Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveRico schreef:Ik was ook altijd bevooroordeeld. Ik wás van mening dat je je paad pas moest gaan beleren als hij 3 jaar of ouder was en dat het beestje anders geen paardenvolbestaan zou hebben.
Maar ik ben er op terug gekomen.
Ik heb sinds afgelopen jaar ook een jong paard gekocht. Ik kocht hem in maart en hij werd in juli 3. Many (het paard in kwestie) was er gewoon klaar voor. Hij stond zich te vervelen op stal. Was al goed gevormd, leergierig en werklustig.
Mijn andere pony was ook 2 dat ik hem kocht. Hij zou in mekaar gestort zijn als ik erop ging zitten. Hij was een skelet met een velletje eromheen. Hij was bijna 4 dat ik hem inreed.
Maar het gaat er inderdaad om HOE je het doet en of je paard er klaar voor is of niet.
VValar schreef:Mireille1970 schreef:En een 8 jarige inrijden kan net zoveel als evenzo weinig schade opleveren als een 2,5 jarige. Het gaat erom HOE je het doet.
Precies.
Mireille1970 schreef:Nee Geduld is met een D
LoveCharly schreef:Mireille1970 schreef:Nee Geduld is met een DWijsneusje (H)
LoveRico schreef:Ik was ook altijd bevooroordeeld. Ik wás van mening dat je je paad pas moest gaan beleren als hij 3 jaar of ouder was en dat het beestje anders geen paardenvolbestaan zou hebben.
Maar ik ben er op terug gekomen.
Ik heb sinds afgelopen jaar ook een jong paard gekocht. Ik kocht hem in maart en hij werd in juli 3. Many (het paard in kwestie) was er gewoon klaar voor. Hij stond zich te vervelen op stal. Was al goed gevormd, leergierig en werklustig.
Mijn andere pony was ook 2 dat ik hem kocht. Hij zou in mekaar gestort zijn als ik erop ging zitten. Hij was een skelet met een velletje eromheen. Hij was bijna 4 dat ik hem inreed.
Maar het gaat er inderdaad om HOE je het doet en of je paard er klaar voor is of niet.
girlie1985 schreef:ik vind persoonlijk 2,5 jaar te jong om echt te beginnen met het rijden. Heel rustig longeren, en leren wennen aan het zadel/ tuig kan natuurlijk wel. Mijn hengstje is nu 2 jaar en 6 maanden en ik leg hem een zadel op, doe een tuigje aan (voor de kar) en hang wel op hem, zodat hij went aan gewicht op zijn rug. maar met erop gaan zitten wacht ik nog een poos!! Ik vind het jammer dat mensen soms al zo snel erop willen zitten, geef zo'n beesje ook de kans om groot en sterk te worden!
LoveCharly schreef:@Mireille1970
Ik vind 2,5 gewoon te jng om in te rijden, jij?
Yamcha schreef:Marije1984 schreef:Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.
Is niet helemaal waar. Sommige rassen zijn een jaar tot 2 jaar later rijp, zoals shetlanders, IJslanders en Friezen, moet je dus ook later inrijden.
@ nadya: gelijk heb je! Is ook meer mijn manier.
Mireille1970 schreef:LoveCharly schreef:@Mireille1970
Ik vind 2,5 gewoon te jng om in te rijden, jij?
Waarom ik dat niet pas na hun 4e doe? Omdat je met 3 jaar tegen veel minder eigen wil, problemen, balans, kracht op moet boksen en alles makkelijker gaat waardoor de inprenting lekker ontspannen is en dus een goede herinnering achterlaat.
Marije1984 schreef:Van ousher werden paarden tot hun 6!e jaar veulen genoemd om aan te geven dat het jonge dieren zijn en dat daar zeer voorzichtig en zorgvuldig mee moet omgaan. En dan willen jullie er met 2,5 jaar eral op gaan zitten.
Het IS te vroeg. Geen kwestie van mening verschillen. Het is gewoon te vroeg. De een is er echt niet eerder klaar voor dan de ander en juist de paarden die werkwillig zijn moet je in de gaten houden, want die zijn voor je het weet over de kop gewerkt.
Yamcha schreef:Ik ben niet van plan op een 2,5 jarige te geen zitten. De manier waarop Mireille het doet vind ik wel een goede manier, ik heb het meerdere zo zien doen, en het is een zachte, vriendelijke manier. Je leert de paarden met 3 jaar, wat longeren is, dat er iemand op kan, en stap, draf en galop onder de man. Waar het vaak fout gaat, is het te lang doorrijden "omdat ie het zo lekker oppakt". Dan ga je overvragen, als je ze alleen de hele basale dingen leert en daarna voor een jaar weer wegzet niet.
Ik zou ze zelf liever later inrijden, ik vind al die praatjes wel leuk. En als het inrijden op een rustige, vriendelijke manier gebeurt, kun je er ook wel een jaartje mee wachten (al moet ik toegeven dat Friezen met 4, 5 jaar nog niet zoveel praatjes hebben als een KWPN op dezelfde leeftijd). Het is alleen zo belangrijk dat dat inrijden op een leuke manier gebeurt, en ze daarna weer weggezet worden.
Mireille1970 schreef:
Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.