DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:25

horseyfries schreef:
Nee, maar het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat tegenstanders die menen in de blik van de ogen van een paard te kunnen zien hoe vreselijk ze LDR vinden ten eerste de één geen draf van galop kan onderscheiden en de ander nu ook van zijn eigen paard met dezelfde blik in de ogen zegt "dat ze het zo leuk vind"....

Och, hierdoor voel ik mij absoluut niet aangesproken.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:31

Nee, jij bent ook geen van de twee....

Jij bent degene die blijkbaar vind dat je elk paard op ieder moment uit het boekje met het been naar de hand toe kan rijden, zo een zachte verbinding creeëren met een stille hand en vervolgens een prachtige proef neerzet met onzichtbare hulpen.....
Wanneer ga je meedoen met de olympische spelen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:43

Knap dat jij mij kan vertellen wie ik ben Geen wonder dat je er ver naast zit.

Ik ben iemand die inderdaad vind dat je een paard met je been naar je hand toe moet rijden, wat nageeflijkheid betreft, simpelweg omdat getrek en gesleur aan de teugels nergens voor nodig is om nageeflijkheid te bereiken. Getrek en gesleur aan de teugels is natuurlijk nooit echt nodig in de dressuur (1 van de punten waardoor ik het LRD-rijden af en toe niet kan volgen).

Toch weet ik ook wel dat slechts 2% van alle ruiters van nature een echt stille hand heeft, en dat het dus onmogelijk is om van iedereen te verlangen dat zij een zachte verbinding kunnen creeeren door van het been naar een stille hand toe te rijden.
Daarom.. vind ik dat je met je been naar een neutrale hand toe hoort te rijden. Of althans, dat het je bedoeling is op die manier uiteindelijk nageeflijkheid te bereiken, en niet door vnl. met je handen te rijden en je benen af en toe wat eraan te leggen of je zit soms wat te veranderen.

Onzichtbare hulpen hoor je mij niet over praten. Het is een mooi doel voor veel mensen (maar niet iedereen heeft dit als ideaalbeeld of doel..) om bij het plaatje te komen wat jij nu beschrijft, maar de weg daarheen is lang en verloopt toch ook nooit vlekkeloos.

Het plaatje dat jij beschrijft, vind ik inderdaad mooi, maar ik weet ook wel dat het onmogelijk is je paard 100% van de tijd op zo'n manier te rijden. Er zullen heus wel miscommunicaties ontstaan. LDR is echter geen vorm van miscommunicatie, maar gewoon een methode waar ik me op geen manier in kan vinden, en waarvan ik ook een hoop nog niet begrijp.

Overigens, over de OS.. we kunnen nou eenmaal niet allemaal Anky's zijn, maar dat betekend niet dat we geen ideaalbeelden mogen hebben en eigen meningen

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:48

Ja een ideaal beeld voor ogen hebben is mooi. Commentaar geven op anderen omdat ze niet aan jouw ideaalbeeld voldoen terwijl je er zelf ook niet aan kan voldoen, sterker nog, toegeeft dat het onmogelijk is om eraan te voldoen, komt over als "de beste stuurlui staan aan wal".

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:20

Mijn ideaalbeeld is dat je met je been naar een neutrale hand toe zou moeten rijden.. iets wat niet onmogelijk is.. beter lezen

Verder heb ik geen commentaar op iedereen die daar niet aan kan voldoen. Ik ken zat mensen die hun paard nog niet nageeflijk rijden en daar nog niet klaar voor zijn, maar wie zegt dat ik daar altijd commentaar op heb? Ik niet.. jij maakt dat ervan

Ik vind LDR gewoonweg geen prettige methode om te zien vanwege dingen die ik al heb aangegeven en omdat ik er nog vraagtekens bij heb staan. Niet omdat het niet aan mijn ideaalbeeld voldoet.

