Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:20

_Skess_ schreef:
Het probleem is dressuurmatig opgelost, terwijl ik dacht dat dat niet zou helpen, maar mooi wel dus! Lachen Veel problemen zijn wel op te lossen met dressuur kom ik langzaam maar zeker achter, ook al heb je een IJslander, Belg of weet ik veel wat

Alles is dressuurmatig op te lossen, zonder slof. Bij ongeacht welk paard dan ook.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:24

@ Esperanza: Precies....! Ben ook heel blij dat ik het het opgelost met dressuurmatig werk. Vandaar mijn opmerking ook, ook al heb je een arabiertje of een belg, met dressuur kom je echt een heel eind! Heb zelf een IJslandse merrie die erg pittig is, veel mensen verwachten dan niet dat je dressuur gaat rijden, maar dat is wel zeker nodig, ook voor probleempjes Lachen

Bijzetteugels vind ik niet super onvriendelijk, ik longeer mijn paard ook met bijzetteugel en die hangen los, niet te los, zodat ze wel haar achterhand er goed onder heeft, maar niet per se in de krul getrokken word..Ook een kwestie van achter naar voren drijven aan de longe, dus van achter laten lopen en niet laten sukkelen zodat ze op de voorhand kunnen duikelen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:29

Ik heb mijn merrie nu 2x met slof gereden. Waarom? Omdat ik dat als tip had gekregen op de OO Seven dag, dus mensen die werkelijk met de topsport en topsport paarden bezig zijn.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van de slof, maar ze werd alleen maar vervelender, ik kreeg haar niet meer rond en naar beneden gereden, ze kreeg last van haar rug en ging bokken. Slof er aan gehangen, zo dat die alleen in werkt als ze erg ver omhoog komt. Heel los dus, maar het is echt een heel groot verschil. Ik heb de slof er dan ook alleen aanhangen tijdens het los rijden, dus echt de eerste 15 minuten. Dan haal ik hem er ook af en ga ik verder rijden.

Ik hang de slof er dan ook alleen aan als ik haar niet meer rond krijg, anders blijft die lekker in mijn kast hangen. In het bos als ik alleen ga wil ik de slof er ook nog wel eens aanhangen, maar die heb ik dan echt alleen vast dus helemaal aan het einde, gebruik hem dan dus echt helemaal niet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:34

Vind toch dat je met behulp van meer training je paard ronder zou moeten krijgen en niet met behulp van de slof....Dat werkt alleen maar averechts naar mijn mening..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:39

als je hem goed gebruikt werkt dat helemaal niet averechts maar is het juist een handige hulp

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:42

_Skess_ schreef:
Vind toch dat je met behulp van meer training je paard ronder zou moeten krijgen en niet met behulp van de slof....Dat werkt alleen maar averechts naar mijn mening..

Ja idd, dat zeker! Maar ik kreeg haar echt niet meer rond gereden en meerdere kregen het niet voor elkaar. Ze drukte haar rug weg en kreeg last van haar rug, ging nog steeds meer haar rug wegdrukken en begon te bokken (en dat is dan geen vriendelijk bokken!). Dus ze moest er echt een keer door, deze tip kreeg ik toen van Imke, Rian en Isabel. Imke rijd OO Seven en Rian en Isael zijn de eigenaren van OO Seven. Die weten denk ik wel waar ze mee bezig zijn. Nu heb ik er 2 keer mee gereden en ze durft steeds meer te ontspannen, ik denk dat zij het dus gewoon echt even nodig gehad heeft. Ik rij er dan ook alleen mee als ze haar rug weer echt weg gaat drukken en ik er zelf niet meer door kom, en dan nog gaat de slof er maar 10 tot 15 minuutjes aan en dan er weer af.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:43

ja okee....maar alleen om je paard aan de teugel te krijgen? Daarvoor moet hij toch van achter naar voren gereden worden, achterhand eronder rijden en opvangen met je hand zodat hij nageeflijker gaat lopen? Met de slof lijkt mij dat het paard sneller op de voorhand zal gaan duiken ...

edit:

Voor zo'n korte tijd kan het ook wel ja, 10 minuten is niet zo lang....als je paard echt last van zijn rug krijgt doordat ze niet goed loopt, dan zou ik het inderdaad ook wel doen. Als je er goed in begeleid wordt Knipoog

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:48

_Skess_ schreef:
ja okee....maar alleen om je paard aan de teugel te krijgen? Daarvoor moet hij toch van achter naar voren gereden worden, achterhand eronder rijden en opvangen met je hand zodat hij nageeflijker gaat lopen? Met de slof lijkt mij dat het paard sneller op de voorhand zal gaan duiken ...

