Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 12:42

@Avalanche81...Ik zou zeggen...paard met veel go, balans en een sterk achterbeen *\%/*

Avalanche

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:37

Hahahaha dank :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:03

Ik zeg een paard in natuurlijk evenwicht. Is niet recht gericht en loopt met weinig ruggebruik. Kruis is nog hoog maar achterbeen wil wel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 14:46

Dit werd gepost in een andere topic...Precies zoals ik het voel legt deze man prima uit mbv de leer de biomechanica! Achter de loodlijn, bijzetteugels, slof, kort aan de teugel....het is onnatuurlijk en werkt het paard alleen maar tegen om in balans te kunnen lopen....

https://youtu.be/rqVEfg34vCY

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:10

Ja in een klassiek houdingkje getrokken worden helpt ze ook niet mee om in balans te lopen..zoveel die er daardoor de vernieling in gereden worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:30

manubres schreef:
Dit werd gepost in een andere topic...Precies zoals ik het voel legt deze man prima uit mbv de leer de biomechanica! Achter de loodlijn, bijzetteugels, slof, kort aan de teugel....het is onnatuurlijk en werkt het paard alleen maar tegen om in balans te kunnen lopen....

Hij begint met het feit dat de nek het hoogste punt moet zijn. Dat is dus de focus in zijn verhaal. Daar gaaf hij wat mij betreft compleet mank. De houding van het paard is een resultaat. Geen doel an sich.

Edit: wat mij betreft begint zo verhaal met; een paard hoort ten alle tijden van achter naar voren, door het lijf naar de hand gereden te worden. Het resultaat is dan dat het paard uiteindelijk in balans gaat met de nek als hoogste punt akkoord. Maar zoals gezegd; dat is het resultaat van de juiste manier van rijden. Geen doel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:00

996981 schreef:
manubres schreef:

Hij begint met het feit dat de nek het hoogste punt moet zijn. Dat is dus de focus in zijn verhaal. Daar gaaf hij wat mij betreft compleet mank. De houding van het paard is een resultaat. Geen doel an sich.

Edit: wat mij betreft begint zo verhaal met; een paard hoort ten alle tijden van achter naar voren, door het lijf naar de hand gereden te worden. Het resultaat is dan dat het paard uiteindelijk in balans gaat met de nek als hoogste punt akkoord. Maar zoals gezegd; dat is het resultaat van de juiste manier van rijden. Geen doel.

Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen waarheid heeft...Ik denk net andersom...als je de nek open laat, het hoofd naar voor laat komen dan kan je vanuit balans gaan rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:07

manubres schreef:
996981 schreef:

Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen waarheid heeft...Ik denk net andersom...als je de nek open laat, het hoofd naar voor laat komen dan kan je vanuit balans gaan rijden.

Wat zou je zeggen als iemand zijn verhaal begint met; je moet de hoek in de kaak verkleinen en de hals laten zakken. Dan kan je gymnastiseren?

De bewering is niet fout in beide uitspraken. De opbouw van het verhaal in mijn ogen wel.

Beginnen bij het hoofd, in welk verhaal dan ook, kan niet goed zijn. Het lijf moet in balans, recht en nageeflijk zijn. Dan kun je iedere houding aan de voorkant krijgen die je wenst. Beginnen met die houding aan de voorkant zorgt er niet per definite voor dat je in het lijf het gewenste resultaat kan bereiken. Integendeel. Door het hoofd en de hals in een houding te forceren blokkeer je het lijf.

Houding controle is een resultaat, geen doel.

Edit; ik ben toch benieuwd. Hoe zorgt die open nek ervoor dat je in balans kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:17

de nek open laten

mag ik even om uitleg vragen?? wat is een open nek??

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:18

Hij zegt niet de hoek verkleinen maar open houden, dus is dat vergroten als je het over verkleinen hebt.
Het gaat er eigenlijk om dat je het paard van voor niet tegenwerkt maar de hand naar voren laat volgen en dan krijg je een open houding. Maar heel vaak wordt gelijk aan de voorkant niet meegeven maar juist terug gewerkt en verklein je de hoek. Ik zei nek, maar moet keeluitsnijding zijn.

Als je geen open houding hebt kan een paard mi ook niet door het lichaam bewegen.

Wat hij eigenlijk zegt is dat je een paard in een houding laat lopen die voor de mate van africhting het meest natuurlijk is. Een paard loopt van nature in balans.

