heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:48

roest schreef:
vertrouwen

ja maar dan moet je dat wel hebben hé? valt me vaak op dat veel mensen geen band met een paard hebben... dat kun je vaak toch wel zien...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:48

colette_007 schreef:
ja dat is ook zo... dan worden ze gespannen etc etc maar spelenderwijs kun je ze alles leren.. dus dat ook Haha!

wat ook? dat ze stoppen terwijl je al druk hebt?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:50

vertrouwen vind ik een hele goede! Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:53

KsVrPy schreef:
roest schreef:
vertrouwen

ja maar dan moet je dat wel hebben hé? valt me vaak op dat veel mensen geen band met een paard hebben... dat kun je vaak toch wel zien...

heeft niets te maken met geen band hebben, iedereen heeft een band, maar welke?
ik heb dressuurprikkers als vrienden, die hebben een paar keer op mijn paardje (western) gereden om ze te laten voelen dat je zelfs je teugels niet nodig hebt. Erg leuk, maar dan:
jaaa, maaaaar... ik heb een dressuurpaard en wij rijden dus anders. Daar was de uitdaging Haha!
Na 4 dagen had ik 1 van de dressuurpaarden zo ver dat ie stopte op het whoa commando, niet zo snel als een quarter, zou je ook niet mogen verwachten. Maar het gevolg is wel dat het paard buiten weer een galopje mag maken.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:57

ik ben t er wel mee eens, ik ben heel blij dat ik lekker op mezelf kan rijden, geen commentaar van anderen die het beter weten! dat mag alleen mn instructrice Knipoog tsja dekjes die koop k toch wel omdat ik ze mooi vind, en ik vind met setjes niets mis, alleen je kan het ook overdrijven... en wat hulpteugels betrefd.. in de vuilnisbak ermee, ze doen niets meer dan ellende, voor onervaren ruiters die hun handen heel hoog houden (mijn moeder +) ) is een martigaal wel handig zodat het paard er niet zo'n last van heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:59

colette_007 schreef:
dat is wel zo... die dressuur ruiters in het bos (is mss vooroordeel maja ik ken er toevallig een paar..) die zijn als de dood om stuk te galloperen om uberhaubt gewoon een 'ontspannen' rit te houden...

ho ho! Ik ben dressuurruiter maar doe niets liever dan mijn paard volledig losse teugel te geven en hem te laten gaan. Ik geef hem zelfs nog wat been bij en moedig hem aan om nog net wat harder te gaan dan ie al gaat!

Het enige feit is dat dressuurruiters hun paar vaak onder controle hebben in tegenstelling tot sommige andere ruiters Knipoog Mijn pony komt zelfs vanuit een rengalop die in een race niet zou misstaan makkelijk terug om de lichtste zithulp in het bos.
Dat je rustig galoppeert (ik galoppeer ook stukken in een rustig handgalopje) betekent niet dat je bang bent. Eerder dat je ook wil genieten van je omgeving.

en in elke tak van de paardensport is het de bedoeling dat je je paard vertrouwd. Anders kan je er niet eens op kruipen/erachter kruipen....En dat is wel een redelijk belangrijke stap in de meeste takken Tong uitsteken

(edit; quote waarop ik reageerde er bij gezet)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-12-06 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:00

Rianneke schreef:
vertrouwen vind ik een hele goede! Haha!

en dat komt bij NIEMAND en ook bij geen paard uit de lucht vallen.

Of je het nu TTouch of tutten (met of zonder setjes) noemt, is kwaliteitstijd met een paard een goede investering in wederzijds vertrouwen.

