Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:43

HAHAHAHAHA... wat een ge**l weer in dit topic.

Iedereen moet voor zichzelf weten wat er wel of niet met een paard gedaan wordt alvorens met gevaar voor eigen leven het bos in te gaan..... het ene paard reageert goed op longeren voor die tijd en de ander niet..... de een reageert goed op een streepie sedasan en de ander niet..... de een schrikt wel en de ander niet.

Laat iedereen het op zijn eigen manier oplossen.
Wel zo goed, als iedereen het op dezelfde manier zou doen wordt het ook zo saai op bokt !!!!

@Kiwiko: groot gelijk !!!

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:50

Op de vraag wat men er van zou vinden als het je instructrice is... Het zou mijn instructrice niet wezen. Ik ga op een hele andere manier met mijn paard om en Sedasan hoort (naar mijn mening) gebruikt te worden in andere omstandigheden. Ik zou dan toch naar het bos gegaan zijn, daar staan immers ook bankjes, wegwijspaddestoelen etc. Vind dat je de rest van het verkeer niet onnodig in gevaar moet brengen omdat je je eigen paard wil testen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:57

ElCamino schreef:
HAHAHAHAHA... wat een ge**l weer in dit topic.

...pardon?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:05

ElCamino schreef:
Iedereen moet voor zichzelf weten wat er wel of niet met een paard gedaan wordt alvorens met gevaar voor eigen leven het bos in te gaan.....

tuurlijk, maar er zijn grenzen....

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:11

Inderdaad, en in dit geval kun je ook de medemens in gevaar brengen, niet alleen jezelf, en dan heb ik het nog niet over het paard zelf.

linky

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:12

Ik denk dat er andere manieren zijn een paard te wennen aan "vreemde" dingen dan Sedalin o.i.d.; je paard sederen, hoe licht ook, alvorens te gaan rijden, binnen of buiten, is wat mij betreft uitgesloten.
Ga eens op een "politiepaardentraining" o.i.d., dan heb je begeleiding en kun je hem vertrouwd maken met het idee dat er niet achter elke boom een tijger zit.
Geef afwisseling in je werk, zet "enge"dingen op vertrouwde plaatsen en neem de tijd.............. neem vooral de tijd en niet de spuit.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:14

Ach welnee, iedereen die weet hoe sadelin /sedasan werkt en ervaring ermee heeft kan dit veilig gebruiken.
Zeker als het paard goed bekend is en er op deze manier mee is omgesprongen zoals Kiwiko heeft gedaan.
Het gevaar zit hem in de mensen die dit topic niet verder lezen dan: sedalin = rustig buiten rijden.
Daar gaat het mis!

Ervaren mensen kunnen sedalin zeker als hulpmiddel gebruiken af en toe.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:16

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de bereden politie dit middel gebruikt om hun paarden te trainen

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:16

ik denk dat je jezelf voor de gek houd op deze manier.
Je kan totaal niks uit zo'n buitenrit halen het was tenslotte allemaal een ilussie.
Als je paard nu niet schrok van een prullenbak dat doet hij het nuchter weer wel.
het is op zo'n manier allemaal schijn en heeft niks met veiligheid te maken.
Je gaat onder valse voorschriften naar buiten en het grappige is je houd jezelf maar vooral je paard voor de gek.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:20

Moniek schreef:
Je kan totaal niks uit zo'n buitenrit halen het was tenslotte allemaal een ilussie.
Als je paard nu niet schrok van een prullenbak dat doet hij het nuchter weer wel.
Je gaat onder valse voorschriften naar buiten en het grappige is je houd jezelf maar vooral je paard voor de gek.

Er worden nogal veel heel denigrerende opmerkingen over Kim haar kennis en ervaring gemaakt en zo langzamerhand lijkt het erop of ze met een totaal verdoofde Toronto op stap geweest is.
Nog geen 2 streepjes voor een paard van zon 800 kilo waarbij een uur lang gekeken is hoe hij erop reageert .

Citaat:
Een meisje dat een arabier had twee huizen verder bij mijn oude verzorgpaarden, gaf haar arabier altijd een biertje voor het rijden. Anders was ie te wild.

