Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:46

Maar als mijn paard gespannen is, schuimt hij ook niet

ja misschien op zijn lijf Tong uitsteken

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:48

Tinkerloos schreef:
Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.
Ik kan ook wel zeggen dat ik denk dat dit en dat..omdat iemand dat verteld heeft.
Als je iets niet weet,dan moet je je er in verdiepen.(tenmiste,als je erover wil gaan meepraten/discusieeren)
Niet alles klakkeloos aannemen van een ander.

Annemeik schreef:
En je hoeft niet eens een straffe hand te hebben. Het paard schrikt een keer in het bos, en je maakt uit reflex een ophouding. En die is meestal niet zo heel licht...
Nu heb je het over een bitloze optoming,maar stel dat je het nu over een ruiter met een bit zou hebben?
Is dat dan wel fijn?
Lijkt mij als paard minder erg dat ik tegengehouden wordt op mijn neus,dan dat mijn mondhoeken uit elkaar getrokken worden..
(je zegt zelf dat je in een reflex dan een ophouding kan maken,en dat dat meestal niet zo heel licht is..)

Ik had het alleen het eerste stukje over bitloos. Het tweede stukje was met bit. Ik rijd niet bitloos ik rijd met bit, en ik heb op de vorig pagina al uitgelegd waarom. Ik heb mij idd niet heel erg verdiept in het bitloze rijden, doordat ik dat simpelweg niet ga doen. De discussie was om te beginnen niet over bitloos of met bit. Het ging erom of een paard schuimde uit ontspanning of doordat het niet kon slikken. Haha!

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:50

schuim is ontspanning en slijm is dat ie niet goed kan slikken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:50

arno8 schreef:
Mijn paard schuimt niet bij buitenritten en wel bij dressuur oefeningen...

Beide rij ik bitloos!

Dus ik denk dat schuimen toch van de spanning is.

Ik denk dat ik het over een ander soort ontspanning heb dan jij. Als ik buiten aan het rijden ben is mijn paard niet echt ontspannen, hij loopt gewoon rustig en vind het leuk om te lopen. Maar de soort ontspanning die ik bedoel is het loslaten van zijn rug en het idee van durchlassigkeit (ehm vast verkeerd gespeld en ik weet het nederlandse rijtechnische woord nu even niet).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:59

Jij bedoeld rijtechnische ontspanning,en geen 'gewone o wat loop ik vrolijk door het bos ontspanning'.
(op z'n Jip en Janneke's uitgelegt) Haha!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:01

Inderdaad, moet wel een beetje lachen om je Jip en Janneke uitleg, en dat is een grote prestatie zo op het einde van de dag...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:08

Tinkerloos schreef:
Annemeik schreef:
Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.
Ik kan ook wel zeggen dat ik denk dat dit en dat..omdat iemand dat verteld heeft.
Als je iets niet weet,dan moet je je er in verdiepen.(tenmiste,als je erover wil gaan meepraten/discusieeren)
Niet alles klakkeloos aannemen van een ander

Ik weet niet hoor, maar ze zegt toch ook niet dat het waar is?
En zegt toch dat ze hier haar twijfels bij heeft, ze heeft het immers ook van horen en zeggen?

Ik vind dit best een leuke discussie..en wou me erin verdiepen..ong 7/8 pag geleden..
Maar dan gaat het op een gegeven moment over heeeeeeeeel wat anders nl bitloos of niet..
Vind ik dan weer zo zonde!
En ik doel op niemand persoonlijk, maar gewoon hoe het loopt..(in het algemeen)

Dus misschien is het een idee om gewoon verder te gaan met waar dit topic over behoort te gaan:
schuimen: spanning/geen spanning?
(en of het nou met of zonder bit is..dat maakt voor de ontspanning toch geen donder uit of ben ik nou zo Gestoord ?

