rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:46

helaas is dat voor mij financieel niet te doen zo'n cursus oid...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:46

HappyH schreef:
Bets schreef:
Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!

Bets het paard van Mayday is juist erg voorwaarts, als je die zijn gang laat gaan zal die waarschijnlijk uit elkaar lopen en de achterbenen niet kunnen ondertreden. Zeker niet als het tempo te hoog ligt. Wat doe jij in zo'n geval?

Dan loopt het paard teveel van been af en word te weinig van voren begrenst, dus zeg maar in de steek gelaten waardoor hij niet bij elkaar gereden kan worden. Begrijp je wat ik bedoel. Als een paard teveel over tempo loopt moet je tempo onder controle krijgen en voor begrensend werken met hand (let op niet Trekkend!!)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:10

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik zou dat niet met de hand, maar vooral met de zit opvangen. Wel begrenzen en contact met de teugels.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:34

HappyH schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik zou dat niet met de hand, maar vooral met de zit opvangen. Wel begrenzen en contact met de teugels.

jamaar dat kan niet
ondergetekende is gehandicapt en rijdt haar paarden op de zit
maar je hebt echt je teugels nodig maar WEL MET DRAGENDE HANDEN om de voorhand ruimer te maken op beide kanten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:20

Klopt Vincenza

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:48

thanks elisa2

Afbeelding

kijk hier ben ik de boeg aan het verruimen, aan beide kanten, met een adb rechtrichtoefening
dat kan ik nooit op mijn zit doen!

ook een volte niet dat moet toch echt met teugels.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:59

Als er beperkingen zijn, maar wel mogelijkheden met zit, kuiten en knieën dan kan je veel oefeningen doen.

Als een paard te snel gaat, doet het paard dat meestal omdat die reactie gemakkelijker voor het paard is. Een paard dat niet los, soepel en ontspannen is kan niet in balans gaan. Je moet controle over het tempo hebben. Degene die het best voor balans kan zorgen is het paard zelf. Als een paard stilstaat, is het paard in balans (statische balans) Als een paard sneller gaat bewegen heb je een ander soort balans (dynamische balans). In het tussenliggende gebied moet je het tempo volledig kunnen regelen. Met je zit en kuiten kan je dat doen. Als je het paard moet omzetten of buigen, dan kan je dat op zit, kuit en knie doen als je moeilijk met de teugels kan begrenzen. De begrenzende werking van een teugel werkt alleen correct als de teugel op een bepaalde plek, in een bepaalde richting en met een bepaalde grootte inwerkt. Werkt dat niet op de juiste manier in, dan is het effect vaak totaal anders dan bedoeld.

Een ruiter die zelf ook niet los, soepel en ontspannen is, verstoort dit zelfde proces bij een paard. Het paard gaat dat corrigeren en gaat daardoor dus eigenlijk verkeerd lopen. Het paard beinvloed de ruiter en de ruiter beinvloed het paard.

Als je beperkingen hebt met teugelwerking, dan kan je heel veel met goede zit en kuiten bereiken.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 30-11-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:01

Vind het interessante uitleg Goofy44!!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:51

@ goofy: ben het niet eens maar zou je het me kunnen uitleggen hoe het dan zonder teugels gaat?

want hoe gymnastiseer je je paard volledig door zijn hele lijf wanneer je niks gebruikt, enkel jouw eigen - ook links of rechtsgebogen - lichaam? hoe krijg je contrastelling voor elkaar op je zit?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:53

Ik ben ook benieuwd....Ik krijg sinds kort les in het recht richten en ik rijd ook vaak zoals Vincenza op de foto laat zien. Binnenbeen er aan en begrenzen met de buitenteugel, voorhand voor de achterhand zetten. Als mijn paard haar binnenachterbeen naast de massa zet, doe ik mijn heup aan die kant naar voren (dit voorkomt inknikken) en belast zo mijn binnenste zitbeenknobbel. Met de buitenteugel begrens ik net zolang tot de schouders weer voor de achterhand gaan, tegelijkertijd drijf ik met mijn binnenkuit en laat de binnenteugel vrij los hangen. Als ze weer recht gaat, dan op beide zitbeenknobbels balanceren, goed voorwaarts rijden en de teugels nageven.