Jammer dat jij een discussie voert en daarbij anderen woorden in de mond legt die zij niet gezegd hebben. Dat vind ik niet echt voor je spreken.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:32

Iemand die een beetje realistisch is kan begrijpen dat het ideaalbeeld met het boekje en de praktijk twee verschillende dingen zijn. Dat jij op basis van een aantal minder ideale momenten tijdens het losrijden van in dit geval LDR ruiters je mening al gevormd hebt over LDR vind ik niet echt voor jou spreken.
Je zegt immers zelf dat je er nog een hoop niet van begrijpt? Waarom heb je dan je mening wel al gevormd?
Als jij zonder eerst informatie te hebben gelezen over de klassieke dressuur en nog geen les had gehad op die manier een aantal foto's zou zien van een ruiter die op de klassieke manier traint en het paard is toevallig in verzet, de mond is open, de tong blauw, dan is plotseling het hele klassieke rijden in jouw ogen ook niet meer goed?
Vind je dat nou niet zelf wat kort door de bocht?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:52

horseyfries schreef:
Iemand die een beetje realistisch is kan begrijpen dat het ideaalbeeld met het boekje en de praktijk twee verschillende dingen zijn.

Klopt, en nu?

Citaat:
Dat jij op basis van een aantal minder ideale momenten tijdens het losrijden van in dit geval LDR ruiters je mening al gevormd hebt over LDR vind ik niet echt voor jou spreken.
Je zegt immers zelf dat je er nog een hoop niet van begrijpt? Waarom heb je dan je mening wel al gevormd?

Ik heb mijn mening gebaseerd op wat ik weet, en op wat ik niet weet en niet begrijp. Ik zeg niet dat LDR een slechte methode ís, ik zeg alleen dat ik het geen prettige methode vind om te zien vanwege de punten die ik nu al meerdere malen genoemd heb. (En, overigens, is mijn mening dus ook nog niet 100% 'compleet', want dan zou ik niet nog moeite doen om meer informatie over LDR-rijden op te zoeken.)
Bovendien vind ik dat al deze, zoals jij het blijft noemen, 'momentopnames' niet thuishoren in een warming-up. De handen vliegen overal heen behalve op plekken waar ze horen, en minstens de helft van de ruiters gebruikt geen been maar werkt ontzettend tegen in de mond (geen neutrale hand, maar een tegenwerkende) om ze zo omlaag te dwingen. Althans, dat is wat ik hieruit opmaak, maar als jij me verheldering kan geven.. graag

Citaat:
Als jij zonder eerst informatie te hebben gelezen over de klassieke dressuur en nog geen les had gehad op die manier een aantal foto's zou zien van een ruiter die op de klassieke manier traint en het paard is toevallig in verzet, de mond is open, de tong blauw, dan is plotseling het hele klassieke rijden in jouw ogen ook niet meer goed?
Vind je dat nou niet zelf wat kort door de bocht?

1. Wie zegt dat ik helemaal geen informatie over LDR heb gelezen? Nu doe je het weer, je verdraaid dingen
2. Dan is in mijn ogen die ruiter niet goed bezig, en niet de hele methode. Maar het ging hier niet om blauwe tongen en verzet, het ging hier erom dat ik de LDR-houding die voor langere tijd vastgehouden wordt überhaupt al erg onnatuurlijk vind, en dat ik de plek waar de ruiters/amazones hun handen houden en het constante 'doorvragen' (wat in mijn ogen nog altijd echt 'zagen' is) niet erg netjes vind. De rondvliegende schuimvlokken die ik vaker bij LDR-gereden paarden op foto's (momentopname!! ojee) zie dan op foto's van klassiek geschoolde paarden, en waarvan ik me niet kan voorstellen dat dat echt een teken van ontspanning is.. Plus dat ik het echte nut van LDR tov klassieke rijkunst nog niet erg zie, of althans, ik zie niet zo zeer in wat LDR toevoegt.

hns

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:25

Goofy44 schreef:
Wat onze HE vriend zonder bitten en sporen doet ziet er af en toe leuk uit. Als je goed naar die paarden kijkt, kun je dan echt zeggen dat ze een gelukkige blik in de ogen hebben ?

Wordt non.
God als we al zo gaan denken.
We zijn al zo gefixeerd op de uitdrukking van het paard dat als we eens een keer een paard zien dat slecht kijkt al gaan schrikken.
Yeah goed zo mensen dat vind ik al een goede vooruitgang.
Maar bedenk erbij het is en blijft een dier met een eigen hoofd en gevoelens.
Als die eens ergens geen zin in heeft kijkt die ook wel eens zuur.
De paarden van Nevzorov hebben ook soms een 'geen zin in' uitdrukking maar ik zie geen pijn of angst.
Dat is weer een verschil.
Als je zo gaat denken kunnen we meteen allemaal kappen met paardrijden en alles zijn gang maar laten gaan.
En als er eens een keertje een pijn moment komt dan is dit niet express bedoeld.
Paarden merken wel wanneer het per ongeluk is of express.
Wat LDR betreft is alles express.
Of anders geformuleerd ze weten niet wat ze aan het doen zijn.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:26

