Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 00:06

Ik was ook altijd bevooroordeeld. Ik wás van mening dat je je paad pas moest gaan beleren als hij 3 jaar of ouder was en dat het beestje anders geen paardenvolbestaan zou hebben.
Maar ik ben er op terug gekomen.
Ik heb sinds afgelopen jaar ook een jong paard gekocht. Ik kocht hem in maart en hij werd in juli 3. Many (het paard in kwestie) was er gewoon klaar voor. Hij stond zich te vervelen op stal. Was al goed gevormd, leergierig en werklustig.
Mijn andere pony was ook 2 dat ik hem kocht. Hij zou in mekaar gestort zijn als ik erop ging zitten. Hij was een skelet met een velletje eromheen. Hij was bijna 4 dat ik hem inreed.
Maar het gaat er inderdaad om HOE je het doet en of je paard er klaar voor is of niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:14

LoveRico schreef:
Ik was ook altijd bevooroordeeld. Ik wás van mening dat je je paad pas moest gaan beleren als hij 3 jaar of ouder was en dat het beestje anders geen paardenvolbestaan zou hebben.
Ik heb sinds afgelopen jaar ook een jong paard gekocht. Ik kocht hem in maart en hij werd in juli 3. Many (het paard in kwestie) was er gewoon klaar voor. Hij stond zich te vervelen op stal. Was al goed gevormd, leergierig en werklustig.
Mijn andere pony was ook 2 dat ik hem kocht. Hij zou in mekaar gestort zijn als ik erop ging zitten. Hij was een skelet met een velletje eromheen. Hij was bijna 4 dat ik hem inreed.
Maar het gaat er inderdaad om HOE je het doet en of je paard er klaar voor is of niet.

Precies!

Je moet kijken naar het paard.
Ik ken ze ook die met 6 jaar pas werden ingereden en er een tik aan over hielden, omdat ze zich op die leeftijd veel sterker voelen en minder laten bewerken voor de eerste keer.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:02

VValar schreef:
Mireille1970 schreef:
En een 8 jarige inrijden kan net zoveel als evenzo weinig schade opleveren als een 2,5 jarige. Het gaat erom HOE je het doet.

Precies.

Gedult is een schone zaak Vork

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:02

Nee Geduld is met een D Knipoog

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:03

Mireille1970 schreef:

Tong uitsteken Wijsneusje (H)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:26

LoveCharly schreef:
Mireille1970 schreef:

Tong uitsteken Wijsneusje (H)

'
En laat ik daar nou net 10 dagen geleden aan geopereerd zijn hahahahah Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:26

Ik vind het echt helemaal niets.
Mijn tinkermerrie is door de voige eigenaar al ingereden op 2.5 jarige leeftijd (kwam ik pas later achter want er was gelogen over de leeftijd ) Ik heb haa rnog lekker een jaartje op het land laten spelen en aandacht gegeven en ben op 3,5 jarige leeftijd pas begonnen met haar.
Mensen zeggen vaak:

Mijn paard ziet er stevig genoeg uit en kan het makkelijk aan (denk aan tinkers ect)

Maar dat klopt helemaal niet, ze zien er wel stevig uit maar zijn nog lang niet uitgegroeit en er dus ook nog helemaal niet klaar voor.
Ik geloof dat juist de paarden die er al stevig uit zien op jonge leeftijd omdat het later ook lekkere werkpaarden worden juist nog groeien tot hun 6e levensjaar.
Mensen die niet even n jaartje of 1 of 3 kunnen wachten vind ik ongeduldig, als je nog even wat langer wacht heb je er de rest van je leven plezier van!
En mensen die zo graag willen rijden, waarom kiezen ze dan een paardje van 2,5 jaar uit inplaats van een paard van n jaar of 8 ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:47

LoveRico schreef:

Maar onder dat velletje zagen ze er allebei nog hetzelfde uit... en wat doet zo'n jong paard eigenlijk op stal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:54

Sommige trainers geven als reden om vroeg te beginnen : "dan zijn ze nog zo makkelijk". M.a.w. de trainer is niet goed genoeg om te wachten totdat ze sterk genoeg zijn in het skelet en de spieren om veilig een ruiter te kunnen dragen, dus begin maar eerder om daarvoor te compenseren.

