5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:44

horseyfries schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Nou dan denk ik dat je de stelling van Tinneke beter moet lezen volgens er staat toch duidelijk dat het een modegril is en deze paarden na de 7de of 8ste levensjaar vastgereden zijn of in de staak zitten zodat men niet meer verder komt met ze.
Er staat zeer zeker niet het ene paard is er wel aan toe en het andere niet.
Een kleuter laat je toch ook niet de basisschool overslaan en het middelbaar beroepsonderwijs en schop je hem meteen onder dwang naar de HBO omdat hij zoveel aanleg heeft om te leren,komt ie ook in opstand in de puberteit en weigert verder te leren.

Perenboompje, er staat "....maar het is de vraag of hij daar ook echt aan toe is."

Dat kun je op verschillende manieren interpreteren, maar ik zal dinsdag aan Tineke vragen wat ze ermee bedoelt, ok? Haha!

Is goed dan horen we het wel,wilde het vanmiddag vragen maar toen had ze het een beetje te druk in den Bosch met verslag uitbrengen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 08:51

PERENBOOMPIE schreef:
Dat kun je op verschillende manieren interpreteren, maar ik zal dinsdag aan Tineke vragen wat ze ermee bedoelt, ok? Haha!

Is goed dan horen we het wel,wilde het vanmiddag vragen maar toen had ze het een beetje te druk in den Bosch met verslag uitbrengen.[/quote]

Ben er inderdaad wel benieuwd naar hoe we dat nu precies moeten lezen en welke groep mensen ze eigenlijk op het oog heeft? Scheert ze iedereen daarmee over één kam en zou geen enkel paard 5/6 jarig Z moeten lopen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:47

Zoals ik het lees keurt ze het min of meer "af" dat je je met een jong paard focust om met 5jr Z te kunnen rijden. Ik heb wel verschillende clinics van haar gezien waar ze ook altijd op hamerde dat ze een deugdelijke en eerlijke opleiding van het paard belangrijker vind, dan de leeftijd waarop hij Z loopt. En dat ben ik wel met haar eens om eerlijk te zijn. Het ene paard heeft veel potentie, laat zich makkelijk oprijden en hoeft echt geen 7 uren per week te trainen om Z te kunnen lopen, een ander paard daarin tegen is wellicht later rijp en loopt op wat latere leeftijd Z. Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:20

horseyfries schreef:
De basis is inderdaad de belangrijkste klus. Maar als je een paard op zeven jaar lichte tour klaar hebt dan lijkt het me logisch dat dat paard op zijn vijfde mét een goede basis al prima een Z proefje kan lopen. Juist dán is het stuk van basis tot GP niet een langdurige moeilijke weg, maar een logisch vervolg op...

Een paard met een goede basis kan op zijn 5de jaar heel goed een Z proefje lopen. De meeste paarden die dat op die leeftijd doen, kom je een paar jaar later niet meer op dat niveau of helemaal niet meer tegen. Er zijn enkele uitzonderingen. Mensen die paard rijden omdat er daardoor brood op de plank door komt, hebben vaak een wat andere kijk (vertekend beeld) op dit soort zaken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:40

Goofy44 schreef:
horseyfries schreef:
De basis is inderdaad de belangrijkste klus. Maar als je een paard op zeven jaar lichte tour klaar hebt dan lijkt het me logisch dat dat paard op zijn vijfde mét een goede basis al prima een Z proefje kan lopen. Juist dán is het stuk van basis tot GP niet een langdurige moeilijke weg, maar een logisch vervolg op...

Een paard met een goede basis kan op zijn 5de jaar heel goed een Z proefje lopen. De meeste paarden die dat op die leeftijd doen, kom je een paar jaar later niet meer op dat niveau of helemaal niet meer tegen. Er zijn enkele uitzonderingen. Mensen die paard rijden omdat er daardoor brood op de plank door komt, hebben vaak een wat andere kijk (vertekend beeld) op dit soort zaken.