De boer van mijn verzorgpaarden zei toen een keer tegen haar
"misschien kan je die borrel beter zelf nemen"

De waarheid ligt meer in deze quote

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:23

Dan heb je dus net even niet goed gelezen Moniek ...... Prullenbakken, bankies, water en verkleuringen in de ondergrond zijn eng

Ik vind het ook niet erg als hij daarop reageert, dat mag best ik heb hem de sedalin gegeven omdat ik geen "ik ben vandaag zo vrolijk" acties van hem wilde hebben op de weg.

Hij was genoeg bij om overal op te reageren om alles te zien

@arabesk kweet zeker van wel

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:24

idd ..maar ze gaan allemaal wel jaarlingen platspuiten voor een ritje trailer -met alle gevolgen van omvallen en verwonden -of om te scheren zodat ie er "netjes " voorkomt neen ..dat heeft dan weer helemaal geen gevolgen op de coordinatie van het paard

Sosha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:25

Arabesk schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de bereden politie dit middel gebruikt om hun paarden te trainen

Eh ahem...... zou ik niet te hard roepen als ik jou was.

Van Nederland weet ik het niet..... maar van Engeland weet ik het 100% zeker. Al die paarden van de National Guard zijn bij optochten en dergelijke gesedeerd.

Niet dat ik vind dat dat goed is, maar het gebeurd zeker weten wel en dat geven ze daar ook gewoon eerlijk toe.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:28

sarabande schreef:
Moniek schreef:

Er worden nogal veel heel denigrerende opmerkingen over Kim haar kennis en ervaring gemaakt en zo langzamerhand lijkt het erop of ze met een totaal verdoofde Toronto op stap geweest is.
Nog geen 2 streepjes voor een paard van zon 800 kilo waarbij een uur lang gekeken is hoe hij erop reageert .

Omdat ik het er niet mee eens ben wil niets zeggen over haar kennis.
Ik ben het niet eens met deze manier van handelen.
of het nu kim is staat hier los van.
Al was het de koningin had ik het nog gezegd.
Ze zegt zelf dat ze de scherpe randjes eraf wou halen dus je gebruikt dat spul om voor je gevoel veiliger te rijden.
ik ben het daar niet mee eens omdat je paard en totaal niks van leert puur om het feit dat het schijn is gewoon bedrog.
je crieert voor je paard een wereld die er voor hem niet waar is dus totaal niet realistisch is.
@ kim die bankjes etc waren slechts een voorbeeld.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:36

Valt me op dat het paard steeds zwaarder wordt. 800kg is wel een heel groot paard. Neemt niet weg dat twee streepjes niet veel is hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:37

Tja buiten rijden zou niet echt mn voorkeur hebben om Sedasan te gebruiken maar bijv. als je paard na een blessure en een tijd stappen weer mag draven onder het zadel.... dan ben ik ook niet van plan om met gevaar voor eigen leven erop te stappen met alle risico´s (ook voor het paard) van dien. Als hij er vandoor vliegt bokkend en je moet hem op de rem trekken of op een voltetje is dat niet echt goed voor zn net herstelde blessure. Dan praten we nog niet over wat er gebeurd als je eraf valt...

Maar goed, het ging over het buiten rijden. Nah ja misschien voor de eerste keer ofzo om hem te laten wennen aan de omgeving. Maar het moet geen standaard procedure zijn bij een buitenrit.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:40

Katja schreef:
Valt me op dat het paard steeds zwaarder wordt. 800kg is wel een heel groot paard. Neemt niet weg dat twee streepjes niet veel is hoor.

ik schat hem tussen de 650 en 700

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:42

ElCamino schreef:
Laat iedereen het op zijn eigen manier oplossen.

Ik snap zo'n reactie niet... Dit is toch juist datgene wat er zo apart is aan bokt? Dat je een discussie aan kan gaan en dat blijkt dat er geen 'goed' en 'fout' is, alleen een verschil in meningen en opvattingen. Als je geen reacties wilt op een onderwerp ga je iets doen wat een weblog heet, waarbij gasten geen reacties kunnen plaatsen. Bokt is een forum en dus krijg je discussies...het probleem op bokt is, dat zoveel mensen denken dat ze gelijk moeten halen of dat het ergens niet mee eens zijn een oorlogsverklaring is. Ik vind dat Billy het netjes houdt en aangezien KiWiKo bij elke post zo ongeveer tien 's plaatst, is zij ook niet zo enorm onder de indruk: maar ze komt wel hier en verdedigt zichzelf ook. Ikzelf heb nog nooit gehoord van een paard dat sedalin kreeg tijdens het buitenrijden, maar ik kan me voorstellen dat er andere, minder sterke, spullen worden gebruikt met hetzelfde resultaat. Neemt niet weg dat ik het nooit zou doen...met een kanonskogel naar buiten vliegen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:49

