard slijtage heeft opgelopen door overbelasting van de ruiter? (En nu heb ik het over een te zware of te lange ruiter)..
Ik vind het zo vaag; ik rijd nu 20 jaar en heb in ivm mijn werkzaamheden met zoveel ruiters re maken gehad en zoveel verschillende paarden; soms zag het er echt niet uit, hoor, maar slijtage? Nee...

http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html
Op deze site staat en lijstje met max gewichten voor de veschillende paarden
Dit lijstje is samengesteld door instructeurs, fysiotherapeuten en dierenartsen.

Er staat een bronvermelding bij
Overigens wordt in het verhaal in het blad wel vermeld, dat het scheelt of je een enkele keer per week een stapritje van een uur maakt, of dat je dagelijks zwaar traint. Bovendien heeft de rijkunst van de ruiter ook invloed. Evenals de bouw en gezondheid van een paard. Het is logisch dat een paard met een lange en niet goed gebouwde rug, of met slechte benen, minder gewicht aankan dan een compact en sterk dier van hetzelfde ras.

En met logisch nadenken kun je toch zelf ook wel nagaan dat te zwaar belasten nooit goed kan zijn?
Als je goed kijkt naar het skelet van een paard, dat hij niet is gemaakt voor het dragen van bijv mensen op z'n rug.
Ik rij ook op mijn paarden, maar wil wel het risico beperken om zo min mogelijk, liefst geen schade aan te richten.
Een goed getrained paard kan meer aan en dan bedoel ik niet en goede conditie, maar een paard wat z'n spieren onder het zadel heeft ontwikkeld door het "over de rug" rijden. Een algehele goede conditie dus.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:39

Yamcha schreef:
polly2 schreef:

Kijk dan niet.

Beetje lastig hè, als bokt overspoeld wordt met steeds dezelfde vraag.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:40

tsja..ik heb het hier meegemaakt...100x zeggen dat het niet kan, en dat je te groot bent. Uiteindelijk is de pony na een les spierbevangen geraakt...Nou lekker...Kon niet aan de ruiter liggen hoor Nu is ie weer beter, springt de ruiter er soms weer op ...Duidelijk geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:42

polly2 schreef:
Beetje lastig hè, als bokt overspoeld wordt met steeds dezelfde vraag.

Da's ook weer waar... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:44

Sisco4life schreef:
tsja..ik heb het hier meegemaakt...100x zeggen dat het niet kan, en dat je te groot bent. Uiteindelijk is de pony na een les spierbevangen geraakt...Nou lekker...Kon niet aan de ruiter liggen hoor Nu is ie weer beter, springt de ruiter er soms weer op ...Duidelijk geen idee

Arm paard. Bij dat soort mensen vraag ik me echt af hoeveel signalen ze nodig hebben. Maar die houden vaak meer van het rijden dan van de paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:48

Spierbevangen raken doordat een ruiter te groot is is kul. Spierbevangenheid heeft te maken met te veel suikers en zetmeel in verhouding tot de bweging die ze krijgen; er is sprake van afbraak van spierweefsel. het is ahw een vergiftiging in het spiermetabolisme. ingewikkeld chemisch proces. De paarden kunnen hun afvalstoffen niet kwijt, met als gevolg keihard spierweefsel, heel veel pijn en spierafbraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:03

Kijk, dat wist ik niet, weer wat geleerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:01

Sisco4life schreef:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6342

Het komt wel degelijk door de ruiter, maar voornamelijk door het stilzetten na hard werk en teveel voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:09

Wow, ik leer een hoop vandaag!

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:23

ik vidn dat je er wel op meot letten hoe zwaar je bent maar als het paard op pony er geen last van heeft kan het geen kwaad toch (A)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:26

En waaruit blijkt dat het paard of pony er geen last van heeft?
De signalen kunnen erg klein zijn in de ogen van de rijder en het dus over het hoofd worden gezien.
Bijv staan de paarden vaak anders stil. De benen iets meer uit elkaar om het gewicht makkelijker te kunnen dragen. Vaak lopen ze net iets sneller, denk aan fietsen, door de snelheid heb je een betere balans.
Vaak willen paarden graag werken en zullen ze echt niet moeilijk doen als het wat zwaarder is. Ook hun instinct zegt nog steeds dat als je zwakte laat zien, je een prooi bent voor roofdieren.

In de meeste gevallen zegt "het plaatje" wél genoeg. Als de ruiter overheerst is dat geen goede verhouding en zal het voor het paard (te) zwaar zijn of iig meer risico-vol zijn dan bij en kleiner en/of lichter persoon.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:31

superwoman schreef:
Sisco4life schreef:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6342

Het komt wel degelijk door de ruiter, maar voornamelijk door het stilzetten na hard werk en teveel voer.

De ruiter heeft absoluut geen invloed met zijn stijl van rijden of gewicht mbt spierbevangenheid, het gaat om de verhouding werk en zetmeel'suiker (glycogeen) wat in zijn spermassa is opgeslagen. Bij gebrek aan anaerobe zuurstof kunnen de afvalstoffen niet goed worden opgevoerd. Dus: Voer je je paard flink tijdens een korte inspanning, zet je 'm ineens stil en voer je m evenveel, dan gaat de afbraak mis.

