Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:26

Even wachten of het boven tafel komt. Ik kan het niet vinden.
Kom wel andere mega interessante onderzoeken tegen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:29

Ik ken dat onderzoek ook pol013, het klopt inderdaad niet dat er 50% van het gewicht op de achterhand kan komen. Er blijft altijd veel meer gewicht op de voorhand komen. Logisch ook als je naar de bouw van een paard kijkt en waar de ruiter zit. In het verleden zijn dat soort onderzoeken ook vaker geweest, ook in andere landen, en de uitkomst is steeds hetzelfde: het grootste deel van het gewicht blijft op de voorhand rusten, ook tijdens verzameling.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:07

Op dit moment is er via de FB van’Study of the equine hoof’ interessante post. Zij deelt sowieso goede dissecties van meer dan alleen hoeven. En probeert ook te onderzoeken of en in welke mate wij als mens invloed hebben gehad op bepaalde schade. Even los van de inhoudelijke discussie, maar altijd goed om je eigen kennis te vergroten met info van mensen die toch hun best doen neutraal en goed onderzoek te doen.

Over dat laatste wil ik nog wel wat kwijt. Ik ben helemaal voor correct wetenschappelijk onderzoek. Toch zie ik in de paardenwereld ook een hoop zaken onderzocht worden die niet worden gepubliceerd via de officiele kanalen. De reden daarvan is soms simpelweg omdat de onderzoekers geen opgeleide wetenschappers zijn. Maakt dat hun bevindingen, die soms zo diepgaand en nauwkeurig zijn gedaan altijd minder valide?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:12

Indrukwekkende video...en passend bij mijn ideeën over paardrijden...
Paardrijden is voor de ego van de mens en niet voor het paard. Mensen die niet kunnen rijden en het paard weg doen zien de waarde van een paard niet...maar dat is puur mijn mening.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 12:20

Marigo schreef:
Over dat laatste wil ik nog wel wat kwijt. Ik ben helemaal voor correct wetenschappelijk onderzoek. Toch zie ik in de paardenwereld ook een hoop zaken onderzocht worden die niet worden gepubliceerd via de officiele kanalen. De reden daarvan is soms simpelweg omdat de onderzoekers geen opgeleide wetenschappers zijn. Maakt dat hun bevindingen, die soms zo diepgaand en nauwkeurig zijn gedaan altijd minder valide?

Nee.... dat maakt ze zeker valide voor degenen die begrijpen dat wetenschappelijk onderzoek een dermate kostbare zaak is, dat het voor dit soort welzijnskwesties feitelijk niet op te brengen is.
Dat moet echt liefdewerk zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:26

Ik geloof ook 100% dat dat liefdewerk is. Ik heb soms ook de indruk dat mensen onderzoeken al dan niet serieus nemen naarmate ze in hun straatje passen. Maar misschien ben ik daar te cynisch in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:07

Everwind schreef:
Op de voorhand lopen alle paarden van nature. Ook die die niet bereden worden. Lijkt me een nogal vreemde conclusie dus... Zéker als volwassen, onbereden paarden niet zijn meegenomen in het onderzoek. Ik snap nog steeds niet hoe je kunt concluderen dat iets slecht is en zorgt voor slijtage (rijden), terwijl je niet onderzoekt of iets dat niet aan die factor wordt blootgesteld ook een zelfde soort schade heeft of niet... Straks blijken ongereden paarden dezelfde schade te hebben en kan je onderzoek de prullenbak in. Of, je weet het niet, dat ongereden paarden schade hebben die gereden paarden niet hebben en we toch iets goeds blijken te doen. :)

Maar idd, dan is de gedachtegang van de dressuurruiters zo slecht nog niet :D

In het onderzoek zijn ook paarden meegenomen die nooit belast zijn en die hadden die schade niet. Echt heel interessant om er meer over te lezen..en ja paarden in het wild lopen ook op de voorhand, alleen die worden niet belast. Ik denk dat daar het verschil in zit.
Linkjes heb ik al eerder geplaatst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:12

prompter schreef:
Ik ken dat onderzoek ook pol013, het klopt inderdaad niet dat er 50% van het gewicht op de achterhand kan komen. Er blijft altijd veel meer gewicht op de voorhand komen. Logisch ook als je naar de bouw van een paard kijkt en waar de ruiter zit. In het verleden zijn dat soort onderzoeken ook vaker geweest, ook in andere landen, en de uitkomst is steeds hetzelfde: het grootste deel van het gewicht blijft op de voorhand rusten, ook tijdens verzameling.

Dat klopt, maar toch krijgt een paard die meer verzameld loopt automatisch meer schoudervrijheid. Misschien is dat precies waar het om gaat? dat de schouder en het voorbeen de ruimte hebben/ krijgen om vrij naar voren toe te bewegen?

Ook gewicht goed verdeeld over alle 4 de benen geeft minder slijtage dan als het meeste gewicht op 1 voorbeen valt zoals bijvoorbeeld het geval is als een paard scheef en op de voorhand loopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:42

Laat ruiterij maar even, dan is op een paard gaan zitten fluks goéd voor de rug _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:47

Dat zou een valide argument zijn als er onomstotelijk bewezen zou zijn dat paardrijden in alle gevallen slecht is voor de rug. Ik ben daar niet van overtuigd, sterker nog, ik heb paarden beter zien worden van rijden en werken.
Dat rijden en werken met een paard op een ethisch verantwoorde manier moeten gebeuren staat buiten kijf. Dat het rijden zelf onethisch is, daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:57

Marigo schreef:
Op dit moment is er via de FB van’Study of the equine hoof’ interessante post. Zij deelt sowieso goede dissecties van meer dan alleen hoeven. En probeert ook te onderzoeken of en in welke mate wij als mens invloed hebben gehad op bepaalde schade. Even los van de inhoudelijke discussie, maar altijd goed om je eigen kennis te vergroten met info van mensen die toch hun best doen neutraal en goed onderzoek te doen.

