Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziiggy__

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:01

haha mij is altijd geleerd tegen mijn paard te praten, Ik praat ook altijd tegen mijn paard als ik erop zit, Maar ook gewoon als ze op stal staat.. gaat gewoon automatisch Clown

LaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:55

Paarden reageren heel er op je stem en daarom praat ik ook tegen paarden, ik praat zowieso tegen dieren, ik weet wel dat ze me niet verstaan, maar ze begrijpen me ofzo wel.. en anders heb je ook niet echt contact ofzo..weetjewel??
xxx

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:00

Ik ben ook een prater.... en ik weet ook zeker dat mijn dieren me begrijpen.
So wie so beloon ik heel erg veel met mijn stem omdat ik belonen erg belangrijk vind.

Met buitenrijden gebruik ik vaak let op omdat ik weet dat Taco struikelt als ik het niet zeg.

Schreeuwen hoef ik niet aan te beginnen als ik op zijn rug zit, dan raakt hij helemaal over de emmer.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:18

Praat ook altijd tegen paarden, meestal lijkt het wel alsof ze dan ons willen begrijpen! Ook worden ze er vaak rustiger van. En ja: NOOIT GILLEN/SCHREEUWEN tegen een paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:06

ik praat constant tegen mijn paard en als ze iets doen wat niet mag en ik gil GODVER geloof me dat ze ophouden.

het is voor een paard alleen maar lekker als je duidelijk tegen hem praat met de juiste tonen. Ik rijd altijd pratend.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:12

Ik praat weleens tijdens het rijden vooral als ze iets goed doet, of tijdens het poetsen dan blijft ze stil staan.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:25

Ik praat ook tegen mijn paarden. ja, ze kunnen wel niet verstaan wat je letterlijk zegt. Ik vind dat ze dan meer vertrouwen in je krijgen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:36

Ik praat ook gewoon tegen mijn paardje. Het is gewoon een extra aspect van de omgang. Natuurlijk begrijpt een paard niet letterlijk het verhaal wat je verteld zoals een mens het zou begrijpen, maar ze maken wel degelijk onderscheid in de toonhoogte, klank en volume van hetgeen je zegt. Het maakt niet uit of ik Jana, Bana, Lana roep als het maar de ana klank heeft zal ze reageren. Ook commandoos als gaaalop en drrrraf werken aan de longe en daardoor ook onder het zadel. Dat onderscheid maken ze heus wel. Natuurlijk is het vervelend als mensen lopen te schreeuwen tegen hun paard tijden het rijden (al heb ik het nog nooit meegemaakt), maar ik denk dat velen onder ons ook wel eens de nodige complimenten en vervloekingen naar hun paard hebben 'geroepen' zonder dat de hele manege daarvan hoefde mee te genieten Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:07

ik dacht eerst huh wat isser nou verkeerd aan praten tegen je paard? haha maar indd dat schreeuwen heeft totaal geen zin! tuurlijk ik geef ook wel us een schreeuw of wat dan ook
als mn knol focking irri is.. maar dan hoort hij aan het geluid dat ik het zat ben en niet aan
wat ik zeg!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

Ik praat ook weleens tegen paarden, kan heus geen kwaad, dan wennen ze aan je stem en kan je ze ook geruststellen. Schreeuwen is wat anders! Tuurlijk krijg het paard weleens een grote mond, maar dat ik helemaal uit mijn dak sta te schreeuwen zie ik niet echt gebeuren Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:15

ik kan me niet voorstellen dat iemand nog nooit wat tegen zn paard heeft gezecht!?!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:53

ik praat ook tegen mn paardje , gewoon zachtjes niet schreeuwen ofzo maar ze snapt t wel , op welke toon je iets zegt enzo Knipoog
x sharona

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:17

Ik praat ook heel vaak tegen me pony's..

Tijdens het poetsen, rijden en gewoon op stal of in de wei Knipoog

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:11

Lekker praten, soms lekker zingen (ahum, ik kan niet zingen). Gisteren had ik het liedje van "Ga je mee naar snorkelland" (van de snorkels) in mijn hoofd en had zelf niet in de gaten dat ik het zat te zingen. Kennelijk vond ze het niet leuk, oren plat naar achteren en chagrijnig..... Clown
Van praten ontspan je zelf ook. En tijdens het rijden praten zorgt ervoor dat je niet vergeet adem te halen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:02

Ik doe veel met mijn stem, een corrigerend woordje, een bemoedigend woordje, een belonend woordje. Ian reageert er goed op en ik vind het prettig dus waarom niet

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:11

Hier nog een prater. Commandos als 'nee', 'opletten' en de welbekende: stap, draf en galop komen geregeld voorbij.
Ook 'houd je mond' (voor de hengst), 'èhh' of 'los', 'rustiger', 'door', 'schiet op' (dan ben ik beetje boos) en 'zakken' passeert geregeld de revue. En verder als ze het goed doen altijd 'goedzo' (braaf mag niet want dan zeg ik de R teveel, van draf Nagelbijten / Gniffelen)

Maar echt schreeuwen? Nee (tenzij de hengst begint te brullen dat ik m overstem, maar niet per definitie omdat iets niet lukt, dan komt er een krachtige 'NEE' of 'HOU je mond' uit)

Daarnaast praat ik sowiezo geregeld. Mijn paarden reageren er op, maar ik men ook geregeld, dus dan zijn ze zowiezo al veel meer op stem! En daarnaast heb je er veel voordeel bij. Met longeren kan ik net die kleine dingetjes extra vragen, zoals 'rustiger', 'los' of 'zakken'. Heel handig Haha!

