Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:17

Nu ga ik iets zeggen wat me vast en zeker weer een OW gaat kosten, maar das dan jammer.. Knipoog
Heb je nou echt zon gigantische plaat voor je hoofd dat je zo naief bent dat je echt gelooft dat een dwangmiddel - nou vooruit- hulteugel zoals jij het noemt bijdraagt aan de ONTSPANNING en de nageeflijkheid? als ik jouw nou een bitje in je mond geeft, met een touwtje vastgemaakt aan je broekriem.. loop jij dan lekker ontspannen? jezus echt als je zelfs dit niet door hebt, niet ziet of gewoon niet wil zien dan houd hier de discussie op, want dan heeft het toch geen nut.. Ontspanning whahaha túúrlijk droom maar lekker verder! *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:20

discussie heeft inderdaad geen zin als je discussiegenoot niet de kennis en kunde heeft om in te zien dat een slof niet als dwangmiddel gebruikt hoeft te worden.

Dat een slof vaak verkeerd gebruikt wordt ben ik helemaal met je eens, maar ik zie ook veel goed slofgebruik.....

Dat jij dat niet ziet, heeft misschien te maken met ervaring of het kringetje waar je in rondrijd.......

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:21

Ik sluit me volledig bij dressl0ver aan! Goed gezegd! En tuurlijk gebruik je de slof wel om een paard aan de teugel te laten lopen. Hij loopt via je hand naar de singel in een driehoek. Dus waar wordt een paard heen 'getrokken' of geplaatst...naar de borst. Een gogue werkt anders die zorgt ervoor dat het paard voowaarts neerwaarts gaat lopen. Voor kopstoten is er de martingaal en normaal gesproken laat je de teugels toch ook niet uit je handen glijden, waarom met martingaal dan wel? Dan zou je de slof ook uit je handen kunnen laten glijden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:23

lijkt me dat je dat dan juist doet met de slof.. dan heb je 2 teugels in je handen.. maargoed.. Knipoog laatmaar.. het ligt vast aan mijn 'kringetje' *LOL*

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:25

haha, dan zit ik in hetzelfde kringetje als jou!!! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:25

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:28

Als een paard een paar keer met de slof in aanraking is gekomen denkt hij nog wel een paar keer na voor hij dat weer doet, dat maakt het in mijn ogen een dwangmiddel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:30

Sorry maar als ik emt een slof rijd hangt er een boog in dus leg mij dan eens uit wat daar nu dwangmatig aan is?

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:36

ik wou ook even reageren.
mijn vz-pony is ingereden door haar vroegere verzorgster(ik NIET dus).
nou ik heb daar geen problemen mee,totdat ik een keer vroeg hoe ze reed omdat het toen nog niet zo goed klikte.krijg ik voor mijn kiezen dat ze MET sporen is ingereden.De vroegere verzorgster dus ik niet.
ze is panisch voor de zweep omdat de vorige verzorgster een longeerlijn had van 10 m,nou niks mis mee.maar met dat uiteinde ging ze dus mijn vz-pony slaan.dus heb nu een pony dat niet zonder zweep kan rijden(ben er al mee bezig maar de buitenbak is dweil dus kan er niet inrijden).ik ben toen ik dat hoorde een klein beetje af en toe nog met sporen rijden begonnen,maar inmiddels kan ze zonder sporen rijden.nu moet ze alleen ook nog zonder zweep rijden.het is gewoon bij mij altijd zo,ze meoten zonder zweep,sporen en zonder slof kunnen worden gereden.en dan zijn er heus weleens paarden bij die je af en toe even met een slofje doorpakt ofz.maar blijf altijd eerlijk voor je paard.
dit is mijn mening,voor de mensen die het er NIET mee eens zijn sorry dan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:39

Ja klopt helemaal, ben ik helemaal met je eens. Om te helpen bij de training kan je er best af en toe een hulpmiddel bij pakken, maar als het zonder niet meer lukt dan zit er iets goed fout

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:42

Citaat:
Als een paard een paar keer met de slof in aanraking is gekomen denkt hij nog wel een paar keer na voor hij dat weer doet, dat maakt het in mijn ogen een dwangmiddel.

dat ben ik niet met je eens.

ik geef een voorbeeld:
je paard is niet voorwaarts genoeg, je knijpt met je kuit, geen reactie, je geeft een zwaardere hulp, je paard reageert en jij stopt direct met de hulp dus beloond.
wanneer je paard de volgende keer niet voorwaarts is en je geeft been zal hij meteen gehoorzamen, waarom omdat hij niet dat vervelende 2 been wil voelen maar voor de beloning gaat.
zelfde geldt voor weerstand biedende hand,
zijn dit dan ook dwangmiddelen?