(over bitloos wel of niet e.d. lopen toch al veeeele discussies, lijkt me onnodig om daar nóg een topic aan te wijden?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:17

maikeltje schreef:
Nadya, jammer dat je niet echt leest wat ik schrijf. Ik probeer jou niet ervan te overtuigen bitloos te rijden. Want dat moet ieder voor zich weten. Ik erger me alleen aan het feit dat je steeds pro-bitloos zit te kletsen zonder enig onderbouwd argument. Ik stel tenminste nog vragen omdat ik oprecht geinteresserd ben in de werking ervan en van bv Joviban krijg wel wat antwoorden. Maar jij praat alleen vanuit je eigen wereldje en dat is niet erg, maar dan kun je vragen verwachten. Daarom zitten wij hier in een discussietopic dacht ik. Maar zodra die vragen komen ga je er recht tegenin en betrekt alles op jezelf. En dat is jammer. Knipoog

Jij hoeft me ook niet te overtuigen, want overtuigd ben ik zelf al. Haha!
Ik 'klets' pro-bitloos, omdat ik inmiddels pro-bitloos ben Tong uitsteken . Joviban weet het absoluut beter te omschrijven en uit te leggen, want zij heeft er ook veel meer ervaring in. Van haar heb ik ook een hoop info gekregen (via haar site, maar ook van haar zelf) en ik leer nog elke dag.
Ik kan ook alleen maar over mijn situatie met Sam praten, omdat ik verder nog niet serieus bitloos gereden heb. Maar ik ken inmiddels wel steeds meer mensen die overgestapt zijn en wel al die jaren ervaring hebben. Daarbij rijden mijn instructrices ook bitloos en nog verrekte goed ook. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:52

Annemeik schreef:
Ik denk dat ik het over een ander soort ontspanning heb dan jij. Als ik buiten aan het rijden ben is mijn paard niet echt ontspannen, hij loopt gewoon rustig en vind het leuk om te lopen. Maar de soort ontspanning die ik bedoel is het loslaten van zijn rug en het idee van durchlassigkeit (ehm vast verkeerd gespeld en ik weet het nederlandse rijtechnische woord nu even niet).

Sommige mensen snappen begrijpen dit echt niet. Voor sommige mensen is aanleuning al een vies woord omdat ze het paard pricipeel niet in de krul willen rijden. Sommigen denken dat je een paard op de voorhand rijdt wanneer je hem verzamelt. Dus die gaan ook echt niet dat soort ontspanning begrijpen waarover jij het hebt.

Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen. Bij gewoon een beetje rondhobbelen gebeurt dit niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:00

Citaat:
Sommigen denken dat je een paard op de voorhand rijdt wanneer je hem verzamelt.

ehmm kan misschien aan mij liggen, maar verzameling is toch dat ze van achter gaan zakken en het achter been onder de massa brengen en ze opgericht zijn van voren Blond Iedergeval zo is mij het altijd geleerd, als ik een correct verzameld paard zij denk ik in ieder geval niet dat hij op de voorhand loopt Clown

Ik rij Visco vaak in het begin van de training heel laag over de rug, loopt hij heerlijk ontspannen maar schuimen doet hij gelukkig niet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:05

Visconti schreef:
Citaat:

Ik rij Visco vaak in het begin van de training heel laag over de rug, loopt hij heerlijk ontspannen maar schuimen doet hij gelukkig niet.

Um..Ik snap m even niet meer? Blond

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

Esperanza schreef:
Annemeik schreef:

Sommige mensen snappen begrijpen dit echt niet. Voor sommige mensen is aanleuning al een vies woord omdat ze het paard pricipeel niet in de krul willen rijden. Sommigen denken dat je een paard op de voorhand rijdt wanneer je hem verzamelt. Dus die gaan ook echt niet dat soort ontspanning begrijpen waarover jij het hebt.

Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen. Bij gewoon een beetje rondhobbelen gebeurt dit niet.