Maar wat balans is daar verschillen wij al eerder van mening.

Voor mij loopt een paard in balans als het op eigen benen loopt en dat kan het niet als het van voor in elkaar wordt getrokken, daar haal je juist een paard mee uit balans.
Laatst bijgewerkt door manubres op 03-01-22 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:21

MCE schreef:
de nek open laten

Effe filmpje kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:24

manubres schreef:
MCE schreef:
de nek open laten

Effe filmpje kijken...

welk?? Philip Karl ???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:25

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:29

manubres schreef:
Hij zegt niet de hoek verkleinen maar open houden, dus is dat vergroten als je het over verkleinen hebt.
Het gaat er eigenlijk om dat je het paard van voor niet tegenwerkt maar de hand naar voren laat volgen en dan krijg je een open houding. Maar heel vaak wordt gelijk aan de voorkant niet meegeven maar juist terug gewerkt en verklein je de hoek. Ik zei nek, maar moet keeluitsnijding zijn.

Als je geen open houding hebt kan een paard mi ook niet door het lichaam bewegen.

Wat hij eigenlijk zegt is dat je een paard in een houding laat lopen die voor de mate van africhting het meest natuurlijk is. Een paard loopt van nature in balans.

Maar wat balans is daar verschillen wij al eerder van mening.

Voor mij loopt een paard in balans als het op eigen benen loopt en dat kan het niet als het van voor in elkaar wordt getrokken, daar haal je juist een paard mee uit balans.

Het was een vergelijking. Er zijn ook stromingen die uitgaan van het verkleinen van de hoek in de kaak, met het idee dat als het paard daar loslaat de rest ook goed komt.

Beide stromingen beginnen met controle over kaak, hals en nek. In mijn ogen is dat altijd fout. Goed paardrijden begint achter en onder je zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:31

manubres schreef:

dank, dat heb ik gezien maar er niet uitgehaald, ik leer meer van het zien in de praktijk

wat ik mis is de invloed van de tong, maar misschien heb ik niet goed geluisterd/meegelezen

Citaat:
Kenmerkend is dat het tongbeen zelf niet aan de rest van het skelet is bevestigd. Dit betekent dat het tongbeen een grote rol speelt bij de bewegingen van de tong, de voorbenen en de schouders en daarmee een essentiële rol heeft in het welbevinden en de prestaties van het paard tijdens het rijden en trainen.

Het tongbeen is tevens verantwoordelijk voor proprioreceptie. Proprioceptie is het vermogen om te voelen waar je loopt en dit is uitermate belangrijk voor het paard. Zonder proprioceptie zou het paard ons niet veilig kunnen dragen. Wanneer er spieren onder spanning staan, beperken ze de functie en beweging van het tongbeen en het proprioreceptievermogen van het paard.

Kortom, het tongbeen is een essentieel onderdeel van zowel de biomechanische bewegingen als de ademhaling als het welbevinden van het paard.
Daarom is het van het grootste belang dat het tongbeen goed gebalanceerd is en dat de tong ontspannen in de mond ligt en vrij kan bewegen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:47

MCE schreef:
manubres schreef:

dank, dat heb ik gezien maar er niet uitgehaald, ik leer meer van het zien in de praktijk

wat ik mis is de invloed van de tong, maar misschien heb ik niet goed geluisterd/meegelezen

Citaat:
Kenmerkend is dat het tongbeen zelf niet aan de rest van het skelet is bevestigd. Dit betekent dat het tongbeen een grote rol speelt bij de bewegingen van de tong, de voorbenen en de schouders en daarmee een essentiële rol heeft in het welbevinden en de prestaties van het paard tijdens het rijden en trainen.

Het tongbeen is tevens verantwoordelijk voor proprioreceptie. Proprioceptie is het vermogen om te voelen waar je loopt en dit is uitermate belangrijk voor het paard. Zonder proprioceptie zou het paard ons niet veilig kunnen dragen. Wanneer er spieren onder spanning staan, beperken ze de functie en beweging van het tongbeen en het proprioreceptievermogen van het paard.

Kortom, het tongbeen is een essentieel onderdeel van zowel de biomechanische bewegingen als de ademhaling als het welbevinden van het paard.
Daarom is het van het grootste belang dat het tongbeen goed gebalanceerd is en dat de tong ontspannen in de mond ligt en vrij kan bewegen.