Contrastelling is moeilijk op je zit. Ik moet altijd op de binnenkant blijven zitten van mijn instructrice en dan de schouders goed zetten. Als ze dan naar buiten kijkt, dat maakt niet uit, de hals is flexibel. Als de schouders niet voor de achterhand uitgaan, moet je zoveel mogelijk op 2 knobbels blijven zitten, anders krijg je spanning in de rug, en meteen de schouders weer voor de achterhand zetten.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:04

@ agnes: dat klinkt al heel goed!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:19

Krijg heel goed les Knipoog ben er ook erg blij mee, want ik heb nog nooit zo'n nageeflijk en ontspannen paard gehad. Dat is het leuke aan recht richten: je krijgt meteen de beloning van je paard, waardoor je gestimuleerd wordt er mee door te gaan.

Nog even over de lichaamshulpen: schouder begrenzen kun je ook met je knie doen (Goofy44 noemt de knie ook al even). Druk 1 knie maar eens flink in het zadel en kijk wat je paard doet. Ik gebruik het zelf niet vaak als hulp, want mijn paard heeft geleerd om terug in tempo te komen als ik mijn knieen aanknijp.. Eigenlijk ook wel logisch, want je belemmert er in zekere zin de achterwaartse beweging van het voorbeen mee.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:45

ja je kan het wel maar het is niet zo duidelijk!
plus d kans dat je scheef gaat zitten...
en je bent dan enkel daarmee bezig en niet met hele lichaam
dus je duwt effe het voorwiel van het autootje om en dan volgt de rest vanzelf wel? nee geloof ik niet.
ik had het ook zo geleerd eerst maar dat werkte voor geen meter.
nee hoor ik doe het lekker op de adb manier.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:16

Je moet sowieso doen wat goed voor jou werkt! Zoals ik het nu doe, is het vrij simpel en ook wel zwart wit ja, inderdaad voorhand voor de achterhand zetten en daar houden, maar goed, ik kan mijn hele lichaam gebruiken, dat is anders als je beperkt bent in je bewegingen. Het is zo belangrijk om stil te zitten en constant op te letten of je op de goede kant zit en of je je paard niet tegenwerkt. ADB-methode is sowieso goed, daar zul je me niet over horen Knipoog . Ben ook wel benieuwd naar concrete voorbeelden van Goofy44...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:25

Kan er uitgegaan worden van de mogelijkheid van het gebruik van een goede zit en benen en NIET van armen en/of handen ?

Een voorbeeld: contrastelling is geen doel, het is een manier om (....) te bereiken. Met aangepaste oefeningen kan je dat vaak langs andere weg bereiken. Je moet dus niet focussen op de oefening met contrastelling maar op het effect, dus het nut voor je paard, wat je er mee kan bereiken.

Als handen en / of armen niet gebruikt kunnen worden, kan een deel van de teugelspanning die bij teugelgebruik op een bepaalde plaats op de hals/schoft inwerkt, vervangen worden door begrenzen met druk in het bovenbeen tot de knie. Op die manier zijn er ruiters opgeleid met een handycap en die konden rijden in wedstrijden ruiters die geen handicap hadden. Je kan de hulpgeving dus aanpassen en een paard heeft heel snel in de gaten wat er bedoeld en gevraagd wordt. Er zijn tal van ruiters/amazones met beperkingen, die beter rijden dan ruiters/amazones zonder beperkingen. Het een sluit het ander beslist niet uit.