edit:

Voor zo'n korte tijd kan het ook wel ja, 10 minuten is niet zo lang....als je paard echt last van zijn rug krijgt doordat ze niet goed loopt, dan zou ik het inderdaad ook wel doen. Als je er goed in begeleid wordt Knipoog

Inderdaad echt niet langer dan 10/15 minuten. Daarbij hoeft ze van mij niet in de krul, maar gewoon haa rhoofd omlaag brengen, dus zakken in haar hals en hoofd. Een paard kan niet nageeflijk lopen zonder achterhand er bij en rug te ontspannen, ik gebruik de slof er alleen voor om de rug rond te krijgen en te ontspannen, meer niet. Niet om haar in de krul de trekken of weet ik veel wat.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:48

gelukkig maar Haha! Je ziet dat zoveel mensen doen namelijk Verdrietig

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:59

_Skess_ schreef:
gelukkig maar Haha! Je ziet dat zoveel mensen doen namelijk Verdrietig

Ja ik weet het. Daarom was ik er zelf ook zo ontzettend op tegen, maar er was gewoon geen andere weg meer. Dus heb ik het toch gedaan, en heb er absoluut geen spijt van, maar hij gaat er dan ook niet meer aan dan nodig is! Liever te weinig. Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:59

ja precies Knipoog heel goed!

lufnikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:20

zo'n hulpding kan net even een 'steuntje in rug'zijn zodat het allemaal wat sneller/beter opgelost kan worden. Niet dat alles zo snel mogelijk moet, maar het kan net even wat duidelijker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:08

De manieren zonder slof, zijn langzamer, maar zijn bijna zonder uitzondering het beste. Je moet altijd kijken waar een probleem vandaan komt, en dan proberen op te lossen.
Het duurt lang om een echte sterrenkijker zo te rijden, dat hij ontspannen naar beneden loopt. Het kan wel, maar duurt maanden en soms jaren. Maar zou je zo'n paard met een slof naar beneden proberen te "trekken", dan wordt de spanning (die de oorzaak van het probleem is) alleen maar groter, en werkt het hulpmiddel dus averechts. Snel is meestal niet het beste. Bij paarden moet je vaak gewoon heel veel geduld en humor en positiviteit hebben. Ik ben dus om die reden geen fan van de slof.
De manier waarop Quir hem gebruikt is wel goed, en ook correct. Maar als er en mogelijkheid was geweest om het zonder slof te doen, was ik daar blijer mee geweest.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:22

goed verwoord Yamcha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:26

Thnx!!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:35

Yamcha schreef:
De manieren zonder slof, zijn langzamer, maar zijn bijna zonder uitzondering het beste. Je moet altijd kijken waar een probleem vandaan komt, en dan proberen op te lossen.
Het duurt lang om een echte sterrenkijker zo te rijden, dat hij ontspannen naar beneden loopt. Het kan wel, maar duurt maanden en soms jaren. Maar zou je zo'n paard met een slof naar beneden proberen te "trekken", dan wordt de spanning (die de oorzaak van het probleem is) alleen maar groter, en werkt het hulpmiddel dus averechts. Snel is meestal niet het beste. Bij paarden moet je vaak gewoon heel veel geduld en humor en positiviteit hebben. Ik ben dus om die reden geen fan van de slof.
De manier waarop Quir hem gebruikt is wel goed, en ook correct. Maar als er en mogelijkheid was geweest om het zonder slof te doen, was ik daar blijer mee geweest.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Ik heb het zo'n 10 maanden zonder geprobeerd. Er waren wel dagen dat ze het deed, iets ontspannen en omlaag komen. Maar dan was ik sowieso al ruim een uur aan het rijden.
Nu met de slof gaat het gewoon iets sneller, maar ik heb het gewoon absoluut niet voor mezelf gedaan, maar voor mijn paard, om haar te helpen te leren ontspannen, omdat ik het met gewoon dressuurmatig rijden het niet voor elkaar kreeg. Maar de slof komt er niet aan als het echt niet nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:43

Dat geloof ik ook wel. Ik lees ook in je post dat je hem gebruikt omdat je niets anders meer wist. En wat ik erg prettig vindt, is dat je hem er ook weer af kunt halen, veel mensen hangen hem eraan, maar vergeten hem er weer af te halen.
Ik sluit niet uit dat ik zelf ooit een slof zal gebruiken, maar als ik een manier heb, waardoor hij niet nodig is, gebruik ik hem zeer zeker niet. Heb je trouwens ooit een fysiotherapeut of een ostheopaat naar je paard laten kijken? En ik denk dat een masseur in jouw geval ook veel kan doen voor je paard.
Jouw probleem klinkt namelijk alsof je paard net achter de schoft vastzit. Dat verklaart het sterrenkijken, het bokken en de rug wegdrukken. En mss zou je ook naar de pasvorm van het zadel kunnen kijken, als het paard gespierder is geworden, kan de voorboom te smal zijn geworden, wat ook spanning op de schoft geeft.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:19

Tja, mensen vergeten vaak dat er een reden is voor het gedag. door de oorzaak niet aan te pakken vererger je de klachten alleen maar. Het kan ook zo zijn dat een paard ergens moeite me heeft... toch?