HC

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:07

helemaal niet als de problemen 'opgelost' worden met hulp(dwang)middelen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:12

hulpteugels hebben juist een positief effect (althans de meeste) maar worden ook door 90 % vd ruiters/gebruikers verkeerd gebruikt en dan ondervind jemeer negatieve dan positieve effecten!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:17

heb je dat wel eens aan een paard gevraagd? (dat ze verkeerd gebruikt worden was wel duidelijk)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:21

roest in dat geval zou ik er ook niet meer op kruipen en hem gewoon weer loslaten. Hoewel, nee, want je paard kan natuurlijk ook niet zeggen of ie het wel leuk vind als hij weer in de grote vrijheid gedropt word waar hij zelf zijn voer bij elkaar moet zoeken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:22

nee maar het is bewezen dat het een positieve werking heeft.. als ik bv longeer zet ik al mijn paarden laag bij (jonge paardn nog niet..) en dan stribbele sommige wel eens wat tegen mar dat betekent niet meteen dat je iets fout doet/je dus moet stoppen... En dat doen sommige mensen dan en dan krijgen paarden dat door.. ik heb nu een 3 jarige gaat super, dat (dressuur)vrouwtje waar het op stal staat heeft erop gereden (rijd t/m het ZZ dressuur) en je merkt het meteen paard is niet meer ontspannen etc etc... en ze heeft het paard weer wat geleerd... te gaan stijgeren als ie iets niet wil.. dat hebben we hem toch even weer Af geleerd (dit ligt neit aan het paard natuurlijk is gewoon slim paard maar aan de omgang) en dan zeggen ze (en zij dus ook) van hang er maar een thiedeman aan want zedoet haar hoofd om hoog :S

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:24

mits goed gebruik is geen enkele hulpteugel slecht, bij slecht gebruik word elke hulpteugel een moordwapen Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:26

pharagirlke schreef:
roest in dat geval zou ik er ook niet meer op kruipen en hem gewoon weer loslaten. Hoewel, nee, want je paard kan natuurlijk ook niet zeggen of ie het wel leuk vind als hij weer in de grote vrijheid gedropt word waar hij zelf zijn voer bij elkaar moet zoeken.

ben ik het helemaal mee eens maar dan komen we op het volgende dilemma... waar vindt ik zoveel land Knipoog
ik ben niet tegen alles van dat, maar zal er zelf niet naar grijpen. Ik ken ruiters die hun paard zonder gareel rijden maar net zo goed met van alles erop en eraan. Daar het ik respect voor, jammer, het zijn er verdomd weinig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:30

idd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:30

Roest, wat een rare redenatie van jouw stalgenoten dat ze niet meer met je buiten willen rijden omdat je paard 'niet aan de teugel' loopt Verward

Maakt toch niet uit hoe je paard loopt? Als je er maar controle over hebt Haha!.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:31

Apple schreef:
Roest, wat een rare redenatie van jouw stalgenoten dat ze niet meer met je buiten willen rijden omdat je paard 'niet aan de teugel' loopt Verward

Maakt toch niet uit hoe je paard loopt? Als je er maar controle over hebt Haha!.

ze loopt western, is dat niet erg genoeg? Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:42

Dat is helemaal erg, western, dan hangen je teugels nog in een boogje ook *LOL*

Vriendlief had laatst wat kennissen mee op buitenrit. Dus hij daar een heel stuk draven in constant tempo, teugeltje los, 1 hand vast. Dat scheen ook wel wat verbaasde blikken op te leveren. Dat dit kon en zo braaf. Niks moeilijks aan hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:46

roest schreef:
vertrouwen

Dat moet ook eerst opgebouwd worden.

Van de zomer was mijn driejarige nog niet onder de man dus ben ik aan de hand met hem buiten gaan stappen. Superbraaf over het algemeen, maar als hij bang wordt van iets gaat hij in een keer onverwacht steil omhoog en gaat op zijn kont zitten. Dat gebeurde bij elke wandeling maar 1 keer, maar ik moet die ongein niet hebben terwijl ik erop zit, want dan slaan we dus om met zijn tweeen.

Met dit takkeweer ga ik niet zulke einden wandelen (is ongeveer anderhalf uur flink doorwandelen) dus van de zomer gaan we verder oefenen buiten.