@ Wildwings:
Omdat er nog geen complete boeken zijn over LDR kun je je op niets anders baseren dan interviews en korte beschrijvingen, waarbij het dus heel erg uitmaakt door wie het is geschreven en met welk doel. Dat beïnvloedt nogal in wat voor daglicht het wordt gezet.
Er komt binnenkort een nieuw boek uit van Tineke Bartels waarin hier wel op in wordt gegaan en ik hoop dat die aan een hoop onzinverhalen een eind kan maken.

De voorbeelden die hier voorbij vliegen zijn eigenlijk allemaal momenten waarop het paard nog niet compleet nageeft. Meestal betreft het (dek) hengsten waarbij het sowieso al moeilijker is om deze tijdens het werken tussen de andere paarden 100 % nageeflijk te krijgen. Dan moet je als ruiter vlak voor een kampioenschap wel eens iets minder fraais doen om eventjes de controle terug te krijgen die je nodig hebt om een goede proef neer te zetten. Dat jij niet begrijpt waarom ze hun benen er niet bij houden wil zeggen dat je je nog niet genoeg verdiept hebt in LDR: daarin is het namelijk zo dat je het paard aanleert uit zichzelf door te blijven gaan zonder constant been bij te geven en één van de wezenlijke punten waarop LDR verschilt van "klassiek" is dat je niet met je been naar een gesloten hand toe drijft maar dat je altijd als je been geeft aan de voorkant tenminste een kleine opening geeft zodat je nooit die twee dingen tegen elkaar in gebruikt. In mijn ogen en ervaring (ik heb beide gedaan) een stuk vriendelijker!
Als je het nut van LDR niet ziet, dan moet je eens een paard in zijn training volgen gedurende enkele jaren die van een klassieke ruiter naar een LDR ruiter gaat. Je ziet het paard steeds losser worden in de loop van de tijd.
Dat schuimvlokken (niet kwijl! maar mooi wit schuim!) nu ook al niet meer goed zijn terwijl klassieke ruiters ook maar wat blij zijn als hun paard mooi schuimt vind ik een vreemde opmerking.
Als een paard tegen de hand is of gespannen is, krijgt hij een droge mond doordat hij zijn speekselklieren afsluit. Als een paard zo schuimt heeft hij dus zijn speekselklieren niet afgesloten en dat kan nooit een slecht teken zijn. Hooguit "geen teken" want sommige paarden schuimen al bij het minste of geringste dus de conclusie trekken dat schuim altijd betekent dat het paard helemaal los is gaat ook te ver.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:30

Wat je met LDR nu wil bereiken snap ik ook niet
Een goed lopend paard, een paard dat je kunt controleren etc.
Maar waarom een paard in zo een houding gaan rijden als je net zo goede resultaten kan krijgen zonder LDR?
Dat zou ik Anky wel eens echt recht in het gezicht durfen te vragen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:32

Als zij dacht dat haar resultaten net zo goed zouden zijn denk je dan dat ze de moeite zou doen om LDR te rijden??
Waarom denk je dat je net zo goede resultaten krijgt als de wedstrijdresultaten duidelijk bewijzen dat LDR betere resultaten geeft?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:46

Weet je wat ik nu echt niet begrijp? Waarom er ondanks dat het zo langzamerhand wel duidelijk is dat LDR niet schadelijk is voor de paarden nog altijd mensen zijn die vinden dat omdat ZIJ zo niet willen rijden zij gelijk ook even voor de rest van de wereld denken te moeten gaan beslissen dat er zo niet gereden mag worden, inclusief de complete wereldtop....
Ben ik nou zo bescheiden of lijden deze mensen aan grootheidswaanzin?
Als ik kip niet lekker vind ga ik toch ook niet de rest van de wereld verbieden om kip te eten?
Als mensen zonder bit, zonder zadel of zelfs zonder paard willen rijden, prima! Maar daarom hoef je het iemand anders nog niet te verbieden toch?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:50

horseyfries schreef:
Als zij dacht dat haar resultaten net zo goed zouden zijn denk je dan dat ze de moeite zou doen om LDR te rijden??
Waarom denk je dat je net zo goede resultaten krijgt als de wedstrijdresultaten duidelijk bewijzen dat LDR betere resultaten geeft?