de slof begrenst in dit geval dat het paard niet zijn hoofd omhoog gooit, het paard voelt de druk en brengt zijn hoofd weer op zijn plaats en als beloning is de druk weg.
de volgende keer denkt hij idd na, maar ik zie dit niet als dwangmiddelen maar als reactie een paard wordt liever beloond als gestraft.

als het dus na een paar keer met de slof op deze manier gewerkt te hebben over is, begrijpt je paard het en reageert dus meteen
op je lichte hulp.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:44

hmmm sporen heb ik totaal geen moeite mee, beter een klein prikje dan eindeloos schoppen.
Maar een slof zou niet mijn keuze zijn, dan liever een tiedeman, die het uitbreken ook voorkomt maar maar je niet ongemerkt aan kan blijven hangen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:32

Een slof is niks mis mee ,mits hij gebruikt wordt door een kundig persoon.En daar ligt hem nou het probleem....Veel mensen vinden of denken dat ze kundig zijn maar niks is minder waar.
Ik weet ook dat er nu genoeg mensen hier rond lopen die zich NIET aangesproken voelen terwijl ze dat nu juist wel zouden moeten doen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:33

ja dat is inderdaad het probleem.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:34

Ik ben ook een voorstander van hem eerst leren gebruiken onder kundige begeleiding, zo heb ik dat zelf ook gedaan. De eerste twee jaar nadat ik voor eht eerst met een slof gereden had heb ik hem alleen onder begeleiding gebruikt en neit als ik zelf aan het rijden was

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:54

Samsam schreef:
hmmm sporen heb ik totaal geen moeite mee, beter een klein prikje dan eindeloos schoppen.
Maar een slof zou niet mijn keuze zijn, dan liever een tiedeman, die het uitbreken ook voorkomt maar maar je niet ongemerkt aan kan blijven hangen.

Bij een jong paard (lees: net zadelmak) vind ik een thiedemann niet ideaal omdat je die niet los kunt gooien als ze erop zouden paniekeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:58

niet te strak zetten, en als je de teugel viert gaat de tiedeman ook losser!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:59

met een net zadelmak paard zou ik de slof er ook niet aan willen hebben eigenlijk

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:24

DresslOver schreef:
ik zou niet weten waarom het 'jammer' is waarom sommige zo reageren? Er word hier toch GEVRAAGD naar onze MENING waarom is het dan 'jammer' als wij onze mening dan vervolgens ook geven?

dat bedoel ik ook helemaal niet! lees mn verdere uitleg er dan bij! het staat er echt duidelijk, meerdere malen zelfs!

ik bedoel de reacties van ja je moet je paard niet met een slof in de krul trekken, en slof is er niet voor om nageven af te dwingen etc
want daar werd de slof niet voor gebruikt, hij werd gebruikt ivm kopstoten uitdelen, iets totaal anders!
want nageven doet en deed ze al voldoende voor de tijd die ze onder t zadel is, heeft een vb foto bijgstaan zonder slof om nog eens te benadrukken dat de slof er niet ivm nageeflijkheid aan zat

en dan blijft het erg jammer dat mensen alsnog zonder te lezen gaan roepen dat een slof niet gebruikt mag worden om hem in de krul te trekken
en nee daar mag die idd niet voor gebruikt worden, en daar gebruikte ik hem ook niet voor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:31

martingaaltje is ook fijn tegen kopstoten!

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:33

ik vind eens slof helemaal niet erg en rij er ook zelf wel eens mee, ik zeg toch ook niet dat jij er mee rijd? ik bedoelde mijn verhaal meer in het algemeen.
Ik mag toch mijn mening geven, waarom staat het anders bij discussies? Ik heb nooit gezegt dat jij de slof verkeerd gebruikt.
Alleen zie ik zo vaak mensen de slof verkeerd gebruiken door kin op de borst te trekken. Ik zeg alleen dat ik het niet heel slim vind om bij een heel jong paard dit te gebruiken zeker als je niet goed weet hoe het gebruik hoort, de consequenties daarvan kunnen niet al te prettig zijn.
Je moet je niet gelijk aangevallen voelen. Ik kan niet oordelen of dat jij hem verkeerd gebruikt. Er zijn zat mensen die wel op tijd de slof ontspannen en los laten.
Ik val niet jou gelijk aan hoor, en nogmaals de slof heb ik heus ook wel eens in mijn handen gehad. Ik vertel alleen mijn verhaal maar ja blijkbaar word ik gelijk weer aangevallen door mensen die verkeerd lezen en dan heb ik het niet over Renske_.

En zoals SamSam zegt en wat ik ook al zei..martingaal..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:34

ze heeft al meerdere malen gezegt dat ze dat niet prettig vind, omdat haar paard bij het kopstoten de teugels uit haar handen trekt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:34

Samsam schreef:
niet te strak zetten, en als je de teugel viert gaat de tiedeman ook losser!