Ja…wetenschappelijk onderzoek vind middels standaarden om doelredeneren te voorkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:41

Op feestboek is er
functional horse training by Thirza Hendriks.

Ze heeft een paar weken geleden een zebra mogen ontleden.
Ze heeft hem Hercules genoemd.
Hij leefde ergens in Afrika in het wild. (In het openbaar wilde ze geen details geven mbt doodsoorzaak.)

Hercules bleek het gaafste elleboog gewricht te hebben dat zij ooit gezien heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:18

Huertecilla schreef:
Laat ruiterij maar even, dan is op een paard gaan zitten fluks goéd voor de rug _O-

Heb je ook nog wat zinnigs toe te voegen aan de discussie? ;)

Opvallend is dus dat de rug niet hetgeen is wat hetgeen is wat het meeste lijkt te slijten.

Interessant Janneke!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:35

Sharon may Davis stelt dat élk bereden paard schade aan de elleboog heeft binnen 4 maand na het starten.
En hetzelfde geloof ik ook voor aangespannen paarden..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:41

Maar ligt dat dan niet aan de singel?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:42

Ik durf het niet te zeggen, al geloof ik zeer zeker dat singels wel veel schade kunnen toebrengen.
Maar alle paarden klachten.: dat vind ik best een heftige uitspraak..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:47

Ik ook en ik twijfel een beetje aan het waarheidsgehalte ervan.
Ik denk absoluut dat singels heel veel schade toe kunnen brengen, er zijn niet voor niets zoveel paarden met singelnijd. Anderzijds is het ook zo dat als je die singel dan vervangt voor een passende singel, en zorgt voor een passend zadel, zodat de singel doet waar hij voor is: extra stabiliteit geven, is de stress van de singel ook wel weer rap weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:51

... ik kan verzinnen dat het elleboog gewricht van zichzelf niet heel erg stabiel is (vergeleken met bijv. de kop-kom constructie van de heup)
en nogal dicht bij het schouderblad zit, dat enkel met 'zachte' verbindingen aan de romp vastzit (itt mensen, wij hebben een sleutelbeen)
en mogelijk is er een verband met 'kapseizen' / schuin door de bocht / geen haakse hoek tussen voorbeen en grond.

(Dat een niet- passende singel ellende oplevert geloof ik grif. Maar dat dat 'altijd' in de elleboog zit...???)

Maar ik vind het wel een stevige uitspraak: alle paarden, en zo snel al...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:51

Overigens weet ik ook niet of het aan de singel zou liggen of misschien het rijden an sich. Je kan niet zoiets zeggen voor álle paarden, wetenschappelijk gezien.. je hebt tenslotte nooit álle paarden op je tafel.
T kan wel zijn dat alle paarden die een dissectie gehad hebben en bereden/ betuigd waren, schade hadden aan de elleboog, maar dan nog is 1 en 1 niet per definitie 2.

Wat niet wegneemt dat ik dit topic wel heel interessant vind.. ik heb er zelf ook weleens innerlijke strijd met mezelf over..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:56

Als een koets in beweging moet worden gezet, zet het paard kracht met de voorbenen.

Dus dat ook bij tuigers die geen ruiter op de rug krijgen er iets met het voorbeen gebeurt, kan ik nog wel plaatsen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:01

Janneke2 schreef:
... ik kan verzinnen dat het elleboog gewricht van zichzelf niet heel erg stabiel is

Nee, je fantasie schiet tekort. Een ellebooggewricht is juist enorm stabiel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:27

Ja, het zijn twee botten die perfect op elkaar passen en met een stevige begrenzing.

Ik begrijp al dat " ja maar" niet zo goed. Het gebruiken van paarden geeft schade. Hoe ernstig dat is, dat is onduidelijk, maar fysieke belasting leidt tot schade. Iedereen die een paard gebruikt moet zich daar gewoon van bewust zijn, en proberen die schade zoveel mogelijk te beperken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:43

Ja, anderzijds, alle wezens hebben schade. Leven geeft schade. Oude honden krijgen artrose, ook al zijn ze nooit belast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:50

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:
... ik kan verzinnen dat het elleboog gewricht van zichzelf niet heel erg stabiel is

Nee, je fantasie schiet tekort. Een ellebooggewricht is juist enorm stabiel.

Oh, ja...?
Wat zegt jouw fantasie er dan over?
(De feiten wijzen in de richting van vaak en snel schade.)

Natuurlijk passen de verschillende botdelen uitstekend in/op/ over elkaar, maar zonder kop-kom contructie,
staat het gewricht in een hoek,
en wordt 'slechts' door banden bijeen gehouden,
in de nabijheid (... natuurkunde, koppel kracht) van het ook niet zo stabiele schouderblad.

(Ik geef toe dat ik hier geen fantasie bij heb gebruikt. Kuggur, zet hem op!)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:59

Mijn fantasie? Niets, itt tot jouw bewering heb ik dit niet "verzonnen"...