Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:En wij belonen niet als ze schrikken...
Lenneke_ schreef:Ik denk dat het komt dat daar gewoon geen aandacht aan besteed wordt. Een paard is ergens bang voor, krijgt een mep omdat hij niet moet zeuren, de volgende keer is hij niet meer bang voor hetgene hij in eerste instantie eng vond, maar voor de mep die hij de vorige keer heeft gerkegen
Lenneke_ schreef:Ik denk dat het komt dat daar gewoon geen aandacht aan besteed wordt. Een paard is ergens bang voor, krijgt een mep omdat hij niet moet zeuren, de volgende keer is hij niet meer bang voor hetgene hij in eerste instantie eng vond, maar voor de mep die hij de vorige keer heeft gerkegen
Lielle schreef:Hangt er vanaf. Ik heb diezelfde tactiek met Trammelant vroeger gebruikt, en die liep toch Z dressuur. Het gaat erom dat ze onder jouw controle blijven, en niet zelf initiatieven nemen.
wat je vaak ziet is dat er enorm geruststellend gepraat wordt tegen een paard dat alleen een beetje schuin kijkt. Daarmee bevestig je alleen maar zijn idee dat er iets engs is, je bereikt vaak meer door gewoon door te rijden (bij voorkeur in schouderbinnenwaarts) en aan het werk te gaan.
_angela_ schreef:Ik laat mijn paard het liefste ook stilstaan. Daar ben ik alleen niet altijd snel genoeg voor...![]()
Als Witte iets engs ZIET dan gaat het goed, met een klopje op de hals en een "tis goed" is er voldoende vertrouwen om er rustig langs te gaan. Het probleem is bij hem vooral het horen, maar niet zien. Van een klapperend zeil wordt ie niet bang, eerder nieuwsgierig (al was dat 2 jaar terug ook zeker niet het geval). van een kind dat onder de bakrand (uit het zicht) rent, raakt ie wel enorm van slag.
En dat is het lastige: wel horen, maar niet zien, hij is dan echt in 2 sec aan de andere kant van de bak. Beetje laat om dan nog op de plaats te willen houden....
Iemand tips of ideeen hoe dat te verbeteren is??
Hoe pakken jullie het aan als je paard wegschiet? Door laten galloperen? Tik geven? op zijn gemak stellen door rustig te gaan stappen?
_angela_ schreef:Ik laat mijn paard het liefste ook stilstaan. Daar ben ik alleen niet altijd snel genoeg voor...
_angela_ schreef:Hoe pakken jullie het aan als je paard wegschiet? Door laten galloperen? Tik geven? op zijn gemak stellen door rustig te gaan stappen?
knightloekie schreef:Ik zet mijn paard ook niet stil !!!!!!!! Hij mag alleen niet onder mij uitrennen !! Dus gewoon een ophouding maken en dan weer meteen voorwaarts !
Mijn paard rende in het begin echt met mij de bak rond... Dat gebeurd niet meer !! Gaat ie er van door.. meteen ophouding en weer gas erop
_angela_ schreef:knightloekie schreef:Ik zet mijn paard ook niet stil !!!!!!!! Hij mag alleen niet onder mij uitrennen !! Dus gewoon een ophouding maken en dan weer meteen voorwaarts !
Mijn paard rende in het begin echt met mij de bak rond... Dat gebeurd niet meer !! Gaat ie er van door.. meteen ophouding en weer gas erop
oke, dat is idd iets anders als stilzetten wat ik uit je post begreep
Pletje123 schreef:Precious20 schreef:Ik heb hier in een van de eerste posts gelezen dat zulke paarden schrikken omdat hoog in het bloed staan. Sorry, maar dit vind ik maar nonsens. Bloedpaarden kan je zo mak of zo wild maken als je zelf maar wilt. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.
Die paarden zijn vaak wel gevoeliger
Precious20 schreef:Mijn paard is doodbraaf maar als ik wil kan ik er, in een paar seconden tijd, een tikkende tijdbom van maken. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.
Pletje123 schreef:Nu mijn vraag: wat doe jij zoal met je paard? Breng je hem ook uit op wedstrijden?