Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:11

Ik denk ook dat je verschil kunt maken tussen 'echt' schrikken en lopen te klieren (bakkabouters ed)

En wij belonen niet als ze schrikken... wel als ze blijven door gaan, stoppen en staan snurken of terug deinsen wordt bestraft (en nee niet in elkaar gemept)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:32

Alane schreef:
En wij belonen niet als ze schrikken...

Ik negeer het schrikken ook. Ik rij gewoon door alsof er niets aan de hand is. Mijn ene paard is 4 (oh, nee 5 alweer sinds januari Haha! ) en vrij gevoelig (en staat vrij hoog in het bloed). Ik heb hem al vanaf veulen af aan en hij vertrouwd mij helemaal. Soms voel ik wel dat hij wat eng vind (bijvoorbeeld voor de eerste keer in een binnenbaan). Dan begint hij een beetje te snurken en gaat het staartje in de lucht. Maar hij blijft wel 'bij mij'. Hij springt niet weg ofzo, dus ik kan gewoon rustig doorrijden (hij wordt er zelfs alleen maar mooier van dan). Thuis in de bak kan hij soms wel eens heftig schikken (bijvoorbeeld van de buurman die net als we langs rijden met grof geweld een plastic zeil van zijn aanhanger aftrekt Boos! ) Maar dan maakt hij een grote sprong en daarna staat hij gelijk stil en kunnen we weer verdergaan waar we gebleven waren Ach gut

Mijn andere paard sluit zich soms helemaal af als hij denkt dat hij wat eng vind. Dan dring je niet meer tot hem door en probeert hij misbruik te maken van de situatie door dan gelijk vanalles te gaan doen wat niet mag. Op zulke momenten moet je hem dan even overtuigen Whoosh! Maar hij is ook een typje dat dat goed kan hebben. Die andere hoef ik zo niet aan te pakken, want daar bereik ik dan niks mee.

Zo heeft ieder paard weer zijn eigen karakter wat ieder om een eigen aanpak vraagt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:38

Ik heb dat ook gelezen, weet niet meer waar, maar moest er best wel om lachen.
Die paarden kunnen weet ik het wat allemaal, maar zodra er een zandkorrel op z'n kop ligt zijn ze van streek (bij wijze van spreken)

Anouar mag van mij naar alles wat eng is kijken, zolang hij maar niet wegrent.
Dat het komt doordat die paarden hoog in het bloed staan vind ik onzin. Menig volbloed die ik ken is harstikke relaxt.
Ik denk dat het komt dat daar gewoon geen aandacht aan besteed wordt. Een paard is ergens bang voor, krijgt een mep omdat hij niet moet zeuren, de volgende keer is hij niet meer bang voor hetgene hij in eerste instantie eng vond, maar voor de mep die hij de vorige keer heeft gerkegen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:06

Lenneke_ schreef:
Ik denk dat het komt dat daar gewoon geen aandacht aan besteed wordt. Een paard is ergens bang voor, krijgt een mep omdat hij niet moet zeuren, de volgende keer is hij niet meer bang voor hetgene hij in eerste instantie eng vond, maar voor de mep die hij de vorige keer heeft gerkegen

Je moet hem ook niet straffen omdat hij schrikt. Maar je moet verder ook geen aandacht besteden aan het schrikken zelf. Bijvoorbeeld door anders te gaan rijden of het paard te gaan afwachten. Dan geef je het paard juist een bevestiging dat het eng is. Daar krijg je namelijk lastige paarden van die vanalles gaan aangrijpen om onder het werk uit te komen.

Het verhaal wordt anders op het moment dat je paard niet meer voorwaarts gaat. Op dat moment moet je hem dus wel 'straffen' dat hij niet reageert op je voorwaartse hulp. Op het moment dat hij dan weer naar voren en langs het engs schiet, dan moet je hem direct belonen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:15

Dat klopt _angela_ . Dat heb ik ook heeeeeeeel erg. En dat vind ik heeeeel vervelend. Hij kan enorm reageren op dingen die plots te horen zijn en niet te zien/plaatsen zijn.