Op de grond kennen ze trouwens ook 'kom/kom maar'.

En als ik écht loeipissig ben wil je niet weten wat voor woorden ik er uitfloep. Maar dat ben ik vaak alleen als een mij tracht te bijten, schoppen, omverlopen of wat voor oneerbiedigs dan ook.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:15

maar longeren doe je ook meestal met je stem toch dus het is wel degelijk dat ze naar de klanken luisteren

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:23

Ik praat ook tegen mn paarden en ze snappen prima het onderscheid tussen de woorden halt, stap, drraf, galop, terug, hoho, rustig aan, let op.. Schreeuwen doe ik niet, misschien eens een wat krachtigere nee, maar ik houd het liever positief.. Mn jonge paard wordt er ontzettend onzeker van als ik weinig zeg, daarbij was ik in het begin echt constant aan het praten.. nu wat minder.. maar ze heeft zeker bemoedigende woorden nodig..

Als het niet helemaal lekker loop ga ik ook wel eens zingen Clown dan kun je bijna niet chagie/gespannen blijven en mn ademhaling blijft dan gelijkmatiger Haha!

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:27

ik praat ook tegen/met mn paard Knipoog
Met alles eingelijk; uit de wei halen, gewoon even knuffelen poetsen opzadelen en met rijden zit ik altijd grote verhalen tegen hem te houden.
daar word hij rustig van en ik. En dan niet van die zelf bedachte verhalen maar gewoon echt zo van : jaa zo moet het vic, goedzo ja je kan het wel zie je wel dat je het kan. of als het niet gaat. VIC waarom doe je dat nou, zonet deed je het nog zo goed en bla blabla . Niet dat hij er wat aan kan doen, als hij het zonet wel goed deed, zal ik onbewust wel iets anders doen maar goed. dan prop ik het tenminste niet op en dat ik dan later weer tot een ontploffing kom tegen hem Clown

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:24

Doe het ook vaak tijdens de les en zo. Mag eigenlijk niet van de instructrice ('hij verstaat je toch niet!') maar ik doe het toch!

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:31

Ik praat altijd tegen mijn verzorgpaard.. met poetsen en vooral met longeren. En hij reageerd er echt op!

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:40

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry Bloos

Ik word zo moe van mensen die onder het rijden maar tegen hun paard aan het praten zijn, maar het irritante is, ze hebben het zelf niet door en hun paard verstaat ze niet. Hoor je weer iemand zeggen " als je nu niet ophoud!!!!" ja dat paard begrijpt dat niet ? mensen die maar lopen te schreeuwen tegen hun paard, niet normaal soms. Het praten is dan niet zozeer verkeerd, als je het zachtjes doet. Maar dat schreeuwen is zo vervelend. De paarden begrijpen het toch niet. keihard schreeuwen dat iedereen het kan horen! mijn paard word er helemaal opgefokt van Ach gut

wat vinden jullie daarvan ?

edit; even tekst aangepast

Ik snapte het even niet, maar je vind dus de boosheid zo vervelend niet het praten zelf.
Want ik praat wel met mijn paard, heb echt hele gesprekken met hem, waar we heengaan en of we sneller gaan, of hij wel iets zachter wil of juist iets harder, wat voor mooie natuurlandschap er is nouja kan uren doorgaan en hij is mijn getetter nooit moe Lachen kep een perfecte huwelijk met mijn paard Tong uitsteken

Idd, je hebt gelijk, schreeuwen naar je paard vind ik erg, dat heeft meer te maken met de ruiter, die verliest zijn/haar macht en machteloosheid uit je door te gaan schreeuwen, slaan etc. etc.

Niet goed dus.
Ik roep weleens iets harder 'neee'

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:42

Paardenmaf1 schreef:
Doe het ook vaak tijdens de les en zo. Mag eigenlijk niet van de instructrice ('hij verstaat je toch niet!') maar ik doe het toch!

Een paard verstaat geen letterlijke woorden maar is wel stemmingsgevoelig, net als honden, katten etc. Dus je wat dat betreft heeft je instructice niet helemaal gelijk. Je kan ook zoooooooooo'n happy face opzetten tegen je hond bijvoorbeeld en dan superhoog zeggen 'zal ik allebeide je pootjes eens afhakken?' Tong uitsteken wedden dat ie je komt begroeten haha

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:46

normaal gesproken praat ik wel gewoon met het paard waarmee ik rijd.
als jij rustig tegen een (nerveus) paard praat, worden 9 op de 10 er rustiger van.

schreeuwen tegen je paarden vind ik maar niks.
als je boos op je paard bent dan begrijpen ze dit zeker wel, alleen al via lichaamstaal.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:36

Ik praat ook altijd tegen mijn pony, volgensmij verstaan ze wel degelijk wat je zegt. Niet de inhoud natuurlijk, maar de klank, of je boos bent of blij, dat verstaan ze zeker wel hoor. Ook bij stemhulpen als haaaa-halt en drrrrraf maken ze onderscheid tussen. Als ik drrrraf zeg gaat mijn pony al meteen draven zonder dat ik iets hoef te doen, dus dat verstaat ze wel degelijk. Maar natuurlijk nooit schreeuwen, als je je stem verheft weten paarden ook al dat ze het niet goed hebben gedaan.