Je komt ze misschien niet meer tegen op DAT niveau omdat ze ondertussen hoger lopen of verkocht zijn als leerpaard naar iemand die ofwel geen wedstrijden rijdt, ofwel niet de capaciteiten heeft om een paard in de kijker te rijden en juist daarom een leerpaard koopt.
Om daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken zou je eerst een veel uitgebreider onderzoek moeten doen.
Nogmaals, ik ben het met Tineke eens dat het DOEL niet moet zijn om een paard op zijn vijfde Z te laten lopen. Als dat niet je doel is maar je leidt je paard gewoon netjes op dan zie ik echter geen enkel probleem als het paard wel Z klaar is op zijn vijfde. Ik ben ondertussen wel nieuwsgierig wat alle wereldtoppers voor niveau liepen op hun vijfde, ik denk dat het merendeel al een aardige Z proef had kunnen lopen maar dat is mijn persoonlijke indruk en dus ook alleen gebaseerd op de paarden die ik ken.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:24

Goofy44 schreef:
[Een paard met een goede basis kan op zijn 5de jaar heel goed een Z proefje lopen. De meeste paarden die dat op die leeftijd doen, kom je een paar jaar later niet meer op dat niveau of helemaal niet meer tegen. Er zijn enkele uitzonderingen. Mensen die paard rijden omdat er daardoor brood op de plank door komt, hebben vaak een wat andere kijk (vertekend beeld) op dit soort zaken.

En welk vertekend beeld hebben zij dan? Imo kun je a. niet aan de lopende band 5 jarige Z paarden afleveren die later kapot zijn; dan hou je maar weinig klanten over en b. die enkele topper van die leeftijd zijn heel moeilijk te vinden en als je ze al vindt, zijn de meeste 'broodruiters' daar bloedje zuinig op.

Volgens mij zijn de net-niet-toppers het slechtste af, waarmee de goedbedoelende amateur -op welke leeftijd dan ook- de 'grote namen' nadoen. Ga nou niet zitten verkondigen dat het de profs zijn die de getalenteerde paarden in Nederland kapot maken. Of is dat niet wat je bedoeld?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:25

horseyfries schreef:
Je komt ze misschien niet meer tegen op DAT niveau omdat ze ondertussen hoger lopen of verkocht zijn als leerpaard naar iemand die ofwel geen wedstrijden rijdt, ofwel niet de capaciteiten heeft om een paard in de kijker te rijden en juist daarom een leerpaard koopt.
Om daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken zou je eerst een veel uitgebreider onderzoek moeten doen.
Nogmaals, ik ben het met Tineke eens dat het DOEL niet moet zijn om een paard op zijn vijfde Z te laten lopen. Als dat niet je doel is maar je leidt je paard gewoon netjes op dan zie ik echter geen enkel probleem als het paard wel Z klaar is op zijn vijfde. Ik ben ondertussen wel nieuwsgierig wat alle wereldtoppers voor niveau liepen op hun vijfde, ik denk dat het merendeel al een aardige Z proef had kunnen lopen maar dat is mijn persoonlijke indruk en dus ook alleen gebaseerd op de paarden die ik ken.

Inderdaad veel paarden worden verkocht al leerpaard of worden verkocht omdat ze niet de capaciteiten hebben om zzz en hoger te lopen. Mensen leggen niet heel veel geld neer voor een 5/6 jarige die op Z nivo loopt als het bewezen zou zijn dat zo'n paard met 9 jaar "kapot" zou zijn.

Maar wat de "voorstanders" van de stelling proberen te zeggen (volgens mij) is dat echt niet elk paard met 5/6 jaar Z moet en kan lopen. Maar de paarden die dit wel kunnen en zelf aangeven in het werk dat ze wat meer willen, die kunnen MET BELEID echt wel op Z nivo lopen. Deze paarden worden de oefeningen niet geleerd door een uur lang sb/travers enz te lopen. Maar door gewoon netjes basis te rijden, veel schakelen en van achter naar voor rijden. Een paard met fijne gangen dat los is door zijn lijf die kun je dan spelenderwijs wat oefeningetjes mee laten nemen, daar wordt een paard (in mijn ogen) slechter van.

En idd ik denk echt niet dat toppers van nu tot hun vijfde alleen maar simpel rechtuit hebben gelopen, neem Matine, die is (uit mijn hoofd) 8 jaar en loopt super GP. Maar dat paard wordt met beleid getraind en gestart, een paard met zulke kwaliteiten gaan ze echt niet kapot rijden, dus ze zullen heus niet meer doen dan dat het paard aankan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:28

Wat een verstandige woorden op zo'n zonnige zondagmiddag!
(Ik dacht even dat ik op het verkeerde forum zat.... Knipoog )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:12

Heel goed samengevat Vossie. OK dan!

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:26

***doet pet af nemen voor Vossie*** Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:27

vossie schreef:
Maar de paarden die dit wel kunnen en zelf aangeven in het werk dat ze wat meer willen, die kunnen MET BELEID echt wel op Z nivo lopen.

