Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:53

Toch is naar mijn idee een groen paard eerder naar de prut gereden dan een bevestigd paard.

Zoals ik al eerder zei, begeleiding heeft iedereen nodig

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:54

runningkawa schreef:
Gaat niet vervelend doen, maar laat op die manier duidelijk merken, je hulpen zijn te groot of verkeerd.

Echt super ja Ja, vind het altijd heel mooi om te zien, want ze doet gewoon net zo hard d'r best om het 'goed' te doen als wanneer ik erop zit bijvoorbeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:55

Geweldig zo'n dier!
Dat zou echt een super leerpaard zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:55

en daar mag ik op Afgod Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:57

Geweldig leuk voor je Ja
Wel foto's plaatsen natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:58

foto's? Nagelbijten / Gniffelen

Haha! zou ik eigenlijk wel moeten doen.. ik op een 'echt' en vooral groot paard.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:59

Laat het wel filmen, nóg confronterender Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:00

*kreunt*

ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:00

Arme Vjellko Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:01

runningkawa schreef:
Dat zou echt een super leerpaard zijn Ja

Klopt, maar er moet wel iemand op met toch wel een béétje gevoel en rust hoor, want omdat ze zo sensibel is kun je d'r wel over de zeik helpen als je te lang te lomp doet zeg maar Vork . Maar ook dat is weer een goede leerschool dan hè Haha! !

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:02

runningkawa schreef:
Toch is naar mijn idee een groen paard eerder naar de prut gereden dan een bevestigd paard.

Zoals ik al eerder zei, begeleiding heeft iedereen nodig

En dat mag jij denken Knipoog Ergens heb je ook wel een punt hoor.

Ik vind het bijv. moeilijker om met een bevestigd paard te rijden. Dat paard is ingereden door iemand anders en die andere persoon heeft hem de hulpen aangeleerd. Ok, in principe moeten de hulpen voor ieder paard hetzelfde zijn. Helaas, ben ik al anders tegengekomen.
Daarom dat ik het zo fijn vind om mijn eigen paarden in te rijden. Ík bepaal mijn hulpen, niemand anders.
Ik heb bijv. ooit een M2-paard gereden dat op een bizarre manier in galop gezet moest worden. Buitenbeen achter de singel, binnenbeen ook wat achter de singel (maar niet zo veel als het buitenbeen), buitenhand wat naar omlaag, binnenhand iets hoger en dan drukken met je binnenbeen. Nou, ik kan je zeggen: dit is niet mijn manier van aangalopperen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:05

Als je bekwaam bent een jong dier in te rijden is dat zeker fijn.
Maar helaas zijn er veel mensen die denken dat ze bekwaam zijn
Kopen een leuk sportpaardje en alles wat je kunt bedenken doen ze fout.
Paard komt totaal over de rooie,of hondsbrutaal op een africhtingsstal.

En de paarden van bijv een jaar of 10 en fijn gereden zie je toch veel minder vaak daar komen als er zo'n zelfde iemand op heeft gereden

Dat is wel een heel vreemde constructie idd? Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:09

Ja tuurlijk, je moet wel een beetje weten wat je doet! Niet alleen op gebeid van rijden maar ook qua omgang.
Maar met goede instructie zou je het aantal grove fouten toch moeten kunnen beperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:10

Maar zouden mensen die zich zo overschatten betreffende hun rijkunsten wel een goede instructrice hebben?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:11

Het nadeel met een jong paard is wel: je leert de hulpen heel makkelijk verkeerd aan.
Bij een leerpaard krijg je geen reactie/de verkeerde reactie/ je kunt zijn rug naar de knoppen rijden door verkeerd te rijden etc. maar dat zou normaal ook wel weer te herstellen moeten zijn.

Een jong paard probeert toch te doen wat je vraagt en moet je dus compleet opnieuw in gaan rijden.

Voorbeeldje uit eigen ervaring: ik ging bij het aangalopperen altijd wat naar voren zitten. Is nog steeds een moeilijk punt voor me maar ik werd ermee geconfronteerd toen ik een jong paard aan moest laten springen en zelf blijven zitten. Dat kon ik dus vergeten he! Paard pakte het verlichten van de zit op als teken om aan te springen en niet de beenhulpen Bloos
En zo heb ik op een leerpaard geleerd hoe belangrijk het is om stil te zitten. Ik galoppeerde en zodra ik teveel verschoof begon hij te wisselen. Ik reed ineens wissels om de pas hahaha maar dan ongevraagd Clown
Tjemig wat zou ik blij zijn als ik er een leerpaard bij kreeg om verder mee te oefenen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

Nee, dat denk ik eerlijk gezegd ook niet... Zulke mensen denken het toch altijd zelf beter te weten! Ofwel hebben ze tóch instructie maar luisteren ze er niet naar Nagelbijten / Gniffelen

Maar een beetje ruiter met verstand weet wat hij/ zij aankan en weet wanneer ie hulp moet vragen. Die ruiters verprutsen hun paard ook niet zo vaak hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

Ook ik zou het geweldig vinden een leerpaard te mogen rijden.
Eentje waar passage enzo opzit
zeker weten dat ik er dat ook niet uitkrijg ineens.
Maar met m'n instructrice erbij moet dat wel lukken, eens.
Lijkt me helemaal geweldig Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:14