Eh nu ben ik even in de war.
Waarom ik denk dat je net zo goede resultaten krijgt als wedstrijdresultaten duidelijk bewijzen dat LDR betere reslutaten geeft?
Waar zijn die handvaste bewijzen dan?
Ik durf hier echt geen antwoord op te geven.
Je weet nooit wat backstage gebuert en daar kan véél gebeuren.
Ik heb je niet alleen maar ondere de wedstrijd ruiters gezeten maar ook tussen de trainers en inrijders.
Nou wat die voor methodes hadden
Al het iniatief van het paard wordt gestraft ruiter heeft het voor het zeggen niet het paard.
LDR komt daarna dan heeft het paard nog minder resistentie.
Klaar.
Resultaat een goed, netjes lopend paard die alleen de ruiter volgt.
Maar tot zover komen alleen de paarden die 'goed' zijn.
Paarden die vechtten zich niet overgeven aan de mens komen naar de slacht.
Als de ruiter 100% controle heeft over het paard is dat in de wedstrijd toch een voordeel.
Als die dan ook nog mooie en correcte gangen heeft is dat ook weer een pluspunt.
Alleen mis ik de harmonie, ik mis ook het páárd in een wedstrijd.
Iedereen heeft het over de ruiter hoe goed die kan rijden en over het paard met zijn mooie gangen.
Ook laatst op het topic van Anky's overwinning hoor ik steeds hetzelfde.
'Anky liep goed'

Heeft Anky de proef dan gelopen, knap van haar zeg
Ohoh wacht ik ga nog eens een keer terug...

Citaat:
Alleen mis ik de harmonie, ik mis ook
het páárd
in een wedstrijd.

Voordat het dalijk weer fout wordt opgevat
Wat ik met het paardbedoel is het welzijn van het paard.
Ik heb al wat wedstrijden gezien waar het paard echt verschrikkelijk uitzag maar toch eerste plaats, omdat die zo mooi liep en de ruiter heeft goed gereden.
Harmonie maakt plaats voor roem en geld.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:51

horseyfries schreef:
Als mensen zonder bit, zonder zadel of zelfs zonder paard willen rijden, prima!

Hahaha zonder paard paardrijden
Ik zie het al voor me.
Zie je dalijk iedereen in een wedstrijd piaffes maken en over balkjes springen
Zonder paard natúúrlijk

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:52

In April heb ik de dvd van Ulrike Thiel gezien samen met Arthur Kottas (voormalig eerste oberbereiter van de spaanse rijschool in Wenen) en met David de Wispelaere (grand prix ruiter). De beelden vonden we alledrie schokkend omdat LDR behoorlijk afwijkt van de klassieke dressuur en het paard (op de dvd) bij LDR wordt onderworpen. Onderwerpen in plaats van medewerking. We hebben ook geen harmonie gezien. Ik weet niet of de versie die wij hebben gezien afwijkt van die nu te koop is. Persoonlijk vond ik het ergste gedeelte van de dvd, het elektrisch maken aan het been (hoort niet bij de LDR methode neem ik aan). Het paard schrok zo hard van de hulpen dat (hij tot een paar keer toe) drie benen tegelijk in de lucht had en ze alle drie een andere kant uit stak. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar voor mij persoonlijk geen LDR.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:56

horseyfries schreef:
Weet je wat ik nu echt niet begrijp? Waarom er ondanks dat het zo langzamerhand wel duidelijk is dat LDR niet schadelijk is voor de paarden nog altijd mensen zijn die vinden dat omdat ZIJ zo niet willen rijden zij gelijk ook even voor de rest van de wereld denken te moeten gaan beslissen dat er zo niet gereden mag worden, inclusief de complete wereldtop....
Als ik kip niet lekker vind ga ik toch ook niet de rest van de wereld verbieden om kip te eten?
Als mensen zonder bit, zonder zadel of zelfs zonder paard willen rijden, prima! Maar daarom hoef je het iemand anders nog niet te verbieden toch?

