Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HappyH schreef:Bets schreef:Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!
Bets het paard van Mayday is juist erg voorwaarts, als je die zijn gang laat gaan zal die waarschijnlijk uit elkaar lopen en de achterbenen niet kunnen ondertreden. Zeker niet als het tempo te hoog ligt. Wat doe jij in zo'n geval?
HappyH schreef:Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik zou dat niet met de hand, maar vooral met de zit opvangen. Wel begrenzen en contact met de teugels.
Agnes75 schreef:Ik ben ook benieuwd....Ik krijg sinds kort les in het recht richten en ik rijd ook vaak zoals Vincenza op de foto laat zien. Binnenbeen er aan en begrenzen met de buitenteugel, voorhand voor de achterhand zetten. Als mijn paard haar binnenachterbeen naast de massa zet, doe ik mijn heup aan die kant naar voren (dit voorkomt inknikken) en belast zo mijn binnenste zitbeenknobbel. Met de buitenteugel begrens ik net zolang tot de schouders weer voor de achterhand gaan, tegelijkertijd drijf ik met mijn binnenkuit en laat de binnenteugel vrij los hangen. Als ze weer recht gaat, dan op beide zitbeenknobbels balanceren, goed voorwaarts rijden en de teugels nageven.