De beweging en vrijhad van de tong is essentieel... een groot gedeelte van de ruiters onder zijn filosofie rijd dan ook zonder neusriem of met de neusriem dusdanig los dat het paard de mond altijd kan openen en de tong altijd vrij kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:55

De beweging en vrijhad van de tong is essentieel... een groot gedeelte van de ruiters onder zijn filosofie rijd dan ook zonder neusriem of met de neusriem dusdanig los dat het paard de mond altijd kan openen en de tong altijd vrij kan gebruiken.[/quotejannico]

ken zijn ruiters niet, maar dank voor de verduidelijking, ik haalde het niet uit het filmpje.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:10

Dat van dat tongbeen heb ik vaker voorbij zien komen en zou daar graag meer (liefst wetenschappelijk onderbouwde) info over lezen. Iemand een idee waar ik dat kan vinden? Of filmpjes, mag natuurlijk ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:13

996981 schreef:
manubres schreef:

Helemaal mee eens, de enige juiste manier en ik denk dat je dit verschil misschien past ziet en begrijpt als je zoiets daadwerkelijk gevoeld hebt.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:18

Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens, de enige juiste manier en ik denk dat je dit verschil misschien past ziet en begrijpt als je zoiets daadwerkelijk gevoeld hebt.

Dat argument kan als een uno reverse gebruikt worden :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:23

jannico schreef:
Elisa2 schreef:

Zal mij een worst wezen , ik weet waar ik het over heb. ;-)

Van achteren naar voren is de enige manier. Al de rest is van voor naar achter werken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 03-01-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:23

ik ook :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:31

jannico schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zal best zijn :j het ding is dat mensen die volgens de Duits klassieke manier rijden op dit moment de allerbeste ruiters van de wereld zijn volgens de FEI rankings (Jessica van Bredow-Werndl, Cathrine Dufour en Charlotte Dujardin). Een academisch-klassieke ruiter heb ik in die lijst nog nooit gezien. Ik heb wel een keer een video gezien van een man die op die manier een proefje reed. Daar werd ik diep ongelukkig van.

Ik durf het gevoel van dat kleine groepje academisch-klassieke ruiters te betwisten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:35

996981 schreef:
manubres schreef:

Wat zou je zeggen als iemand zijn verhaal begint met; je moet de hoek in de kaak verkleinen en de hals laten zakken. Dan kan je gymnastiseren?

De bewering is niet fout in beide uitspraken. De opbouw van het verhaal in mijn ogen wel.

Beginnen bij het hoofd, in welk verhaal dan ook, kan niet goed zijn. Het lijf moet in balans, recht en nageeflijk zijn. Dan kun je iedere houding aan de voorkant krijgen die je wenst. Beginnen met die houding aan de voorkant zorgt er niet per definite voor dat je in het lijf het gewenste resultaat kan bereiken. Integendeel. Door het hoofd en de hals in een houding te forceren blokkeer je het lijf.

Houding controle is een resultaat, geen doel.

Edit; ik ben toch benieuwd. Hoe zorgt die open nek ervoor dat je in balans kan rijden?

Inderdaad men focust zich zo op die voorkant terwijl dat vooral een resultaat is van de (activiteit vd) achterkant en hoe het paard door het lijf loopt en dan ook nog geheel afhankelijk van doel en africhtingsniveau.

Voor mij is het veel belangrijker dat het paard over de rug loopt met schwung en losgelatenheid. Het achterbeen er goed buigend ondergebracht wordt en een ruiter niet vasthoudt of terug werkt aan de voorkant. Dat is goed paardrijden in mijn ogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:45

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zal best zijn :j het ding is dat mensen die volgens de Duits klassieke manier rijden op dit moment de allerbeste ruiters van de wereld zijn volgens de FEI rankings (Jessica van Bredow-Werndl, Cathrine Dufour en Charlotte Dujardin). Een academisch-klassieke ruiter heb ik in die lijst nog nooit gezien. Ik heb wel een keer een video gezien van een man die op die manier een proefje reed. Daar werd ik diep ongelukkig van.

Ik durf het gevoel van dat kleine groepje academisch-klassieke ruiters te betwisten.

Sterker nog..de meesten komen de basis dressuur proeven niet eens door vanwege het vergeten van het activeren van de achterkant en gebrek aan aanspanning waardoor ze niet fatsoenlijk kunnen verruimen en strekken. Want dat is precies waar het harmonica idee zo belangrijk voor is.