Yamcha schreef:De manieren zonder slof, zijn langzamer, maar zijn bijna zonder uitzondering het beste. Je moet altijd kijken waar een probleem vandaan komt, en dan proberen op te lossen.
Het duurt lang om een echte sterrenkijker zo te rijden, dat hij ontspannen naar beneden loopt. Het kan wel, maar duurt maanden en soms jaren. Maar zou je zo'n paard met een slof naar beneden proberen te "trekken", dan wordt de spanning (die de oorzaak van het probleem is) alleen maar groter, en werkt het hulpmiddel dus averechts. Snel is meestal niet het beste. Bij paarden moet je vaak gewoon heel veel geduld en humor en positiviteit hebben. Ik ben dus om die reden geen fan van de slof.
De manier waarop Quir hem gebruikt is wel goed, en ook correct. Maar als er en mogelijkheid was geweest om het zonder slof te doen, was ik daar blijer mee geweest.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Ik heb het zo'n 10 maanden zonder geprobeerd. Er waren wel dagen dat ze het deed, iets ontspannen en omlaag komen. Maar dan was ik sowieso al ruim een uur aan het rijden.
Nu met de slof gaat het gewoon iets sneller, maar ik heb het gewoon absoluut niet voor mezelf gedaan, maar voor mijn paard, om haar te helpen te leren ontspannen, omdat ik het met gewoon dressuurmatig rijden het niet voor elkaar kreeg. Maar de slof komt er niet aan als het echt niet nodig is..