Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
ChristaMoor schreef:Een standaard paard (mijn paard is 1.60 hoog, hij is in goede conditie en heeft geen vet teveel) weegt snel 600 kg. 10% = 60 kg, 15% = 90 kg. Dus een normaal paard kan met gemak een ruiter van 80 kg dragen, met het zadel erbij kom je dan op gem. 90 kg uit.
Als je naar de 20% norm gaat, dan kom je uit op 120 kg!! En dát gewicht wil ik toch echt niet op mijn paard hebben.
Gini schreef:Naast het cijfer van gewicht is gewichtsverdeling ook een ding. De foto's op voorgaande pagina waarin de amazone duidelijk op de lepel van het zadel zit, is daar een voorbeeld van. Maarja, hoe zeg je een hobbyruiter zonder te kwetsen dat ze eigenlijk niet passen op hun enige paard.
Amy223 schreef:Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.
Overigens doe je wel makkelijk aannames
Onali schreef:Malenka schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.
Omdat er meerdere disciplines zijn rondom paarden zonder erop te zitten?
Ineke2 schreef:Amy223 schreef:Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.
Overigens doe je wel makkelijk aannames
Dat is niet zo bijzonder. Het is heel moeilijk om iemand irl aan te spreken op zijn of haar gewicht.
Daarnaast willen zowel een beide personen die je noemt geld verdienen en ja dan word er toch echt vaak een oogje toegeknepen.
Soms gaat het ook nog eens geleidelijk. Dan zit je eerst op een goed gewicht en dan zien de mensen die je vaak zien het ook niet altijd op tijd dat je te zwaar bent geworden.
Ik heb in het verleden wel iemand aangesproken die echt te zwaar was voor haar paard. Dat werd mij in eerste instantie niet in dank afgenomen.
Een paar weken later kwam ze naar mij toe en gaf aan dat ze toch wel vond dat ik gelijk had. Toen heb ik gevraagd of ik haar misschien kon helpen om op een gezond gewicht te komen? Zijn we samen naar de sportschool gegaan en ik ging mee als steun naar de diëtist.
Nu heeft ze een gezond gewicht en zit veel beter in haar vel, daarnaast kan ze veel beter / flexibeler bewegen en dat bedoel ik dus met “ je zelf in de weg zitten”
Amy223 schreef:Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
MyWishMax schreef:17,5 procent is bij 500 kilo 87,5 kilo en bij 600 105. Ik vind dat dus al een erg hoog percentage. En er zijn al onderzoeken gedaan naar % wat paard kan dragen zonder daar nadelige gevolgen van te hebben.
Probleem is ook nog dat veel mensen hun paard zwaarder inschatten of een meetlint gebruiken wat enorm kan afwijken qua gewicht.
Die onderzoeken waren dat bijvoorbeeld 10% ideaal was(maar dus niet dat je maximaal 10% mocht wegen), 15% acceptabel en 20% werd een welzijnskwestie. Dus die 20% was eigenlijk te veel. Dat je het niet meteen merkt is geen excuus, we weten allemaal dat paarden eigenlijk helemaal niet snel iets laten zien en over langere termijn kan het dus wel schadelijk zijn.
Curvy is alleen iets heel anders als plus size of overgewicht.
Ik snap alleen niet dat iedereen hier zegt dat rijkleding zo klein valt? Ik heb dezelfde maat of juist kleiner in rijkleding. Altijd, tenzij er aangegeven wordt dat iets klein of groot valt. Een lijn die beter rekening houdt met rondingen, helemaal voor. Dat kan je ook met weinig gewicht hebben, hoeft niet te betekenen dat je te zwaar bent dus ik vind het een verkeerde benaming voor een kledinglijn met grotere maten.
Maar er zit wel een grens aan tot wanneer je op een paard stapt. Zowel qua gewicht als qua broekmaat, alleen dat laatste is in combinatie met zadel en paardenrug. Zadel moet op rug passen en ruiter in zadel en dat wil ook nog wel eens mis gaan.
JLLN_ schreef:Maar... Dat sommige mensen harnachement gebruiken wat niet goed passend is, betekent toch niet dat omdat dat gebeurt, mensen met (teveel) overgewicht ook op een paard zouden moeten kunnen stappen? Komt over al goed praten, het mag wel want... slecht harnachement is ook niet goed en dat gebeurt ook.
Beide is in mijn optiek fout.
cobiie schreef:Daihyo, niet iedere roker krijgt longkanker. Er zijn ook mensen die overmatig drinken en daar 100 jaar mee worden.
Maakt dat dan dat roken en overmatig drinken prima voor mensen is??
Dat bij een individu op x ogenblik geen zichtbare schade te zien is, zegt niet veel op hou gezond/ongezond iets is.
Gini schreef:Amy223 schreef:Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Iemand rechtstreeks in persoon aanspreken op zijn/haar gewicht is een taboe zo groot als de oceaan diep is. Ik zou in alle eerlijkheid zelf ook niet weten hoe ik dat zou moeten brengen. Wat moet je als zadelmaker doen wanneer je voor een meisje staat met haar enige paard aan een touwtje? Zeggen dat geen enkel zadel passend te maken is voor zowel ruiter als paard en ze beter op zoek kan naar een paard dat past bij haar gewicht? Ik wil het nog zien gebeuren. Ik denk dat je dan eerder op zoek gaat naar een zo goed mogelijke oplossing waarbij een compromis gedaan wordt zonder meteen het hele comfort overboord te gooien.
Wat betreft het doen van aannames langs mijn kant. Ik zeg wat ik zie op de foto. Niets meer, niets minder. Blijkbaar zie jij het ook, want je draagt redenen aan waarom het zo is. En dat snap ik nooit zo goed. Waarom foto's in topics zoals dit plaatsen om te bewijzen dat het wel kan en wanneer iemand het dan toch net niet vindt kunnen, dan is het een momentopname, is het beeld vertekend, was het net de eerste keer op een spannende buitenrit, ....
Als het beeld op de foto geen waarheidsgetrouw beeld is van de normale gang van zaken, plaats het beeld dan niet. Dan kunnen er ook geen verkeerde aannames gedaan worden. Toch, of zeg ik iets heel geks?
Mars schreef:Maar dat zie je hier op bokt ook stitchlover, zelfs hier in dit topic. Degenen die te zwaar zijn en toch op hun paard stappen reageren als door een wesp gestoken. Allerhande bijzaken of andere elementen die ook niet okee zijn worden erbij gesleept om maar te kunnen verantwoorden dat ze op dat dier gaan zitten.
Wees dan nog zo eerlijk om te zeggen ''ja ik ben te zwaar en het is mijn egoistische keuze om toch op te stappen''.
Ik ben 172 en woog ooit 99kg. No effin way dat ik toen op een paard stapte.
Pas toen ik onder 75kg kwam begon ik daar weer over na te denken. Inmiddels alweer jaren stabiel op 62kg en dat voelt voor mezelf als paard 100x beter.
Amy223 schreef:Gelukkig weet ik zelf wel beter. Het ging mij er om dat je suggereerde dat ik hobbyruiter ben met één paardje.
Het ging mij er voornamelijk om dat ik met m'n bijna 80 kg er niet moddervet uit zie (dat vind ik tenminste).