ja misschien op zijn lijf
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tinkerloos schreef:Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.
Ik kan ook wel zeggen dat ik denk dat dit en dat..omdat iemand dat verteld heeft.
Als je iets niet weet,dan moet je je er in verdiepen.(tenmiste,als je erover wil gaan meepraten/discusieeren)
Niet alles klakkeloos aannemen van een ander.Annemeik schreef:Nu heb je het over een bitloze optoming,maar stel dat je het nu over een ruiter met een bit zou hebben?En je hoeft niet eens een straffe hand te hebben. Het paard schrikt een keer in het bos, en je maakt uit reflex een ophouding. En die is meestal niet zo heel licht...
Is dat dan wel fijn?
Lijkt mij als paard minder erg dat ik tegengehouden wordt op mijn neus,dan dat mijn mondhoeken uit elkaar getrokken worden..
(je zegt zelf dat je in een reflex dan een ophouding kan maken,en dat dat meestal niet zo heel licht is..)
arno8 schreef:Mijn paard schuimt niet bij buitenritten en wel bij dressuur oefeningen...
Beide rij ik bitloos!
Dus ik denk dat schuimen toch van de spanning is.
Tinkerloos schreef:Annemeik schreef:Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
Ik kan ook wel zeggen dat ik denk dat dit en dat..omdat iemand dat verteld heeft.
Als je iets niet weet,dan moet je je er in verdiepen.(tenmiste,als je erover wil gaan meepraten/discusieeren)
Niet alles klakkeloos aannemen van een ander
?maikeltje schreef:Nadya, jammer dat je niet echt leest wat ik schrijf. Ik probeer jou niet ervan te overtuigen bitloos te rijden. Want dat moet ieder voor zich weten. Ik erger me alleen aan het feit dat je steeds pro-bitloos zit te kletsen zonder enig onderbouwd argument. Ik stel tenminste nog vragen omdat ik oprecht geinteresserd ben in de werking ervan en van bv Joviban krijg wel wat antwoorden. Maar jij praat alleen vanuit je eigen wereldje en dat is niet erg, maar dan kun je vragen verwachten. Daarom zitten wij hier in een discussietopic dacht ik. Maar zodra die vragen komen ga je er recht tegenin en betrekt alles op jezelf. En dat is jammer.
. Joviban weet het absoluut beter te omschrijven en uit te leggen, want zij heeft er ook veel meer ervaring in. Van haar heb ik ook een hoop info gekregen (via haar site, maar ook van haar zelf) en ik leer nog elke dag.

Annemeik schreef:Ik denk dat ik het over een ander soort ontspanning heb dan jij. Als ik buiten aan het rijden ben is mijn paard niet echt ontspannen, hij loopt gewoon rustig en vind het leuk om te lopen. Maar de soort ontspanning die ik bedoel is het loslaten van zijn rug en het idee van durchlassigkeit (ehm vast verkeerd gespeld en ik weet het nederlandse rijtechnische woord nu even niet).
Citaat:Sommigen denken dat je een paard op de voorhand rijdt wanneer je hem verzamelt.
Iedergeval zo is mij het altijd geleerd, als ik een correct verzameld paard zij denk ik in ieder geval niet dat hij op de voorhand loopt
Visconti schreef:Citaat:
Ik rij Visco vaak in het begin van de training heel laag over de rug, loopt hij heerlijk ontspannen maar schuimen doet hij gelukkig niet.
Esperanza schreef:Annemeik schreef:Ik denk dat ik het over een ander soort ontspanning heb dan jij. Als ik buiten aan het rijden ben is mijn paard niet echt ontspannen, hij loopt gewoon rustig en vind het leuk om te lopen. Maar de soort ontspanning die ik bedoel is het loslaten van zijn rug en het idee van durchlassigkeit (ehm vast verkeerd gespeld en ik weet het nederlandse rijtechnische woord nu even niet).
Sommige mensen snappen begrijpen dit echt niet. Voor sommige mensen is aanleuning al een vies woord omdat ze het paard pricipeel niet in de krul willen rijden. Sommigen denken dat je een paard op de voorhand rijdt wanneer je hem verzamelt. Dus die gaan ook echt niet dat soort ontspanning begrijpen waarover jij het hebt.
Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen. Bij gewoon een beetje rondhobbelen gebeurt dit niet.
Citaat:Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen.
Goofy44 schreef:Citaat:Maar bij dat type ontspanning, waneer je paard ´durchlassig´ is en lekker over de rug loopt, dan gaat ie lekker schuimen.
Een van de voorwaarden om "Durchlässigkeit" te kunnen bereiken is ontspannenheid. Voor "Durchlässigkeit" is veel meer nodig. Ontspannenheid is totale fysieke - en geestelijke ontspanning van het paard.
De meeste paarden die je in de breedtesport gereden worden, zijn niet "Durchlässig". Dus aan die status zal het paard in de meeste gevallen niet voldoen. Als een paard "goed over de rug loopt" is dat geen garantie voor lekker schuimen. Het paard kan dan wel in de mond schuimen.
Dat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt. Citaat:Mijn paard heb ik nog nooit zien schuimen zonder dat ik zelf met hem aan de gang was. Hij heeft 2,5 jaar bij ons vrij rondgelopen, gespeeld en vanalles zonder dat wij er mee aan de gang waren, dan had ik dat op z'n minst toch één keer moeten zien?
Citaat:Echter als hij lekker los door z'n lijf loopt en nageeflijk is en lekker op de hulpen reageert en goed aan het werk is dan doet hij dat wel. Wat betekent dat dan volgens jou? Dat mijn paard gespannen is als ie wordt gereden? Of juist niet?
Citaat:Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangenDat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.

En als je gewoon in de zon staat te doezelen met je ogen dicht als paard zijnde en je pipo laat hangen (dus niet ermee zwiepen
) dan lijkt mij dat gewoon hij lekker relaxed is
Annemeik schreef:Oja, ik dacht dat het de originele nog was.
maikeltje schreef:Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangenDat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.
) zodra ik erop zit, met losrijden al. Dan loopt ze echte nog niet compleet over de rug en nog zeker niet durchlassig.
Maar dat dit dan direct als onzin beschouw wordt, zou jammer zijn, toch?
(sorry voor off topic)
), dus het heeft imo ook iets te maken met aannemen van het bit/kauwen/ (ontspannen/aanleuning).. Nadya schreef:maikeltje schreef:Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangenDat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.
Off topic, maar dat doet 'ie van mij ook..... En ja, dat is pas echte ontspanning, absoluut.
maikeltje schreef:[/quote]Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangenDat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.
Dusssss, eigenlijk moet pielemans meebungelen als ze ontspannen zijn onder het rijden.