Maar ondertussen ben ik dus idd een angstige dressuurmuts die niet buiten gaat rijden.
Liever dat etiket dan 600 kilo paard op me hebben. Heb ik 3 keer gehad in mijn leven, een 4e keer zou ik graag niet meer hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:49

Apple schreef:

Vriendlief had laatst wat kennissen mee op buitenrit. Dus hij daar een heel stuk draven in constant tempo, teugeltje los, 1 hand vast. Dat scheen ook wel wat verbaasde blikken op te leveren. Dat dit kon en zo braaf. Niks moeilijks aan hoor.

Fijn joh, ik wou dat wij zulke 'leerpaarden' op stal hadden om eens mee mee te gaan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:49

Ik vind dat ook wel een ander verhaal.

Met een 3-jarige die nog niet lang onder het zadel is zou ik ook niet in december gaan beginnen met buitenrijden.

Dat zou ik in het voorjaar doen, of als je echt dingen verwacht, als het zeker 30 graden is in juli en augustus Haha!.

En dan zo opbouwen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:51

Urielle, zo werkt het bij ons ook in praktijk Lachen. Driekwart van de paarden bij ons op stal zijn ondertussen kipmak buiten dus als er iemand een nieuw paard heeft dan is het inderdaad eerst een paar keer mee met klein gezelschap met brave paarden Lachen.

En zo opbouwen Lachen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:52

Urielle schreef:
roest schreef:
vertrouwen

Dat moet ook eerst opgebouwd worden.

Van de zomer was mijn driejarige nog niet onder de man dus ben ik aan de hand met hem buiten gaan stappen. Superbraaf over het algemeen, maar als hij bang wordt van iets gaat hij in een keer onverwacht steil omhoog en gaat op zijn kont zitten. Dat gebeurde bij elke wandeling maar 1 keer, maar ik moet die ongein niet hebben terwijl ik erop zit, want dan slaan we dus om met zijn tweeen.

Met dit takkeweer ga ik niet zulke einden wandelen (is ongeveer anderhalf uur flink doorwandelen) dus van de zomer gaan we verder oefenen buiten.

Maar ondertussen ben ik dus idd een angstige dressuurmuts die niet buiten gaat rijden.
Liever dat etiket dan 600 kilo paard op me hebben. Heb ik 3 keer gehad in mijn leven, een 4e keer zou ik graag niet meer hebben.

dat het opgebouwd moet worden lijkt me duidelijk, het ging er hier om of je dat doet met geduld of met hulp/dwangmiddelen. In jouw geval zou ik ook een angstige dress... westernmuts zijn die niet naar buiten ging Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:54

Urielle schreef:
Apple schreef:

Fijn joh, ik wou dat wij zulke 'leerpaarden' op stal hadden om eens mee mee te gaan!

als het een western 'leerpaard' is.. JA, menig dressuurruiter eindigd in een spin, of eindigen op de nek omdat ze whoa riepen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:00

roest schreef:
dat het opgebouwd moet worden lijkt me duidelijk, het ging er hier om of je dat doet met geduld of met hulp/dwangmiddelen. In jouw geval zou ik ook een angstige dress... westernmuts zijn die niet naar buiten ging Knipoog

O sorry, ik dacht dat dit stukje verder ging op de opmerkingen van Colette:

die dressuur ruiters in het bos (is mss vooroordeel maja ik ken er toevallig een paar..) die zijn als de dood om stuk te galloperen om uberhaubt gewoon een 'ontspannen' rit te houden...
en
ja tuurlijk ik heb er ook een paar drukke paarden bij maar dat went, regelmaat etc veel zien doet een paard alleen maar goed!

Dus vandaar: liever een chicken dan op het asfalt liggen met 600 kilo paard bovenop me Haha!
maar dan had ik jouw reactie erop weer verkeerd begrepen Lachen