Esperanza, dat heb je heel goed omschreven. Wat ik ook jammer vind is dat het gros van de ruiters tegenwoordig de tijd niet meer uittrekt om de basis er bij een paard in te rijden. Velen denken er niet bij na dat je bij evt problemen altijd weer terug kunt vallen op die basis en vandaaruit weer verder kunt werken, alle disciplines kunt gaan rijden. Van bosrit tot Z-dressuur en verder. Een paard dat lekker aan de hulpen staat, voorwaarts is en lekker los door de rug is zal met een prettige aanleuning lopen en gaan schuimen. Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:16

Ik denk dat dat ontspanning is

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:18

Citaat:
Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen.

Een van de voorwaarden om "Durchlässigkeit" te kunnen bereiken is ontspannenheid. Voor "Durchlässigkeit" is veel meer nodig. Ontspannenheid is totale fysieke - en geestelijke ontspanning van het paard.

De meeste paarden die je in de breedtesport gereden worden, zijn niet "Durchlässig". Dus aan die status zal het paard in de meeste gevallen niet voldoen. Als een paard "goed over de rug loopt" is dat geen garantie voor lekker schuimen. Het paard kan dan wel in de mond schuimen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:20

Goofy44 schreef:
Citaat:
Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen.

Een van de voorwaarden om "Durchlässigkeit" te kunnen bereiken is ontspannenheid. Voor "Durchlässigkeit" is veel meer nodig. Ontspannenheid is totale fysieke - en geestelijke ontspanning van het paard.

De meeste paarden die je in de breedtesport gereden worden, zijn niet "Durchlässig". Dus aan die status zal het paard in de meeste gevallen niet voldoen. Als een paard "goed over de rug loopt" is dat geen garantie voor lekker schuimen. Het paard kan dan wel in de mond schuimen.

Maar het lijkt me dat dat paard dan niet schuimt omdat ie zo gespannen is Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:55

Een ongereden paard wat afgericht gaat worden, geen hoofdstel draagt, geen bit in de mond heeft en waarmee geen contact via een longeerlijn en/of longeerzweep is, zal wanneer het totaal ontspannen is speeksel in de mond krijgen, zal de onderkaak bewegen (maalbeweging) waardoor het schuim ontstaat. Het schuim komt dan op de lippen van het paard en het paard zal met de tong een enkele keer het schuim weglikken van de lippen. Elke goede africhter kent dit signaal als gegeven. Een jong paard is van nature scheef, heeft nog nooit over de rug gelopen. Een jong paard geeft hiermee een signaal af. Het is de kunst om hiermee op de goede manier om te gaan. Daarom is africhten van een paard een vak apart.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:06

Mijn paard heb ik nog nooit zien schuimen zonder dat ik zelf met hem aan de gang was. Hij heeft 2,5 jaar bij ons vrij rondgelopen, gespeeld en vanalles zonder dat wij er mee aan de gang waren, dan had ik dat op z'n minst toch één keer moeten zien? Echter als hij lekker los door z'n lijf loopt en nageeflijk is en lekker op de hulpen reageert en goed aan het werk is dan doet hij dat wel. Wat betekent dat dan volgens jou? Dat mijn paard gespannen is als ie wordt gereden? Of juist niet?

Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangen Clown Dat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:18

Ontspanning.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:27

Citaat:
Mijn paard heb ik nog nooit zien schuimen zonder dat ik zelf met hem aan de gang was. Hij heeft 2,5 jaar bij ons vrij rondgelopen, gespeeld en vanalles zonder dat wij er mee aan de gang waren, dan had ik dat op z'n minst toch één keer moeten zien?

Het gaat hiervoor over het contact dat een paard legt met een mens (de africhter).
Daar letten maar heel weinig mensen op. Dat wat je niet weet, of als je er niet opmerkzaam op bent gemaakt, zie je vaak niet.
Citaat:
Echter als hij lekker los door z'n lijf loopt en nageeflijk is en lekker op de hulpen reageert en goed aan het werk is dan doet hij dat wel. Wat betekent dat dan volgens jou? Dat mijn paard gespannen is als ie wordt gereden? Of juist niet?