Ok weer serieus nu.
Mij maakt het voor geen ene cent uit als LDR niet schadelijk is.
Dat is alleen maar prutsmuts en onderzoek van wetenschappers.
Maar vergeten we niet iets?
Het paard weer zelf te bekijken misschien?
De ogen zeggen me genoeg.
Schadelijk of niet het paard word weer eens vergeten waar de hele zaak toch om draait?
Of hebben we het met machines te maken waar we proberen uit te vinden of die en die vloeistof niet schadelijk is?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:58

Elskevree schreef:
In April heb ik de dvd van Ulrike Thiel gezien samen met Arthur Kottas (voormalig eerste oberbereiter van de spaanse rijschool in Wenen) en met David de Wispelaere (grand prix ruiter). De beelden vonden we alledrie schokkend omdat LDR behoorlijk afwijkt van de klassieke dressuur en het paard (op de dvd) bij LDR wordt onderworpen. Onderwerpen in plaats van medewerking. We hebben ook geen harmonie gezien. Ik weet niet of de versie die wij hebben gezien afwijkt van die nu te koop is. Persoonlijk vond ik het ergste gedeelte van de dvd, het elektrisch maken aan het been (hoort niet bij de LDR methode neem ik aan). Het paard schrok zo hard van de hulpen dat (hij tot een paar keer toe) drie benen tegelijk in de lucht had en ze alle drie een andere kant uit stak. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar voor mij persoonlijk geen LDR.

Die heb ik ook ergens gezien.
Het waren undercover beelden van een normale routine training zover ik weet.
Maar of dat waar is, en de ruiter/amazone was ook van de top.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:59

HNS:
Wat ik mis is enige logica hier?

Waar zie jij de afgelopen jaren klassiek opgeleide paarden winnen?
"De ruiter heeft het voor het zeggen, niet het paard"??
Ja, liefst wel ja! Er moet een dressuurproef gereden worden en ik ken geen paard die die uit zijn hoofd kan leren.....
Noem even de paarden die naar de slacht zijn gegaan omdat ze LDR zijn getraind aub?

Ik hoor vaker "Salinero liep de sterren van de hemel" dan "Anky liep goed", dus waar je dat vandaan haalt? Anky is ook de eerste om altijd naar haar paard te wijzen, dat hij het gedaan heeft, dus dit vind ik helemaal een rare opmerking. Misschien zit je bij de verkeerde mensen???

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:03

hns schreef:
horseyfries schreef:

Ok weer serieus nu.
Schadelijk of niet het paard word weer eens vergeten waar de hele zaak toch om draait?
Of hebben we het met machines te maken waar we proberen uit te vinden of die en die vloeistof niet schadelijk is?

Als je zoveel van paarden weet dat je exact in hun ogen kan zien hoe ze zich voelen, dan weet je ook dat er geen paard op kleine hulpen de ring doorgaat een hele proef lang als hij het niet zelf wil. Ik kan voorbeelden genoeg noemen van klassiek getrainde paarden die werelds piafferen als de trainer er met de zweep naast staat, maar jammer genoeg in de ring hun ruiter volkomen in de steek laten.
Simpele conclusie: als het paarden zo vreselijk schaadde dan liepen ze niet in de ring te dansen!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:10

Elskevree schreef:

Jij vind dus een DVD die gemaakt is om LDR in een negatief daglicht te stellen de basis om je mening op te baseren?
Arthur Kottas was ook op het Global Dressage Forum, een bijeenkomst van alle toptrainers, rijders en juryleden van de wereld en daar was zijn mening een stuk genuanceerder. Dat hijzelf klassiek africht is duidelijk en dat LDR dus niet zijn systeem is ook, maar hij kan ook genieten van een mooie proef en een paard wat fijn aan de hulpen staat, waarbij het niet uitmaakt op welke manier dat gebeurd is. Aan het paard zie je of het JUIST gebeurd is of niet, de methode doet er dan niet zoveel toe.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:22

horseyfries schreef:
HNS:
Wat ik mis is enige logica hier?

Waar zie jij de afgelopen jaren klassiek opgeleide paarden winnen?
"De ruiter heeft het voor het zeggen, niet het paard"??
Ja, liefst wel ja! Er moet een dressuurproef gereden worden en ik ken geen paard die die uit zijn hoofd kan leren.....
Noem even de paarden die naar de slacht zijn gegaan omdat ze LDR zijn getraind aub?

Ik hoor vaker "Salinero liep de sterren van de hemel" dan "Anky liep goed", dus waar je dat vandaan haalt? Anky is ook de eerste om altijd naar haar paard te wijzen, dat hij het gedaan heeft, dus dit vind ik helemaal een rare opmerking. Misschien zit je bij de verkeerde mensen???