Hij reageert het meest op paarden die voorbij komen en die niet te zien zijn. Maar ja dat deel ik eigenlijk niet in onder de categorie schrikken.. als hij dat doet dan straf ik hem er wel voor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:25

Lenneke_ schreef:

Ik heb een paard dat redelijk snel schrikt. Toch doe ik redelijk vaak (eens per week) schriktraining met hem, laat hem wennen aan: zeilen, paraplu's, harde geluiden, brievenbussen, kliko's, omgevallen kliko's (die zijn een stuk enger) en ga zo maar door. Daarnaast gaat ie 2 keer in de week mee op les, waar hij geconfroteerd wordt met vreemde paarden, geluiden die hij niet altijd kan plaatsen, rennende kinderen en meer van dat soort gein. Verder rij ik eens in de 2 weken een wedstrijd en ga zo vaak mogelijk naar clinic's. Hij ziet redelijk veel... Toch kan ie zich erg druk maken om de kleinste dingetjes. Het wil dus niet zeggen dat als je je paard aan veel dingen laat wennen, je zijn schrikreacties kan wegnemen. Hij is tijdens de schrik trainingen meestal vrij relaxed, of na een korte schrik weer rustig, als ik met hem aan het werk ben, kan hij echter van iets kleins ineens over de rooie zijn.....(en dat is niet omdat ik daar er niet mee bezig ben om dat te voorkomen Knipoog )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:35

Voor mij is het natuurlijk wel iets anders omdat ik geen dressuurwedstrijden rij. Maar ik heb Anouar geleerd dat hij op z'n plek moet blijven als iets eng is. Hij mag stil staan, kijken, springen op de plek, wat hij maar wel, maar wegrennen of achteruit lopen mag niet, als ik daar geen opdracht voor geef.

Een tijd terug reden we langs een stel enorme containers en net op dat moment kwam er een touringcar van achteren. Wij zaten tussen de containers en de touringcar. Anouar vond het doodeng en ik schrok er ook wel een beetje van. Maar wegrennen deed hij niet.
Terwijl Anouar vroeger echt een bangerik was. Hij was werkelijk overal bang voor.
Maar bij dressuurwedstrijden is het natuurlijk niet handig om je paard te leren stil te gaan staan Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:46

Hangt er vanaf. Ik heb diezelfde tactiek met Trammelant vroeger gebruikt, en die liep toch Z dressuur. Het gaat erom dat ze onder jouw controle blijven, en niet zelf initiatieven nemen.

wat je vaak ziet is dat er enorm geruststellend gepraat wordt tegen een paard dat alleen een beetje schuin kijkt. Daarmee bevestig je alleen maar zijn idee dat er iets engs is, je bereikt vaak meer door gewoon door te rijden (bij voorkeur in schouderbinnenwaarts) en aan het werk te gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:53

Ik laat mijn paard het liefste ook stilstaan. Daar ben ik alleen niet altijd snel genoeg voor... Haha!

Als Witte iets engs ZIET dan gaat het goed, met een klopje op de hals en een "tis goed" is er voldoende vertrouwen om er rustig langs te gaan. Het probleem is bij hem vooral het horen, maar niet zien. Van een klapperend zeil wordt ie niet bang, eerder nieuwsgierig (al was dat 2 jaar terug ook zeker niet het geval Haha! ). van een kind dat onder de bakrand (uit het zicht) rent, raakt ie wel enorm van slag.

En dat is het lastige: wel horen, maar niet zien, hij is dan echt in 2 sec aan de andere kant van de bak. Beetje laat om dan nog op de plaats te willen houden....

Iemand tips of ideeen hoe dat te verbeteren is??

Hoe pakken jullie het aan als je paard wegschiet? Door laten galloperen? Tik geven? op zijn gemak stellen door rustig te gaan stappen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:56

edit: wat ik nu doe als Wit wegschiet is het negeren. gewoon verder rijden alsof er niets aan de hand was.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:58

Lielle schreef:
Hangt er vanaf. Ik heb diezelfde tactiek met Trammelant vroeger gebruikt, en die liep toch Z dressuur. Het gaat erom dat ze onder jouw controle blijven, en niet zelf initiatieven nemen.

wat je vaak ziet is dat er enorm geruststellend gepraat wordt tegen een paard dat alleen een beetje schuin kijkt. Daarmee bevestig je alleen maar zijn idee dat er iets engs is, je bereikt vaak meer door gewoon door te rijden (bij voorkeur in schouderbinnenwaarts) en aan het werk te gaan.

dat werkt in mijn geval ook het beste. En ik maak een volte en rij er meteen nog eens voorbij. Schrikt ie weer dan nog een keertje.
Daar wordt ie hard en imuun van !