Hoe geeft een paard dat aan?? Dit lijkt een behoorlijke "ver-mens-eling van de reacties van een paard" (ik weet niet hoe je dat precies moet noemen, maar zoiets als je zelf verplaatsen in de reactie van een paard en daar dan bij denken wat je er zelf van zou vinden). Een goed afgericht paard, heeft een goede en consequente response op een prikkel, daaruit concluderen dat hij het dan graag zou willen is wel erg kort door de bocht. Vaak komt "hij wil het" neer op "hij doet 't" of "Hij heeft geen verzet dus..". Het komt wel weer neer op "met beleid" en dan met de nodige reserve.

vossie schreef:
een paard met zulke kwaliteiten gaan ze echt niet kapot rijden, dus ze zullen heus niet meer doen dan dat het paard aankan.

Natuurlijk niet expres, maar er zitten op elk nivo van ruitersport een heleboel al dan niet bewuste drijfveren om iets te doen. Prestatie drang is bij de topsporters zeker aanwezig anders waren ze nooit op hun nivo aangekomen, commercie is daar ook een belangrijke drijfveer. Dus wat mij betreft mogen er best strenge regels zijn ter bescherming van paarden. Al is het alleen maar om de Partij vd Dieren etc wind uit de zeilen te nemen.

Goofy44 schreef:
Wat ontstaat is micro-schade aan het paard, schade niet niet opgemerkt wordt of niet opvalt. Die schade sluipt er langzaam in en stapelt op. Dat kan lange tijd goed gaan. Op een moment dat je het niet verwacht gaat het met een paard dan fout.

In principe heeft haast elke manier van training schade tot gevolg, het lichaam reageert daarop door te herstellen en super compensatie toe te passen (dus iets beter te worden als het was en daar de tijd voor wordt gegeven). Wat jij beschrijft lijkt erg op de reactie van het lichaam op een langdurige overbelasting. Bij mensen weet ik dat hier best wat onderzoek naar is gedaan. Enig idee hoe dat bij paarden is???

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:32

Citaat:
In principe heeft haast elke manier van training schade tot gevolg, het lichaam reageert daarop door te herstellen en super compensatie toe te passen (dus iets beter te worden als het was en daar de tijd voor wordt gegeven).

Wat je hier beschrijft is het trainingseffect wat van toepassing is op gewervelde dieren (mensen, paarden) dat geldt indien een training correct wordt uitgevoerd. Dan is het alleen nog van toepassing op spieren en periferie.
Citaat:
Wat jij beschrijft lijkt erg op de reactie van het lichaam op een langdurige overbelasting. Bij mensen weet ik dat hier best wat onderzoek naar is gedaan. Enig idee hoe dat bij paarden is???

Een paard is gebouwd om voorwaarts te gaan, niet om zijdelingse bewegingen uit te voeren. Het skelet geeft die mogelijkheid binnen bepaalde grenzen. Door zijdelingse - en torderende belasting (torsie) kan schade ontstaan aan bv gewrichten en weefselstructuren die niet meer herstellen. Daar is onderzoek naar gedaan. Een paard dat graag werkt, heeft hier geen last van tijdens de training. M.a.w. het paard geeft ook geen signalen af dat het fout gaat. Het fout gaan, gebeurt meestal later en meestal onverwacht in een situatie waarin je het niet verwacht. Bij topsporters is er over het algemeen een heel team rondom een paard aanwezig. Het paard krijgt veel meer aandacht en zorg. Als er iets fout dreigt te gaan of gaat, dan kan hier veel effectiever op worden geanticipeerd of alles er aan gedaan worden om het probleem op te lossen. Het tijdsverschil tussen ontdekken en fout gaan is korter, dan bij een breedtesport ruiter. Er zijn ook onderzoeken waarbij deze zorg als reden wordt opgevoerd dat paarden die hoog rijden het langer uitzingen en niet de kwaliteiten van de ruiter hier in bijdragen. Het paard is een investering in tijd en geld in de topsport, dus neemt men minder risiko's. Dat is het ook voor de hobby ruiter, die meestal minder goed rijdt en deze zorg ontbeert en daardoor veel later inschakelt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:27

Picassox schreef:
Ik vind een 5 jarige op Z niveau vrij vlot.
Wat ik helemaal belachelijk vindt is het paard van Edward Gal, Sister de Jeu (v. Gribaldi); liep vorig jaar als 6 jarig paard mee met de Grand Prix! Dat vind ik niet kunnen, topsporter of niet. Zo'n beestje moet ook nog een beetje paard kunnen zijn.