Ik snap echt de discussie niet. Je paard plat spuiten voor een paar nieuwe ijzers is wel normaal (terwijl hij daar ook zijn evenwicht voor nodig heeft) of alssie op de trailer moet, om maar een zijstraat te noemen, of zadelmak maken.
Maar de scherpe kantjes eraf halen voor ieders veiligheid is ineens een doodzonde.
Weet genoeg mensen die hun paard van die uber-populaire druppels geven als ze wedstrijd hebben, anders ssie zo springerig enz enz...

Nee hoor Kim, goede oplossing vind ik (al ben ik dan een van de weinigen denk ik)

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:57

ElCamino schreef:
Ach welnee, iedereen die weet hoe sadelin /sedasan werkt en ervaring ermee heeft kan dit veilig gebruiken.
Zeker als het paard goed bekend is en er op deze manier mee is omgesprongen zoals Kiwiko heeft gedaan.
Het gevaar zit hem in de mensen die dit topic niet verder lezen dan: sedalin = rustig buiten rijden.
Daar gaat het mis!

Ervaren mensen kunnen sedalin zeker als hulpmiddel gebruiken af en toe.

Niet waar. Wij hebben ook ervaring met Sedalin/Sedasan, maar het paard ging wel out, het ligt ook aan de reactie van het paard, die is niet te peilen van tevoren, maar dat wil nog niet zeggen dat degene die het toedient geen ervaring heeft. Beetje kort door te bocht. Van te voren weet je gewoon niet wat er gebeurd, of je nou ervaring hebt of niet.

Vippie schreef:
Ik snap echt de discussie niet. Je paard plat spuiten voor een paar nieuwe ijzers is wel normaal (terwijl hij daar ook zijn evenwicht voor nodig heeft) of alssie op de trailer moet, om maar een zijstraat te noemen, of zadelmak maken.

vindt ik ook niet normaal dat een paard plat gespoten moet worden voor een paar ijzers. Mijn paard kreeg Sedalin toen ze de trailer op moest, hoezeer ik daar ook op tegen was. Jammer genoeg had ik het niet voor het zeggen. Je ziet wat er van gekomen is Nek gebroken. Zelf had ik het never nooit niet erin gegooid. Ik ben er altijd al tegen geweest.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-05-06 10:05, in het totaal 4 keer bewerkt

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:58

Toen ik mijn paardje ging ophalen zo'n 90km hier vandaan,hebben we het ook gebruikt.
Puur om het feit dat hij nog nooit op de trailer is geweest en wwe moesten nogal wat km rijden.
De rit ging goed hij heeft er ook niet veel van gehad.
Maar het is niet zo dat ik moet denken dat hij er egt iets van geleerd heeft.
Het is tenslotte allemaal een roes voor hem geweest.
Ik ben hem nu nuchter trailermak aan het maken.
Ik denk dat je dat met eerste keer buiten rijden ook moet doen en niet naar medicijnen grijpen ook al is het een beetje.
Je gebruikt ze wel en om de verkeerde redenen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:01

en even over het hele middel.
mensen dienen het toe juist in een stresvolle situatie maar juist dan kan het het omgekeerde effect hebben.
En al helemaal als je er nog eens bovenop gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:01

Belachelijk... als je een paard voor een buitenrit al op de verdoving gaat zetten ben je ver heen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:05

Katja schreef:

ik had 800 kg al eerder met een vraagteken aan kim gesteld in dit topic en daar werd niet op gereageerd.
Maar ik had begrepen dat Toronto heel groot is, mijn 4 jarige van 1.76 werd door Da ongeveer op dat gewicht geschat vorige week.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:07

Ik heb zelf een keer alprozalam moeten nemen omdat ik zooo bang was voor de kaakchirurg. Daarmee kun je echt geen autorijden!

Ook heb ik weleens een half pilletje genomen hele lichte dosering, je wordt er lekker ontspannen van, maar je spieren doen ineens veel minder dan dat jij wil. Als een paard zich ook zo gaat voelen door sedalin zou ik er niet eens op gaan rijden!