Ik zou echt niet willen dat ik de ring moet verlaten omdat ie ergens niet aan voorbij zou willen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:01

_angela_ schreef:
Ik laat mijn paard het liefste ook stilstaan. Daar ben ik alleen niet altijd snel genoeg voor... Haha!

Als Witte iets engs ZIET dan gaat het goed, met een klopje op de hals en een "tis goed" is er voldoende vertrouwen om er rustig langs te gaan. Het probleem is bij hem vooral het horen, maar niet zien. Van een klapperend zeil wordt ie niet bang, eerder nieuwsgierig (al was dat 2 jaar terug ook zeker niet het geval Haha! ). van een kind dat onder de bakrand (uit het zicht) rent, raakt ie wel enorm van slag.

En dat is het lastige: wel horen, maar niet zien, hij is dan echt in 2 sec aan de andere kant van de bak. Beetje laat om dan nog op de plaats te willen houden....

Iemand tips of ideeen hoe dat te verbeteren is??

Hoe pakken jullie het aan als je paard wegschiet? Door laten galloperen? Tik geven? op zijn gemak stellen door rustig te gaan stappen?

Hoe ik dat doe.. (is toevallig zondag nog gebeurd er kwamen paarden voorbij). Ik geef een ophouding.. Hij mag NIET wegrennen wat er ook gebeurd !!! Daarna meteen aan het werk.. En er nog een keertje voorbij rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:01

_angela_ schreef:
Ik laat mijn paard het liefste ook stilstaan. Daar ben ik alleen niet altijd snel genoeg voor...

Ik ben ten alle tijden voor voorwaarts oplossen. Met mijn paarden is dat in alle gevallen nog de beste remedie. Zodra ze stilstaan hebben ze alle gelegenheid om vanalles uit te halen EN je geeft dan juist een bevestiging dat het eng is. En een paard dat voorwaarts gaat kan niet omhoog komen.

_angela_ schreef:

Voorwaarts blijven rijden en zorgen dat je weer wat controle krijgt en verder doorrijden alsof er niets aan de hand is. Galloperen heeft mijn voorkeur. Veel paarden ontspannen ook makkelijker in de galop. Bovendien kan je je paard dan beter uitzitten en als hij al in galop is kan hij minder hard wegspringen dan vanuit stap of draf. (de versnelling is dan minder groot) Een nadeel vind ik in draf dat als ze een keer wegschieten en je zit dan net qua lichtrijden in een charmant sta-moment, dat je wat minder stevig in het zadel zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:03

Dan zou ik wel een heel zware ophouding moeten maken... is dat wel verantwoord, mijn gevoel zegt namelijk van niet..

edit: reactie op de absoluut stil laten staan post.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:05

Ik zet mijn paard ook niet stil !!!!!!!! Hij mag alleen niet onder mij uitrennen !! Dus gewoon een ophouding maken en dan weer meteen voorwaarts !
Mijn paard rende in het begin echt met mij de bak rond... Dat gebeurd niet meer !! Gaat ie er van door.. meteen ophouding en weer gas erop

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:07

Ik heb sportpaarden gereden die schrokken als iemand zijn as van sigret tikte, een musje van de bakrand sprong of als er een bladje wegwaaide...

Ach saai is het in ieder geval niet Sigaar

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:09

Angela,
Je kunt het beste wel uiting laten geven aan zijn gevoel van schrik/ angst, dus enkel passen wegrennen en rustig opvangen en opgewekt verder rijden zonder verdere reactie te geven. Je ziet soms mensen kun paard tegen de bakrand zetten als hij gaat schrikken maar dan kan hij niet weg en gaat hij echt goed over de z**k omdat hij zijn angst niet kan uiten met alle gevolgen van dien wat weer niet bepaald de veiligheid van mens en dier bevorderd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:12

tsja mn 3 jarige ziet geen spoken, mn 13 jarige die Z1 liep durfde zelden de ring door, al die enge bloemstukken en schaduwen etc ook Ach gut
en beide paarden worden door mij hetzelfde behandeld en beide gaan mee naar de bossen dwars door t dorp heen, maken oriëntatieritten tussen de aanspanningen en alles
ene is een BWP de andere een KWPN dus erg vergelijkbaar, de andere KWPNer kijkt nergens naar maar groot verkeer is daar wel een hel bij en aanspanningen ook, ook dat paard was Z1 dressuur

ligt dus erg in t karakter van het paard lijkt me.

