Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babette1

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:37

Wanderers schreef:
Zijn de regels veranderd ofzo? Bij mijn weten is het gebruik van sporen vanaf M-dressuur niet verplicht maar het gebruik van de zweep verboden. Het 1 houdt toch niet automatisch het ander in?! Zelfde geldt toch ook voor het gebruik van stang/trens, in Z is het toegestaan, maar toch niet verplicht?!
Anders heb ik het toch altijd, commentaarloos, fout gedaan Knipoog .

In de dressuur moet je in het M1 en hoger verplicht met sporen rijden. De regels zijn niet veranderd, alleen weet jij ze blijkbaar niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:55

Oke. In jouw stukje kwam het anders over. En de Z vindt trouwens geen vrijbrief om alles maar met spoor te rijden.
Het kwam op mij over dat als je paard niet voorwaarts genoeg was dat je er maar een scherpere spoor aan hangt.
Maar dan heb ik je verkeerd begrepen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:59

wij hebben een shetland pony en als je die met de zweep geeft laat hij alle hoeken van spijkenisse zien maar nu we met licht sporen rijden zonder punten dus gewoon botte punten ronde dingen
gaat het perfect zouden we dat niet doen nam hij ons flink in de maling hoor en zou hij niet eens lopen ja richting de sloot maar nu zijn wij de baas
we rijden nu weer met plezier ala je maar weet welke sporen
dan is het echt niet zielig

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:44

Babette1 schreef:
Wanderers schreef:
Zijn de regels veranderd ofzo? Bij mijn weten is het gebruik van sporen vanaf M-dressuur niet verplicht maar het gebruik van de zweep verboden. Het 1 houdt toch niet automatisch het ander in?! Zelfde geldt toch ook voor het gebruik van stang/trens, in Z is het toegestaan, maar toch niet verplicht?!
Anders heb ik het toch altijd, commentaarloos, fout gedaan Knipoog .

In de dressuur moet je in het M1 en hoger verplicht met sporen rijden. De regels zijn niet veranderd, alleen weet jij ze blijkbaar niet.

En de betreffende jury leden blijkbaar ook niet?! Ben ik dan toch wel stiekempjes blij om Haha! .

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:21

Marije1984 schreef:
@ Babette. Misschie een idee om je paarden meer basis werk te laten doen. Ik ben namelijk nog geen een paard tegen gekomen die ik gecorrigeerd heb die niet ZONDER spoor voorwaarts.
Een paard wat geen respect heeft voor een spoor heeft eigenlijk geen respect voor de ruiter. Ik krijg het bij elk paard voor elkaar dus je doet wat fout en dan gaat jouw smoesje niet op.

misschien heel of toppic hoor maar heet jij anky? of rijdt je iig gp. want volgens mij heb je alles al gedaan met paarden en rijdt je geweldig om zo uit dit stukje op te maken. of iig je vind dat zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:46

En kunnen we hier aardig blijven?
Niet op de man gaan spelen graag Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:57

neetje86 schreef:
Marije1984 schreef:
@ Babette. Misschie een idee om je paarden meer basis werk te laten doen. Ik ben namelijk nog geen een paard tegen gekomen die ik gecorrigeerd heb die niet ZONDER spoor voorwaarts.
Een paard wat geen respect heeft voor een spoor heeft eigenlijk geen respect voor de ruiter. Ik krijg het bij elk paard voor elkaar dus je doet wat fout en dan gaat jouw smoesje niet op.

misschien heel of toppic hoor maar heet jij anky? of rijdt je iig gp. want volgens mij heb je alles al gedaan met paarden en rijdt je geweldig om zo uit dit stukje op te maken. of iig je vind dat zelf.

Dat kan niet want Anky rijdt mét sporen dus die kan niet zo goed rijden als Marije.... Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:53

Ja idd
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 10-08-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:15

Marije1984 schreef:
maar als je zoveel paarden hebt opgeleid

Opgeleid tot de??? L2???

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:52

Wanderers schreef:
Babette1 schreef:

En de betreffende jury leden blijkbaar ook niet?! Ben ik dan toch wel stiekempjes blij om Haha! .

Dan heb je zeker mazzel. Officieel kunnen ze je zelfs diskwalificeren als je in het M1 zonder sporen de baan in komt.
Je hebt trouwens wél gelijk dat je vanaf M niet meer met zweep mag rijden, en ook dat stang en trens in het Z niet verplicht is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:13

Marije1984 schreef:
Nee idd die rijdt niet zo goed als ik. Haha!
Nee hoor Ik rijdt alleen maar jonge paarden en corrigeer ze. Dus daarom rijdt ik veel zonder spoor. Ik weet waar ik mee bezig ben en rijdt dus ook echt wel eens met spoor. Ik ben alleen van mening dat je niet met spoor moet rijden om je paard voorwaarts te krijgen of maken. Dat is allemaal basis. Wel ben ik van mening dat je met sporen je hulp kan verfijnen. Dus ook de voorwaarste hulp.
Maar bij Babette kwam het bij mij over alsof zij de spoor gebruikte om haar paarden voorwaarts te krijgen. Dus gaf ik haar wat andere tips mee. Als ik het verkeerd heb begrepen zal ik gelijk mijn excuus maken, maar we zijn hie rom elkaar te helpen natuurlijk.