Het paard is redelijk tot goed ontspannen.

Citaat:
Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangen Clown Dat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.

Zou het "pipo de clown" spelen ook door nog iets anders kunnen komen ? Pling
Pipo gaat niet naar binnen omdat er sprake van spanning is en komt vervolgens naar buiten als mijnheer ontspannen is. Pipo is geen seinpaal. Pling

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:51

Hij is zich niet aan het klaar maken voor de dekking hoor. Hij voelt zich dan gewoon lekker en doet het alleen bij mij. Als iemand anders hem een poetsbeurt geeft doet ie het niet Tong uitsteken En als je gewoon in de zon staat te doezelen met je ogen dicht als paard zijnde en je pipo laat hangen (dus niet ermee zwiepen Duivel ) dan lijkt mij dat gewoon hij lekker relaxed is Lachen

Ik heb er bovendien zo vaak uren bij gezeten toen hij lekker op de wei stond, kon er uren naar kijken. En het zou me echt niet ontgaan zijn als hij daar had lopen schuimen Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:57

Annemeik schreef:
Oja, ik dacht dat het de originele nog was.

Orginele titel was: Schuimen bij het rijden: ontspanning of niet kunnen slikken? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:00

maikeltje schreef:

Off topic, maar dat doet 'ie van mij ook..... En ja, dat is pas echte ontspanning, absoluut. Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:24

Maar:
ik zat even te denken...
Zou het niet zo kunnen zijn dat er versch. "manieren van schuimen" zijn?

Het vb dat goofy noemt aan de longe, met zo'n bewegend onderlipje, doet mijnes ook weleens, maar dat is dan meestal als ze relaxt haar rondje loopt.

Ken echter ook paarden die onder het zadel (als ze gespannen zijn) juist allerlei fratsen met hun mond/lippen/tong uithalen waardoor ze gigantisch veel schuim produceren.

W.b. dat over de rug..
Ik heb vrijwel direct schuim (mijn paard dan Knipoog ) zodra ik erop zit, met losrijden al. Dan loopt ze echte nog niet compleet over de rug en nog zeker niet durchlassig.

Dus ik denk zelf dat er versch manieren zijn.
Zo zou kwijlen (van die slierten) gewoon kwijlen kunnen zijn zoals wij het kennen..
dus bv bit vast pakken en mond verder niet bewegen.

Nee dit kan niet empirisch funderen.. heb dit uit ervaring of uit mijn voorstellingsvermogen Clown Maar dat dit dan direct als onzin beschouw wordt, zou jammer zijn, toch?
Niet iedereen, lees ik, heeft altijd zin en tijd om alles uitgebreid te onderbouwen.
Dus nogmaals dit is wat ik dénk, weet het dus niet zeker, en zou er ook naast kunnen zitten!

Enne wat betreft die basis..die is wat mij betreft zeker belangrijk!! En daar train ik meer aan dan aan alle trucjes als sb, travers ed.
Je kant toch niet fatsoenlijk door de baan rijden als bv je gas en rem niet goed afgesteld zijn Clown (sorry voor off topic)

EDIT: mijn paard schuimt rechts meestal minder dan links.
Maar ze wil links ook beter aannemen (het bit dan Knipoog ), dus het heeft imo ook iets te maken met aannemen van het bit/kauwen/ (ontspannen/aanleuning)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:39

Nadya schreef:
maikeltje schreef:

Off topic, maar dat doet 'ie van mij ook..... En ja, dat is pas echte ontspanning, absoluut. Haha!

Dusssss, eigenlijk moet pielemans meebungelen als ze ontspannen zijn onder het rijden. Haha!

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:45

[
maikeltje schreef:

Dusssss, eigenlijk moet pielemans meebungelen als ze ontspannen zijn onder het rijden. Haha!
[/quote]

Of ze moeten gewoon nodig. Haha!