Zelfs als de knie niet gebruikt kan worden, is er op de zit alleen al veel te bereiken. Voor elke ruiter zal je afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn naar een zo goed mogelijke oplossing voor ruiter/amazone en paard kunnen zoeken.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:58

Zo even een update:
Het zadel paste niet goed Bloos zoals ik eerder al vermeld heb, van de week heb ik dan ook met een ander zadel gereden waarbij mijn paard stukken beter liep Clown , niet dat ze dan niet over de buitenschouder wegloopt, maar ik kan het tempo veel beter controleren, waardoor het voor mij makkelijker is om aan de problemen te werken ook liep ze veel makkelijker laag en rond, nu zijn we bezig om haar op de moeilijke kant recht of iets contragesteld te laten lopen waardoor ik meer op mijn buitenteugel leer rijden en zij beter leert de buitenteugel aan te nemen (hoop dat ik het goed uitleg) enfin mijn zadel is al verkocht en donderdag krijgt paardlief een nieuw zadel en gaan we ervoor!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:24

@goofy

Afbeelding

ik ben hier aan het oefenen en aan het gymnastiseren voor het latere rechtrichten dus veel voltes en volte verkleinen

zou jij mij kunnen vertellen hoe ik dit in hemelsnaam voor elkaar zou kunnen krijgen überhaupt met een stel benen wat het niet doen? En dat enkel op je zit?

Neen dat kan toch echt niet mijn beste. Ik kan onmogelijk op enkel mijn zit haar deze buiging laten maken en haar spieren laten uit-rekken.
knappe jongen wie dat wel kan.

stel je duwt idd met je knie: dan duw je het gehele autootje enkel aan de voorkant OPZIJ maar je buigt hem niet om.

De dragende en sturende handen begeleiden het hoofd van mevrouw pony, mijn zit ja uiteraard is die belangrijk maar mijn handen doen toch echt het meest.
let wel op: DRAGENDE handen he.

Eindresultaat na een kwartier 20 min rek- en strekoefeningen:

Afbeelding

een paard - naja pony dan Bloos - wat impuls heeft, spoort, vanachteren been onder de massa, aanleuning aan de voorkant en constante druk en de teugels opzoekt met een fijne bolle rug. Haha! Haha! Haha!

de smile zegt denk ik wel genoeg...

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:56

Agnes75 schreef:
Ik ben ook benieuwd....Ik krijg sinds kort les in het recht richten en ik rijd ook vaak zoals Vincenza op de foto laat zien. Binnenbeen er aan en begrenzen met de buitenteugel, voorhand voor de achterhand zetten. Als mijn paard haar binnenachterbeen naast de massa zet, doe ik mijn heup aan die kant naar voren (dit voorkomt inknikken) en belast zo mijn binnenste zitbeenknobbel. Met de buitenteugel begrens ik net zolang tot de schouders weer voor de achterhand gaan, tegelijkertijd drijf ik met mijn binnenkuit en laat de binnenteugel vrij los hangen. Als ze weer recht gaat, dan op beide zitbeenknobbels balanceren, goed voorwaarts rijden en de teugels nageven.

Ik begrijp iets niet helemaal. Ik ga ervan uit dat de achterhand naar binnen valt? Dat zou betekenen dat het paard het binnenachterbeen niet goed wil belasten. Waarom corrigeer je dit door de voorhand voor de achterhand te plaatsen? Het probleem ligt namelijk bij de achterhand. Het paard wil het binnenachterbeen niet goed belasten. De achterhand valt naar binnen en de buik "zwaait" uit naar buiten. Begrens je de buik aan de buitenkant dan is het probleem al grotendeels verholpen. Waarom verleg je je gewicht naar binnen? Het paard wil de druk die op het binnenachterbeen komt al niet dragen, waarom maak je het je paard i.m.o. moeilijker om nog meer gewicht naar die kant te brengen?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:18

@happyH: om hem dus JUIST WEL dat been te laten voelen en te laten gebruiken!