Ik ken wel mensen waarvan het paard er wel degelijk aan toe is (5/6 jaar, in de Z), maar ik denk dat je hoger nog even moet wachten. Dat van Edward is gewoon absurt. Scheve mond

met een 5 jarige mag je nog geen Grand prix starten Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:35

vera23 schreef:
Ja is ook zo en ben ook wel blij dat die regeling er is.... Lachen al hadden ze van mij het Z naar 7 jaar mogen verschuiven Knipoog

helemaal mee eens. Ik vind het veel te snel gaan, van mij mag het idd wel een jaar later. Lijkt wel alsof alles tegenwoordig zo snel mogelijk moet...
liefst zitten ze er met 2,5 jaar al op. Natuurlijk zijn er wel paarden bij die gewoon erg snel leren maar dan toch zou ik er zelf nog geen Z mee gaan starten, waarom zo snel als je nog jaren de tijd hebt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:44

Een jong paard leert juist heel snel als je het goed doet. Daarom moet je het paard bij de belastingen die optreden bij oefeningen tegen zichzelf beschermen. Het paard is meestal van goed wil. Op het moment dat het paard een duidelijk signaal afgeeft, is het meestal te laat.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:17

sister loopt geen grand prix, maar rijdt lichte tour

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:00

Ikzelf vind 5 jaar gewoon te jong..

voor een dekhengst ook, maar met zo'n paard willen ze sneller aan de slag.. dat snap ik van een kant wel.. maar vaak wordt er niet aan gedacht dat dit gewoonweg heel slecht is..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:42

bambam99 schreef:
En welk vertekend beeld hebben zij dan? Imo kun je a. niet aan de lopende band 5 jarige Z paarden afleveren die later kapot zijn; dan hou je maar weinig klanten over en b. die enkele topper van die leeftijd zijn heel moeilijk te vinden en als je ze al vindt, zijn de meeste 'broodruiters' daar bloedje zuinig op.

Volgens mij zijn de net-niet-toppers het slechtste af, waarmee de goedbedoelende amateur -op welke leeftijd dan ook- de 'grote namen' nadoen. Ga nou niet zitten verkondigen dat het de profs zijn die de getalenteerde paarden in Nederland kapot maken. Of is dat niet wat je bedoeld?

Toch is dit helaas maar ten dele waar. Ik ken ook brood ruiters die betaald worden om paarden voor anderen te rijden. Die paarden worden niet altijd als belangrijk genoeg gezien en worden te snel gedwonen tot het behalen van resultaten. Immers dat levert een tevreden eigenaar (korte termijn visie) en belangrijker status op. Hier gaan er wat aan kapot hoor! En ja, de goedbedoelende amateurs verzieken er ook wat, maar het is echt niet zo dat de profs geen paarden verzieken.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:56

Esperanza schreef:
Toch is dit helaas maar ten dele waar. Ik ken ook brood ruiters die betaald worden om paarden voor anderen te rijden. Die paarden worden niet altijd als belangrijk genoeg gezien en worden te snel gedwonen tot het behalen van resultaten. Immers dat levert een tevreden eigenaar (korte termijn visie) en belangrijker status op. Hier gaan er wat aan kapot hoor! En ja, de goedbedoelende amateurs verzieken er ook wat, maar het is echt niet zo dat de profs geen paarden verzieken.

Komt de volgende vraag: Hoe professioneel mag een prof zich noemen (of zich laten noemen) als ie - bewust - voor de centen, paarden verziekt...

Ik heb het over de profs die maand in maand uit goeie prestaties leveren, zowel in de ring als in de handel; de Hans Peter's, de Theo's, de Annemieke Vincourt's en niet over de zgn. 'profs' die ook es een keer Z gereden hebben, toevallig een diplomaatje hebben (of niet!) en een pa die effies wat sponsort om een 'dressuurstal' uit de grond te stampen, gebaseerd op helemaal niks, geen noemenswaardige prestaties, geen basiskennis, kortom geen paardenmensen. Dat zijn in mijn ogen geen profs. En juist bij die categorie gaan er veel paarden stuk.
Dat zijn waarschijnlijk de profs die jij bedoeld...?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:22

ben ik het wel mee eens BamBam

@ Art Uma, een paard geeft hele duidelijke signalen af, maar de ruiter moet die wel opvangen. Een paard is een enorm dienstbaar dier, en als ik bijvoorbeeld op Toronto zit en hij zit niet in de meewerk modus, dan is er wat, iets lichamelijks of geestelijks wat hem in de weg zit. Dat kan hij uitten door bijvoorbeeld rechts vast te willen pakken, minder te willen buigen of dat soort kleine dingetjes. Hij doet dan wel wat je vraagt, maar je merkt aan hem dat het moeite kost. Luisteren naar je paard.

