Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manubres schreef:Dit werd gepost in een andere topic...Precies zoals ik het voel legt deze man prima uit mbv de leer de biomechanica! Achter de loodlijn, bijzetteugels, slof, kort aan de teugel....het is onnatuurlijk en werkt het paard alleen maar tegen om in balans te kunnen lopen....
https://youtu.be/rqVEfg34vCY
996981 schreef:manubres schreef:Dit werd gepost in een andere topic...Precies zoals ik het voel legt deze man prima uit mbv de leer de biomechanica! Achter de loodlijn, bijzetteugels, slof, kort aan de teugel....het is onnatuurlijk en werkt het paard alleen maar tegen om in balans te kunnen lopen....
Hij begint met het feit dat de nek het hoogste punt moet zijn. Dat is dus de focus in zijn verhaal. Daar gaaf hij wat mij betreft compleet mank. De houding van het paard is een resultaat. Geen doel an sich.
Edit: wat mij betreft begint zo verhaal met; een paard hoort ten alle tijden van achter naar voren, door het lijf naar de hand gereden te worden. Het resultaat is dan dat het paard uiteindelijk in balans gaat met de nek als hoogste punt akkoord. Maar zoals gezegd; dat is het resultaat van de juiste manier van rijden. Geen doel.
manubres schreef:996981 schreef:
Hij begint met het feit dat de nek het hoogste punt moet zijn. Dat is dus de focus in zijn verhaal. Daar gaaf hij wat mij betreft compleet mank. De houding van het paard is een resultaat. Geen doel an sich.
Edit: wat mij betreft begint zo verhaal met; een paard hoort ten alle tijden van achter naar voren, door het lijf naar de hand gereden te worden. Het resultaat is dan dat het paard uiteindelijk in balans gaat met de nek als hoogste punt akkoord. Maar zoals gezegd; dat is het resultaat van de juiste manier van rijden. Geen doel.
Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen waarheid heeft...Ik denk net andersom...als je de nek open laat, het hoofd naar voor laat komen dan kan je vanuit balans gaan rijden.
manubres schreef:Hij zegt niet de hoek verkleinen maar open houden, dus is dat vergroten als je het over verkleinen hebt.
Het gaat er eigenlijk om dat je het paard van voor niet tegenwerkt maar de hand naar voren laat volgen en dan krijg je een open houding. Maar heel vaak wordt gelijk aan de voorkant niet meegeven maar juist terug gewerkt en verklein je de hoek. Ik zei nek, maar moet keeluitsnijding zijn.
Als je geen open houding hebt kan een paard mi ook niet door het lichaam bewegen.
Wat hij eigenlijk zegt is dat je een paard in een houding laat lopen die voor de mate van africhting het meest natuurlijk is. Een paard loopt van nature in balans.
Maar wat balans is daar verschillen wij al eerder van mening.
Voor mij loopt een paard in balans als het op eigen benen loopt en dat kan het niet als het van voor in elkaar wordt getrokken, daar haal je juist een paard mee uit balans.
manubres schreef:
MCE schreef:manubres schreef:
dank, dat heb ik gezien maar er niet uitgehaald, ik leer meer van het zien in de praktijk
wat ik mis is de invloed van de tong, maar misschien heb ik niet goed geluisterd/meegelezen
Citaat:
Kenmerkend is dat het tongbeen zelf niet aan de rest van het skelet is bevestigd. Dit betekent dat het tongbeen een grote rol speelt bij de bewegingen van de tong, de voorbenen en de schouders en daarmee een essentiële rol heeft in het welbevinden en de prestaties van het paard tijdens het rijden en trainen.
Het tongbeen is tevens verantwoordelijk voor proprioreceptie. Proprioceptie is het vermogen om te voelen waar je loopt en dit is uitermate belangrijk voor het paard. Zonder proprioceptie zou het paard ons niet veilig kunnen dragen. Wanneer er spieren onder spanning staan, beperken ze de functie en beweging van het tongbeen en het proprioreceptievermogen van het paard.
Kortom, het tongbeen is een essentieel onderdeel van zowel de biomechanische bewegingen als de ademhaling als het welbevinden van het paard.
Daarom is het van het grootste belang dat het tongbeen goed gebalanceerd is en dat de tong ontspannen in de mond ligt en vrij kan bewegen.
996981 schreef:manubres schreef:Dit werd gepost in een andere topic...Precies zoals ik het voel legt deze man prima uit mbv de leer de biomechanica! Achter de loodlijn, bijzetteugels, slof, kort aan de teugel....het is onnatuurlijk en werkt het paard alleen maar tegen om in balans te kunnen lopen....
jannico schreef:Elisa2 schreef:Helemaal mee eens, de enige juiste manier en ik denk dat je dit verschil misschien past ziet en begrijpt als je zoiets daadwerkelijk gevoeld hebt.
Dat argument kan als een uno reverse gebruikt worden
jannico schreef:Elisa2 schreef:Helemaal mee eens, de enige juiste manier en ik denk dat je dit verschil misschien past ziet en begrijpt als je zoiets daadwerkelijk gevoeld hebt.
996981 schreef:manubres schreef:
Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen waarheid heeft...Ik denk net andersom...als je de nek open laat, het hoofd naar voor laat komen dan kan je vanuit balans gaan rijden.
Wat zou je zeggen als iemand zijn verhaal begint met; je moet de hoek in de kaak verkleinen en de hals laten zakken. Dan kan je gymnastiseren?
De bewering is niet fout in beide uitspraken. De opbouw van het verhaal in mijn ogen wel.
Beginnen bij het hoofd, in welk verhaal dan ook, kan niet goed zijn. Het lijf moet in balans, recht en nageeflijk zijn. Dan kun je iedere houding aan de voorkant krijgen die je wenst. Beginnen met die houding aan de voorkant zorgt er niet per definite voor dat je in het lijf het gewenste resultaat kan bereiken. Integendeel. Door het hoofd en de hals in een houding te forceren blokkeer je het lijf.
Houding controle is een resultaat, geen doel.
Edit; ik ben toch benieuwd. Hoe zorgt die open nek ervoor dat je in balans kan rijden?
996981 schreef:Elisa2 schreef:Helemaal mee eens, de enige juiste manier en ik denk dat je dit verschil misschien past ziet en begrijpt als je zoiets daadwerkelijk gevoeld hebt.
Dat zal best zijnhet ding is dat mensen die volgens de Duits klassieke manier rijden op dit moment de allerbeste ruiters van de wereld zijn volgens de FEI rankings (Jessica van Bredow-Werndl, Cathrine Dufour en Charlotte Dujardin). Een academisch-klassieke ruiter heb ik in die lijst nog nooit gezien. Ik heb wel een keer een video gezien van een man die op die manier een proefje reed. Daar werd ik diep ongelukkig van.
Ik durf het gevoel van dat kleine groepje academisch-klassieke ruiters te betwisten.