O ja, Ik ben geen ster ruiter hoor, maar als je zoveel paarden hebt opgeleid en gecorrigeerd dan weet je wel waar je mee bezig bent

Beetje vreemd dat je eerst tegenspreekt dat je een spoor kan gebruiken om een paard beter te leren op je been te reageren en vervolgens zegt dat je met sporen je hulp kan verfijnen, ook de voorwaartse hulp....
Maar geukkig weet je waar je mee bezig bent.... Haha!

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:26

horseyfries schreef:
Marije1984 schreef:
Nee idd die rijdt niet zo goed als ik. Haha!
Nee hoor Ik rijdt alleen maar jonge paarden en corrigeer ze. Dus daarom rijdt ik veel zonder spoor. Ik weet waar ik mee bezig ben en rijdt dus ook echt wel eens met spoor. Ik ben alleen van mening dat je niet met spoor moet rijden om je paard voorwaarts te krijgen of maken. Dat is allemaal basis. Wel ben ik van mening dat je met sporen je hulp kan verfijnen. Dus ook de voorwaarste hulp.
Maar bij Babette kwam het bij mij over alsof zij de spoor gebruikte om haar paarden voorwaarts te krijgen. Dus gaf ik haar wat andere tips mee. Als ik het verkeerd heb begrepen zal ik gelijk mijn excuus maken, maar we zijn hie rom elkaar te helpen natuurlijk.

O ja, Ik ben geen ster ruiter hoor, maar als je zoveel paarden hebt opgeleid en gecorrigeerd dan weet je wel waar je mee bezig bent

Beetje vreemd dat je eerst tegenspreekt dat je een spoor kan gebruiken om een paard beter te leren op je been te reageren en vervolgens zegt dat je met sporen je hulp kan verfijnen, ook de voorwaartse hulp....

Je ziet het, als je jezelf tegen spreekt wordt je vanzelf afgeslacht.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:49

Ik trek me terug heb geen zin om mijn goedbedoelde adviezen te verdedigen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:23

gaat dit geheel nog ergens over of niet?

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:23

Marije1984 schreef:
Ik trek me terug heb geen zin om mijn goedbedoelde adviezen te verdedigen

Gelijk heb je, vind ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:31

Dank je wel.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:41

Ik rijd zelf niet met sporen, niet nodig.Maar laat iedereen vrij in zijn keuze ze te gebruiken, mits het op de juiste manier gebeurd natuurlijk.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:44

horseyfries schreef:

Ik zie hier geen tegenstelling in...??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:08

Ben je er ondertussen al achter? Of moet ik het echt uitleggen?

Nou, één keer dan: als je je paard hard moet schoppen zonder spoor om voorwaarts te gaan en je doet dan een spoor aan om het paard te leren beter te reageren dan IS DAT je hulpen verfijnen: je gaat van schoppen naar kleinere hulpen.

@Marije: goedbedoelde adviezen zijn prima, niks mis mee.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:09

ok was idd niet een hele aardige opmerking, maar kan er nooit zo goed tegen als mensen zichzelf de hemel inprijzen (terwijl ik het niet een super prestatie vind hoor m1, niet dat ik het kan maar dat terzijde). en andere de grond inboren. maar iig sorry.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:18

neetje86 schreef:
ok was idd niet een hele aardige opmerking, maar kan er nooit zo goed tegen als mensen zichzelf de hemel inprijzen (terwijl ik het niet een super prestatie vind hoor m1, niet dat ik het kan maar dat terzijde). en andere de grond inboren. maar iig sorry.

Je vind M1 geen siperprestatie, maar zelf kun je het niet.
Ik hoor hier iets raars aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:28

horseyfries schreef:
Nou, één keer dan: als je je paard hard moet schoppen zonder spoor om voorwaarts te gaan en je doet dan een spoor aan om het paard te leren beter te reageren dan IS DAT je hulpen verfijnen: je gaat van schoppen naar kleinere hulpen.

Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling

En je maakt je paard scherper voor je been; omdat je paard dan leert dat als hij niet direct op een lichte kuitdruk reageert er een vervelende prik met een spoor zal volgen. ZO leer je je paard fijn en onzichtbaar reageren op je been, en hoef je, als je het consequent toepast, er ook praktisch niet meer met je spoor aan te komen.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:24

jasmijn78 schreef:
En je maakt je paard scherper voor je been; omdat je paard dan leert dat als hij niet direct op een lichte kuitdruk reageert er een vervelende prik met een spoor zal volgen. ZO leer je je paard fijn en onzichtbaar reageren op je been, en hoef je, als je het consequent toepast, er ook praktisch niet meer met je spoor aan te komen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

tess_iej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:41

ze zijn niet slecht, als je ze goed gebruikt Lachen

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:59

tess_iej schreef:
ze zijn niet slecht, als je ze goed gebruikt Lachen

... wat ? ... de ruiters ? ...
Sorry, flauw, kon het even niet laten Bloos