Een 5 jarige kan echt wel met de juiste ruiter (natuurlijk moet je ook het juiste paard hebben) in het Z lopen, en die hoeft echt niet kapot te gaan. Voordat een dier in de staak gaat heeft het al honderduizend keer minder willen buigen of rechts vastgepakt, alleen zijn die signalen aangemerkt als stout, niet als communicatie....... En daar gaat het fout.

Even over het volgroeien van de rug. De rug DRAAGT de ruiter niet, de buikspieren dragen de ruiter. Het is dus degelijk zaak het paard juist te trainen, dus over de rug, van achteren naar voren... MET de nodige verzameling op zijn tijd, juist om de rug te ontlasten

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:37

het lijkt me niet echt goed voor de ontwikkeling om zo'n jong paardje in het Z te hebben

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:32

Mij lijkt het ook niet altijd even goed, spijtig genoeg kan je de ruiters van de paarden die veel te vroeg worden ingereden meestal niet op andere gedachten brengen, zij verwijzen dan meestal naar al die andere paarden die het wel aankunnen. Een spijtige zaak ...

OP

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:37

bambam99 schreef:
Komt de volgende vraag: Hoe professioneel mag een prof zich noemen (of zich laten noemen) als ie - bewust - voor de centen, paarden verziekt...

Ik heb het over de profs die maand in maand uit goeie prestaties leveren, zowel in de ring als in de handel; de Hans Peter's, de Theo's, de Annemieke Vincourt's en niet over de zgn. 'profs' die ook es een keer Z gereden hebben, toevallig een diplomaatje hebben (of niet!) en een pa die effies wat sponsort om een 'dressuurstal' uit de grond te stampen, gebaseerd op helemaal niks, geen noemenswaardige prestaties, geen basiskennis, kortom geen paardenmensen. Dat zijn in mijn ogen geen profs. En juist bij die categorie gaan er veel paarden stuk.
Dat zijn waarschijnlijk de profs die jij bedoeld...?

Ja, dat zijn de zgn profs die ik bedoel. Dit strekt zich uit tot in de ZZlicht en zwaar, geen idee tot hoever precies. Ik denk dat de echte profs dit ook niet zullen laten gebeuren, zij weten wel beter. Maar juist aan die subtop (en ook lager helaas) gaat er veel mis, en de paarden zijn de dupe. Dat is in mijn ogen een soort van verborgen dierenmishandeling.

Maar ik hoor zo vaak van die opmerkingen:
Ja, daar moet ik hem even doorheen schoppen, hij onttrekt zich aan het werk.
Pardon? Jij snapt het niet Kan het ook zijn dat ie er moeite mee heeft?

Of een excuus om 3,5 jarige paarden met slof te rijden:
Ja, ik moet hem helpen om de aanleuning te gaan begrijpen. Hoe komen zulke mensen in het Z of hoger?

Ik mag dan een onnozele B ruiter zijn, maar dat gaat mijn verstand te boven hoor. Ik denk ook dat een goede ruiter zijn jonge paard wel zonder problemen in het Z kan rijden, het zijn alleen al die wannabee´s die denken dat ze het ook kunnen die de ellende veroorzaken. Die pikken die signalen die het paard afgeeft niet op, die smoren ze in de kiem. Met hulpteugels, of veel geweld. Paarden zijn veel te dienstbaar, helaas.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:47

als een paard er aanleg voor heeft en het niveau werkelijk aankan waarom niet... dan heb ik het niet over van die beestjes waar echt kei hard mee getraint word om maar zo snel mogelijk het z-niveau te halen, maar de beestjes die bijvoorbeeld als ze net onder het zadel zijn, zelf aangeven een stapje opzij te willen voor je been enz enz...
paarden zijn wat dat betreft net kinderen... als je kind zelf aangeeft dat ie wil leren lopen, duw je em toch ook niet telkens terug op de grond, omdat ie nog vrij jong is om te leren lopen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:30

Jij snapt het dus niet... Kinderen kunnen ook werken, de meesten vinden het leuk om klusjes te doen, toch is kinderarbeid is met een goede reden verboden.

Wat jij zegt is ook heel wat anders. Het kind wat wil leren lopen tegenover een paard waar je dingen van vraagt. Een kind wat net kan lopen hoeft nog niet aan een turnwedstrijd mee te doen.

Paarden zijn heel wat anders als kinderen. Kinderen gaan zeiken als ze ergens geen zin in hebben. Veel paarden doen en doen maar wat er van ze gevraagd wordt. Je zult ze dus moeten beschermen.