Met een slof heb je dan nog de keuze om wel druk op je teugel te houden maar de slof los te gooien. Maar ik ben het met je eens dat je het alleen in uitzonderlijke gevallen bij een net zadelmak paard moet gebruiken en ik denk dat in dit geval het ook zo gegaan is.
Wel heb je een ruiter nodig die handig genoeg is om er mee om te gaan.

Martingaal vind ik persoonlijk een drama tegen kopstoten. Het werkt zonder enig gevoel in en als je paard besluit om tegen de martingaal in te hangen heb je geen stuur meer.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:35

DresslOver schreef:
@marloezzke; ik heb anders heel wat goed onderbouwde meningen voorbij zien komen maar ok.
@karoliena; er is niemand hier die zegt dat het zielig is, wel zeggen wij dat het slecht is omdat de slof een dwangmiddel is, voor de basis moet je tijd nemen, die moet je er niet door middel van een dwangmiddel in stampen. nu is dat hier niet het geval volgens de TS want deze word gebruikt tegen het uitdelen van kopstoten. dan zeg ik (zoals ik al eerder zei) dat ik niet snap waarom ze dan juist voor de SLOF heeft gekozen, daar is de martingaal voor gemaakt, niet de slof, daarbij word de slof in zo'n geval gevaarlijk, ook al zegt de TS van niet, geloof me meis je zal niet de eerste zijn, en ook zeker (helaas) niet de laatste.

ik heb genoeg ongelukken met slof zien gebeuren, meis ruiters die hun paard in de krul trekken, slof zo strak dat t paard wanneer hij omhoog komt meteen achterover klapt, slof zo los dat t paard er met zn voorbeen in terecht kwam, en een paard+ruiter opver de kop zien gaan omdat het paard tijdens het springen bij de landing met zn voorbenen verstrikt raakte in de slof,

daarnaast heb ik genoeg góed gebruik van de slof gezien, en kan een slof prima een hulpmiddel zijn!
verder snap ik niet waar bokt zoich druk over maakt, t beestje is 5x met slof gereden en rijd alweer sinds het fototopic zonder slof(oftewel nog langer zonder slof dan dit topic loopt Clown )
paard is en was nageeflijk genoeg voor zn graad van africhting, slof hing eraan ivm kopstoten uitdelen, ben handig genoeg met slof om hem tijdig los te laten mocht ze omhoog komen(mn andere is er een die snel omhoog komt, heb dus jarenlang ervaring qua stakende steigerende beesten, ook bij wis voel ik t aankomen als de noodrem erop gaat, ff hand mee naar voren, been eraan en ze was meteen weer voorwaarts, nog voor ze omhoog was gekomen Lachen )

verder heb ik al meerdere keren gezegd waarom een martingaal en alle andere genoemde hulpmiddelen niet fijn zijn, martingaal hangt losjes, begrenst t paard alleen bij het extreem hoog brengen van het hoofd, maar omdat wis met zoveel kracht onverwacht het hoofd omhoog gooit wint ze extra teugel en werkt de martingaal niet in.
slof heb je 2 teugels in je hand, knap paard die alles door je hand heen kan trekken.

ook dit heeft er al vaker gestaan, weer het magische woord: lezen!!

verder heb ik gemerkt dat t voor mijn paard in dit geval super heeft geholpen, en nee ik heb niet na 2x hoofdschudden naar de slof gegrepen, heb t eerst zonder slof geprobeerd maar na cap aantikken met haar hoofd was ik het goed beu en was het niet veilig om zo door te rijden, gebroken neus of voortanden kwijt zit niemand op te wachten!

dat iedereen anders over de slof denkt: prima!
zie veel gevallen waarin ik de slof er t liefst direct vanaf zou willen halen, maar ik zie ook dat er gevallen zijn waarbij de slof wel een juist hulpmiddel is.

denk je er anders over: prima, ieder zo zn eigen mening!
maar léés voor je dingen gaat zeggen die niet kloppen of dingen voorsteld die allang genoemd zijn.(martingaal is keer of 10 voorbij gekomen, al die keren op gereageerd maar wordt blijkbaar niet gelezen?)

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:36

karoliena schreef:
Een slof word niet gebruikt om een paard aan de teugel te laten lopen, dat zou even lekker makkelijk zijn zeg. Het hoofd terug getrokken naar de singel ik snap niet hoe je daar bij komt. Een slof gebruik je om het paard te helpen de ontspanning en aanleuning te vinden niet om het hem daartoe te dwingen. En het trekken wat je zegt heeft elk persoon zefl in de hand. Ik neem aan dat niemand met rijden zijn handen vast zet dus word er ook nooit getrokken

Er zijn mensen die de slof korter hebben als de teugels, wil je dan beweren dat je niet aan het bit hangt waardoor die niet z'n hoofd dieper intrekt. DAt is niet ontspannen. Voor ik zo aangevallen word, ik bedoel niet iedereen hoor er zijn heus zat mensen die het wel goed doen.