horseyfries schreef:Iemand die een beetje realistisch is kan begrijpen dat het ideaalbeeld met het boekje en de praktijk twee verschillende dingen zijn.
Klopt, en nu?
Citaat:
Dat jij op basis van een aantal minder ideale momenten tijdens het losrijden van in dit geval LDR ruiters je mening al gevormd hebt over LDR vind ik niet echt voor jou spreken.
Je zegt immers zelf dat je er nog een hoop niet van begrijpt? Waarom heb je dan je mening wel al gevormd?
Ik heb mijn mening gebaseerd op wat ik weet, en op wat ik niet weet en niet begrijp. Ik zeg niet dat LDR een slechte methode ís, ik zeg alleen dat ik het geen prettige methode vind om te zien vanwege de punten die ik nu al meerdere malen genoemd heb. (En, overigens, is mijn mening dus ook nog niet 100% 'compleet', want dan zou ik niet nog moeite doen om meer informatie over LDR-rijden op te zoeken.)
Bovendien vind ik dat al deze, zoals jij het blijft noemen, 'momentopnames' niet thuishoren in een warming-up. De handen vliegen overal heen behalve op plekken waar ze horen, en minstens de helft van de ruiters gebruikt geen been maar werkt ontzettend tegen in de mond (geen neutrale hand, maar een tegenwerkende) om ze zo omlaag te dwingen. Althans, dat is wat ik hieruit opmaak, maar als jij me verheldering kan geven.. graag 
Citaat:
Als jij zonder eerst informatie te hebben gelezen over de klassieke dressuur en nog geen les had gehad op die manier een aantal foto's zou zien van een ruiter die op de klassieke manier traint en het paard is toevallig in verzet, de mond is open, de tong blauw, dan is plotseling het hele klassieke rijden in jouw ogen ook niet meer goed?
Vind je dat nou niet zelf wat kort door de bocht?
1. Wie zegt dat ik helemaal geen informatie over LDR heb gelezen? Nu doe je het weer, je verdraaid dingen 
2. Dan is in mijn ogen die ruiter niet goed bezig, en niet de hele methode. Maar het ging hier niet om blauwe tongen en verzet, het ging hier erom dat ik de LDR-houding die voor langere tijd vastgehouden wordt überhaupt al erg onnatuurlijk vind, en dat ik de plek waar de ruiters/amazones hun handen houden en het constante 'doorvragen' (wat in mijn ogen nog altijd echt 'zagen' is) niet erg netjes vind. De rondvliegende schuimvlokken die ik vaker bij LDR-gereden paarden op foto's (momentopname!! ojee) zie dan op foto's van klassiek geschoolde paarden, en waarvan ik me niet kan voorstellen dat dat echt een teken van ontspanning is.. Plus dat ik het echte nut van LDR tov klassieke rijkunst nog niet erg zie, of althans, ik zie niet zo zeer in wat LDR toevoegt.