Ik vraag me af waarom de kennis m.b.t. de skeletontwikkeling en sluiten van de groeischijven niet gewoon in de algemeen verkrijgbare paardenboeken staat? Het lijkt mij nl een essentieel stukje paardenkennis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:01

Nou, we zijn echte lastpakken bij waarvan voorzien wordt dat ze met 3 al heel erg sterk zijn en dat ook zullen gebruiken. En dan beginnen ze wat eerder. Is begrijpelijk, gewoon lijfsbehoud.

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:49

ik vind persoonlijk 2,5 jaar te jong om echt te beginnen met het rijden. Heel rustig longeren, en leren wennen aan het zadel/ tuig kan natuurlijk wel. Mijn hengstje is nu 2 jaar en 6 maanden en ik leg hem een zadel op, doe een tuigje aan (voor de kar) en hang wel op hem, zodat hij went aan gewicht op zijn rug. maar met erop gaan zitten wacht ik nog een poos!! Ik vind het jammer dat mensen soms al zo snel erop willen zitten, geef zo'n beesje ook de kans om groot en sterk te worden!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:20

@Mireille1970
Ik vind 2,5 gewoon te jng om in te rijden, jij?

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:21

girlie1985 schreef:
ik vind persoonlijk 2,5 jaar te jong om echt te beginnen met het rijden. Heel rustig longeren, en leren wennen aan het zadel/ tuig kan natuurlijk wel. Mijn hengstje is nu 2 jaar en 6 maanden en ik leg hem een zadel op, doe een tuigje aan (voor de kar) en hang wel op hem, zodat hij went aan gewicht op zijn rug. maar met erop gaan zitten wacht ik nog een poos!! Ik vind het jammer dat mensen soms al zo snel erop willen zitten, geef zo'n beesje ook de kans om groot en sterk te worden!

Idd, geef gewoon nog even vrijheid Pling

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:57

LoveCharly schreef:
@Mireille1970

Het ligt er aan wat je onder inrijden verstaat. Ik begin zelf met 2,5 te longeren, rij ze dan tegen hun derde jaar in (maak ze zadelmak en ruitermak linksom en rechtsom stap draf galop, stuur, versnellingsbak) en gooi ze dan lekker een jaartje terug de wei in. Zadelmak blijven ze, maar dan kunnen ze nog even lekker doorgroeien.

Waarom ik dat niet pas na hun 4e doe? Omdat je met 3 jaar tegen veel minder eigen wil, problemen, balans, kracht op moet boksen en alles makkelijker gaat waardoor de inprenting lekker ontspannen is en dus een goede herinnering achterlaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:42

Dat doen er meer zo Mireille, en daar is helemaal niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:15

Lijkt mij een goede manier, fijn voor het paard ook.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:24

Klinkt als smoesjes. Een 3 jarige heeft echt niet meer praatjes dan een 2,5 jarige. ligt allemaal aan het karekter. Ik rijdt ze liever later in en dat ik mooi ontspannen door kan rijdne dan dat ik ze 2 keer de bij de horens pak.
Niet te moeilijk doen. Als ze 3 zijn zadel erop jij erop. Paard zadelmak...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:25

Yamcha schreef:
Marije1984 schreef:
Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.

Is niet helemaal waar. Sommige rassen zijn een jaar tot 2 jaar later rijp, zoals shetlanders, IJslanders en Friezen, moet je dus ook later inrijden.

@ nadya: gelijk heb je! Is ook meer mijn manier.

Ja maar nooit eerder

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:28

Van ousher werden paarden tot hun 6!e jaar veulen genoemd om aan te geven dat het jonge dieren zijn en dat daar zeer voorzichtig en zorgvuldig mee moet omgaan. En dan willen jullie er met 2,5 jaar eral op gaan zitten.
Het IS te vroeg. Geen kwestie van mening verschillen. Het is gewoon te vroeg. De een is er echt niet eerder klaar voor dan de ander en juist de paarden die werkwillig zijn moet je in de gaten houden, want die zijn voor je het weet over de kop gewerkt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:29

Mireille1970 schreef:
LoveCharly schreef:
@Mireille1970

Waarom ik dat niet pas na hun 4e doe? Omdat je met 3 jaar tegen veel minder eigen wil, problemen, balans, kracht op moet boksen en alles makkelijker gaat waardoor de inprenting lekker ontspannen is en dus een goede herinnering achterlaat.