Mag je mij uitleggen wat dat met een te lange of zware ruiter te maken heeft?...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:58

Ik heb nergens gezet dat het door een te zware ruiter komt, maar wel dat het dóór de ruiter komt. Knipoog
In jou verhaal geef je aan hoe de spierbevangenheheid ontstaat in het lichaam, niet hoe de ruiter daarop van invloed is.
Ik vind het belangrijk dat dát gelezen wordt op bokt. Je kunt het immers voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:00

Ik vind dat je zelf kan zien of je te groot en te zwaar bent. Als je benen er een stuk onderuit steken kan je zelf wel nagaan dat je er niet meer op kan. En als je niet in het zadel past en gewoon echt te zwaar bent kan je het zelf ook wel nagaan dat je toch echt op zoek moet naar een sterker beestje.
Tuurlijk, er blijven twijfelgevallen. Maar meestal is het wel snel aan de combinatie te zien dat er iets niet klopt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:02

Hoezo komt het door de ruiter? Daarmee impliceer je dat het door de ruiter- dus het rijden komt. En daar gaat het dus niet om bij spierbevangenheid. Spierbevangenheid is echt een complex iets, doro mijn werkervaring met paarden en eigen paarden heb ik deze aandoening meerdere malen meegemaakt.

Ik vind het belangerijk dat mensen weten bij deze topic dat dit niet van toepassing is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:10

Ierland schreef:
Hoezo komt het door de ruiter? Daarmee impliceer je dat het door de ruiter- dus het rijden komt. En daar gaat het dus niet om bij spierbevangenheid. Spierbevangenheid is echt een complex iets, doro mijn werkervaring met paarden en eigen paarden heb ik deze aandoening meerdere malen meegemaakt.

Ik vind het belangerijk dat mensen weten bij deze topic dat dit niet van toepassing is.

Spierbevangenheid komt inderdaad door de hoeveelheid opgeslagen glycogeen die opgeslagen is in de lever/spieren. Dit heeft helemaal níets te maken met hoe de ruiter rijdt, hoe groot de ruiter is of hoe zwaar de ruiter is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:11

De oorzaken worden nog steeds onderzocht, maar tot nog toe zijn twee hoofdoorzaken bekend van spierbevangenheid: te veel krachtvoer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald). Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.

Gevoelig voor spierbevangenheid?
.......
.......
Probeer overbelasting van de spieren altijd te voorkomen, dus zorg voor een goede warming up en cooling down.
.......
......

Bron http://www.pavo.nl/info-paard-en-voedin ... nheid.html

Spierbevangenheid is een beschadiging van de spiervezels. De aandoening kan zich herhalen en de symptomen variëren van mild tot zeer ernstig. Spierbevangenheid kan o.a. worden veroorzaakt door inspanning; het soort inspanning dat tot spierbevangenheid kan leiden, verschilt per individueel paard. Genetische aanleg is eveneens van invloed. Sensibele en/of volbloedpaarden zijn meer gevoelig voor deze aandoening dan laag in het bloed staande paarden.

bron: http://www.mrvtepaard.nl/services/Diere ... enarts.htm

7. Wat is tying-up?
Tying-up (of spier-bevangenheid) ...........................
....................
Bovendien is spierbevangenheid goed te voorkomen door een goede warming-up en cooling-down en door het paard in de training niet te overvragen.

bron: http://www.paardenvoeders.nl/page27.html

Ik vind dat je als ruiter moet oppassen om deze aandoening te voorkomen. Vork
Ik heb nergens gezegd dat het door de ruiter z'n rijstijl komt of doordat een ruiter te groot of te zwaar zou zijn.
Ook is het niet altijd de schuld van de ruiter maar het kán zeker wel!

De ruiter zorgt toch voor het rantsoen? Wanneer ik niet rij, zorg ik voor minder krachtvoer.
Nu staan ze thuis, maar anders liet ik dat weten aan de stal-eigenaar of zorgde dat er gelongeerd werd.
Je kan niet verwachten van een ander die voert dat hij weet wanneer,hoeveel en hoe zwaar je gaat rijden.
Het is de taak van de ruiter om door te geven als je niet gaat rijden.
En natuurlijk het overvragen/belasten van de spieren is aan de ruiter......

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:40

Maar dit heeft niks te maken met te grote/zware ruiters...!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:17

Citaat:
Ik ben zelf rond de 1.70-1.75 en rij op een pony van ong. 1.45 ofzo..
Ik kom er wel een eindje onderuit maar ik weeg ong. 50 kg dus ik denk niet dat
hij er last van heeft!

Citaat:
Ik denk van wel.... ik denk dat je echt te groot bent.

Haha! Dan ben ik met mijn 1.70m ook te groot voor mijn fjord(1.46m) en mijn haflinger (1.42m)
Kwa verhouding kan dit makkelijk...zou me daar niet druk om maken.
Anders wordt het wanneer je pony 1.30 is ofzo.

Citaat:
Mmmm.. hebben jullie keiharde feiten waarbij een paard slijtage heeft opgelopen door overbelasting van de ruiter? (En nu heb ik het over een te zware of te lange ruiter)..

Misschien een heel raar antwoordt maar pas de laatste 10 jaar is OVERgewicht een (groot) probleem geworden. Ik denk niet dat er al veel bewijs is van schade door overgewicht.
Al hoewel er al maneges zijn die een max. gewicht instellen. Op ruitervakanties is een max gewicht al heel normaal.