alle paarden staan de hele dag met zn allen in 1 wei, alles springt, dressuurt & komt geregeld in het bos dus waarom de ene wel flipt van een lichtvlekje op de grond of en bloemblaadje wat van een bloemstuk valt en t andere paard het nog niet een ziet, dat zou ik dus echt niet weten!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:18

knightloekie schreef:
Ik zet mijn paard ook niet stil !!!!!!!! Hij mag alleen niet onder mij uitrennen !! Dus gewoon een ophouding maken en dan weer meteen voorwaarts !
Mijn paard rende in het begin echt met mij de bak rond... Dat gebeurd niet meer !! Gaat ie er van door.. meteen ophouding en weer gas erop

oke, dat is idd iets anders als stilzetten wat ik uit je post begreep Lachen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:22

_angela_ schreef:
knightloekie schreef:

oke, dat is idd iets anders als stilzetten wat ik uit je post begreep Lachen

dat bedoelde ik niet in ieder geval.. Ik zet hem wel volledig stil als hij doordramt.. Dus bijv. na de overgang galop-draf en hij blijft dribbelen dan zet ik hem wel stil.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:32

Pletje123 schreef:
Precious20 schreef:
Ik heb hier in een van de eerste posts gelezen dat zulke paarden schrikken omdat hoog in het bloed staan. Sorry, maar dit vind ik maar nonsens. Bloedpaarden kan je zo mak of zo wild maken als je zelf maar wilt. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.

Die paarden zijn vaak wel gevoeliger Knipoog

Ik rijd al járen met volbloeds en heb er zelf ook één. Ik weet dus goed genoeg dat ze gevoeliger zijn dan de doorsnee warmbloed Knipoog
Mijn paard is doodbraaf maar als ik wil kan ik er, in een paar seconden tijd, een tikkende tijdbom van maken. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.
Veel ruiters beseffen niet hoe hun denken het temperament, en dus ook het reactievermogen van hun paard, beïnvloedt...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:40

Nu mijn vraag: wat doe jij zoal met je paard? Breng je hem ook uit op wedstrijden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:49

Precious20 schreef:
Mijn paard is doodbraaf maar als ik wil kan ik er, in een paar seconden tijd, een tikkende tijdbom van maken. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.

Deels wel ja. Maar ik heb verschillende paarden gehad en met allemaal reed ik probleemloos door druk verkeer, buiten en op het strand enzo. Maar met 1 paard was dat gewoon niet verantwoord. Op een wedstrijdterrein was er niets aan de hand qua schrikken (wel was het paard zo heet dat het regelmatig flipte, maar dat is iets anders dan schrikken). Maar op een buitenrit was het paard zo bang van alles dat ze niet te handhaven was. (ook als ik met andere ruiters was) Helaas heb je dan niet alleen met een niet te handhaven paard te maken, maar ook met druk verkeer dat geen rekening met je houdt. Na een aantal gevaarlijke situaties die met een sisser afliepen heb ik het uit veiligheidsredenen voor gezien gehouden.

Dit was dan wel een paard met 'een verleden', maar het had ook met het karakter van het paard te maken dat dat 'verleden' zo moeilijk te overwinnen was. Het paard was van nature zo heet, zo sensibel en zo gevoelig. Het ene paard vergeet een nare ervaring sneller dan het andere. En meestal hebben die hele hete sensibele hoog in het bloed staande paarden een beregoed geheugen. Ik was bijvoorbeeld de enige die bij haar in de stal kon komen. Als de hoefsmid/veearts oid kwam moest ik er altijd zelf bijzijn. Alleen dan bleef ze rustig. Dat was absoluut geen kwaaiigheid, maar pure angst.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:51

Pletje123 schreef:
Nu mijn vraag: wat doe jij zoal met je paard? Breng je hem ook uit op wedstrijden?

aan wie stel je die vraag ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:00

Aan Precious20