Dat kan ook wel als ze 5 zijn. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:41

Ik ben niet van plan op een 2,5 jarige te geen zitten. De manier waarop Mireille het doet vind ik wel een goede manier, ik heb het meerdere zo zien doen, en het is een zachte, vriendelijke manier. Je leert de paarden met 3 jaar, wat longeren is, dat er iemand op kan, en stap, draf en galop onder de man. Waar het vaak fout gaat, is het te lang doorrijden "omdat ie het zo lekker oppakt". Dan ga je overvragen, als je ze alleen de hele basale dingen leert en daarna voor een jaar weer wegzet niet.
Ik zou ze zelf liever later inrijden, ik vind al die praatjes wel leuk. En als het inrijden op een rustige, vriendelijke manier gebeurt, kun je er ook wel een jaartje mee wachten (al moet ik toegeven dat Friezen met 4, 5 jaar nog niet zoveel praatjes hebben als een KWPN op dezelfde leeftijd). Het is alleen zo belangrijk dat dat inrijden op een leuke manier gebeurt, en ze daarna weer weggezet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:33

ik ga ook met Mireille mee...............

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:46

Marije1984 schreef:
Van ousher werden paarden tot hun 6!e jaar veulen genoemd om aan te geven dat het jonge dieren zijn en dat daar zeer voorzichtig en zorgvuldig mee moet omgaan. En dan willen jullie er met 2,5 jaar eral op gaan zitten.
Het IS te vroeg. Geen kwestie van mening verschillen. Het is gewoon te vroeg. De een is er echt niet eerder klaar voor dan de ander en juist de paarden die werkwillig zijn moet je in de gaten houden, want die zijn voor je het weet over de kop gewerkt.

Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:48

Yamcha schreef:
Ik ben niet van plan op een 2,5 jarige te geen zitten. De manier waarop Mireille het doet vind ik wel een goede manier, ik heb het meerdere zo zien doen, en het is een zachte, vriendelijke manier. Je leert de paarden met 3 jaar, wat longeren is, dat er iemand op kan, en stap, draf en galop onder de man. Waar het vaak fout gaat, is het te lang doorrijden "omdat ie het zo lekker oppakt". Dan ga je overvragen, als je ze alleen de hele basale dingen leert en daarna voor een jaar weer wegzet niet.
Ik zou ze zelf liever later inrijden, ik vind al die praatjes wel leuk. En als het inrijden op een rustige, vriendelijke manier gebeurt, kun je er ook wel een jaartje mee wachten (al moet ik toegeven dat Friezen met 4, 5 jaar nog niet zoveel praatjes hebben als een KWPN op dezelfde leeftijd). Het is alleen zo belangrijk dat dat inrijden op een leuke manier gebeurt, en ze daarna weer weggezet worden.

Nee niet doorgaan. Gewoon daarna wegzetten. Het is ook zo dat de paarden mooier uitgroeien als je ze na wat licht werk weer het land op zet. Veel voordelen dus.

En geen smoesje... gewoon veel gezien en gedaan en is positief.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:04

Mireille1970 schreef:

Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.

Die paarden zijn dan ook gauw versleten of krijgen rugproblemen. Dat heb ik zo vaak om me heen gezien.

Ik heb een pony van ruim 2, 5 en ik ga er echt nog niet op zitten. Daar is 'ie nog helemaal niet klaar voor. En zodra ik hem wel ga inrijden, over een jaar of wat, doe ik heel rustig aan. Niet elke dag en ook niet langer dan een half uur, tot 'ie een jaar of 4 of 5 is. Gewoon heel rustig aan. Ondertussen doen we al regelmatig grondwerk en de dubbele lange lijnen (in de menpositie) en dat gaat prima. Vinden we ook allebei erg leuk om te doen......
Ik vind het zo raar dat mensen alleen maar aan rijden denken soms. Er zijn nog zoveel andere dingen die je met je (jonge) paard kan doen.