Als je de slof dus gebruikt om niet gewenst gedrag weg te werken vergeten je te zoeken naar een oorzaak van het gedrag. Als je dat oplost zal het niet gewenste gedrag ook verdwijnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:49

eigenwijs23 schreef:
een paard kan namelijk ook gewoon rond en nageeflijk stil staan. Laat hem anders gewoon lekker in zijn natuurlijke houding met zijn neus naar voor staan. En zo wie zo VOOR de loodlijn staan en er niet achter. Want ook dan krijg je een valse knik in de hals.
Maar helaas word daar tegenwoordig niet meer zo vaak naar gekeken.

Met een slof krijg je een valse knik,als een jong paard nagevelijk is op 2 teugels ben ik tevreden voorlopig.De rest komt later wel,je moet wel alles in de juiste context zien.Een jong paard zie ik niet graag opgericht lopen. En bijzets gebruik ik ook niet zoveel met longeren,omdat ze naar mijn mening niet superveel toevoegen.Dan kun je ze beter aan de dubbele longe doen.Longeren met pessoa is ook fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:56

@ Esperanza: Dat is het ook, je moet eerst begrijpen waarom een paard op een bepaalde manier reageert, voor dat je een en ander kunt oplossen. Als iemand niet ontspannen kan zitten, of de handen teveel beweegt, zal het paard de rug achter de schoft wegdrukken en gaan sterrenkijken, waardoor de mond behoorlijk hard gaat aanvoelen. De reactie van de meeste ruiters is terugtrekken, wat nog meer spanning veroorzaakt in het paardenlijf, en het probleem alleen maar verergert. Als dat voortdurend gebeurt, krijg je paarden die zich niet meer kunnen ontspannen in de rug, behalve wanneer ze niet belast worden door ruitergewicht.
Wat is dat geval goed werkt, is gaan werken aan de lange lijnen, achter het paard, en zodra het paard de hals gaat strekken, belonen. Na een tijdje erop, en in alle gangen met een heel licht contact aan een lange teugel laten lopen (richting en tempo zijn namelijk goed te regelen met zit-en gewichts- en beenhulpen). En dan proberen zachtjes de teugels heel iets aan te nemen (weer laten vieren zodra de spanning in de rug voelt). Na verloop van tijd (en deze aanpak kost veel tijd) leert het paard zit en handen weer vertrouwen, en zal het ontspannen aan de teugel lopen, en het bit accepteren. Veel rijtechnische problemen komen voort uit spanning, en miscommunicatie, waardoor het vertrouwen van het paard beschadigd wordt.
Als je dat zou willen oplossen met een hulpteugel, wordt het vertrouwen alleen maar meer beschadigd, en gaat die hulpteugel er niet meer af.
Leren wij het paard ons opnieuw te vertrouwen en geven wij hem de zekerheid dat wij consequent zijn in de hulpgeving, en vooral zacht en vriendelijk zullen blijven, en onze fouten met humor te benaderen ipv frustratie, dan hebben we na verloop van tijd fijn te rijden paarden, die vriendelijk en gehoorzaam zowel met rijden als in de omgang zullen zijn. En dat krijg ik geen enkel paard geleerd met een hulpteugel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:04

Helemaal mee eens Yamcha,vertrouwen is heeeel belangrijk.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:09

Met een slof hoef je heus niet een valse knik te krijgen.
tuurlijk er zijn er zat die niet met slof om kunnen gaan. Maar soms kan het je paard ook net even begeleiden naar de juiste weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:20

ER zijn andere en betere manieren dan de slof.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:31

In mijn ogen kan dat niet

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:34

eigenwijs23 schreef:
Met een slof hoef je heus niet een valse knik te krijgen.
tuurlijk er zijn er zat die niet met slof om kunnen gaan. Maar soms kan het je paard ook net even begeleiden naar de juiste weg.

Is dan niet juist een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen zonder hulpteugel? Maakt dat je dan geen goede ruiter als je dat helemaal zelf doet ( met je paard)