vergelijk het bij jezelf: jij gaat naar de fysiotherapeut omdat je je linkerarm bijv. niet kunt strekken, gaat die fysiotherapeut dan je rechterarm laten strekken of zegt ie strek je linkerarm zo ver je kunt.
ik denk het laatste.
en dan op het laatst denk je: huh, ik kon het toch eerst niet??? want je hebt zo je linkerarm in het strekken getraind dat de strekkers het "weer doen".

ik heb opnieuw leren lopen. denk je dat ik kon zeggen, ja dat kan ik niet hoor. nee huppekeetje, ow jij kan je balans niet houden? nou dan gaan we je nu omver duwen en je probeert maar te blijven staan. en zie: paar maanden later had ik weer balans...

gymnastiseren betekent niet datgene wat je al kunt uitbreiden, neen datgene wat je NIET kunt trainen, dat is een heel andere insteek van paardrijden.
het is ook topsport dit. steeds maar weer SAMEN een stukje over die grens...

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:48

Ik denk dat je het been dat het paard niet wil belasten sterk moet maken. Daarvoor moet het paard eerst in balans lopen. Als een paard in balans is loopt het ook rechtgericht.

Om terug te komen op de fysiotherapeut. Je kunt een paard niet met de mens vergelijken omdat het vier benen heeft die samenwerken. Een zwakte in één been werkt altijd door. Bijv. door het "goede been" meer gewicht te laten dragen. Dat heeft dan tot gevolg dat daar verkeerde spieren worden getraind en het zwakkere been "minder" spieren gebruikt. De fysio zou het paard uit moeten leggen dat het het gewicht gelijk verdeeld. De verkeerde spieren leren op de juiste manier te werken en ontspannen en de onderontwikkelde spieren juist sterker te maken. We willen dus wel hetzelfde alleen zijn we het niet eens met de manier waarop. Ik denk balans in het paard en het tempo aanpassen aan het slechte been om dat been sterker te maken. Vooral ook aandacht voor het rechtrichten, maar niet door de voorhand voor de achterhand te "sturen". Maar op tijd begrenzen en recht houden.
Wat jij i.m.o als ruiter doet is je paard moeilijker maken de balans te houden. Doordat je je gewicht naar binnen plaatst en hij nog meer druk op het been krijgt waarmee hij al moeilijkheden heeft, stoor je hem i.m.o. alleen maar.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:00

Maar je bent toch wel met me eens dat een scheef paard er ook niet voor kan zorgen dat op dat moment ruiter in balans kan zijn...

Ook even terugkomend op citaat: "Waarom corrigeer je dit door de voorhand voor de achterhand te plaatsen?"
Ik heb altijd geleerd om scheef paard, de voorhand voor de achterhand te plaatsen (Orun)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:26

Bij mij op de Orun wisten ze zelf nieteens wat rechtrichten was...Even ontopic: in balans is op 4 benen lopen,daarvoor moet het paard rechtgericht zijn.Hoe maakt niet uit.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:44

de voorhand is smaller dan de achterhand, daarom altijd voorhand voor achterhand. Ook is dit makkelijker dan andersom voor de ruiter. Knipoog Doordat de voorhand smaller is dan de achterhand, is schouderbinnenwaarts een pracht van een oefening Ja Als dat correct lukt naar beide kanten, ben je al een heel eind Ja

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:28

Nou mijn Orun begeleidster wist dat gelukkig wel en ik heb samen met haar veel mensen mogen helpen hierin Elisa2 maar ik weet goed wat je bedoeld, het word niet overal goed gedaan moet ik je eerlijk zeggen. Maar ik heb geluk gehad. We stonden ook heel hoog aangeschreven bij KHNS!!! En zij helemaal als begeleidster.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:32

Dat kan ik me voorstellen,al vind ik het nog steeds een schande dat ze mensen al instructeur opleidden en dan dit zelf niet weten.Maar goed dat is een andere discussie. Schouderbinnenwaarts vind ik ook een prachtoefening,om recht te richten.