Ik kwam ook altijd leuk weg op jong grut hoor dacht ik, tót ik (op dezelfde stal als waar ik al dat jonge grut reed) een erg goed bevestigd ZZ-paard onder m'n kont kreeg die me eens even flink met beide benen op de grond gezet heeft.... Je leert zó ontzettend veel van die 'fine-tuning' en wat te denken van het gevoel van rechtrichten? Een jong paard is gewoon NIET recht, en als jij nooit het gevoel hebt gehad van een paard die je écht recht kunt zetten (ouder paard is ook niet uit zichzelf kaarsrecht natuurlijk) is het gewoon dubbel lastig. Dan kun je nog zulke goede instructie hebben, dat gevoel is écht goud waard Ja!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:16

Urielle schreef:
Ik galoppeerde en zodra ik teveel verschoof begon hij te wisselen. Ik reed ineens wissels om de pas hahaha maar dan ongevraagd Clown

Bloos , komt me iets te bekend voor... Net als zo'n dag dat ik de draf-knop gewoon écht niet meer kon vinden, we gingen (van een overigens keurig verzameld) galopje naar stap en vice versa, kwam geen pas draf meer aan te pas en m'n instructeur maar lachen ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:16

Ik heb heel lang geleden ook eens op een ZZ-Zwaar paard gereden
Maar dat gevoel dat dat dier me heft gegegen ben ik nooit vergeten.
Daar wilde ik met Kawa (en andere paarden) ook naar toe

Nu zoveel later, zou ik nog wel eens op zo'n soort paard rijden, lijkt me altijd nog zo leerzaam.
Zeker omdat ik de laatste jaren voornamelijk op Kawa heb gereden en dan doe je ook weer je eigen (foute) dingen

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:51

Ik wil ook graag mijn paard zo hoog mogelijk proberen te rijden.
Het is een hele uitdaging als je dit wilt doen.
Ik vind zelf dat je zowel op een B paard wat nog maar enkele oefeningen kan als op een Z paard dat alles kan evenveel leert.
Bij een B paard moet je nog veel aanleren,een Z paard kan veel meer.Jij zal bij een Z paard waarschijnlijk alleen de hulpen moeten geven voor die bepaalde oefening.
Een B paard zal je waarschijnlijk veel nieuwe dingen moeten bijleren zoals bv middendraf.
Maar daar leer je ook erg veel uit.
Ik rijd liever op een paard dat nog veel moet leren maar wel de kwalititeit heeft om in een hoge klasse te komen,dat vind ik een echte uitdaging.
Ik houd gewoon van uitdaging Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:56

runningkawa schreef:
Nu zoveel later, zou ik nog wel eens op zo'n soort paard rijden, lijkt me altijd nog zo leerzaam.
Zeker omdat ik de laatste jaren voornamelijk op Kawa heb gereden en dan doe je ook weer je eigen (foute) dingen

Inderdaad. Ik ben ook echt weer een stuk slechter gaan rijden nu ik alleen jonge en onervaren paarden reed. Zonde hoor Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:57

Remember schreef:
Urielle schreef:
Ik galoppeerde en zodra ik teveel verschoof begon hij te wisselen. Ik reed ineens wissels om de pas hahaha maar dan ongevraagd Clown

Bloos , komt me iets te bekend voor... Net als zo'n dag dat ik de draf-knop gewoon écht niet meer kon vinden, we gingen (van een overigens keurig verzameld) galopje naar stap en vice versa, kwam geen pas draf meer aan te pas en m'n instructeur maar lachen ROFL

*LOL* En proberen contragalop te rijden en dat paard verdikkeme elke keer maar wisselen omdat ik verkeerd zat! Ik kon beenhulpen voor de contra blijven geven tot ik een ons woog maar mijn gewicht zat verkeerd dus hij wisselde. Lag echt niet aan het paard want dat paard deed echt exact wat je vroeg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:00

Soniador schreef:
Jij zal bij een Z paard waarschijnlijk alleen de hulpen moeten geven voor die bepaalde oefening.

Ik denk dat het hier qua opvatting misgaat, zie mijn voorbeeld hierboven. Uiteraard zitten de knoppen erop maar correct narijden is láng zo makkelijk nog niet hoor! Veel mensen denken 'zitten en gaan' maar het is nog veel meer 'rijden en gaan' dan bij een jong paard Ja! Als je bij een goed opgeleid paard niet ontzettend bewust aan het rijden bent gaat het geheid fout. En dat is bij een jong paard vaak niet zo omdat die niet (nog) zo 'sensibel' zijn op hulpen die je geeft en waar je je vaak niet eens van bewust bent....

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:01

Remember schreef:
Soniador schreef:
Jij zal bij een Z paard waarschijnlijk alleen de hulpen moeten geven voor die bepaalde oefening.

Ik denk dat het hier qua opvatting misgaat, zie mijn voorbeeld hierboven. Uiteraard zitten de knoppen erop maar correct narijden is láng zo makkelijk nog niet hoor! Veel mensen denken 'zitten en gaan' maar het is nog veel meer 'rijden en gaan' dan bij een jong paard Ja! Als je bij een goed opgeleid paard niet ontzettend bewust aan het rijden bent gaat het geheid fout. En dat is bij een jong paard vaak niet zo omdat die niet (nog) zo 'sensibel' zijn op hulpen die je geeft en waar je je vaak niet eens van bewust bent....

Daar heb je gelijk in.