Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) juist handig om te gebruiken als aanwijzing voor je paard: "kijk je kan die kant op". en je laat ook los als het zo die kant op gaat. dat is net het voordeel aan dat ding, jij bepaalt wat ermee gebeurt, als jij zegt "en nu los" dan laat je het los.

) kunnen vindt ik. 

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KYNRYURW 
kijk ik ben standaard tegen hulpteugels, rare bitten etc. maar er zijn situaties waarbij ik ook iets heb van oke, leiver niet maar kan me t voorstellen. maar in t algemeen, tegen.
ga niet uit van de uitzondering maar de meerderheid.
even tussendoor das ook een manege waar alle paarden met thiedeman gereden worden. 
Fantine schreef:dus het probleem ligt bij de "sport" die de indruk geeft dat dat hoofd daar moet, de ruiters die t zo snel en makkelijk mogelijk willen bereiken, en de lesgevers die het niet op de juiste manier leren.

Fantine schreef:dus het probleem ligt bij de "sport" die de indruk geeft dat dat hoofd daar moet, de ruiters die t zo snel en makkelijk mogelijk willen bereiken, en de lesgevers die het niet op de juiste manier leren.
dat beestje was amper 5, totaal geen bespiering en er kon eigenlijk alleen een zadel op. Hop, alles zo snel mogelijk klaar voor de wdstrijden...Ik heb er zelf les gehad (welgeteld 1
) maar omdat mijn rijstijl hun niet beviel o.i.d. was ik niet geacht terug te komen. Ik rijd mijn paard veel liever zelf naar het moment van ontspanning, en met rustige hand zonder hulpteugels. En als hun dat niet bevalt, dan hoef ik er niet eens te rijden ook. Biepje schreef:mja, maar dat hebben ze bij gewone teugels dan ook hoor.
het gaat maar om het gevoel dat je hebt in je hand, met een gewone teugel kan je evenveel pijn doen als met een slof. met die slof heb je net dat ietsje meer macht dat je hem letterlijk zijn kin op de borst kan trekken.
het is juist dat je moet leren om zelf na te geven op het juiste moment...

Een ruiter die er verantwoord mee om kan gaan mag best naar een hulpteugel grijpen, maar meestal grijpt de ruiter een hulpteugel om zichzelf te beschermen zegmaar. Niks ergs mee hoor, want als hij met een hulpteugel net even iets zelfverzekerder bent, kun je je paard beter aan en ja, dan gaat het vaak beter. Als je het maar niet blijft doen met die hulpteugel, en als je maar eerlijk zegt dat jij iets tekort komt(en vaak zit dat in het hoofd)