schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:01

Sporters (mensen) hebben ook extra speekselontwikkeling tijdens het actief sporten, die lopen ook niet allemaal met een bitje in toch? Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:20

Ik reed mijn welsh eerst met bit toen schuimde hij behoorlijk, nu ben ik overgestapt op een bosal een nu schuimt hij niet meer.
Dus het zal ook wel aan het bit en niet alleen aan de ontspanning liggen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:12

Die grote van mij schuimt alsof ie een stuk zeep op heeft gegeten. Toen hij echter last kreeg van een hardnekkige hoest, schuimde hij plotseling niet meer.

Door de adrenaline die hij aan maakt omdat hij op dat moment stress had (irritatie luchtwegen, niet makkelijk kunnen lopen hierdoor), maakte hij ook geen speeksel meer aan.

Let bv maar eens op jezelf als je nerveus bent: zeker weten dat je een droge mond hebt. Ik wel iig.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:13

Tyrza schreef:
Let bv maar eens op jezelf als je nerveus bent: zeker weten dat je een droge mond hebt. Ik wel iig.

Inderdaad. Net zoals met speechen of presentatie; dan is een glaasje water ook aan te raden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:17

het kan allebei het kan zijn dat het paard zo hard moet werken dat het gaat schuimen en zwten. maar je hebt ook paarden die doen het heel snel en dan is er niks. gewoon kijken waar het aan kan liggen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:11

die van mij heeft de laatste tijd altijd schuim op de lippen. dat is ook alleen als ze lekker gelopen heeft. vroeger toen ze veel gespannen was deed ze dat nooit. nu ze lekkerder loopt heeftze altijd wel wat schuim, maar niet overdreven ofzo. dus ik denk als eenpaard super veel schuimd dat het niet goed is. maar wat schuim opde lippen lijkt mij een goed teken

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:27

Haha, vind het wel grappig om te lezen...

Mijn oudere merrie is heerlijk in de hand met rijden en schuimt een heeeeel klein beetje aan het einde van de training (en alleen aan de voorkant van de lippen).

Mijn andere (jonge) merrie, die zit al compleet onder het schuim voordat ik opgestapt ben Haha! dus dit is echt geen kwijl/speeksel van het te rond of te diep lopen Knipoog
Ik laat haar voornamelijk lang en laag lopen omdat ze wel de neiging heeft om heel kort te worden in de hals...

Beiden zijn dus erg verschillen (zijn nog wel moeder en dochter), beiden hebben excact hetzelfde bit in (dubbel gebroken).
Dus ben van mening dat het per paard verschilt Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:38

als een pony een beetje schuimt is het goed, dat betekend dat ie aan het werken is. Maar als het echt zo erg schuimt dat het over de borst en de benen loopt dan is het niet meer goed. Dat betekend dat ie eigenlijk te veel werkt. Dat is hetzelfde met zweten. Aan het bit zal het niet liggen. Mijn pony heeft namelijk net een nieuw op maat gemaakt bit gekregen. Daar schuimt hij meer mee dan het vorige bit die hij had... Knipoog

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:14

ik ben het ook met reininglover eens Knipoog Dat zeg mijn instr ook altijd, hij is aant schuimen, dat betekent dat hij goed heeft gewerkt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:26

vampiregirl schreef:
Het paard kan dus van nature niet tegelijk grazen en stappen/ draven/ galloperen.

Dit klopt niet, een paard kan in de wei stappend eten enne als die boef van mij onderweg de kans krijgt omdat ik hem niet goed genoeg in de gaten houd, dan neemt ie een spurt met open mond om de boomtakken of lang gras te "vangen" en loopt al kauwend verder... Clown

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:45

Ligt eraan waarneer het paard schuimt, na het werken vind ik het wel goed, maar gewoon van in de wei staan ofzo .. Vind ik het niet zo goed Nagelbijten / Gniffelen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:00

Citaat:
Die grote van mij schuimt alsof ie een stuk zeep op heeft gegeten.

