Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:26

Heb geduld... het komt wel. Probeer correct te zitten en consequent zijn in je hulpen, niet in de mond gaan rommelen... komt vanzelf. Geduld is de beste tip die ik je kan geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:12

En vergeet niet, ze hoeven het niet te 'leren'. Als je je paard recht hebt en soepel dan is het een logisch gevolg van ontspannen en de rug gebruiken.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:51

geduld heb ik zeker wel, Maar omdat hij in het begin zo stijf wa als een hark en nu echt al vrij soepel had ik wel wat verandering verwacht. Ze zeggen dat het goed is om hem dan met een pessoa tuig te logeren klopt dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:36

soepelheid moet zeker verbetering geven, maar dan blijft het rechtrichten verhaal nog over. Bij mijn paard is het eigenlijk heel simpel, zodra ze recht is ontspant ze haar rug en zakt haar koppie.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:52

Buiten teugel erraan houden
Binnen teugels iets losser ( niet een heleboog)
En dan op de volte rijden, en met je binnenbeen iets aansporen ( niet te veel anders gaat de pony niet meer op je veen reageren,) en als de pony nageeft, iets kinder been geven, en dat is de bassis als dat goed gaat gaan de andere oefeningen ook goed, zoals wijken schouder binnenwaarts enz.

heel veel succes

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:19

ik hoef er eigenlijk niks voor te doen, mijn tinker loopt zoieso wel aan de teugel.
Maar als ze echt geen zin hebt dan neem ik druk op de voorkant en geef extra been, zodra ze dan aan de teugel loopt laat ik de druk los en blijft ze weer zo lopen.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:00

ik rij op de manege altijd dezelfde pony en die is niet zo heel goed in aan de teugel lopen, maar de laatste tijd doet hij het steeds beter. hij kan behoorlijk vervelend zijn, maar als hij een goede bui heeft, rijdt hij heel fijn.
omdat hij niet van 'strakke' teugels houdt, pak ik ze aan het begin heel rustig op en maak ze op die lengte dat er een goede verbinding is. als we gaan draven laat ik hem eerst een beetje doorlopen en daarna laat ik hem in verschillende tempo's lopen. dan verzamel ik hem, beetje 'spelen' met de teugels, maar zeker niet te strak houden en dan krijg je een mooi aan de teugel lopend paard zonder een strakke verbinding. en dat is ook het fijnst voor het paard, dan kan hij zelf weten hoe hij zijn hoofd draagt en loopt hij niet aan de teugel omdat hij daartoe 'gedwongen' wordt.
deze pony doet het na een galopje altijd nog wat beter, dan is hij ook even wat energie kwijt:P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:13

Ik rij altijd vanuit voorwaarts-neerwaarts naar een meer opgerichte positie, dat duurt ongeveer 20 minuten. Ik let altijd goed op mijn paard en of die er wel klaar voor is. Verder zit ik zo min mogelijk aan de teugels. Ik hou wel contact, maar ook zonder teugel heb ik controle over z'n hoofd-hals houding. Bij een vreemde instukteur wordt ik er altijd op gewezen dat ik wat meer druk moet geven, omdat het soms voorkomt dat er een boog in mijn teugels hangt. Maar ik ben van mening dat als ik nog steeds controle heb en het paard nog altijd kan laten zakken of verder oprichten zonder teugeldruk, er niets op tegen is. Aan de teugel kun je niet afdwingen, dat is iets wat je paard zelf moet aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:00

Heb een verzorgpony, 1 keer op gereden en in draf liep ze eerst nogal gespannen , maar na een tijdje ging ze zich relaxen en ging vanzelf nageeflijk lopen. Het is per paard volgens mij wel een stuk verschil, op een manege pony moet je de teugels in een boogje laten en ze loop gelijk aan de teugel, en een andere pony waar ik op rijd, moet je veel voor werken, voorwaarts houden etc. voordat ze eens 2 sec. nageeflijk loopt (wel zonder bit overigens Ja )

Oftewel: Ik doe zo weinig mogelijk Haha! Gewoon actief voorwaarts, achterhand erbij en lichte druk op de teugels Lachen

DAFxUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:35

Mijn paard is heel erg voorwaards dus ik blijf dr opvangen, op een gegeven moment gaat ze steeds meer met dr hoofd zakken en dan loopt ze aan de teugel met rustige gangen. Op het moment dat ze aan de teugel loopt houd ik mn handen stil

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:18

vanuit achteren naar voren rijden.
Amber komt al naar beneden als ik mijn teugels op maat maak.
Als ze het niet doet.
dan rij ik eerst flink voorwaarts,even ene ophouding maken en vanuit mijn zit en been naar beneden rijden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:09

Ik 'speel' met mijn handen en geef iets been. En als ze niet wil veel figuren en overgangen en bij Djarade helpen ophoudingen ook goed.

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:08

ik heb mijn paard gister ook geprobeer aan de teugel
te rijden het lukt me aan het eind van de buiten rit toen de stal in aantocht was:P
maar ik probeer het door kleine kneepjes te geven(als het waren als je een spons nageven)
mijn vraag is dit de goeiemanier?

groetjes thijs(H)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:09

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:29

Dan zal ik deze maar op slot zetten.