Marije1984 schreef:Soms vindt ik het niet verkeerd om eens een ander bit te proberen. Een bit is net als een zadel, dat moet voor het paard fijn in de mond liggen. Bij de 1 zal dat een busttrens zijn en bij de ander een dubbelgebroken. Ik ben dus wel erg kritisch op het ijzerwaar. Uiteraard moet de basis altijd goed voorelkaar zijn. Het heeft geen zin om een aner bit erin te gooien als het iets rijtechnsch, maar als iets systematisch terug komt, komt het 9 van de 10 keer bij het harnachment weg. Dus of het zadel of het bit wat niet fijn ligt
Ik heb ook niets tegen andere bitten. Niet ieder paard houdt van een rvs gebroken bus- of watertrens. Een paard wat ik ken, vindt een rubber stang erg fijn. Dus daar rijd ik haar ook op, dan loopt ze fijn ontspannen, nageeflijk. Ik ben daar erg flexibel in, het paard mag van mij het bit bepalen. Een bit is maatwerk net als een zadel. ik begrijp dat idee dat ieder paard op hetzelfde bit zou moeten lopen, dus ook niet echt.

) maar ik kan zeker wel beoordelen of een Z proef lekker loopt ja of nee. Een oplossing zal ik misschien niet hebben, maar een ruiter die trekt en ruw rijd kan bijna iedereen er wel uit trekken. Getruct rijden evenzo. Als je goed paarden kunt lezen dan zie je veel. Paarden die op de voorhand gaan lopen, niet meer lekker over de rug lopen, paarden die niet lekker gedragen lopen, zijn helaas van alle niveau´s. Terwijl ik vind dat dat in de Z niet meer voor mag komen.

Ik had 5 wedstrijden nodig voor 11 wp, is dat foutloos? Dat vind ik nl niet en al helemaal niet relevant. Tuurlijk gaan er dingen fout en das niet erg. Maar dat een middendraf er nog niet zo spectaculair uitkomt of dat het paard niet stil blijft staan met halthouden... tja, verbetering mogenlijk. Ik hoop altijd te blijven leren tot aan mijn 80e toe.
)