Dat heeft die van mij ook, wanneer hij links vast heeft, Dan schuimt hij niet aan de linkerkant en wel aan de rechterkant. DUs het heeft echt wel te maken met het aannemen van het bit Lachen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:03

het schuimen is een teken dat ze het bit accepteren en er lekker op aan het kauwen zijn..!! Knipoog

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:12

mijn paard schuimt ook behoorlijk als ik hem los gooi in de bak, nhja de ene keer schuimt hij en de andere keer gewoon kwijlen zegmaar, het lijkt mij dat het paard dan goed aan het werk is, nouhja ik kan het niet goed uitleggen, maar iig dat het paard dan los is in de mond?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:55

Heb je Anky's website wel eens gekeken, haar paardje heeft de vlokken op zijn borst zitten...dodelijk dacht ik niet....

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:38

de mijne schuimt ook enorm. kan er ook mee te maken hebben dat hij na het opstappen altijd een suikerklontje krijgt. verder loopt ze zelden gespannen dus ik denk wel degelijk dat het een teken van ontspanning is...

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:17

dat maakt niet uit dat doet haast ieder paard

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:43

Ik rijd bitloos, en mijn paard schuimt dan soms ook een heel klein beetje. Hij heeft dan soms na het rijden een klein randje schuim. Als een paard heel erg veel schuimt lijkt dat mij juist niet goed! Op http://www.paardnatuurlijk.nl vond ik dit stukje:

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kan komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter niet zoveel speeksel produceren tijdens de beweging: Wij vinden het dan ook geen gezicht als je op een kwijlend paard rijdt.

Een paard kan met bit dus niet normaal ademhalen en slikken, daardoor komt er schuim. En hoe meer hij aan de teugel moet lopen, hoe erger het word! Veel schuim is dus niet oke.

lovetina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:31

niks ergs aan denk ik een manege pony bij ons schuimd ook altijd

Yritja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:30

Mijn mening is dat schuimen een goed teken is. Ik vind dat stukje onzin (misschien zit ik ernaast), maar ja.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:37

ik rij ook bitloos, en als ik rustig aan het werk ben schuimt me paard ook. eigelijk eerder dan vroeger met bit. :/
dus zeg het maar.
gr

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:57

Had een keer gehoord dat als een paard geconcentreerd is, het gaat schuimen.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:02

Ik heb inderdaad hetzelfde stukje gelezen. Ik dacht hiervoor dat het een teken van inspanning was, maar het blijkt te komen doordat het spijsverteringsproces op gang komt als ze een bit in hun mond hebben(net zoals bij mensen als ze kauwgom kauwen). Maar dan vind ik het toch wel weer tegenstrijdig te lezen dat heel veel paarden ook zonder bit enorm kunnen schuimen.

x

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:54

Het is goed als je paard op het bit gaat "knabbelen" etc. En daardoor gaat het paard ook meer ontspanner lopen..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:12

aleida_thijs schreef:
Ik rijd bitloos, en mijn paard schuimt dan soms ook een heel klein beetje. Hij heeft dan soms na het rijden een klein randje schuim. Als een paard heel erg veel schuimt lijkt dat mij juist niet goed! Op http://www.paardnatuurlijk.nl vond ik dit stukje:

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kan komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter niet zoveel speeksel produceren tijdens de beweging: Wij vinden het dan ook geen gezicht als je op een kwijlend paard rijdt.

Een paard kan met bit dus niet normaal ademhalen en slikken, daardoor komt er schuim. En hoe meer hij aan de teugel moet lopen, hoe erger het word! Veel schuim is dus niet oke.

En hoe verklaar jij dan dat mijn paard ook schuimt als ze aan het halster loopt aan de longe? Of dat sommige paarden die bitloos gereden worden ook schuimen?

Volgens mij ligt het niet aan het bit.