Wat ik al zei Harmonie maakt plaats voor roem en geld.
En ook misschien omdat er niet meer zo veel klassiek wordt gereden?
Of misschien omdat Anky's paarden zo goed liepen (en met succes) dat er iedereen erachteraan is gaan sukkelen?
En ja het paard moet in een wedstrijd wel precies naar de ruiter luisteren maar daar heb je andere methodes voor.
Dan hoef je niet al het iniatief eruit te halen en hem zo te rijden dat die maar nog weinig kan doen.
Ik heb niet gezegd dat paarden naar de slacht zijn gegaan die LDR getraind zijn.
Je hebt ze wel ik heb er 7 gekend (Amigo, Sant Louis, Baturo, Seven Hill, Camarengo, Gillith, Pietro)
Half jaar LDR en ze ginggen een voor een als de vliegen.
Ze zijn ook veel te snel geweest met die paarden, geen tijdopbouw en niks meteen in een keer door.
De rest die bij ons de slacht zijn ingegaan kan ik niet optellen.
Het lag niet aan de LDR maar puur aan het karakter van het paard.
Die paarden waren gewoon rebellisch, klaar om te vechtten (tot de dood )
Hulpteugels hadden bij die geen zin een flinke ruk en huppakee hulpteugel naar de knoppen.
Niks met mooie rustige galop meteen ervandoor rennen en als de zweep in actie kwam gingen ze bokken.
Met zulke paarden zijn ze gauw klaar, kopen ze zich gewoon toch maar een nieuwe.

En dat met 'Anky loopt goed' zou ik gewoon eens bij topics van Anky alles goed doorspitten dan vind je ze wel

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:35

horseyfries schreef:

Ok weer serieus nu.

Als je zoveel van paarden weet dat je exact in hun ogen kan zien hoe ze zich voelen, dan weet je ook dat er geen paard op kleine hulpen de ring doorgaat een hele proef lang als hij het niet zelf wil. Ik kan voorbeelden genoeg noemen van klassiek getrainde paarden die werelds piafferen als de trainer er met de zweep naast staat, maar jammer genoeg in de ring hun ruiter volkomen in de steek laten.
Simpele conclusie: als het paarden zo vreselijk schaadde dan liepen ze niet in de ring te dansen!

Als je paarden traint om op de minimaalste hulpen te reageren lukt je die proef met links.
Alleen als je paard dan niet wil op dat moment heb je een klein probleem ja.
Dan heb je meestal als resultaat de raarste sprongen en pogingen om hem die hele proef uit te laten voeren.
De wereld is nu eenmaal niet perfect.
Wat denk je hoe sommige paarden de spaanse pas leren?
Als je geen zweep hebt is er ook geen spaanse pas...
Over je conclusie.
Wat als dat dansen door focering, dwang en pijn gebeurt.
Wat als je paard niks meer anders kan doen dan zichzelf aan de ruiter over te geven (verkrachting noem ik het soms).
Dan is het geen vreugdesdans maar eerder een 'slavendans'.
Ik mag niks doen, ik kan niks doen dan alleen maar te doen wat die persoon op mijn rug van me verlangt, en te hopen dat alles dalijk voorbij is.

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 01:17

Blijkbaar zie ik een ander filmpje dan de meeste mensen hier, want ik zie toch echt geen rukken en plukken en zagen

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:04

als ik naar de paarden van de spaanse rijschool kijk vind ik dat ook niet echt het toppunt van genieten ! Vaak vlakke stijve gangen en niet echt vrolijke paarden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:43

Hns, waar stonden de paarden die je noemt in training? Want ik ken geen één van deze paarden. Stonden die misschien bij ruiters die LDR wilden nadoen zonder de juiste begeleiding?
Want zo kan ik je ook legio voorbeelden opnoemen van paarden die door kissing spines op vier, vijf jaar al kapot gereden waren omdat ze verkeerd klassiek werden afgericht.
Dat jij blijkbaar niet WIL zien dat de paarden van Anky met plezier door de baan gaan, oortjes erop, geen verzet, maar pure LOL, daar kan niemand tegenin praten.
Maar bedenk wel dat een paard wat elke dag tegen zijn zin dingen doet dit nooit blijft doen en als hij dingen doet die hij lichamelijk niet aankan, dat hij dan binnen de kortste keren met een blessure staat .
Hoe vaak heb je geweten dat Anky moest afzeggen vanwege een blessure van Bonfire of Salinero?