Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:26

ik ben zelden echt boos op [***]. het heeft weinig nut, ik opgefokt, hij opgefokt... met rijden werkt het beter om dan even even lange teugel te doen, spanning wegvloeien en opnieuw proberen. als hij iets niet doet met rijden denk ik eerst.. geef ik het goed aan? begrijpt hij mij, begrijp ik hem?

op de grond kan ik soms wel boos worden als hij als fjord betaamd soms even vergeet dat drammen en niet-luisteren niet gewenst is Clown maar een flinke *HEY* en wat passen achteruit is dan genoeg.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:52

Als iets niet lukt dan wordt ik eerder boos op mezelf dan op de pony waar ik dan oprijdt.. Maar gaat de pony lopen etteren dan (bijv. tijdens de galop in 1 keer omdraaien) dan kan ik wel kwaad worden, en dan door iets harder te drijven de goeie kant en flink vooruit rijden..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:13

Boos worden op mijn paard omdat iets niet lukt heeft bij hem totaal geen zin. Daar wordt hij heel angstig en onzeker van en werkt dus averechts.

Ik ga dan gewoon even wat anders doen en dan probeer ik het een paar minuten later nog eens.

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:25

Als iets niet gaat zoals ik dat wil en ik probeer van alles om het te verbeteren zonder resultaat dan kan dat zo'n rotgevoel geven, dan wordt ik ook wel eens heel erg boos maar ik weet dat dit een averechts werkt (je gaat door je boosheid vaak ook groffer rijden) dus meestal stap ik dan af om het eventjes te laten bezinken. Stap na een aantal rondjes weer op en probeer positief te denken en het is heel gek maar dat werkt echt!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:05

ik wordt best wel eens boos, maar meestal blijft het bij een beetje vloeken en dreigen met de worstfabriek...
deze week was ze heel vervelend met rijden. ik vroeg niet heel veel, maar fatsoenlijk draven kon al niet meer. na twee dagen klooien en rijtechnisch proberen op te lossen ben ik een keer goed boos geworden en heeft ze een brul en een flinke tik gehad. en toen kon het ineens wel....
ze heeft dat gewoon af en toe nodig. vandaag heb ik een beetje grondwerk gedaan om de rangorde weer te bevestigen, en ze was gelijk een stuk braver. het was nog niet geweldig, maar ik heb het rijden tenminste positief af kunnen sluiten!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:14

niet, rij eigenlijk de laatste jaren alleen nog maar met zo weinig mogelijk druk en geen hulpmiddelen. Bevalt me prima en de paarden tot nu toe ook.....wel veel grondwerk...dus eigenlijk toch hulpmiddel en druk..... Clown

Lautjexvinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:18

mischien is die een beetje sloom,
ik geef me pony kentuky light.
man! wat is mijne lekker voorwaarts nu.

meestal geef ik hem wel een dikke tik.
hij/zij moet wel op je been en zweep reageren!
als hij/zij het nog niet doet dan za ik door blijven drijven en tikken
hij moet egt luisteren hoor!

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:19

Ik word ook nooit boos op mijn pony. Ik heb afentoe wel zoiets van, Luister nou eens, maar ik word niet boos, want dat werkt averechts! Gewoon rustig en lief vragen en geduld hebben, dan komt het altijd wel goed.
Ik rijd nu ook veel liever zonder bit en zonder zadel, veel fijner en dan luisterd ze beter naar mijn stem en naar mijn hulpen. Gebruik geen zweep, want dan word ze alleen maar angstig en bij sporen ook.
Als ze dan nog niet luisterd (wat weinig voor komt) dan drijf ik haar harder aan en als het moet geef ik een mep op haar bips. Maar dat komt heel weinig voor.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:21

Hangt er vanaf bij welk paard/pony. Bij Rusty (shetlander) kan ik me soms behoorlijk boos maken. (bijten, voetje niet willen geven,..) Gewoon puur uit eigenwijsheid. Als ik haar op dr plaats zet is het dan gelijk ook over.

Maar de dingen die ik bij Rusty doe, moet ik zeker niet gaan proberen bij m'n eigen paard. Van een stemreactie,handbeweging kan ze soms al overstuurt geraken. Dus dat is zeker geen oplossing bij mijn merrie.

En ook onder het rijden, hoe bozer ik me maak, hoe erger het word. Hoe rustiger ik ben en hoe kalmer ik het probleem aanpak hoet beter het gaat.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:21

Petra_O schreef:
ik wordt best wel eens boos, maar meestal blijft het bij een beetje vloeken en dreigen met de worstfabriek...

Whaha, dat doe ik ook wel eens Haha! Een van de knollen wil totaal niet longeren, en na een half uur proberen geef ik dan maar op en wil ik hem het liefste in een frikandel stoppen Haha!

Lautjexvinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:22

Oh, mijn lesgever zegt dat je niet je pony/paard te zacht moet aanpaken als die iets niet wilt gewoon doordrijven als datniet helpt een flinke tik!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:25

Ja, maar dat helpt niet bij alle paarden. Bovendien vind ik mezelf al gemeen als ik er ook maar over dénk een zweep te pakken, laat staan het ding te gebruiken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:49

Petra_O schreef:

ik zie dat paard al denken ROFL
eerste keer owneeee ik moet naar de worstfabriek Bloos! Nagelbijten / Gniffelen Verdrietig
en na de 100ste keer: Gaaaap Slapen ja pfff dat zeg je altijd, gebeurt toch niet Tong uitsteken

Haha! sorry.. melig Clown

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:19

niet boos, als hij iets doet wat niet mag, laat ik hem wel merken dat dat niet mag door bijvoorbeeld een por met spoor of tikje met de zweep, wel meteen na wanneer hij iets "fout" heeft gedaan.

daarna ga ik meteen terug naar de ontspanning en werk daar van uit weer verder.

maar boos worden, nee ik ben gewoon concequient.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:03

Ik word eigenlijk nooit zo boos op mn pony.. Als hij echt niet luisterd geef ik gewoon eent tik met de zweep.. Of als hij neit doorloopt spoor ik hem even aan Lachen

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:30

Meestal is mijn pony in het begin super langzaam om mij natuurlijk weer chagiee te maken Knipoog Maar als ik hem dan geen tik geef of iets anders vliegt hij er als een speer vandoor Tong uitsteken Eigenlijk wel grappig, maar na een tijdje ben je het zat Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:35

Lautjexvinny schreef:
Oh, mijn lesgever zegt dat je niet je pony/paard te zacht moet aanpaken als die iets niet wilt gewoon doordrijven als datniet helpt een flinke tik!

En dan... krijg je zo'n gemakkelijk beledigd karakterpaard onder je kont, lig je in het zand en loopt ie 6 weken niet meer voor je Nagelbijten / Gniffelen
Even aankijken per paard wat werkt hoor, de ene een tik met de zweep en bij de andere moet je een omweggetje bedenken om bij je doel te komen Knipoog

Ik kon vroeger heel driftig worden, nu stop ik als ik echt kwaad word want je schiet er niks mee op. Van kwaadheid wordt je paard niet braver Clown
Ik zag gisteren nog een meid afstappen en aan haar teugels (stang en trens hingen erin) beginnen te snokken omdat ze zo kwaad was op haar paard..... dat is het toch allemaal niet waard?

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:41

Gewoon harde mep geven

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:44

ik probeer t eerst een aantal met tussenposes, en als ze t niet doet wordt ik wel is pissed ja, meestal helpt gewoon een harde schreeuw, madam kan er niet tegen als er tegen haar geschreeuwd wordt, alleen als ik op buitenrit ben en ze wil niet meer lopen, krijgt ze toch echt een tik op der kont, aangezien t gevaarlijk is als ze midden op de weg stil staat... maar meestal leert ze me dat wel af met een boksalvo (midden op de weg ja Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:50

amandatjuh schreef:
Gewoon harde mep geven
Hoe verantwoord... hoe ga je dat doen als je kinderen hebt? Geef je die ook "gewoon" een harde mep?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:04

Valt best mee. Ik haal er een keer de zweep over, ram mijn sporen erin en dan ondertussen flink op de rem trekken, anders naaien ze eruit Extreme duivel

een vroegere instructeur heeft me ooit geleerd dat je niets wint met boos worden, want dan blijf je niet goed meer rijden en heeft je paard alsnog zijn zin. Gewoon consequent volhouden en blijven rijden. Grote grijns op je gezicht, en ondertussen een keer knijpen onder.
En als ze stoppen voor een sprong waar alles goed zat, geef ik echt wel eens een tik, maar dan ook meteen en 1 goede. En dan weer netjes aanrijden.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:16

ik word niet snel boos.. meestal probeer ik het gewoon nog een keer

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:16

Als ik baal van iets wat mijn paardje doet of juist niet doet dan wil ik nog wel eens gaan mopperen. Ik heb geleerd dat wanneer je paardje iets verkeerd doet dit meestal bij jezelf als ruiter ligt. Net zoals ze soms zeggen met de computer, is het geen gebruikersfout. Dit ga ik dan eerst "onderzoeken" alvorens op haar te gaan mopperen. En dan nog, ook al ligt het probleem bij haar en doe ik alles goed, dan ga ik kijken waarom iets haar moeite kost of waarom ze juist dan verzet toont.

Al doende de afgelopen 18 jaar heb ik geleerd dat ik met boos worden vaak het tegenovergestelde bereik van wat ik wil bereiken. Wanneer ik mijn rust en kalmte probeer te bewaren heeft die meestal meer effect op mijn paardje dan wanneer ik begin te schelden op haar. (dan kijkt ze me vaak aan met een blik van " hahahahaha, wat maakt mij dat nou uit dat jij moppert"

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:17

Vroeger kon ik echt woedend worden, meer woedend op mezelf dan op m'n paard.
Ik dacht altijd "ik kan niet rijden"!
Vroeger zou ik een paard ook sneller een tik met de zweep geven dan nu.

Nu ik op eigen paarden rijd heb ik geleerd, dat vriendelijk vragen sneller gaat dan meteen eroplos meppen, gelijk ik andere wel eens heb zien doen.

Ik ben wel van mening, ik vraag het je 2x , de 3de keer is het prijs!
Bv. M'n paard springt niet op been hulp in galop, ok, nog eens, dan niet dan is het een Tik + been hulp. Doet hij het dan wel, krijgt hij beloning.

de volgende keer gaat m'n paard bij de 2x zeker al in galop Clown

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:55

Ik zorg gewoon dat ze heel voorwaarts zijn door de hele tijd overgangen te maken. Als ze dan na een tijdje lekker voorwaarts zijn, probeer ik het. Als ze dan echt niet gaan dan neem ik gewoon de zweep erbij. (dat deed ik tenminste toen ik nog op de shetlanders reed Tong uitsteken )